Fabia a klimatizace
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Fabia
-
« Bez nadpisu
To jako radi kdo, servisak co si koupil plnicku klimatizaci a potrebuje ji splacet??? Dyt kazda normalni klima ma tlakovy spinac a kdyz nahodou spadne tlak tak sama vypne aby se neposkodil kompresor. Az pak bych vyhledaval sluzby servisu a to jenom znackoveho. Protoze ruzni soumeni ti tam naperou ruznou vahu media. Kazdopadne ja osobne jsem nikdy v zadnem voze s klimou problem nemel. Vtesinou meli problem lidi co si koupili nejakou bouracku a nikdo se nezabyval poradnou opravou vymeniku a trubek u nej, ktere vetsinou pri celni nehode dostanou pusu.
Nezridka ranu zchyta i kompresor. Urcite se ale muze porouchat i nebourana, to nepopiram. Kazdopadne, dnes bych auto bez klimy nekoupil. -
"-- skrytý --" 13.10.05 16:08
« Bez nadpisu
Chlape, zla otazka. Ked Ti nevadi zvysena cena auta - teda ked Ta penazenka pusti - tak nie je nad cim rozmyslat. Ja viem, teraz sa tato otazka zda byt sporna (a po tom "superhorucom" lete, co sme mali), ale urcite to skor ci neskor ocenis.
Pre pokoj duse snad iba tolko, ze kabinovy filter musis menit tak ci tak, s klimou alebo bez, stoji cca 500Sk (mimo autorizovany servis).
Co sa tyka klimy, doporucuje sa dezinfikacia raz za rok az dva. Mozno to budes potrebovat, mozno vobec nie, ak vies, ako pouzivat klimu. Dnes je okolo toho hotova hysteria, kazdy dezinfikuje o dusu, je z toho dobry business pre servisy (1000-2000Sk), ale pred takymi par rokmi nikoho ani nenapadlo nic s klimou robit. Ak nahodou smrdela, otvorilo sa na chvilu okno a bolo to.
Raz za dlhy cas (5-10 rokov, mozno viac) mozes potrebovat znova naplnit freon. To stoji rozne, podla toho, kto ti to urobi, od 1000 do 3000Sk.
Zhrniem: udrzba stoji nie velke peniaze, ale auto bez klimy sa neoplati kupovat... -
"-- skrytý --" 07.10.05 17:03
« Klima
Při zapnutém tlačítka AC febie opravdu udržuje nastavenou teplotu.V krajních polohách buď jenom chladí nebo topí. Nastavení trploty funguje i při vypnutém tlačítku AC, ale pokud je venku 25 stupňů tak i když nastavíte 21 stupňů budete tam mít 25. Klima jde zapnout až je venkovní teplota vyšší než cca 7 stupnů. -
Diamant 27.09.05 20:33
« Re:
tamtam - myslím, že pri štarte zohriateho motora sa ani z akumulátora nejako extrémne veľa energie neodčerpá. Ale pokus to bol dobrý. Mám dojem, že sa výkon kompresora nezvýšil aj preto, lebo prúdenie vzduchu cez výparník bolo pomerne malé.
tv - potvrdilo sa to, čo som už tvrdil, teda že teplota sa len ťažko ustáli, hoci podľa množstva ochladeného vzduchu fúkaného do interiéru to tak nevyzerá. Ale aj mňa dosť prekvapovalo, že to slnko dodá interiéru skutočne veľa energie.
Originálne čidlo vonkajšej teploty je pomerne presné, bežne som to kontroloval ráno v garáži, mám na stene aj ďalší teplomer. A taktiež ak voda v garáži akurát presne mrzzla, čidlo v aute ukazovalo nulu s presnosťou na pol stupňa. To je podľa mňa uspokojivé.
Ani mne tie grafy nefunguju. -
"-- skrytý --" 24.09.05 10:33
« Bez nadpisu
Kdyby to pomohlo tak to vrací:
Pokud si myslíte, že byste měli být schopni tento adresář nebo tuto stránku zobrazit, zkuste web kontaktovat pomocí e-mailové adresy nebo telefonního čísla, jež mohou být uvedeny na domovské stránce tva.host.sk. -
"-- skrytý --" 15.09.05 11:42
« Bez nadpisu
Ja som mal moznost to pozorovat trochu dlhsie a ako spolujazdec (pri tych meraniach minuly vikend) a zistil som, ze aj ked das ovladac na maximalne chladenie, tak sa regulovany vykon kompresora splha hore dost pomaly v krokoch po 0,5% za priblizne sekundu. T.j. kompresor ma asi 200 krokov od nuly po 100% (povedal by som ze asi 256 s 8-imi bitmi), ked ich pridava po kazdej sekunde, tak mu bude trvat relativne dlho, kym sa dosplha na maximum. Z nuly na cca 30% a naspat na nulu pri zapnuti/vypnuti klimy vsak skoci ihned. To znamena, ze zvysnych 70% moze trvat aj 2 minuty.
Okamzita spotreba na zahriatom MPi 50kW (predne svetla boli zapnute) bola cca 1.2L pri 30-40% vykonu a 1.4 pri 85%. Takze meranim podla spotreby sa da iba velmi zhruba urcit, ako asi pracuje kompresor.
Dalsie zistenia boli (pre mna trochu prekvapujuce), ze RJ klimy sa hraje prave s regulaciou kompresora za ucelom doregulovania teploty. Trochu tu vsak zohravaju ulohy aj okolnosti merania, totizto za dobu cca 8-9 minut vnutorna teplota pocas chladenia klesla iba o stupen - dva, a slnko vonku svietilo dost silno, takze nebol cas na to spominane tepelne ustalenie.
Istu ulohu mohla zohrat aj skutocnost, ze namerana teplota vonkajsieho vzduchu bola 29 stupnov, a to vdaka neoriginalnemu teplotnemu cidlu (vyrobene z termistora s identickou hodnotou ako ma original) a hlavne umiestneniu na neoriginalnom mieste, pricom realna teplota vzduchu v tieni mohla byt okolo 25-26. Ale nerobim si iluzie o tom, ze originalne cidlo by bolo ovela presnejsie.
Grafy vo formate gif aj s popisom som uploadol na yahoo forum, link je:
[odkaz]
Asi sa treba prihlasit, aby bolo mozne stahovat subory. -
"-- skrytý --" 15.09.05 07:35
« Bez nadpisu
Zapoměl jsem říct že je vyloučeno ve 2. režimu (ten oběd) že by motor šel následně na sytič a těch 1.2 si tak udělal on - ta pauza byla cca 15min a teplota zůstala na 90°C a mám vyzkoušeno, že během sekund (desítek max) přejde na svou téměř původní okamžitou spotřebu, jen něco málo nad díky alternátoru... Na vysvětlenou. -
"-- skrytý --" 15.09.05 07:31
« Bez nadpisu
Tak včera jsem pozoroval chování klimy. Opět nemám nějaký ucelený soubor, protože opět (jako vždy) někam jedu sám a ponáhlam sa, je to spíš pozorování v typických situacích. Včera tedy nic moc horko, ale slunce skrz okna dokáže ještě v autě pěkně zatopit. V tomle režimu si nastavím 20°C a větrák 1 - vzduch co přichází je dochlazenej jen tak decentně. Po delší jízdě (motor si dobil baterku a klima vychladila interiér) je spotřeba 0.8 (po odpojení opět 0.6) - v tomto režimu nepomůže ani chvilkové snížení "na modro", proavděpodovně to registruje ne moc velkou vnější teplotu a tak pochopí že tenhle výkon stačí. Na to nechat to "na modro" dlouho jsem se bohužel nedostal z důvodu provozu, prostě jsem musel jet tak jsem to vrátil na 20 a jel. Přes oběd se auto velmi roztopilo - ten dusnej horkej vzduch, i když venku na střídačku pod mrakem. Po rozeběhu klimy foukal vzduch subj. daleko studenější (ale v autě zase horko a teploměr jsem neměl - těžko říct ale já si myslím že se chladil daleko víc) a klasických 1.2 (něco ale dobíjení baterky od startéru - měřeno hned). Ani zde nehrálo roli je-li nastaveno 20 nebo modro co se okamžité spotřeby týče - prostě auto pochopilo že mu teplota utekla daleko (bylo v něm jistě přes 30 v tu chvíli) a tak kompresor běžel mnohem víc - ač bylo venku téměř totéž co předtím (zvýšení venkovní teploty polední dobou jistě nebyla fatální změna). Tož asi tak, je vidět že kompresor si sám "odhadne" výkon a že čidlo vnitřní teploty je skutečně ten hlavní element kterým se to zkoumá. Okamžité výkyvy spotřeby podle toho jestli točím nahoru a dolů ovladačem naopak vidět nejsou - ale říkám, tohle jsem prováděl zbrkle a budu se muset příště zaměřit zase na tuhle závislost. Ale jinak se potvrzuje co bylo diskutováno, ne? (viac menej).... -
"-- skrytý --" 12.09.05 20:58
« Bez nadpisu
Tak som uploadol tie namerane grafy do [odkaz]
ale asi treba byt najprv registrovany s yahoo. Je tam aj viewer, ale neviem, ci neporusujem copyright ked poskytujem cast software. V kazdom pripade sa da stiahnut demo VAG-COMu v 3.11, kde je aj ten viewer na stranke www.ross-tech.com
PS: este k tomu pridam komentar s podmienkami pri merani a co som vlastne vystrajal -
"-- skrytý --" 12.09.05 16:22
« Bez nadpisu
No, takze:
Koukol: ak sa citis, ze Ta Skoda podvadza, tak si ju nekupuj. Ja samozrejme suhlasim s Tamtamom, Diamantom a Ferom, tak, ako to oni popisuju, to aj naozaj funguje.
Na podporu tvrdeni mam aj spominane grafy z merania, aj ked som nemal prilis vela casu na teplotne ustalenie, udaje budu dostatocne zrozumitelne. Este som ich neskumal, nebolo casu, mozeme to urobit vsetci spolu, teda kazdy sam, len potrebujem miesto, kde by som to uploadol. Viem, ze na yahoo konferencii to nebude problem a kto sa bude zaujimat, tak sa tam sign-upne. Ak mate nieco lepsie, sem s tym.
Ad dvojzonova klima (vsimnite si, ze nespominam Climatronic): na stranke Densa som sa docital, ze dvojzonovou klimatizaciou oni rozumeju trochu inu vec, ako napr. VW, kde sa jedna o oddelenu regulaciu teploty pre vodica a spolujazdca. Denso vyraba okrem kompresorov aj cele komplety kureni a tie, ktore oznacuje ako dvojzonove, sa spravaju tak, ze auto rozdeli vertikalne na dve pomyselne zony, a to spodnu a vrchnu. V spodnej casti prevazne recykluje vzduch, ktory ohrieva/ochladzuje na prislusnu ziadanu/vypocitanu teplotu, kdezto v hornej casti vhana iba cerstvy vzduch, znova ohriaty/ochladeny na prislusnu ziadanu/vypocitanu teplotu. Samozrejme, nielen kurenie, ale aj cele auto musi byt konstruovane tak, aby toto rozdelenie umoznovalo. Tak sa dosiahne, ze na pozadovanu tepelnu pohodu sa spotrebuje menej energie, ako by sa dosiahlo prefukovanim celeho auta iba cerstvym vzduchom. Predpokladam, ze v tomto type klimatizacie sa jedna o plnu automatizaciu s dalsimi dodatocnymi cidlami a cele je to take zlozite, ze to asi montuju iba do drahych alebo velkych a drahych aut. Viem si vsak takyto system predstavit napr. v typickych US vanoch, ktorymi sa dopravuje az 15 osob.
Tieto vany vsak uz v minulosti mali nieco podobne, totizto velmi velky objem priestoru vyzaduje dostatocne chladenie/ohrievanie, a tak bola jedna sada kurenia a klimatizacie typicky pod palubovkou (pre vsetky vyrabane modifikacie) a pre osobne verzie sa dodavala zosilnena klima, ktora mala zvlastny vyparnik a aj kurenie pre zvysok kabiny, kde sa v podstate iba recykloval vzduch.
PS: zvlastne dodatocne kurenie to nepotrebovalo, tie mega motory co v tom pouzivaju (v osobnych verziach vylucne osemvalce s objemom 6-7 litrov) vyrabaju zvyskoveho tepla az-az... -
"-- skrytý --" 12.09.05 08:53
« Bez nadpisu
Diamant: veze som Ti tam este nejake nechal. Viac Ti napisem v SS al. mailom, ked sa konecne dospim, siel som celu noc.
Takisto si precitam Vase prispevky a potom zareagujem az po vydatnom spanku, to sa neda stravit tak narychlo, len tak letmym pohladom som zistil, ze ste sa tu pekne pobili napriek tomu, ze som vam to vyslovene zakazal :D -
Diamant 09.09.05 11:26
« Re:
tamtam - nemaj strach, ono to čidlo je na mieste, kde sa teplota v aute zase až tak rýchlo nemení a práveže by klima mohla reagovať aj trochu pružnejšie, lebo keď zájde slnko, tak tá istá teplota vháňaného vzduchu do interiéru sa už človeku zdá dosť nízka a klima ešte chvíľu chladí rovnako až kým sa neochladí vzduch aj predmety v interiéri. Inak tá reakcia na zmenu teploty v interiéri bude podľa mojich skúseností plynulá, nebude tam nejaké príliš veľké oneskorenie. Isté oneskorenie už vnášajú do systému aj samotné klapky. A potom taká zmena teploty v interiéri trebárs o 1°C podľa mňa nespôsobí veľkú zmenu v teplote vháňaného vzduchu, takže sa určite nestane, že by klima chladila ako divá a potom by po malej zmene začala kúriť. Ona po tej zmene začne chladiť o kúsok menej, takže to ani nezbadáš.
Ale bolo by super v nejaký chladnejší deň nechať zapnutú klimu ale aby bola požadovaná teplota v interiéri vyššia, než vonjkajšia teplota. To by mala klima kúriť. A potom fénom na vlasy zohriať priesot čidla a sledovať, ako rýchlo klima zareaguje a začne chladiť. Mať tak Fabiu doma, tak hneď zajtra to vyskúšam. Sakra!
Nie. Čidlo v interiéri je smerodajné pre výpočet teploty vháňaného vzduchu. A teplota vháňaňného vzduchu sa sníma preto, aby sa podľa potreby hýbala miesiaca klapka a aby fakt išla z výduchov taká teplota vzduchu, akú si klima vypočítala, aby dosiahla v interiéri požadovanú teplotu. No a vonkajšia teplota sa sníma pre viacero vecí. U klimy napríklad pre riadenie chodu vetrákov chladiča. Ak vonkajšia teplota presiahne istú hranicu, veráky sa automaticky spustia pri zapnutí klimy bez ohľadu na teplotu chladiča.
tamtam - to si pekne napísal. Cez deň chladí a večer aj prikuruje. To je presne to, čo tá klima robí, hoci nikto na ten ovládač teploty ani nešiahne.
U dvojzónového Climatronicu je ten rozdiel strán myslím až do 6 stupňov. Neviem, či vodič ovplyvňuje hneď aj spolujazdca, alebo spolujazdcova teplota sa posunie až keď by ten rozdiel dosiahol maximálnu povolenú hodnotu (teda tých 6°C). To nech nám napíše niekto, kto má takýto Climatronic. Ale rozhodne je to príjemná funkcia, lebo napríklad tu sa skôr nejedná o teplotu v interiéri (tá sa beztak dosť pomieša), ale je zaujímavá teplota vzduchu, ktorá na človeka fúka. Takže napríklad vodičovi môže byť zima na ruky na volante, spolujazdcovi nie (je ďalej).
Manuálna klima by teoreticky mohla byť vo Fabii, ale nie originálna. Iba dodatočne montovaná. -
"-- skrytý --" 09.09.05 09:03
« Bez nadpisu
Čidlo teploty výparníku tam máš, manuální klimu tam nemáš. Čidlo se mj. dívá na to, aby výparník nezamrzl. Vypadá trochu jak stolní mikrofon, je to perličkový termistor na cca 20cm dlouhé do úhlu zahnuté nožičce - vedou do toho dva dráty. Co to stojí nevím, jak se tohle může rozbít taky netuším, ale asi jo... -
« G263
Mám ve Fabii manuální klimatizaci. Poté co mi v servisu dopnili médium začaly problémy - klimatizace chvíli jde, chvíli nejde, ale čím dál tím spíš vůbec nejde. Nejprve mi tok odůvodňovali vyloženými hovadinami a teď mě poslali, abych si koupil "Snímač výstupní teploty výparníku G263", že mi ho vymění. Myslím si, že u manuální klimatizace toto čidlo zapojeno není, a že mě v servisu trochu tahají za nohu.
Na co přeci čidlo teploty, když manuální klimatizace je buď zapnutá, nebo vypnutá a míchá se do ní vzduch topení, ale chladí pořád stejně? Nebo ne? -
"-- skrytý --" 09.09.05 07:50
« Bez nadpisu
Pro experty něco z trošku jiného soudku: Jak je dělaný dvojzónový Climatronic??? Kamarád říkal, že větráky (řízení) respektuje situaci u řidiče (tj. např. řidič pohne teplotou a síla proudění přidá jemu i spolujezdci) a že max. covolený rozdíl teplot obou výdechů je málo - cca 4°C (nevím přesně). To dá asi rozum, když auto není nijak izolované a vzduch se hned míchá navzájem (leda že by si tam natáhli mezi sebou něco jako stan), ale ty větráky mě dostali.... Když prej totéž udělá spolujezdec tak nic a musí se spokojit s takovou porcí vzduchu která vyhovuje na optimální ochlazování dle žádosti řidiče. No asi je toho společnýho víc než jsem si myslel - kompresor je jeden zcela jistě a běží podle toho "víc náročnějšího" (nebo jen dle řidiče??), výparník asi taky a akorát se to pro každou stranu asi extra separé míchá, co?? Proto pak ty omezení rozdílu teplot a proud vzduchu je na začátku taky jen jeden, tak proto ta rošáda s tím jak řídit ventilátor... Nebo víte víc???? -
"-- skrytý --" 09.09.05 07:35
« Bez nadpisu
Koukol: podpisujem všechny Diamantovy tipy a postřehy "how to...", neumím ti poradit jinak, ale zmíním jediné: jakpak dlouho jsi čekal při těch testech??? Ono je totiž z dobrých důvodů tam vložena integrační časová konstanta v řádu nejméně celých minut (možná i dýl), která zařizuje to, aby na změny teploty (spíš výkyvy mícháním vrstev vzduchu v kabině atp.) nereagovala klima tak, že 20s topí a 30 s chladí - vzduch se musí napřed v autě promíchat a i tak ona musí změny svého režimu provádět velice obezřetně (pomalu) a dívat se co se stane. Byl by značný diskomfort kdyby zašlo slunce za jedniný mrak, v autě se hla teplota o 1°C dolů a klima ve snaze to hned zkorigovat zatopila. Následně vyšlo slunce a ona byla 1.5°C nad a začla chladit naplno... Tohle si může dovolit Climatronic (možná) ale ne zde když máš větrák třeba jen na 1. Takže pokud jsi to netestoval nejméně 10 minut máš to zkreslené záměrnou snahou konstruktéra nevystavovat lidi v autě teplotním šokům. Což ovšem stále nic neříká o tom, že to tu teplotu sleduje a koriguje - jen to nedělá tak bleskem a markantně jak jsi asi čekal... Ale ono to udělá, když teplota uteče "daleko", líbit si to nenechá. Další věc k zamyšlení je jak se získá signál o teplotě ze 3 čidel - to tu nikdo nevíme, možná je to součet 1:1:1 (tedy stejná váha všem), možná je to interiérové čidlo samotné a ostatní jsou informace o situaci do ŘJ - pánbu ví... Nicméně já s klimou Fabie 4x objel Evropu a tak vím, že celej den celou noc jsem na knoflík nesáhl, měl jsem +24°C a ve dne to chladilo v noci možná i skoro topilo a tak mě to vyhovovalo, aniž bych cokoli postrádal co jiní měli.... -
Diamant 09.09.05 07:32
« Re: Re:
Už mi fakt dochádzajú argumenty aj trpezlivosť. Pozri si prospekt Octavie a zistíš, že u verzie s manuálnou klimatizáciou nie je na ovládacom paneli žiadna mriežka, pod ktorou by bolo skryté čidlo teploty interiéru ako u Fabie. Tak preboha načo by tam dávali čidlo teploty interiéru, ak by bolo úplne nanič? Inak asi si nedržal v ruke ten panel ovládania klimatizácie, že? Je to veľké temer ako autorádio a je tam fúra elektroniky. Tak aký význam by malo niečo takéto vyrábať, ak by sa to malo regulovať len pomerne primitívne, ako tvrdíš ty? Hlavne ak vedenie ženie konštruktérov k úspore každého eurocentu, ktorý sa ušetriť dá! -
Diamant 09.09.05 07:26
« Re:
Toto sa píše o klimatizácii v článku pri teste klimy v údolí smrti:
Škoda Fabia má sústavu vetrania a vykurovania najnovšej generácie, nevyžaduje neustále prispôsobovanie vonkajším podmienkam ručnou reguláciou. Stačí nastaviť zvolenú hodnotu, ktorá sa potom priebežne udržiava, čo nie je vo vozidlách tejto triedy bežné. Zvláštnosťou sústavy je elektronicky riadený kompresor, ktorého výkon sa mení podľa požadovanej teploty od temer nulového až po 100%. Tým odpadá regulácia miešaním vzduchu ochladeného na maximum so vzduchom teplým, zvyšujúca energetickú náročnosť zariadenia a navyše odpadá aj obvykle používaná elektromagnetická spojka. Kompresor má sústavu axiálnych piestikov ovládaných kotúčom na rotujúcej hriadeli. Naklápaním kotúča sa mení zdvih piestikov a tým aj stlačenie. Použitím tohto kompresora sa znížila aj hladina hluku celého zariadenia o 3 dB (A), čo ľudské ucho vníma ako polovičný hluk. Kompresorom sa stláča chladiace médium v plynnom stave a tým sa ohrieva. Ochladzuje sa prúdom vzduchu v kondenzátore
V prvom prospekte Fabie z roku 1999 sa píše:
Automatická klimatizácia zásobuje interiér vozidla optimálne chladeným alebo ohriatym vzduchom, ktorého teplota je ľubovolne regulovateľná.
Cedrych vo svojej knihe o Fabii píše:
Automobily Škoda Fabia mohou být vybaveny buď topením nebo klimatizací (po nastavení ovládacích prvkú pracuje samočinně). ... Po natavení požadovné teploty prostředí pracuje klimatizace samostatně.
Tak aké zatajovanie? -
« Bez nadpisu
Nedalo mi to a nahlédl jsem do návodu ke klimatizaci u Fabie a … nic jsem nezjistil. I když – ten návod na používání (postup) je prakticky totožný s návodem, co mám u Opla k manuální klimatizaci (jediným rozdílem je zmínka, že v krajních polohách není teplota automaticky udržována). Tak nevím… -
« Re: Re: Re: Re: Názor na kvalitu klimatizace u Fabie
Vzdávám to. Už jsem tomu věnoval plno času i usilí, abych zjistil, co je pravda. Fabii si teď zcela určitě kupovat nebudu, takže mně to může být i fuk. Možné je všechno, třeba ta klimatizace byla rozbitá, třeba jsme to blbě testovali. Jeden tvrdí to, druhý úplně něco jiného. Majitelé Fabií, se kterými jsem mluvil, používají klimatizaci stejným způsobem, jakoby to byla manuální. Zřejmě nečetli návod … safra, teď mě tak napadlo, že rozluštění celé této záhady by mohl skrývat NÁVOD K POUŽÍVÁNÍ KLIMATIZACE. To se přiznám, do něj jsem se nedíval…
Pokud je ale pravda co píše Diamant, tak je Škoda zřejmě jediná automobilka na světě, která svým zákazníkům prostřednictvím dealerů a pracovníků na infolinkách cíleně zatajuje přednosti svých vozů… -
« Re: Re: Re: Re: Názor na kvalitu klimatizace u Fabie
to koukol:
ak ma Fabia cidlo teploty vo vnutri vozidla pri ovladacoch klimatizacie a to cidlo je este ofukovane ventilatorom, tak je logicke, ze sa to cidlo pouziva na udrziavanie nastavenej teploty v aute.
Climatronic ma zhodnu "chladiarensku" cast ako Climatic, rozdiel je iba v nastavovani ventilatorov, je to zrejme aj z toho, ze napr. pri Golfe V je doplatok za dvojzonovy Climatronic iba 6300 Sk -
Diamant 08.09.05 22:57
« Re: Re: Re: Názor na kvalitu klimatizace u Fabie
Už ti nemôžem napísať nič iné, len to, že musíš mať tú klimu pokazenú. Ako som už uviedol, mne klima v garáži ráno zvykla chvíľku kúriť (ono motor bol ešte studený, ale vzduch vonku bol teplejší, než vnútro auta) a ako sa interiér otepľoval, tak začala klima viac a viac chladiť bez akéhokoľvek zásahu do regulácie teploty. Klapky som mal v poriadku, po výmene nevykazovali chyby, na povely regulácie krásne reagovali. A taktiež to nie je oneskorený nábeh klimatizácie, lebo ak auto stálo v práci na slnku, tak temer okamžite po naštartovaní klima začala intenzívne chlaiť.
Ale veď urob experiment, prilož napríklad kocku ľadu v igelitovom vrecku k čidlu teploty na paneli klimatizácie a ten panel nechaj ochladiť. Potom naštartuj a teplotu nechaj nastavenú napríklad na 20°C a uvidíš, že ak bude motor teplý, tak to bude hneď kúriť. A potom trebárs fénom na vlasy zohrievaj tú mriežku s čidlom a uvidíš, že bez akéhokoľvek zásahu užívateľa začne klima chladiť. Fakt ti to už neviem inak vysvetliť.
Climatronic na rozdiel od Climaticu vo Fabii vie sám nastavovať smer prúdenia vzduchu (podľa toho, či sa interér má zohrievať alebo ochladzovať), rýchlosť prúdenia vzduchu a regulácia je ešte o chlp sofistikovanejšia. Klima má totiž vo vrchnej časti prístrojovky zabudované ešte čidlo slnečného žiarenia, takže ak svieti slnko, klima viac chladí (napríklad tým, že fúka silnejšie) aby sa posádka cítila príjemnejšie a naopak ak slnko nesvieti, tak fúka menej. Climatronic u Audi ešte sleduje aj znečistenie vzduchu a v prípade potreby automaticky aktivuje vnútornú cirkuláciu. Ale regulácia teploty je v princípe totožná so systémom u Fabie. Daj si už konečne povedať.
Fakt som pri tom meraní mal iný cieľ (sledovať klapky). Ale na tom grafe bolo vidieť aj to, že pri ustálenej jazde sa teplota v interiéri menila (vonkajšia teplota bola zhruba rovnaká) a klapka reagovala postupným posúvaním sa až kým nedošla na chybné miesto, kde stratila kontakt a bolo po regulácii.
Jasne, že ak sa nemení teploty v interiéri ani požadovaná teplota, tak bude mať teplota vzduchu prúdiaceho do interiéru stále rovnakú hodnotu. Ale akonáhle sa zmení teplota v interiéri (t.j. na čidle), tak sa hneď zmení aj teplota prúdiaceho vzduchu. Vyskúšaj to už konečne a neteoretizuj. -
« Re: Re: Názor na kvalitu klimatizace u Fabie
Diamant2: Nezoufej, že nemáš ty grafy. Je přeci logické, že pokud kroutíš knoflíkem regulace, tak se mění teplota vyfukovaného vzduchu (proto tam ten knoflík je). Klimatizace samozřejmě mění výkon podle teploty, ale požadované – ne podle teploty, která je v interiéru. Tady nejsme v rozporu. Opakujem – knoflíkem se mění požadovaná teplota foukaného vzduchu a ne teplota požadovaná v kabině (nebudem-li uvažovat případ, že se obě tyto teploty rovnají). -
« Bez nadpisu
Diamant: Zásadně nemůžu souhlasit. Tak, jak to popisuješ, funguje klasická automatická klimatizace, např. Climatronic u Octavie. Rozhodně to tak nefunguje u Fabie. Osobně jsem to zkoušel, potvrdili mi to technici z MB (žádná Helenka z recepce), odborní prodejci, servismani klimatizací, majitelé Fabií…
Nebo jinak – jak mi vysvětlíš, že ve Fabii, ve které jsem jezdil, fungovala ta klimatizace tak, jak popisuju já?
Abych to celé shrnul – při testování se jasně prokázalo, že přestože se měnila teplota v kabině, klimatizace na to nereagovala a teplota vyfukovaného vzduchu zůstávala konstantní. Tak to prostě je.
A vzkaz pro všechny, co uvažují o koupi Fabie: pokud vám prodejce bude tvrdit, že ta klimatizace je automatická, nevěřte mu. Knoflíkem budete muset kroutit stejně jako u manuální klimy… -
Diamant 08.09.05 18:44
« Re: Názor na kvalitu klimatizace u Fabie
koukol - Z dole uvedenéhon vyplýva len jediné. Človek, čo ti to hovoril o klimatizácii fo Fabii veľa nevie. Ver mi, že do Fabie sa dáva len jeden druh klimatizácie a tá reguluje teplotu vháňaného vzduchu do interiéru tak, aby sa v interiéri dosiahla užívateľom nastavená teplota. A tie tvoje body prepíšem tak, ako majú byť u Fabie správne:
1) Přijdu k automobilu, který je zaparkovaný na sluníčku…
- naštartuješ a necháš ovládač klimatizácie napr. na 20°C, nanajvýš ručne zvýšiš prúdenie vzduchu na hodnotu, ktorá ti je príjemná. Klima bude fúkať riadne studený vzduch.
2) … po čase se vnitřek vozu ochladí, navíc zajde sluníčku…
- ovládač necháš na 20°C a nanajvýš upravíš rýchlosť prúdenia vzduchu. Klima bude fúkať vlažný (ani studený ani teplý) vzduch.
3) … začne pršet a prudce se ochladí; v kabině je náhle zima…
- ovládač necháš na 20°C a nanajvýš prepneš prúdenie vzduchu aj na nohy. Klima bude fúkať teplý vzduch.
Že ja blbec som si neodložil protokoly aj grafy z merania, keď som testoval blbú klapku. Tam to bolo perfektne vidieť, ako kompresor reguluje svoj výkon aj ako sa hýbe teplota vyfukovaného vzduchu v závislosti od požadovanej teploty v interiéri. -
« Bez nadpisu
Ještě jednou se vracím k tématu klimatizace ve Fabii, neboť jsem měl možnost ji otestovat a mluvit o ní s lidmi, kteří tomu stoprocentně rozumí. Aby to bylo jasné, pokusím se porovnat v praxi tři typy klimatizace (manuální, Fabia, automatická). Přitom pominu sílu a směr foukání ventilace do vnitřku vozu:
1) Přijdu k automobilu, který je zaparkovaný na sluníčku…
– manuální klimatizace: knoflíkem otočím na doraz modrého políčka
– klimatizace Fabie: knoflíkem otočím na minimální teplotu, neboť hodnota °C na stupnici udává teplotu, kterou má vzduch vycházející z klimatizace – logicky potřebuji co nejstudenější vzduch, abych co nejrychleji ochladil vnitřek vozu; nastavovat na knoflíku např. teplotu 20 °C nemá význam, neboť takto "teplým" vzduchem by ochlazení vnitřku trvalo mnohem déle
–automatická klimatizace: nastavuji požadovanou teplotu 20 °C – klimatizace automaticky začne chladit na nejvyšší výkon a dovnitřku proudí ledový vzduch
2) … po čase se vnitřek vozu ochladí, navíc zajde sluníčku…
– manuální klimatizace: vypínám klimatizaci
– klimatizace Fabie: otáčím knoflíkem a nastavuji např. 20 °C
– automatická klimatizace: stále mám nastaveno 20 °C a klimatizace upravuje automaticky teplotu foukaného vzduchu tak, aby v kabině bylo 20 °C
3) … začne pršet a prudce se ochladí; v kabině je náhle zima…
– manuální klimatizace: otáčím knoflíkem do červeného pole a zapínám topení
– klimatizace Fabie: abych rychle ohřál vzduch v kabině, nastavuji knoflík na max °C, neboť chci, aby klimatizace foukala co nejteplejší vzduch a vnitřek kabiny se tak nejrychleji ohřál
– automatická klimatizace: není třeba, abych něco dělal s knoflíkem, na kterém mám nastaveno 20 °C; klimatizace automaticky zvyšuje teplotu vzduchu vháněného do kabiny
Co z výše uvedeného vyplývá? Fabie spíš než poloautomatickou má luxusnější verzi manuální klimatizace. Teplota vzduchu, vháněného do kabiny, je stále stejná (podle nastavení na knoflíku) a v žádném případě se nemění podle teploty v kabině!!! To bych rád zdůraznil. Pokud někdo tvrdí opak (že se mu mění teplota vyfukovaného vzduchu, aniž by hýbal regulátorem, podle teploty v kabině) tak buď nemluví pravdu nebo má nějakou jinou klimatizaci, než se běžně montuje do Fabií.
Klimatizace Fabie ovšem na rozdíl od manuální reaguje na změnu venkovní teploty (respektivě na změnu teploty nasávaného vzduchu). Čili, pokud se změní teplota nasávaného vzduchu, klimatizace tomu dokáže přizpůsobit svůj výkon. Na teplotě v kabině to vliv nemá (do kabiny proudí vzduch, který má stále stejnou teplotu), ale dozajista to má vliv na spotřebu paliva. To se musí nechat. Na druhou stranu je ale pravda, že teplota nasávaného vzduchu bývá konstatní, takže i u manuální klimatizace se teplota vzduchu, vycházejícího z klimatizace a foukaného do kabiny příliš nemění.
Názor, že teplota vháněného vzduchu = teplota v kabině, má svoji logiku, ale pouze za předpokladu, že se toho vzduchu dovnitř vhání hodně, což znamená ventilátor na plný výkon a spousta rámusu v kabině. Proto i u Fabie je lepší nastavit spíše nižší teplotu a nižší výkon ventilátoru, než vyšší teplotu a ventilátor na maximum. Úplně stejně se to ale dělá i u manuální klimatizace, takže z hlediska obsluhy fábiácká klimatizace žádnou výhodu nepřináší.
Abych to shrnul … způsob používání manuální klimatizace a klimatizace ve Fabii je téměř stejný a není u něj rozdílu (osobní zkušenosti). Pravý komfort a pohodlí přináší teprve automatická klimatizace (např. Climatronic u Octavie), která dokáže automaticky měnit teplotu vyfukovaného vzduchu v závislosti na teplotě v kabině. To prostě klimatizace ve Fabii neumí, takže se o automatickou klimatizaci nejedná. Pro potenciální zájemce o Fabii navíc smutná zpráva – nefalšovanou pravou automatickou klimatizaci (na rozdíl od jiných značek) nelze Fabii vybavit ani za příplatek :( -
Diamant 08.09.05 15:33
« Re:
:lol: Ja idem pozreť stovežatú až o týždeň. Tak tie veže nepováľaj, nech niečo uvidím.
Som nevedel, že sa tam nepíše dlhé ó.
Zatiaľ som si vždy všimol iba toľko, že ak bolo vonku teplo a svietilo slnko, tak bol do interiéru vždy vháňaňný studenší vzduch, takže v praxi teória o teplote vháňaného vzduchu a zhodnej teplote interiéru celkom neplatí. Samozrejme teoreticky by to platiť malo, ale ... Samozrejme podvečer, ak je hoci aj tropická noc, tak by sa dalo povedať, že to platí. -
"-- skrytý --" 08.09.05 10:02
« Bez nadpisu
Diamant ako vzdy prisiel a nam to tu vsetko odobril, sme na spravnej stope :-)
Ha, tentoraz si Ty ten postihnuty cudnym riadkovanim :-)
Len jednu vec, Diamant, stale rad opravujes gramatiku (a Tamtam sa prida, on je tiez taky gramaticky guru, ze? >:D ) a tak si doplatil na to, ze pouzivas diakritiku. Kompresor sa pise s kratkym o. :shock:
Priklanam sa k Tamtamovym zaverom, a to ze teplota v auta, alebo pre detailistov, na prednych sedadlach a v oblasti teplotneho cidla, sa po istom casovo-teplotnom ustaleni pohybuje zhruba v tych istych cislach ako teplota vyfukovaneho vzduchu. O rozvrstveni a roznych teplotnych diferenciach v ramci kabiny som uz pisal, nejdem sa opakovat.
No nic, idem sa trochu odmlcat, zajdem na vikend pozriet stovezatu a cestou odpozorujem spravanie sa klimy Megana a ked to vyjde, tak VAGnem aj tu Fabku. Potom sa podelim so zazitkami. Zatial sa tu majte a nepobite sa velmi :)
PS: vcera som pozrel do Lasera a zistil som, ze novsie Berlinga maju tiez variabilny kompresor a navyse od Sandenu. Potvora Sanden sa ani neunuva dat na stranku, ze take nieco ma. A ja som si myslel, ze ma iba neregulovany... -
"-- skrytý --" 08.09.05 09:32
« Bez nadpisu
Pochopitelně stále platí že regulace je dělaná jinak (dle skutečné teploty uvnitř), ale v ustáleném stavu by se mohly teploty vzduchu na vstupu a požadované teploty sobě docela přiblížit. Nicméně že klima to "vidí" je pravda a Diamant dokonce uvedl opačný příklad téhož, kdy klima v přechodovém ději dokonce napřed téměř "přitopí" a následně přejde do "chlazení", což je jasný důkaz že vnímá teplotu v kabině a snaží se jí dohonit do nějaké tolerance k požadované.... -
"-- skrytý --" 08.09.05 09:28
« Bez nadpisu
Diamant koukám napsal něco ve stylu on-line chatu.... Pěkně otázka za otázkou - len volaké rozsypané, ale prolouskal jsem se.
Jen jeden postřeh k teplotě vzduchu vháněného ku požadované. Bude-li výměna dostatečně rychlá (porce vzduchu dost veliká) a prostor (kabina) dost malá, lze s jistou nepřesností současně působící jiné vlivy (ohřev okny) zanedbat. Je či není-li to tento případ těžko říct, ale pokud bys tam pral 1m3 vzduchu +10°C za vteřinu, jistě mi dáš za pravdu že vevnitř bude +10°C bez ohledu na cokoli dalšího (na planetě Zemi - ne na povrchu Slunce - pro příp. fyzikální rýpaly :-) ). Takže jsem chtěl jen demonstrovat že pokud mám přebytek správně nachlazeného vzduchu ku prostoru do kterého ho vháním, můžu částečně doufat že prostor proháněný tímto vzduchem bude mít téměř jeho teplotu - či nie??? -
Diamant 08.09.05 08:38
« Klima
Jasne, že je klima vo Fabii automatická, hoci ideálne by bolo ju naznvať poloautomatickou, keďže za
automatickú považujem Climatronic. Ale inak to považujem za ideálny kompromis, lebo v Golfe som Mal
Climatronic a to auto som nemal rád. Smer a rýchlosť vzduchu som vždy nastavoval sám.
Dusan_ - ani automatická klimatizácia ti čelné sklo za dve sekundy neodhmlí. Na to zabudni.
tva - ale ak si je človek vedomý toho, čo má v aute pozapínané a nie je hluchý (počuje ventilátory), tak
sa dajú docieliť rovnaké podmienky aj pri tom voľnobehu a sledovať tú spotrebu. Ale samozrejme sledovať
VAG-om výkon kompresóra je podstatne presnejšia metóda.
tamtam - ja som zvuk Karosa pozoroval obvykle v takej istej situácii ako ty, teda že vonku nebolo príliš
teplo a teda že kompresór pracuje zrejme v oblasti minima výkonu (teda nejakých 30%). Už to nezmeriam,
lebo keď som si postavil kábel, tak sa našiel kupec na auto a bolo fuč. Otec má tiež Fabiu, ale bez
klimy.
fero1234 - podľa mňa klima beží určite na plný výkon až keď je na ovládači teploty minimum, ale
ventilátor je na maximum. Skús pri tej istej nastavenej teplote meniť rýchlosť ventilátora a uvidíš tie
rozdiely v spotrebe. Ja som mal bežne ventilátor na 1° alebo 2° a teplotu tak na stred (tuším 20°C),
spotreba sa hýbala medzi 1,0-1,2 L/h. Ale ak som dal ventilátor na 4°, tak som zaznamenal maximum až 1,5
L/h.
tva - jasne, že musí kompresór reagovať na teplotu nasávaného vzduchu bez ohľadu na princíp regulácie.
Veď čím teplejší vzduch preteká výparníkom (a čím rýchlejšie), tým viac sa výparník otepľuje a tým viac
výkonu sa z neho odoberá. To netreba skúmať, to je fakt.
Ešte k tej regulácii pri rozjazde. Bohužiaľ som to už nemeral, ale teoreticky by nebol problém meniť
zdvih kompresóra aj automaticky v závislosti na otáčkach motora. Výkon kopresóra bude určite závislý od
otáčok a zdvihu. A keď v danú chvíľu elektronika stanoví nejaký potrebný výkon, tak by bolo z môjho
pohľadu logické, aby sa ten výkon udržiaval aj pri zmene otáčok. Takže zamyslime sa nad tým, čo sa deje s
kompresórom, ak stojím na križovatke a potom sa začnem hýbať a motor už bude v otáčkach. Mohol by to
niekto zmerať.
tva - Fabi je jedinečný fenomén a zrejme aj preto má tak premyslený kompresór klimy. Treba si uvedomiť,
že Fabia vznika v dobe eufórie, kedy sa Octavia aj Felicia predávali ako chleba a fabrika chcela ponúknuť
zákazníkom ozaj kvalitné auto. Čas však uzázal, že kvalita niečo stojí, preto potom prišlo okliešťovanie
výbavy, keďže konkurencia predávala lacnejšie.
Aj ja si myslím, že prvotná snaha bola znížiť spotrebu paliva a vedľajším efektom je možnosť nasadiť tú
klimu aj do slabších áut a lepšia možnosť regulácie.
Ešte som nepočul o prípade, že by sa niekomu pokazil kompresór. Na mojom bývalom Golfe sa kompresór menil
práve minulý týždeň, auto malo niečo vyše 160.000 km.
Neviete, aký kompresór má Octavia II?
Tých 600 W sa mi nezdá už len z princípu. Ak si zoberiem príkon domácej klimy, začína sa vyjasňovať.
Pritom domáca klima chladí dookola stále ten istý vzduch (nenasáva teplý zvonka), do izby nedopadá toľko
slnečného žiarenia a chladíme trebárs len z 30°. V aute môže byť aj vyše 60°C. Navyše v lete dopadá na
1m2 plochy 800 W tepelného žiarenia. V aute pracuje sklenníkový efekt. Časť energie sa spotrebuje na
mechanické straty, niečo na odvlhčovanie, určite bude klima v aute menej účinná, nemá na svoju činnosť
tak ideálne podmienky ako domáca klima. Tak mi stále ten príkon klimy nesedí.
koukol - pochop, že tá klima reguluje automaticky teplotu v aute, nie teplotu vyfukovaného vzduchu.
Jednoduchý príklad. Auto stojí v garáži, vonku je 27°C, mám nastavenú klimu na 22°C. V garáži je ale
21°C. Ráno sadnem do auta a vyrazím. V prvom momente cítim, že klima fúka na mňa mierne teplý vzduch až
kým sa interiér v okolí teplotného čidla od slnečných lúčov nezahreje a klima veľmi rýchlo pochopí, že
teplota v aute je vyššia ako 22°C a začne čoraz viacej chladiť.
tva - s tou teplotou by som to na tvojom mieste tak isto netvrdil. Teplota vháňaného vzduchu môže byť
zhodná s teplotou interiéru len v ojedinelých prípadoch (napríklad jazda v noci, teplota von je podobná
teplote dnu). Sám si totiž protirečíš, lebo tvrdíš, že auto je mizerne izolované (pravda), ale že teplota
vháňaného vzduchu = teplote v interiéri (nepravda).
tva - oni tí pracovníci na salónoch majú možnosť chodiť na školenia, kde sa všetko potrebné dozvedia. Ale majiteľ salónu nie je ochotný platiť školenia všetkým zamestnancom a rozhodne nie extra často a zase predajcovia nemajú chuť behať po školeniach, lebo im môže kolaga (čo nešiel na školenie) vyfúknuť zárobok z predaného auta. Ale napríklad na testovacie jazdy s novou RS-ou sa predajcovia tešia a vtedy ide aj zárobok stranou. Ale kvoli nejakému novému modelovému roku?
koukol - s kamarátom sme testovali Merivu a určite by som s ňou nebol spokojný. Vydil mi ten divný A-stĺpik vo výhľade, motor 1,6 bol nejaký zdochnutý a interiér by mohol niesť nápis "preplastované". Mám aj solídnu sadu fotiek Merivy. Ale nech ti slúži.
Áno, aj ja by som si Fabiu kúpil zase. Bol som s ňou veľmi spokojný. A to jazdím aj v onakvejších vozidlách (predný náhon, zadný náhon, 4x4, 4-8 valcov, 170-246 kW). Ale potrebujem čosi väčšie, tak som Fabiu predal. -
"-- skrytý --" 06.09.05 17:56
« Bez nadpisu
Prajem Ti, aby Ti Meriva a klima fachali na jednotku. Mne osobne sa Ople nejako nepacia a aj znamy sa zaprisahal, ze nikdy viac, dokonca v Kosiciach maju Ople najvyssiu cenu za normohodinu (o nekompetentnosti servisu pomlcim, to je snad vsade rovnake) spomedzi vsetkych ostatnych automobiliek, vraj vyssiu ako aj Mercedes...
Ja som mal Fabiu, 100% spokojnost. Kupil by som si ju kludne znova, keby bola k dispozicii ako Pickup (nieco ako FabCaddy vychadzajuci z noveho Caddyho), alebo v pripade osobaku keby mala nejaky normalny motor za normalnu cenu. HTP nechcem, 1.4 16V a zvysok je (bol) velmi drahy.
Podla mna zopar veci ma vsak Fabia lepsie ako "zvysok sveta", konkretne:
1. klima
2. tempomat
3. palubny pocitac
4. celkova konstrukcia ako robena pre amaterskych prerabacov, teda ak som chcel tempomat, mal som ho, klima podobne, denne svetla, komfortna jednotka apod., customization a diagnostika cez VAG neprekonatelna (ale toto je zas robota velkeho brata VW)
Zaporne stranky Fabie vsak - ako rozmyslam, tak rozmyslam - neviem najst, mimo chronickych problemov (tycky stabilizatora, serva klimy, snimac natocenia volantu, posilnovac riadenia apod.), ktore vsak ma kazde auto. -
« Re:
Pánové, díky za trpělivé a podrobné vysvětlování. Otázka klimatizace ve Fabii mě docela zajímala, protože svého času to byl jeden z důvodů, proč jsem zavrhl při výběru auta Fabii Combi. Říkal jsem si, že pokud automobilka vydává manuální klimatizaci za automatickou, tak se jí zřejmě nebude moc dát věřit ani u jiných uváděných údajů. Definitivně v neprospěch Fabie rozhodlo, když můj známý dostal k Fabii dálkové ovládání centrálního zamykání stejné, jako jsem měl u Formana (samostatná krabička s čudlíky). To už jsem jim nevěřil ani nos mezi očima. Později se sice vysvětlilo, že s tím centrálem ho podvedl prodejce a teď se ukazuje, že klimatizace zřejmě opravdu bude automatická, ale co naplat – už mám koupené jiné auto (MPV Opel MERIVA -> maximální spokojenost včetně manuální klimatizace).
Je zarážející, že si Škoda nedokáže pořádně proškolit svoje dealery (viz. i vaše zkušenosti) a nedokáže napsat pořádný prospekt (jelikož se jedná o českého výrobce, nemyslím, že by problém byl v překladu).
Já jsem se u Opela setkal s opravdu profesiálním přístupem prodejce k zákazníkovi, a také s nebývalou ochotou (i když to rozhodně nebyl důvod volby MERIVY). Z toho, co nám prodejce napovídal jsem zatím nepřišel na nic nepravdivého, tak nevím. Škodovka asi usnula na vavřínech v dobách, kdy zákazníci podpláceli dealery, aby auto měli co nejdříve, a zatím se neprobudila…
Ještě dovětek k těm dvěma palubním počítačům … to mi tvrdili taky, ale po detailnějším vyptávání jsem pochopil, že dvěma počítači mají na mysli dva režimy pamatování si údajů – krátkodobý a dlouhodobý, tj. že můžu sledovat např. spotřebu na nedělním výletě a zároveň průměrnou spotřebu za dobu od koupi auta. Palubní počítače u jiných aut si totiž často pamatují pouze jednu sadu údajů… -
"-- skrytý --" 06.09.05 15:49
« Bez nadpisu
Tamtam: vyborne! Dva PP pre dvoch vodicov... Neviem sa prestat smiat. A aj sedadla maju pamat pre kazdeho vodica...? A vieme dat pre US-nostalgikov prepnutie tacha na imperialne jednotky (mile, MPG apod.)? Ja som si na jednom Lincolne v US prepinal PP a tacho medzi imperialnymi a metrickymi jednotkami, len tak z nostalgie. Lenze podla metrickych sa nedalo jazdit, vsetky limity, vzdialenosti, kalkulacka v hlave...
Ja som predajcu pri testovani HTP presviedcal, ze ta funkcia trojiteho zablikania musi byt novinkou (a navyse prijemnou) na Fabiach, pretoze to predchadzajuce jednoducho nerobili. Po trojitej vymene nazorov som rezignoval, nechal som ho v dojme, ze som prilis dlho drzal packu... O mesiac neskor som sa dozvedel, ze sa to vola Autobahnblinking a ze to je novy "feature" v software RJ palubnej siete Fabie a ze to zacali montovat iba tesne pred tou skusobnou jazdou. Samozrejme, nikto to nikomu v salonoch nedal vediet a ak aj mozno ano, tak si to uracili precitat mozno aj pol roka "po funuse". By som chcel vidiet ten kysly ksicht predajcu, keby som mu to bol neskor "vytmavil". -
"-- skrytý --" 06.09.05 15:13
« Bez nadpisu
Koukol: i já se přidám, vidím že nad věcmi uvažuješ, což je mi sympatické. Zkus (asi nebude k sehnání) získat totožný prospekt psaný anglicky (resp. řečí kterou trochu technicky vládneš) - divil by ses jak nepřesně je tatáž věc v různých jazykových mutacích podána. Jinak ta klima udělá co psal tv - v relativně malém prostoru auta a "nadbytku" vzduchu vháněného přetlakem (náporem) a vrtulí je dost dobře v relaci teplota tohoto vzduchu s teplotou uvnitř - ten vzduch se prostě kompletně vymění co x minut. Co do toho vstupuje je přestup tepla mimo (typicky okny), který to rozbije (je tam subj. tepleji). Kdežto klima v obýváku pracuje s malou porcí vzduchu a obrovskou místností, navíc neochotnou ke změnám (tepl. setrvačnost zdiva a předmětů). A nikdy nečekej (u jakýkoli klimy) že se dostaneš na ten komfort kdy sedíš v obýváku v pohovce v +20 a venku je parno +35. V autě na tebe vždy svítí a už tohle ti udělá diskomfort, i když bys měl nastaveno stejných +20 (a bylo tam), vnímáš to jinak. Navíc ta klima vážně má čidlo vnitřní teploty, přímo té co je v kabině a nějak na něj reaguje - důkaz: necháš auto stát na slunci, přijdeš a vyrazíš, z výdechů to mrazí co to umí (analogicky v zimě topí co to umí) a po nějakém čase najednou hle ono se to "umoudřilo" - už to topí/chladí jen tak trochu. Čili to na čidle vidělo veliký rozdíl proti tvému přání a nějak pochopilo, že vháněním vzduchu +20 by ses k té teplotě dostal za 2 hodiny, tak se to rozjelo naplno. K tomu ale nutná nějaká souhra okolností, jistě je tam hystereze a predikce teplotní setrvačnosti, takže ti musí stačit konstatování že "nějak to reaguje" a jistou inteligenci to má, ale jaké hodnoty musí být překročeny aby něco - to jsme zatím nedosledovali. Ale věř nám, většina máme s tím autem mnoho sezon a mnoho hodin a víme jak se chová, my ho platili a nás zajímá, prodejce v salonu ví obvykle jen to co k výkonu práce nezbytné... Mě např. tvrdil že Fabie má dva palubní počítače (to má) prý pro dva řidiče aby měl každý svůj (no to asi těžko, co???). Atd. -
"-- skrytý --" 06.09.05 15:06
« Ještě k "duálnímu režimu"
Pro zájemce mám v rámci "debugování" systémů klim. v autech jednu informaci: o víkendu jsem jezdil s Mitsubishi Galantem s automatickou klimou, který má kupodivu rovněž "duální režim" klimy (jak jsem psal níže, ale domníval jsem, že se to týká pouze "manuálních" klim), tj. režim ECO a "plný" režim/režim plného výkonu, signalizovaný na displeji symbolem vločky. Nějak mi uniká, k čemu že je to u automatické klimatizace dobré, ale budiž... -
"-- skrytý --" 06.09.05 14:38
« Bez nadpisu
Diskuzi tady jsem přečetl celou
Haha, nemas platnu vyhovorku, nie si zenska. Jedine, ze by si bol rozpoltena osobnost.
Zotrvam v pisani k tejto problematike, ale iba preto, lebo si sa vyjadril, ze sa rad nechas poucit a je od Teba sympaticke, ze sa snazis rozumne dovodit argumentami. Inac by som si myslel, ze len podrypujes.
OK, to prirovnanie bolo zjednodusene. Ak si sledoval nasledny tok mojich myslienok, tak som tym chcel povedat, ze teplota vyfukovaneho vzduchu je presne regulovana podla nejakeho algoritmu, do ktoreho vchadza mnozstvo faktorov. Jeden z nich je aj teplota vnutri auta a zelana teplota nastavena ovladacom. Vysledkom je, ze nastavena teplota a teplota vnutri auta pri cidle vnutornej teploty je s +/- nejakou presnostou a v ramci prednastavenej tolerancie v dlhodobejsom casovom horizonte zhodna a dosahuje sa to prave ovplyvnovanim teploty vyfukovaneho vzduchu. Detaily tohto procesu (aka teplotna tolerancia, aky teplotny diferencial pri akej roznej zavislosti jednotlivych teplot a nastaveni klapiek a milion dalsich veci) su iba v hlave dizajnera a my sa ich najskor nikdy nedozvieme. Ale vieme, ze podobne je to u komplet kazdeho auta, u niektoreho lepsie (Fabia) a niektoreho horsie (viem v hlavy hodit napr. auto-klimu u Peugeota 605 s neregulovanym kompresorom a iba jednym jedinym teplotnym cidlom umiestnenym hned vedla tlacidla schranky pred spolujazdcom). Bud spokojny, Fabia je na tom lepsie ako velka vacsina aut svojej a aj vyssich kategorii.
Ak som to nepresne vyjadril, prepac.
No a ked si cital toto forum podrobne, tak si si mohol vsimnut drobnu poznamku o tom, ze porovnanie domacej a automobilovej klimy je ako zrovnavanie helikoptery a lietadla. V aute je neustaly prievan (preto je teplota vyfukovaneho vzduchu dost blizka teplote vnutri auta po dlhodobejsom ustaleni) a auto je nulovo teplotne odizolovane. V miestnostiach naopak ten isty vzduch ostava, cirkuluje, ohrieva velke mnozstvo predmetov a steny miestnosti, je velka teplotna zotrvacnost. Ale to si evidentne uvedomujes, lebo ako si spravne poznamenal, pomery v aute su ine, ako v budove, lebo vsetka teplota sa meni prietokom vzduchu a nie salanim (v pripade kurenia). -
« Re: Re: Re:
Pánové – omlouvám se, ale v oblasti aut jsem úplný laik, pro kterého na autu je nejdůležitější velikost kufru. Diskuzi tady jsem přečetl celou, mluvil jsem s odborníky (?) i majitelem Škody Fabie, ale stále si o tom myslím svoje.
Dovolte malou (čistě laickou) připomínku k vašemu tvrzení, že teplota vyfukovaného vzduchu = teplota uvnitř vozu. To se mi totiž moc nezdá, že by to takhle fungovalo. Od klimatizace přeci požaduji, aby mi změnila teplotu uvnitř vozu a toho dosáhne jedině tím, že bude foukat buď studenější nebo teplejší vzduch, než je v kabině. Jinak by to fungovalo jako obyčejný ventilátor (pominu efekt chlazení foukaným vzduchem). Radiátory v místnosti přeci mají taky jinou teplotu, než vzduch. A pokud mám v místnosti mobilní klimatizaci, pochybuji, že by termostat byl umístěn v proudu vyfukovaného vzduchu. I v místnosti jsou rozdílné teploty (podlaha, strop, okna) a teplota je regulována podle teploty v místě umístění termostatu. U auta si myslím, že ty rozdíly nebudou tak velké, protože teplota se mění proudem vzduchu (často silným) a ne sáláním (to se v autě vlastně uplatňuje taky, pokud do oken praží slunce).
Laicky předpokládám, že u auta je to teplotní čidlo umístěno prostě někde v kabině (třeba na podlaze, co já vím).
Netvrdím, že mám pravdu – rád se od vás nechám přesvědčit. (A kdoví, třeba nejsem muž, ale ženská, takže mějte pochopení >:D )
Doplnění: Člověka přece zajímá teplota uvnitř vozu – teplota vyfukovaného vzduchu mě vůbec nezajímá (pokud mi to nefouká studený na nohy). Pokud by klimatizace ve Fabii regulovala teplotu vzduchu v kabině (pomocí čidel umístěných nevím kde), tak proč by to nenapsaly do oficiálních reklamních materiálů (že klimatizace reguluje teplotu uvnitř vozu), proč tam píšou o teplotě vzduchu vháněného do kabiny a matou tak obyčejné zájemce o koupi auta? -
"-- skrytý --" 06.09.05 12:40
« Bez nadpisu
Ech, Helenka :roll: , ta snad asi nema ani vodicak. Mne povedala, ze aby som netankoval viac ako 45 litrov do nadrze, pretoze mam postupovat v sulade s priruckou a moze to mat vplyv na zaruku... Lenze co s tym, ze ten odvzdusnovaci cudlik umiestnili tak idiotsky, ze aj pouceny expert na tankovanie (napr. sa mi stalo v Taliansku na pumpe s full-service obsluhou) ho pistolou nechtiac stlaci? Na to uz neodpovedala.
Wow, byt nejakou radovou Helenkou Bruchovou (ale nie tou zo Skodovky) a v pripade, ze sa kdekovek musi prezentovat menom a ma stastie na cloveka znaleho custom-service Skodovky, tak asi pochodi dost nemilo. A ani nebude vediet preco... -
"-- skrytý --" 06.09.05 12:31
« Bez nadpisu
:D >:D Chlapi dooobrý !!!
Hele Koukol jestli tys nevolal do škodovky Mrs. Brůchové, alias Helence??? Ta mi do očí (pardon do mailu) tvrdila už takovejch věcí, hit dne bylo když mi přišlo od škodovky dotazník na nový auto a tam otázka můj čistý příjem, o kus dál mé iniciále (skryté co čísla - nehraje roli). Píšu zpět co to má být, odpověď Tyhle informace my nezjišťujeme, píšu znovu s přílohou .jpg scan toho dotazníku a v něm kolečkem o čem mluvím, odpověď ano tohle my zjišťujeme pro účely srovnání trhů (následuje výpis 25 zemí kterých vlastně).... Takže ptáš-li se na teplotu vzduchu vháněného do kabiny, musíš přiložit .pdf list z díl. příručky k autu, abys měl nějaké relevantní info nazpátek. Jinak se můžeš dozvědět např. i to že se měří teplota vyháněného vzduchu z kabiny, když dobře položíš otázku a zvýšilo by to prestiž značky... >:D >:D
Sorry za offtopic... -
"-- skrytý --" 06.09.05 12:25
« Bez nadpisu
Este jedna vec: pokial by sme isli do uplnych detailov, tak asi nikto, nijaka (seriozna) automobilka, ktora vie, o com hovori, by Ti nepovedala, ze sa reguluje teplota vnutri kabiny aj neviem s akou superautomatickou klimou. Ta teplota bude totizto znacne kolisat v celom priestore, ina bude pri podlahe pre kazde jednotlive sedadlo, ina v strede, ina pri strope, ina pri sklach a ina nad palubovkou a cidlo vnutornej teploty je jedno, maximalne dve v nejakom referencnom priestore. Lenze regulovat teplota vo vyduchoch sa da velmi presne. A na tom nezmeni nic ani slnecne, vlhkostne, uhlove a este neviem ake najblizsie vymyslia cidla. Takze asi tak. -
"-- skrytý --" 06.09.05 12:15
« Re: Re:
V MB nejsou blbove, jenom jsi se neptal na to na co jsi se mel zeptat. Teplote vhaneneho vzduchu je predrazene teplotni cidlo v kabine ktere nasledne urcuje teplotu vhaneneho vzduch ktera je merena ve vydechach klimatizace ! Doufam ze se s tim poperes !
Jestli chces vedet o A/C ve Fabii opravdu hodne, zkus si precist cele tohle forum, mimochodem to jsi mel udelat driv nez jsi tady zacal diskutovat ! :( -
"-- skrytý --" 06.09.05 12:15
« Bez nadpisu
Ale no, Koukol, uz dost. Teplota vhananeho vzduchu = priblizne teplota vnutri kabiny po istom case. Jednoduche zamyslenie: merat a regulovat sa musi teplota vhananeho vzduchu podla cidiel vo vystupnych potrubiach ako hlavna velicina, pretoze cidlo vnutornej teploty ma vdaka velkemu priestoru auta obrovsku teplotnu zotrvacnost v porovnani s cidlami vo vystupnych potrubiach. To cidlo vnutornej teploty je v strede kabiny (hned vedla tlacidla recirkulacie vzduchu je taka mriezka, za nou teplotny senzor a za nim ventilatorcek), podla ktoreho sa donastavi teplota podla potreby. A urcite sa do celeho vztahu zahrnie aj nastavena rychlost ventilatora a teplota vzduchu v exterieri.
Sice na 100% odmerane to nemam (to by sme museli disassemblovat software), ale iste je, ze to teplotu v kabine meria a podla nej sa - istym sposobom - zariaduje.
Chces mi povedat, ze ine automobilky to robia inac? Nebodaj ze maju 20 teplotnych cidiel po celom aute, ktore meraju teplotu pomaly aj na velkom palci lavej nohy spolujazdca vpravo vzadu? Vobec nie, ako Ti uz Tamtam vysvetloval, tie "automaticke" klimy len navyse automaticky distribuuju vzduch do roznych smerov a roznou silou. Teplotu reguluju ROVNAKO ako Fabia a na tom trvam. Hovorime o autach rovnakej kategorie, nie o Mercedese s dvojzonovou klimatizaciou a oddelenym teplotnym nastavenim pre kazdeho clena posadky.
Ak poznas podrobnejsie ine systemy (presnejsie: mas ich nastudovane z nejakej doveryhodnej literatury), prosim uved to tu, kazdy tuna na fore urcite rad privita nove info.
Ja Ti zatial poviem, ze takmer vsetci prispievatelia do tohto fora poznaju klimu na Fabke dost podrobne, a to teoreticky aj prakticky. Ja osobne poznam dost podrobne aj klimu (automaticku aj manualnu) v Renaulte Megane. Ak si dam zalezat, o chvilu by som Ti povedal aj to, ako to robi Citroen a Peugeot. Ver mi, regulacia teploty sa deje presne tak isto.
Budes spokojny, ked sa dohodneme na tom, ze Fabia ma klimu poloautomaticku? Teda ze sice nereguluje smer a silu vzduchu automaticky (to si musis urobit rucne sam), ale zato reguluje teplotu automaticky, a to este k tomu celkom dost dobre premyslene? -
« Re:
Myslím, že je vše jasné. Prostě není automatická klimatizace jako automatická klimatizace. Škodovka tak trochu mate zákazníky (myslím ty obyčejné, kterým auto slouží jen na ježdění). Je sice fakt, že v to v prospektu nenápadně uvádí:
…Ovládání klimatizace je velmi jednoduché.
Pouze si nastavíte požadovanou teplotu vháněného vzduchu,…
ale kouzelným slůvkem je slovo automatická.
Podle mých informací je to prostě tak, že pokud na otočném knoflíku nastavím teplotu 20 °C, tak to znamená, že mi klimatizace bude vhánět do vozu vzduch o teplotě 20 °C. Neznamená to, že klimatizace bude udržovat teplotu 20°C uvnitř vozu!!!
Zkoušel jsem schválně volat technikům do Mladé Boleslavi a ti mi potvrdili následující:
Otočným knoflíkem se reguluje teplota vháněného vzduchu, ne teplota v kabině vozu!
Ale možná i v MB jsou BLBOVÉ :D -
"-- skrytý --" 06.09.05 11:39
« Bez nadpisu
tv: to o obtoku kolem výparníku jsem kdesi četl (buďto Cedrych nebo DP Fabia). Jde totiž o zimu (roční období), kdy i na minimum běžící kompresor stále dopravuje medium dokola (říkají 3% min), pokud by se toto (byť minimální) množství "pchalo tryskou" výparníku, asi by to při -10°C venku nemuselo dobře dopadnout. Ale říkám, ověřené to nemám. Nicméně proti tomu jde mé soukr. poznání, že odstavená klima (jedu s ní, zastavím a hned vypnu motor - zvuk poslouchám u spolujezdce) někdy pšouká (jak lednice) jindy ne - byl-li by tam obtok, asi by byl zařízen aby se po odstavení auta otevřel a přepustil si to okolo.... Kdoví?? -
"-- skrytý --" 06.09.05 11:17
« Bez nadpisu
Tamtam: ako vzdy, vyborny popis.
Snad len dve upresnenia: prve ohladom toho obtokoveho ventilu, s ktorym si si nie isty, naozaj tam ziaden nie je. Ten termostat kombinovany s expanznym ventilom (teda v samej podstate dyzou) iba priskurcuje vstup do vyparniku v zavislosti od teploty na vystupe z vyparnika.
A druha vec sa tyka tych ventilatorov. Pri zastavbe klimy do MPi som musel spekulovat co a ako s tymi ventilatormi, pretoze originalnu riadiacu jednotku z rozbitej Fabie som neziskal, a tak som si musel urobit vlastnu, ktora mala dve relatka.
Povodna jednotka vychadzala zo styroch vstupnych signalov:
1. povel od RJ motora (ECU) na pomaly chod ventilatorov (ked je teplota vody v motore myslim 94(?) do 106 stupnov)
2. povel od RJ motora (ECU) na rychly chod ventilatorov (teplota vody v motore nad 106 stupnov, BTW za tejto podmienky sa vypne kompresor uplne)
3. povel od RJ klimy na pomaly chod ventilatorov (vtedy, ked auto stoji alebo pomaly sa pohybuje)
4. povel od RJ klimy na rychly chod ventilatorov (tu nemam 100% info, ale malo by to byt vtedy, ked sa pozaduje zvysene chladenie, teda kompresor nad istu hranicu alebo iste tlakove pomery)
a kombinuje ich takto:
A. ak nie je ziaden zo vstupov aktivny, nepustat ventilatory
B. ak je jeden (a iba jeden) zo vstupov na pomaly chod aktivny, pusti ventilatory na pomaly chod
C. ak su oba vstupy na pomaly chod aktivne spust ventilatory na plny (rychly) chod
D. ak je hociktory zo vstupov na rychly chod aktivny, spust ventilatory na plny chod.
Ja som si narychlo urobil nahradnu jednotku s dvoma rele a par diodami, ktora robi presne tie iste funkcie ako vyssie popisane, ale okrem bodu C, vtedy sa to chova ako v bode B (nechcelo sa mi carovat s tranzistormi), auto odvtedy preslo 15tis. km v roznych teplotnych rezimoch (aj 56 stupnov vzduchu rozhoruceneho od asflatu v Monte Carle) bez ujmy na zdravi.
Co je zaujimave, oba ventilatory sa v pomalom chode spinaju cez predradny odpor (kazdy ventilator ma jeden) a v rychlom chode sa spinaju na priamo. Ine auta to maju robene tak, ze ked maju dva ventilatory, tak v pomalom chode ich zapajaju v serii a na plno paralelne. To sa vsak asi da iba vtedy, ked su oba ventilatory rovnakej (el.) velkosti, ale Fabia ma jeden velky a jeden maly. Asi by to v serii nerobilo dobrotu.
Skoda tej elektriny zrazanej na predradnom odpore. Takisto ventilator v kabine je cez predradny odpor, ine automobilky, napr. Renault pri auto-klime ma PWM spinany ventilator. Nechapem, preco ked robili tak dokonalu klimu si nedali tu pracu urobit PWM aj na kabinovy ventilator - ved to vychadza z tej istej jednotky, kde je procesor pre celu klimu, miesta tam je dost, len asi chladit by to nebolo ako. Ale zase by si usetrili mnozstvo kablov a ten predradny odpor zamontovany (kvoli chladeniu) vo vzduchovom potrubi. -
"-- skrytý --" 06.09.05 06:43
« Bez nadpisu
Koukol: teď jsem pochopil tvůj pohled na věc - ano, není tam klimatizace automatická z pohledu komfortu obsluhy, ale pouze z pohledy techniky výroby nastaveného množství zimy. Proč? Ve Fabii je pouze 1 druh klimy, jak v Junioru za doplatek (sorry nejde-li tam, nemám přesný přehled), tak v Eleganci gratis. Tato klima se chová tak, že po tobě požaduje manuální nastavení všech ovladačů (teplota - ta bude následně udržovaná, vyjma obou krajních poloh regulátoru, rozvod vzduchu a otáčky ventilátoru ve 4. diskrétních skocích). Pod pojmem "manuální klima" si ovšem představ zařízení více či méně "tupé", které ve Fabii nikdy nenajdeš a které po zmáčknutí povelu "zima" začne chladit až téměř zamrzne (pak se odpíná) nebo víče či méně sofistikovaně vylepšené. Zde ale je kompresor, který trvale pracuje, pevně spojen s motorem beze spojky (výhoda: i v zimě domazává těsnění své i dílů okruhu) a povel zima způsobí, že přidá svůj (spojitě nastavitelný) výkon a zavře obtok (zde si nejsem jistý) ventilu výparníku, čímž začne okruh chladit. Současně se hlídá povícero veličin jak auta tak okruhu, aby se chladilo vždy právě jen tak kolik je nutno, tj. nejen že je řízen "výkon" toho kompresoru tak, že ho v běžné jízdě na motoru skoro nepociťuješ (vzpomeň jak manuál klepe otáčkama když se připíná atd.), ale ona se řídí i teplota výparníku a to nejen tak aby nezamrzl, ale aby např. za deště chladil jen o trochu a tím odvlhčoval aniž by se muselo k tomu topit jak blázen aby nastavená teplota vyšla. Dále se míchá vzduch prošlý výparníkem s tím co projde topením aby výsledkem byla co možná nejméně kolísající teplota v kabině. Kompresor (spíš teplota media vystupující z chladiče) si sama spustí ventilátory, umí se rozpoznat zdali a kam auto jede, jestli neuteklo medium či zase netlakuje-li se moc, prostě tohle všechno jsou parametry. Klima má svojí ŘJ a druhá ŘJ ovládá dochlazovací ventilátory (společně ale nezávisle pro požadavky motoru i klimy). Čili máš pravdu jak ty že to není "automat" co se displejů a podobných věcí týče, ale tak my že je to automat co se týče techniky týká - a proč to všechno? Abys nemusel poslouchat rázy jdoucí od cyklujícího kompresoru připínaného spojkou na motor, abys nemusel platit za výrobu zimy kterou zkoriguješ topením, abys nemusel řešit je-li vnku +5 nebo +35 a měl v jedné poloze ovladače jeden teplotní komfort ve voze atd. atd. ... A k poslední poznámce že "více vlevo je více zimy" - to dá rozum, závislost požadované teploty od potřeby chladit je víceméně sobě přímo úměrná (parametry venkovní teplota a předchozí teplota ve voze), nicméně necháš-li to tak a vydáš-li se např. do alpských tunelů v létě, uvidíš jak krásně to bude korigovat ty změny kudy jedeš. Co by dělal manuál? V tunelu bys kroutil "do červena", po výjezdu zase "do modra" a tak furt dokola ... Little bit confused??? Prostě je to více než co vidíš v interiéru a u jiné značky této třídy to najdeš opravdu málokde. Proti celkovému automatu chybí čidlo slunečního svitu a program automaticky bez tvé vůle šachující rychlostí a směrem proudění jak ho napadne - vše ostatní už tam ale je!!!! -
« Re:
No nevím. Ten prodejce mluvil velmi přesvědčivě a pokud to mohu jako laik posoudit, tak i zasvěceně. Dokonce i v oficiálních materiálech Škody je napsáno, že klimatizace u Fabie automaticky reguluje teplotu vyfukovaného vzduchu. O tom, že by automaticky regulovala teplotu uvnitř vozu se nic nepíše. Tak vážně nevím. Možná se do dražších (luxusních) verzí Fabie montuje jiná klimatizace (stejná jako do Octavií), která je o něco více automatičtější.
Bavil jsem se o tom s jedním známým, který má Fabii s klimatizací a ten mi tvrdil, že na tu nejnižší nastavenou teplotu fouká nejstudenější vzduch a čím nastavuje vyšší teplotu, tím je vyfukovaný vzduch teplejší. To by odpovídalo tomu, jak se chová manuální klimatizace v mém autě (Opel Meriva). Možná skutečně se do Fabií montují různé klimatizace…
Já osobně si pod pojmem automatická klimatizace přestavuji, že jediné, co si nastavuji, je požadovaná teplota uvnitř vozu. A o nic jiného se starat nemusím. Ale berte to prosím jen jako názor laika. -
"-- skrytý --" 05.09.05 23:43
« Bez nadpisu
Koukol: neviem, ci to komentovat, ale naozaj venuj viac casu precitaniu tohto fora, opytaj sa, ak niecomu nerozumies a potom mudruj. Inac co povedal Tamtam, pod to sa podpisem :)
Ja by som bol radsej tej poloautomatickej klime, ako plno automatickej, lebo mam rad veci pod kontrolou a pokial mozno co najjednoduchsie. Ved uz aj kaziace serva su dost vaznym dovodom na zamyslenie... Esteze ich v 2004-om inovovali. Inac, vyrobca Bosch, aby si nahodou niekto nemyslel, ze je to ausus...
Tamtam: este sa musime trochu ucit, aby sme prisli na uroven toho dizajnera, ale suhlas, nejaky kecalek zo salonu s jeho dojmami by si zvysil svoju kvalifikaciu po precitani tohto fora az natolko, ze by mohl ziadat o zvysenie platu :shock: -
"-- skrytý --" 05.09.05 22:33
« Bez nadpisu
Koukol: o technické úrovni dealerů víme své. Pokud ti stačí na vysvětlenou (nestačí - li ode mě, viz dílenská příručka k vozu), že klimatizace má v interiéru kabiny 3 teplotní čidla podle kterých upravuje teplotu vháněného vzduchu tak, aby respektovala tvé přání nastavené na ovladači teploty, tak fajn. Jinak to umí řízeně nejen chladit, ale v zimě i topit. Čidla jsou v proudu vzduchu nahoru, proudu vzduchu dolů a ve středovém tunelu pod mřížkou blízko ovladače teploty (profukovaném vrtulkou z důvodu věrnějšího obrazu teploty ve voze). Všechny nutné funkce (mísení vzduchu klapkou, výkon kompresoru) řídí elektronika na základě signálu těchto čidel a dalších veličin (rychlost vozu, teplota motoru, teplota na výpaníku, teplota venku, doba stání od vypnutí motoru, zpětný chod, full throttle poloha plynového pedálu, ....) - udělej si úsudek sám a až se stavíš za dealerem, zeptej se ho na čidlo v prostoru nohou a proměnný zdvih kompresoru... Schválně co se dozvíš. Jinak zde na foru je odborná fundovanost některých přispěvatelů na úrovni designéra toho zařízení, takže aniž se chci kohokoli dotknout, nějaká tvrzení nějakých prodavačů nemají řekl bych žádný reálný význam. Neboj, koupí klimy ve Fabii nemůžeš prohloupit, dostáváš zařízení vysoké technologické úrovně (druhou otázkou je spolehlivost - zde no comment), na tobě zůstává jen nastavit jak hodně má foukat vrtule a přeješ-li si vzduch nahoru dolů nebo do obličeje - vše ostatní dělá automatika, s max. možnou péčí ku spotřebě pohonných hmot a disponibilního výkonu motoru v danou chvíli.... -
« Re:
to koukol:
no keby si si poriadne precital predchadzajuce prispevky, tak by si sa dozvedel, ze klima fo Fabii udrzuje nastavenu teplotu vo vnutri vozidla (cidlo je na spodnej casti stredoveho tunela).
Tie cisla pri nastaveni teploty sluzia prave na to. A ten predajca nevedel, co mal vediet. (Co ma nijako neprekvapuje)
A este by si sa dozvedel, ze klima vo Fabii je na vysokej technologickej urovni. -
« Bez nadpisu
Nechci se dotknout účastníků této diskuze, ale mně přijde daleko zajímavější diskutovat o tom, že Škodovka nabízí v prospektech k Fabii AUTOMATICKOU klimatizaci za 35.000 Kč. To se mi zdálo velmi výhodné ale jen do okamžiku, než mi prodejce vysvětlil, že ta klimatizace neumí automaticky regulovat teplotu uvnitř vozu, jak je to běžné u jiných automatických klimatizací, ale že automaticky reguluje pouze teplotu vydechovaného vzduchu (viz diskuze někde na začátku).
No nevím. Podle mě je to od škodovky pěkná habaďůra na zákazníka. A nejen to … taky dost mate, že místo červených a modrých barevných pruhů na ovládacím kolečku je tam napsána teplota ve stupních (nastavení teploty na knoflíku ale nemá nic společného s teplotou ve vozu – co tedy ta hodnota teploty znamená je záhadou a ani prodejce mi to nedokázal vysvětlit).
A tak zatímco ostatní výrobci poctivě rozlišují manuální a automatickou klimatizaci, Škoda rozlišuje automatickou klimatizaci pro Fabii (rozuměj manuální) a automatickou klimatizaci pro Octavii (skutečně automatickou). Mně osobně to přijde jako podraz na zákazníka hodný tak teleshopingového prodejce.
Takže pozor na to! -
"-- skrytý --" 04.09.05 22:30
« Bez nadpisu
Chlapci... Ja si myslim, ze toto je jednoducho technologicky vyvoj a tiez reakcia na problemy zivotneho prostredia a snaha znizovat spotrebu pohonnych hmot atd...
Ano, je pravda, ze regulovany kompresor pomoze faktu, ze aj slaby motor ho utiahne a to preto, lebo vyraba iba tolko chladu, kolko je treba a (prip.) kolko motor prave utiahne.
Lenze verim, ze prvotna snaha bola v tom, aby sa odstranila nadbytocna vyroba chladu, ked ho nie je treba - ved asi kazdy, kto vie rozmyslat a sa prvykrat dozvedel, ze ako klasicka neregulovana klima vlastne funguje, tak musi takyto system povazovat za zbytocne plytvajuci vsetkym - ropou, palivom, emisiami, prirodou, ozonovou dierou... Tak sa posnazili a vymysleli termostaticky exp. ventil. A isli dalej, lebo nebolo dost, a vymysleli pneu-variabilny kompresor. A potom isli este dalej a zamontovali do toho pocitac (aby sa napr. Skodovka mohla chvalit poctom pocitacov na palube, ja hovorim no zbohom, debugovat vsetok ten software...) a zrobili elektronicky regulovany kompresor.
To, ze je to nejako vyhodne aj pre male motory, to uz bolo iba dalsie, a vobec nie bezvyznamne plus...
A ja som v kazdom pripade rad, ze to je tak, ako to je, lebo na mojom starom Forde 3.0L/V6/cca 100kW to zralo benzin ako blazon, to bolo citit aj na vykone a aj na spotrebe, asi take cca 3 mile na galon menej, ako bez klimy (teda asi 1,5L/100km). A na Fabke s 1.4/50kW, pri rovnakom sposobe pouzivania, to zozralo asi o 2-3dl viac. Som spokojny. -
"-- skrytý --" 04.09.05 20:11
« Bez nadpisu
Víš k čemu je dobrý konstantní výkon nezávisle od otáček??? Aby to umělo konstantní zimu nezávisle od toho, jestli jedeš nahoru nebo dolů, rychle nebo pomalu. Tohle je asi to stěžejní, na čem klima obvykle ztrácí body, jak se můžeš spolehnout na to kolik to vyrobí zimy když po té, co se to někam "posadí" a ustabilizuje ty vyřadíš a vydáš se sjíždět Alpy - výroba zimy klesne 10x a co potom??? Dovedeš si představit ledničku, ve které chceš +5°C ale co 2minuty jí pomocí křižíkova regulačního autotrafa měníš napájecí napětí 80-250V furt sem a tam jak blázen??? Asi takový režim má k dispozici auto jedoucí po silnici s kompresorem na řemenu.... -
"-- skrytý --" 04.09.05 15:27
« Re:
(cit.) "Takze tou elektronikou sa naozaj asi da zaistit konstatny prikon kompresora podla potreby."
A k čemu by to vlastně bylo dobré? Já se prostě musím vrátit ke své prapůvodní úvaze: regulovatelný kompresor je tam proto, aby to i slabý motor na volnoběh utáhl, nikoli proto, aby se zajištoval konstantní příkon bez ohledu na otáčky! -
"-- skrytý --" 03.09.05 23:52
« Bez nadpisu
Niekde v tych pdf som cital, ze snimanim (regulovanim) tlaku na vystupe kompresora sa zistuje (reguluje) jeho vykon/prikon. Takze tou elektronikou sa naozaj asi da zaistit konstatny prikon kompresora podla potreby. Ale to len odhadujem, neviem naisto.
Ano, Fabia klima je asi dost premyslena, ale nepripisuj to Skode, skor Densu. Pisali, ze tento typ kompresora uviedli v roku 1997, to uz Fabia musela byt napoly dokoncena, akuratny cas. Takze podla mna VW/Skoda riskli, dali uplnu novinku na odskusanie do Fabie a pozorovali, co sa bude diat. Ked to vyjde (a asi aj vyslo), tak OK. Ak nie, zlizne si to Skoda a kral VW ostane uchraneny hanby :)
No ale na druhej strane si to Fabia "vyzrala" so servomotormi klimy. Takze asi tak 1:1... (Dobra sprava: inovovane serva s novymi snimacmi sa montuju zhruba od 2004-ho roku. To trvalo...)
Teraz, ked do toho viac vidim, osobne sa mi zda ta klima az prilis zlozita. Obycajny pneu-variabilny kompresor urobi velmi podobnu funkciu pri ovela mensom pocte dielov a za (odhadujem) velmi podobnu usporu paliva. -
"-- skrytý --" 03.09.05 20:19
« Bez nadpisu
Ohledně toho brzdného mech. příkonu kompresoru - nebudu polemizovat jestli je 600W k vychlazení auta hodně nebo málo, ale prostě to při volnoběhu těch 600W bere, resp. nemůže to brát víc když víc energie do toho benzínem nepřiteklo... Což znamená kromě jiného zejména ten fakt, že mech. výkon kompresoru značně varíruje s otáčkami, tedy v nízkých otáčkách z něj nejde žádný závratný výkon asi dostat (tohle si troufám tvrdit bez důkazů). A z toho vyplývá má dávná úvaha o tom, že kompresor za volnoběhu motoru nebude elektronikou asi nijak extra moc řízen (snižován mu výkon), jak jsme si kdysi nerozuměli (tuším s rybízem...). Podle mě tedy může být řízení klimy zdvihem (elektronicky) výborný systém, jak stabilizovat výkon kompresoru nezvávisle od jeho aktuálních otáček. Současně jsem ze zajímavého povídání níže soukromě pochopil to, že systém a péče, s jakou byla navržena klima pro Fabii zatím žádné auto v této třídě (můj favorit je Megane) nemá a že preciznost a úspornost fabiácké klimy je zatím jinde nedostižná??? Spolehlivost dílů zatím nemusíme hodnotit, jde mi o zařízení jako takové. -
« Re:
to tv:
s tym max. prikonom s tebou suhlasim, dodavatel kompresorov ponuka kompresor s danymi parametrami, vyrobca si ho nastavi na take podmienky ako mu vyhovuje. Tie udavane maximalne prikony su pri hranicnych hodnotach rozdielov tlaku a teploty, ktore podla mna vyrobcovia automobilov nepouzivaju - vsade sa dava nejaka rezerva.
Tie vypocty, ktore som uvadzal su dost priblizne, ale ak uvazime, ze oba vypocty smeruju k rovnakemu vysledku, tak na tom nieco bude. Ja netvrdim, ze Fabia ma maximalny prikon kompresora 600W, iba som reagoval na tie kategoricke vyhlasenia, ktore na zaklade pocitov tvrdili, ze to tak nie je. Preratal som si to a aj mna prekvapilo, co mi vyslo. Jednoducho so 600W prikonu kompresora sa to auto da uchladit.
K tomu tvojmu zvyseniu spotreby:
1l benzinu/hodinu je cca 1.8 kW pri ucinnosti motora 20%, pri ucinnosti 30 % je to 2.7 kW (je to linearna zavislost).
Cize pri priemernej rychlosti 100 kmph a ucinnosti 20 %, klima zobrala cca 414 W, pri 50 kmph 818 W; pri ucinnosti 30 % to bolo 620 resp 1.24 kW (tiez su to linearne zavislosti)
Tymto vypoctom sa da priblizne urcit aj vykon motora pri danej okamzitej spotrebe a rychlosti
------------------------------------rych… /> Vykon=9xspotreba(l/100km)x --------------x ucinnost motora (0.2-0.3)
---------------------------------------- 100 ------------------------------------
sorry za to formatovanie :-)
Je to priblizny vypocet, najvacsi problem je s ucinnostou.
Konkretne priklady:
pri rychlosti 100kmph a spotrebe 5l/100km je vykon 11.25 kW, pri rychlosti 150 kmph a spotrebe 13 l/100km je vykon cca 44 kW. -
"-- skrytý --" 02.09.05 19:29
« Bez nadpisu
Fero, cisla sice kontrolovat nebudem, ale mas na to dobry system a pokial si sa v tych cislach niekde nesekol, mas pravdu. Pridaj vsak este znacne kolisajucu ucinnost kompresora s okolitymi podmienkami.
Tie kompresory maju naozaj max. prikon tolko, kolko sa udava, teda 1 az 6kW. Lenze nikdy nebezia dlhodobo na max. vykon, dalej spinanim/regulovanim kompresoru (cyklovanie pri dosahovani max. tlaku u neregulovanych a regulaciou vytlaku u regulovanych) sa spriemeruje ich odber a nakoniec na tych Tvojich radovo stovky wattov v priemere sa naozaj mozeme dostat. Presnejsie za predpokladu, ze uz len udrzujeme vychladene auto na nejakej teplote a s otackami prilis nechodime hore-dole.
Samozrejme, neregulovane budu bezat na vyssi vykon ako regulovane, lebo jednoducho vyrabaju viac chladu, ako je potrebne. Preto ich je citit viac, najma pri spinani/odopinani ako to spominal Mitsi.
PS: oproti dlhodobemu priemeru 6,67 l/100km za 90tis. km sa mi zvysila spotreba o zanedbatelnych 0,23 l/100km pri ceste KE-BA-Svajciarsko-Francuzsko-Spanielsko-… (celkovo 9580 km za necely mesiac). A to na niektorych miestach bolo ukrutne horuco (jul 2004)... Prosim, spocitaj mi, kolko v priemere mi ta klima ubrala z vykonu motora. Dakujem :) -
« Re:
Zasa trocha fyziky:
Uz sme tu zistili, ze Fabia 1.2 HPT ma na volnobeh spotrebu 0.5 l/hod a ak sa zapne klima, tak 1 l/hod.
Cize klima spotrebuje 0.5 l/hod.
Vyhrevnost benzinu je 46 MJ/kg, hustota 700 kg/m3
0.5 l/h benzinu = 0.35 kg/h = 16,1 MJ /hodinu = 4472 J / sekundu; ak uvazime ucinnost cca 20 % = 894 J/s = 894 W
Ak uvazite, ze auto spotrebuje pri 100 kmph 5 l/100 km, tak vykon motora je cca 10 kW, cize ak by kompresor potreboval podla tych grafov cca 3-4 kW, tak spotreba by musela ist hore o cca 1.5 - 2 litre, ale v priemere sa udava, ze klima zvysuje spotrebu o cca 0.5-1 liter /100 km, co zodpoveda odoberanemu vykonu cca 1-1.5 kW.
Cize stale si myslim, ze tych 600 W moze byt realnych, musite ale uvazit, ze dalsie 100-vky W idu na ventilator, ktory ochladzuje kondezator.
to tv:
ak aj uvazime teplotny rozdiel 35/5, tak na II. stupen ventilatora potrebujeme cca 300 W prikonu.
Cize z fyzikalneho hladiska ak sa na to pozerate zo strany vykonu potrebneho na ochladenie daneho mnozstva vzduchu, ale aj zo strany spotrebovaneho benzinu, tak to stale moze byt tych 600 W. (Aj ked aj ja mam pocit, ze by to malo byt viac ...)
K pocitom - pri jazde po mesta malymi rychlostami postacuju vykony na urovni cca 5-10 kW, pri takychto vykonoch ak zoberieme, ze kompresor odobera 0.6 kW a ventilator ma cca 200-300 W, cize alternator odobera pri ucinnost 50 % (neviem ci ma taku, ale je to +- jedno) 0.4-0.6 kw, a to uz mame cca 1-1.2 kw potrebneho vykonu, co pri nizkych rychlostiach zodpoveda cca 10%-20% vykonu bez klimy, takze aj ten 1 kW moze byt citelny.