ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
mezek 27.09.05 16:56
« Bez nadpisu
Jak se už psalo - za normálního provozu normální jízdou - mi nemůžou žádné elektronické hejblátka vadit, jelikož a protože jsou nastaveny tak, aby v tomhle režimu se ani neaktivovali. Druhá věc je krizová situace. A tam si stojím za tím, že jedině člověk živící se závoděním s autem a který v něm sedí denodenně, dokáže krizi zvládnout lépe bez elektroniky. Ti ostatní nikoliv. Je to jenom jejich "osobní myšlenka".
Rychlostní silnice a dálnice v ČSSR byly konstruovány /poloměry zatáček/ na projetí 130 km/h. Možná 150 byla mezní, kritická rychlost. Dnes už asi se staví lépe. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: ASR a okruhova auta
Nemam cas cist do hloubky tohle tema, takze jenom svuj prispevecek napisu, fakt jsem necetl, co tu bylo driv, je toho na me moc....
Mam Mercedes 126/560SEL s ASR a rekl bych, ze k tomuhle vykonu je to velice dobra vec. Jinak to auto porad jenom vsude hrabe a snadno by nekde mohla ulitnout pri predjizdeni *. -
« Re: Re: Re: Re: Re: ASR a okruhova auta
Vis, podle mne to neni ani tak o rychlych reakcich a umeni nekolika jedincu, ale prave o tom, ze cely system je prizpusoben tem nejslabsim, pomaleji reagujicim a myslicim. Proto je casto 50 na miste, kde se da jezdit klidne 130 atp.
Dokonaly dopravni provoz neexistuje, nehody budou, ale jejich nasledky nemusi byt fatalni, pokud se budou vice dodrzovat psana i nepsana pravidla.
A nemusi to znamenat vyrazne zpomaleni dopravy.
Jinak ale souhlasim i s tim, ze dnesni autoskola ridici temer nic neda. Doufam, ze v budoucnu vyroste par polygonu, kde si budou moci ridici pocvicit i krizove situace, protoze jen elektronika jim "*" nezachrani -
« Re: Re: ASR a okruhova auta
Mitsi: Jo, jenže kdo to vypíná? Připomíná mi to rádoby závodníky s nadupanými auty, kteří se právě za popsaných podmínek (mokré kostky...) snaží ostatní tzv. "ohulit" na semaforu, ale jelikož zapomněli ASR vypnout, tak se tam "poněkud zasekli" a jen slepě civí, co že je to postihlo za problém.
Nezda se Ti, ze kdyby ASR nemeli, tak se s nohou na plynu prohrabou do Australie, kdezto s funkcnim ASR se z ty krizovatky alespon nejak vyplazi?
BTW osobne se mi zda, ze nejrychlejsi start na povrchu s malou (alespon nejakou) adhezi (zmrzle kocici hlavy) je nechat pod plynem prvni cca metr jizdy pracovat ASR, pak spojka+nohu z plynu (ASR deaktivuje) a normalni rozjezd. Auto ma TDI (dCi), takze predni naprava je zatizena pomerne slusne :) -
"-- skrytý --" 27.09.05 14:52
« Re: Re: Re: Re: ASR a okruhova auta
ydev: Pěkná teorie, bohužel "jen teorie". V každém systému totiž nastávají selhání a každý systém musí mít samoopravné mechanismy. Někdy ovšem ty "samoopravy" v provozu končí smrtí narušitele systému!
Kromě toho, aby systém dobře fungoval, musí být dobře odladěný, tj. každá jeho součást musí v každý moment vědět, jaká je její úloha a tuto úlohu na 100% splnit. Máš pocit, že právě tohle lze v silničním provozu zajistit, zvláště pak u nás? Já tedy rozhodně ne... Tak mi holt mnohdy nezbývá, než napravovat chyby druhých, abych na ně nedoplatil já sám.
Nelíbí se Ti to snad? Nebo bys byl rád, abych s využitím svého (nevypnutého) ABS vyzkoušel pevnost karoserie Tvého vozu... (to jen, že tu někdy nedávno zmiňoval, jak je fajn, že jsou dnešní vozy "tak pevné", a proto není třeba se obávat nějakého toho ťukance, když už to člověk nedobrzdí...)? -
« Re: Re: Re: ASR a okruhova auta
jenze ja nemyslel jednoho ridice, ale vsechny. I treba tebe, jezdis treba "na hrane", "riskujes v mezich", protoze proste umis a mas reflexy. Jenze ostatni kolem tebe ne. Pokud se prizpusobis ty okolnimu provozu, bude jeste mene krizovych situaci, ktere by nekdo musel resit.
To co jsem napsal vyse, neber jako osobni kritiku. Je to pohled na dopravu, jako na system se svymi mechanismy. Ten bude dobre fungovat jen tehdy, kdyz vsechny casti pojedou podle stejnych pravidel. -
"-- skrytý --" 27.09.05 14:33
« Re: Re: ASR a okruhova auta
ydev: (cit.) "Ale neni prave na ridici, aby respektovanim predpisu, znaceni a slusneho chovani, se vubec k hooodneeee meznim situacim predeslo?"
- Tak tomu rozhodně není! Srážce s blbcem totiž žádné respektování předpisů, značení ani slušného chování nemůže předejít! Znám spoustu pohodových, vcelku dobrých a hlavně opatrných řidičů (kteří by v životě neriskovali tak, jako já...), kteří se stali obětí nehody způsobené někým úplně jiným (poněvadž nedokáží zariskovat ani v momentě, kdy k tomu elementární pud sebezáchovy velí). -
"-- skrytý --" 27.09.05 14:25
« Re: ASR a okruhova auta
broxuc: (cit.) "A co se ASR tyce (neni tahle diskuse o ASR?), z osobniho auta vam rolbu neudela, na mokrejch kostkach se s nim (s trochou cviku - a pokud nemate reflexy a cit zavodnika) rozjedete rychlejc a ... v pripade potreby se to da vypnout."
- Jo, jenže kdo to vypíná? Připomíná mi to rádoby závodníky s nadupanými auty, kteří se právě za popsaných podmínek (mokré kostky...) snaží ostatní tzv. "ohulit" na semaforu, ale jelikož zapomněli ASR vypnout, tak se tam "poněkud zasekli" a jen slepě civí, co že je to postihlo za problém. >:D -
"-- skrytý --" 27.09.05 13:49
« Bez nadpisu
Ee, to zase není vždycky tak, že by "mistrům volantu" (kdo to jako je?) nebo spíš odpůrcům třípísmenných zkratek elektronika apriori vadila. Už jsem tu zmiňoval systém AYC, používaný už cca 10 let Mitsubishi u Lancerů Evo od V nahoru. NIKDY jsem tento systém nepřistihl "při činu". Kdybych si nepřečetl Press-kit, vůbec bych nevěděl, že tam něco takovýho je. Nikdy jsem nezažil okamžik, abych mohl říct "...á, teď zasáhl AYC". Vůbec nevím, jestli ta věc fungovala a jestli tam vůbec byla! A to je u mě dobrý systém! Výhrady tu jsou proti systémům, které "záludně" mění chování vozu a tím jej činí nečitelným (ASR, EDS, atd.) anebo systémům, jejichž činnost je sice předvídatelná, ale v hodně situacích je nežádoucí (ABS). Navíc já mám v autě taky třípísmennou zkratku (ASC = Automatic Suspension Control) a nemůžu si to vynachválit. Je to systém, který udržuje relativně stálou světlou výšku a řídí propérování tlumičů v režimu Auto a v režimu Sport přejde na tvrdý mechanický odružení bez jakýchkoliv zásahů. Takže on není systém jako systém, není zkratka jako zkratka. -
« Bez nadpisu
Mitsi: A o tom to NIE je :). Proste drviva vacsina ludi vie, ze auto ide tam, kam smeruju kolesa. Avsak to nie vzdy plati (napr. brzdenie bez abs - kazdy lamer otoci volantom kam xce ist a auto tam vobec nejde) preto sa na ulahcenie zavadzaju taketo systemy. A o tom to je.
Ked si profik - vypni si, alebo nepouzivaj/nekupuj si ich - ak si obycajny clovek (tych jazdi absolutna vacsina), pre ktoreho je auto spotrebny tovar, tak si ich kup a jazdi normalne. -
"-- skrytý --" 27.09.05 13:25
« Smer jazdy
To je ten problem! Normalny netrenovany vodic predpoklada, ze auto pojde tym smerom kam toci volantom pretoze to je to co sa od auta "ocakava". To ze konstrukcia a fyzikalne zakony limituju schopnost auta ist tym smerom kam sa toci volant malo za nasledok, ze sa dobry vodici nauci kam auto pojde za roznych podmienok (bez ohladu na smer otocenia volantu). Preto elektonicke pomocky "starym" a skusenym vodicom pri jazde a rieseni krizovych situacii vadia. Avsak ludia ktori vyrastu na tychto pomockach budu vediet ako auto reaguje v roznych situaciach s tymito pomockami a bude im neprirodzene jazdit s autom bez tychto pomocok. Je to nieco ako zmena zadneho nahonu na predny. Nedotacaveho na pretacave a pod. Proste je to zmena sprvania sa auta, smerom ku spravaniu ake ocakava priemerny vodic.
P.S. Vacsina ludi pouziva auto ako dopravny prostriedok, teda na to aby sa dostali z bodu A do bodu B co najjednoduchsia a s minimom namahy. Ak by sa to dalo bez toho aby museli soferovat urcite by to mnohi radi prijali. -
« Bez nadpisu
Ja by som len dodal, ze elektronika nie je uplne taka blba - aspon ta najnovsia.
Pri EPS sa dokonca snazi zistit kam idete a to tak, ze sleduje natocenie prednych kolies. Uznavam, ze bez natocenia kolies to nezisti, ale v takom pripade to nezisti ani auto bez tychto veci a stale pojde rovno. Takze zase tak uplne by som ju neodsudzoval.
Lebo vacsina vodicov ked menia smer, obvykle zatocia volantom - takze daju tej elektronike (a vlastne aj autu samotnemu) sancu zatocit, ci zistit kam idu.
Tych vodicov, ktori vedia zatocit bez natocenia kolies je urcite mizive percento. -
« ASR a okruhova auta
Zdravim vsechny. Pomerne nedavno jsem videl jeden dokument o vyvoji techniky v F1, kde to vzali od sameho zacatku pres konstrukce podvozku, ruzne spoilery, tvarovani spodku auta ... az po ruzne elektronicke hracky. Byl jsem dost prekvapeny, ze ASR a tusim i ESP v F1 byly zakazany a to z duvodu:
1) Vyrazne stiraji podil umeni ridice na jizde => tedy mu pomahaji.
2) Spickovy ridic (pilot?) bez tehle hracek jede prvnich nekolik kol lip, ale unavou ze zavodu se zhorsuje. Testovali to mj tim, ze je pousteli na trat samotne.
3) Diky temhle pomuckam se muze vic venovat zavodeni nez jen ovladani auta tak, aby jelo na plno...
Cili i pri zavodech maji elektronicke pomucky co rict. Tohle nepisu proto, abyste mne chytali za slovo a srovnavali konstrukci a porizovaci cenu svabu do zavodniho auta s tim, co ma v sobe nejake lidove vozitko.
Osobne pri doprave z bodu A do bodu B: Posloucham radio, telefonuju (z pevne HF), jsem obcas unaveny ... a pokud nejedu po ucpanym meste, nebo skutecne svizne, na jizdu se soustredim tak na 90%. A jsem setsakra rad, ze kdyz prijde necekana krizovka, tak mi auto drzi na silnici i pri prudkych manevrech a pripadne poradne brzdi.
A i kdyz mam v aute ruzne ABS+EBD, ASR, ESP, obcas mne udivuje, jak malo se zapinaji (ESP mi trvalo "urvat" asi mesic, a to jsem se fakt snazil to zkusit jak se pak bude auto chovat). Proto bych se v prvni rade podepsal pod to, co pise magic: A jsem zase u toho - tisíce AXS mi nepomůžou tolik, jako poctivá a propracovaná konstrukce nápravy! atak můžeme vzít jeden konstrukční díl za druhým a vždycky zjistíme, že pokud jsou pořádně a poctivě navržený a udělaný, je to lepší jak stovky AXS systémů navěšených na mizerným křápu.
Elekroniku v aute mam ve svym aute rad, treba brzdovy asistent mi uz parkrat dost pomohl (ano, da se naucit poradne brzdit i bez nej, ale IMHO ne v autoskole a mozna za cenu par pomuchlanych plechu). A co se ASR tyce (neni tahle diskuse o ASR?), z osobniho auta vam rolbu neudela, na mokrejch kostkach se s nim (s trochou cviku - a pokud nemate reflexy a cit zavodnika) rozjedete rychlejc a ... v pripade potreby se to da vypnout.
Pre tych co nevedia po anglicky. Zjednodusene:
Mnoho studii dokazuje, ze ESP pomaha vodicom udrzat auto pod kontrolou a znizuje vaznost nehod.
NHTSA tvrdi ze ESP znizilo pocet havarii o 35%. Insurance Institute for Highway Safety tvrdi, ze vseobecne pouzivanie ESP by mohlo rocne zachranit okolo 7000 zivotov. Mnoho ludi upozornuje ze ritomnost ESP moze ludi nabadat k nebezpecnejsej jazde.
zdroj: www.wikipedia.org
[odkaz]