ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
mezek 03.10.05 20:38
« Bez nadpisu
RedBaron: No, s trochou nadsázky můžu o sobě s klidem prohlásit, že co normální lidi najezdí, já už odcouval. Jezdím, /ŘP vlastním/ 13 let, mám najeto něco málo přes 800000 km., samozřejmě bez nehody z vlastního přičinění /jestli se dá za "nehodu" považovat, když do mého odstaveného vozu najede dalších pár aut/. A s jakými vozy? Tak to jsi mne zaskočil. Dá mi to hodně práce přemýšlet...
Škoda 100/110, 105-135, Favorit/Forman, Felicie, Fabie, Octavie, Zastava, Žigul, Volha, Gazík, Fiat Ducato /několika verzí/, Fiorino /nebo jak se ten pick-up jmenuje/, Punto, Citroen BX, Visa, Jumper /několika verzí/, Renault Rapid, VW Pasat, několik traktorů, Escort, Nissan Vanete, Range Rover, Avia....
Bohužel, na dost jsem jich zapoměl.
Můžeme si vyzkoušet /a několikrát za sebou/, jak dlouho ti bude trvat zpomalení o 30km/h ze 160 km/h od chvíle, kdy se na autě před tebou rozsvítí brzdová světla nebo před tebou udělá myšku. Půl sekundy to nikdy nebude...
Trasa LBC - PHA: zatáčka za Hypernovou /u Makra/, zatáčka na vrcholu stoupání na Jeřmaničák, sjezd a serpentiny před Hodkovicemi, zatáčka před stoupáním na Paceřák, ve směru z PHA průjezd křížením u Turnova, zatáčka před Příšovicema/asi 2 km před Shellkou/ ve směru z PHA....
Ano, kvalitní auto s kvalitním podvozkem to vše projede i 160km/h, ale konstrukční rychlost těchto úseků taková není.
Jednou jsem dokázal v noci projet trať Brno - Praha - Liberec za necelé 3 hod. s prázdným Jumprem Maxi 2,5TD. Mám se tím chlubit? Ne, jel jsem jako hovado a štěstí opět stálo při mne.
A jsme zase u toho: všechny tyhle diskuse by nemusely být, kdyby se u nás dodržoval zákon /a ten byl dotažen k co největší dokonalosti/. -
« Konstrukcni rychlost
Mitsi, GeorgRolf: Pardon, ja nemluvil o konstrukcni rychlosti komunikace (to vubec nevim co je, mohli byste prosim osvetlit?), ale o navrhove rychlosti komunikace, podle ktere se provadeji vsechny vypocty (respektive se podle ni pak nahlizi do norem, ktere urcuji minimalni polomery zatacek a jine hodnoty). Vetsinou jsou ale tato minimalni cisla pri projektovani komunikaci prekracovana, uvadeji pouze mezni hodnotu pod kterou se nesmi jit. Me to cislo 120km/h take udivilo, kdyz jsem to slysel poprve a regoval jsem presne jako Mitsi, ale skutecnost je proste takova. Nikdy jsem pri navrhovani silnic nevidel vetsi rychlost nez 120km/h. A to vcetne vyhledu pro zastaveni. -
"-- skrytý --" 03.10.05 18:09
« Re: to magic
spitfire: Osobně jsem přesvědčen, že ženy s přihlédnutím k tomu, kolik z těch, které vlastní řidičák vůbec jezdí a kolik toho reálně najezdí (co do km proběhu jsou na tom určitě o dost hůře, než muži), bourají "relativně" mnohem častěji, než muži, nemluvě o situacích, které zmiňoval magic: samy se sice účastnicí dopr. nehody nakonec třeba ani nestanou, ale přitom ji vlastně zaviní: kolik žen jsem já osobně už byl nucen "zachránit" před naprosto jasnou nehodou, k níž směřovalo jejich vlastní jednání...!!!
Ano, ženy nejsou sice tak "soutěživé" či dokonce agresivní (ale znám i takové) řidičky, jako "průměrní muži", zato řídí obvykle o dost hůře, než "průměrní muži", čímž výslené skóre nejenže bohatě doženou, ale i překročí...
Ale chtěl bych vidět tu statistiku! O co by se vlastně měla opírat? O počet žen - držitelek ŘO? Nesmysl! Min. 50% z nich řídilo auto naposledy v autoškole. Průměrný roční km prohěh ženy - řidičky? Opět blbost! Žádná si to totiž nepočítá a stav počitadla km na rodinném voze neříká nic o tom, kolik z nich najezdila manželka a kolik manžel. Atd. atd... -
spitfire 03.10.05 17:50
« to magic
To, že ženy bourají častěji si ty myslíš, nebo to máš podložený nějakou statistikou? Já mám spíš pocit, že řidičky jezdí bezpečněji, než řidiči, neboť nepotřebují nadměrnou rychlostí a agresivitou demonstrovat velikost svého penisu, protože tento zpravidla nemají :D -
"-- skrytý --" 03.10.05 17:43
« Bez nadpisu
To jsme se zase dostali někam úplně jinam...už jsem zde několikrát psal, že spojování absolutního čísla rychlosti vozu a bezpečnosti považuji za zcela zcestné. Například ženy jezdí v průměru mnohem pomaleji než muži a přitom bourají častěji, takže z toho jasně vyplývá, že je to celé blbost. Toto nesmyslné tvrzení vychází mj. z toho, že se nezjišťuje "primární viník" nehody, jímž je často ten, kdo není nakonec ani jejím účastníkem, ale chová se "divně". Psychologické průzkumy jsně uvádějí, že psychická zátěž řidiče je enormí v zácpách a nikoliv při rychlé jízdě. A právě z této zátěže pramení agresivita, která se naopak rychlou jízdou vybíjí. Proto jsou řidiči sportovních aut zřejmě nejméně agresivní :) -
matuS 03.10.05 17:37
« Re:
obchvat je obchvat, s tym nic neurobis. Pripada mi lepsie ze ten zeriav siel po obchvate ako keby siel stredom mesta.
Inac ja mam vyskusane ze pokial nieje fakt husta premavka, tak 180km/h je na slovenske dialnice este primerana rychlost, lebo na to su este vodici zvyknuti. Naposledy som tak siel asi pred 2 mesiacmi z piestan do bratislavy a pokial si pamatam tak nebrzdil som ani raz, iba parkrat noha z plynu. Ostatni vodici sa normalne uhybali, tak ako by to malo byt, fakt ziaden problem, ziadna krizovka. -
"-- skrytý --" 03.10.05 16:43
« Bez nadpisu
Nuz ja som minule zazil na obchvate mierova autozeriav 60km/h, aspon ze isiel v pravom pruhu. Bola to vsak sranda predbiehat hlavne ked lavy pruh bol plny aut co isli 130km/h a viac.
Nuz ja casto jazdim BA-Trnava-Nitra, a dost ma seru ty co sa suchcu v lavom pruhu 90km/h a neuhnu. Viem ze na niektorych usekoch je pravy pruh vyjazdeny ale co je vela to je vela. -
« re
mitsi: na tych dialnicach je to aj tak aj tak. Niekedy sa najdu taki, co idu 80 a niekedy aj ti, co cez 200. Z BA do Trnavy som uz 2x siel aj ja cely usek 84km/h na tempomat. Bolo plno a lavy pruh siel od 90-140 a to ma zrovna nebavilo. Tak sup do prava, tempomat a mal som klud :-). Niekedy treba fakt s davom. Ina ja jazdim viac mimo dialnic, viac ma to bavi tam. Ono je to zrejme tym, ze v CR a SR sa vela pozera na spotrebu . -
« Re:
mezek: Reagovat při 160 km/h v provozu jedoucím 130 km/h? Pokud nevisím někomu metr za nárazníkem, tak snížit svou rychlost o 30 km/h je záležitost půlvteřiny.
Docela rád bych taky věděl, kde je třeba na cestě PHA-MB-LBC a zpět sundat nohu z plynu a snížit rychlost pod 160 km/h kromě zúžení, sjezdů a posledních klesajících serpentýn u Liberce? Že je to test na dobré tlumiče, o tom bych nediskutoval, ale o té rychlosti v autě s podvozkem v trochu slušném stavu ano.
Mě při poslední deštivé zpáteční cestě z libereckého aquaparku do ČB trvala cesta 2h 20min. Podotýkám, že to nebyl závod s časem, ale jízda v naprosté plynulosti a bez jediné vypjaté situace, to vše s omšelým dieselovým bavorským dělníkem z 80.let s třičtvrtěmiliónem km na křížku. Se svým minulým autem jsem býval rychlejší.
Můžeme vědět, z jakých vozů vlastně tvé zkušenosti vychází kromě televizní obrazovky?
---
No, piloti. S tím pilotováním je to u nás opravdu legrace. To, že jsou v TV nehody tak řídce, je dokonce i div. Zvláště piloti ultralehkých letadel jsou opravdové rychlokvašky a když mého otce učil pilot, který má na MIG a čmelákách nalétáno kolem 10.000 hodin, tak jsem si říkal, že je to fajn. Valnou většinu ale učí "instruktoři" , kteří mají nálet kolem 100h (!!!) a taky třeba nikdy nerovnali vývrtku. Koncentrace UL je u nás naprosto obrovská i proti západní Evropě, lítá každej kdo má díru v zadku, spousta alkoholiků, všichni to podceňujou a dělaj si z toho * včetně autorit, které by měly jít ostatním příkladem.
Zrovna nedávno tady kousek od ČB proběhla opravdu hnusná nehoda. Dva lidi si vlezli do letadla, které bylo přetížené, s nedostatečným výkonem, na zrádném zlomu v půli letiště je sfoukl klesavý proud, o němž věděli že tam bývá, a ten je poslal k zemi. Pilot přesto, že věděl, že to neustojí, pokračoval z vystříhaného pásu v šíleném "startu" dál až do vysoké trávy. Tyhle čtyři chyby nestačily a jako na potvoru při nárazu prolétl nádrží, kterou měli ti dva nad koleny a která byla vyrobená z laminátu, rozžhavený výfuk. Obě hořící postavy pološílené běhaly po poli a řvali ať je někdo zastřelí když jim praskalo maso. Na místě byl takový žár, že se k němu nedalo přiblížit na 20m. Druhý z nich zemřel před 14 dny :'-( -
matuS 03.10.05 16:11
« Re: Re: Re: Re: Re: Re:
když např. po slovenských dálnicích jezdí někteří méně než 80 a jiní více než 200?!
Globalne nemam nejaku statistiku, ale za posledny tyzden som najazdil po SK dialniciach 600km a nikto nesiel viac ako cca 160km/h. Jeden madar isiel 150-160 a toho zastavili dialnicni policajti.
Rovnako som nevidel nikoho ist 80km/h. -
"-- skrytý --" 03.10.05 15:51
« Re: Re: Re: Re: Re:
GeorgRolf: Naprostý souhlas!
Mezek: Napadlo mne ledaccos, ale veškerá dobrá předsevzetí z doby, kdy v daném dni sedám poprvé za volant, berou rychle za své momentě, kdy např. dojedu řidiče v prostředním pruhu dálnice jedoucího "svých 90" za situace, kdy je pravý pruh zcela volný a on do něj za žádnou cenu nehodlá uhnout. A tak opět vezmu za vděk úplně levým pruhem, a abych se nemusel příliš trápit sledováním "rychlíků" za sebou, jedu prostě tak, abych nikomu nepřekážel... V opačném případě bych se totiž nikdy nikam nedostal včas - jezdím obvykle dlouhé štreky (350 - 1200 km) a ve městě dávám přednost MHD...
Znovu opakuji, že hlavní problém nevidím v oněch "rychlících", ale v těch, kdož se nechají podjíždět náklaďáky v pruhu pro pomalá vozidla (a to je ta lepší varianta...), neuhýbají doprava, třebaže jedou bezdůvodně pomalu a nechystají se někoho předjíždět (platí nejen na dálnicích...), nezpomalují na odůvodněném rychlostním limitu a nezrychlují po jeho skončení, nejedou plynule (vyhazují kvalty při jízdě s kopce, bezdůvodně zrychlují a zase ubírají atd. (ale to už bych se zase opakoval).
Rozhodně uznávám, že velký rozdíl rychlostí je nebezpečný, pročež se rád přizpůsobím - ale komu, když např. po slovenských dálnicích jezdí někteří méně než 80 a jiní více než 200?! Proč např. ve Slovinsku či Maďarsku (o Švýcarsku a dalších vyspělých zemích ani nemluvě) mohou jet všichni na úrovni limitu a u nás (+ v SR) to prostě stále nějak nejde...?
Závěr: Až budou všichni ochotni jezdit +-limit, rád se tomu podřídím. Ale do té doby... se nehodlám vystavovat nebezpečí vyplývajícímu např. z předjíždění zprava (na dálnici se třemi pruhy v jednom směru), i když přiznávám, že jízda limitem v nejpravějším pruhu je obvykle úplně nejpohodovější a těch pár kamionů zase není takový problém předjet. -
« Re: Re: Re: Re:
No nevím, ale minimálně já tedy chování auta vnímám především "tím místem, kde záda ztrácejí své slušné pojmenování", resp. celým tělem na které působí odstředivá či přítlačná síla. A zatím jsem neviděl žádnou simulaci, která by tohle vnímání dokázala zprostředkovat.
Se čtyřkolkou Subaru jezdím denně a to, že mi auto hrozí utržením a přechodem do typického nedotáčivého smyku, který lze s trochou cviku změnit v přetáčivý rozhodně podle pohledu z okýnka ani mrknutím na rychloměr nepoznám ani náhodou. Tak nevím, co tím chtěl básník říci.
Jen se u mě začíná projevovat obava, že pokud existují řidiči, kteří náznaky limitního chování podvozku jsou schopni rozeznat jen podle blikajících kontrolek ESP či něčeho podobného, tak je situace ještě horší než jsem si myslel. :? -
mezek 03.10.05 15:11
« Bez nadpisu
Tu konstrukční rychlost 130km/h jsem četl někdy dávno za komanče. Ale to je jedno. Budeme brát, že těch 130km/h byla konstr. rychlost rychlostních silnic /viz. Praha - Liberec/. Na některých úsecích je těch 130 opravdu na limitu. A to platí i o starých dálnicích. Právě poloměry a sklon vozovky není odpovídající.
mitsi: A nenapadlo tě, že by bylo plynulejší a bezpečnější jezdit stejně rychle po rovině jako ostatní a mimo rovinu přiměřenou rychlostí? To, že jedeš po rovině 160 - 180km/h v proudu vozidel dodržujících limit, není podle mne bezpečné a ani rozumné. Nějaký ten jouda před tebou něco provede a co pak ty? Vi. ta tabulka brzdné vzdálenosti. Tohle je právě ten problém našich silnic. Podívej se do USA. Limit na dálnicích nižší než v Evropě, ale všichni ho dodržují /ano, jsou i tam výjimky.../ a provoz je plynulý. A jestli někdo začne přejíždět z pruhu do pruhu, dá se reagovat. Jak ale chceš reagovat při 160km/h? Tímhle jsi pro ostatní nebezpečný. Jiná věc je rychlost ostatních v místech a za situací, kdy je i limit hodně nad "bezpečnem". Proto říkám, jezděme tak, jak je dáno a provoz bude plynulý a bezpečnější. A ty elektronické systémy potom budou plnit tu funkci, pro jakou jsou navrženy.
Taky pro mne není problém s dobrým autem jet rychle a třeba Pucmeloud bude souhlasit, že my piloti :-) máme oproti jiným řidičům výhodu lepší reakce na situaci okolo. A přesto dodržuju zákon a jezdím bez nehod, plynule a bez zbytečného stresu. Tedy, ten stres je, ale ne z rychlé jízdy, ale z jízdy těch okolo mne! -
"-- skrytý --" 03.10.05 14:45
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
V některých zemích nemají odstavný pruh vůbec, mají tam pouze odstavná místa, která jsou v pravidelných, celkem malých vzdálenostech a která jsi povinen opustit po nějaké limitované době stání. Ono totiž volba - odstavný pruh vs. třetí pruh - mi vyznívá celkem pro jejich řešení, nikoliv pro to naše. Další výhodou je, že to odstavné místo je mimo běžnou šíři komunikace a tudíž nebezpečí, že tě někdo "smete" je menší. Ale samozřejmě odstavný pruh může být k nezaplacení při nějaké krizovce.
S tymto nesuhlasim.
1. Cas na zareagovanie je daleko mensi pri vacsej rychlosti. Zazil som auto co to z odpocivadla napalilo rovno do zvodidiel tak, ze preslo krizom cez oba dialnicne pruhy. Ked to urobi pred niekym kto ide 160 tak neviem neviem.
2. S nizsou rychlostou su nasledky menej vazne. Riziko zranenia a umrtia rastie tusim exponencialne s rychlostou. Nedavno sa stala smrtelna nehoda, kde SUV nabralo auto otacajuce sa na vypadovke, to SUV urcite neslo pomaly, ak by islo mohli dvaja ludia zit (samozrejme nevynim vodicku SUV ale vodica toho otacajuceho sa auta).