Fabia a klimatizace

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Fabia

  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  12:15

    « Re: Re:

    V MB nejsou blbove, jenom jsi se neptal na to na co jsi se mel zeptat. Teplote vhaneneho vzduchu je predrazene teplotni cidlo v kabine ktere nasledne urcuje teplotu vhaneneho vzduch ktera je merena ve vydechach klimatizace ! Doufam ze se s tim poperes !
    Jestli chces vedet o A/C ve Fabii opravdu hodne, zkus si precist cele tohle forum, mimochodem to jsi mel udelat driv nez jsi tady zacal diskutovat ! :(
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  12:15

    « Bez nadpisu

    Ale no, Koukol, uz dost. Teplota vhananeho vzduchu = priblizne teplota vnutri kabiny po istom case. Jednoduche zamyslenie: merat a regulovat sa musi teplota vhananeho vzduchu podla cidiel vo vystupnych potrubiach ako hlavna velicina, pretoze cidlo vnutornej teploty ma vdaka velkemu priestoru auta obrovsku teplotnu zotrvacnost v porovnani s cidlami vo vystupnych potrubiach. To cidlo vnutornej teploty je v strede kabiny (hned vedla tlacidla recirkulacie vzduchu je taka mriezka, za nou teplotny senzor a za nim ventilatorcek), podla ktoreho sa donastavi teplota podla potreby. A urcite sa do celeho vztahu zahrnie aj nastavena rychlost ventilatora a teplota vzduchu v exterieri.
    Sice na 100% odmerane to nemam (to by sme museli disassemblovat software), ale iste je, ze to teplotu v kabine meria a podla nej sa - istym sposobom - zariaduje.
    Chces mi povedat, ze ine automobilky to robia inac? Nebodaj ze maju 20 teplotnych cidiel po celom aute, ktore meraju teplotu pomaly aj na velkom palci lavej nohy spolujazdca vpravo vzadu? Vobec nie, ako Ti uz Tamtam vysvetloval, tie "automaticke" klimy len navyse automaticky distribuuju vzduch do roznych smerov a roznou silou. Teplotu reguluju ROVNAKO ako Fabia a na tom trvam. Hovorime o autach rovnakej kategorie, nie o Mercedese s dvojzonovou klimatizaciou a oddelenym teplotnym nastavenim pre kazdeho clena posadky.
    Ak poznas podrobnejsie ine systemy (presnejsie: mas ich nastudovane z nejakej doveryhodnej literatury), prosim uved to tu, kazdy tuna na fore urcite rad privita nove info.
    Ja Ti zatial poviem, ze takmer vsetci prispievatelia do tohto fora poznaju klimu na Fabke dost podrobne, a to teoreticky aj prakticky. Ja osobne poznam dost podrobne aj klimu (automaticku aj manualnu) v Renaulte Megane. Ak si dam zalezat, o chvilu by som Ti povedal aj to, ako to robi Citroen a Peugeot. Ver mi, regulacia teploty sa deje presne tak isto.
    Budes spokojny, ked sa dohodneme na tom, ze Fabia ma klimu poloautomaticku? Teda ze sice nereguluje smer a silu vzduchu automaticky (to si musis urobit rucne sam), ale zato reguluje teplotu automaticky, a to este k tomu celkom dost dobre premyslene?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    06.09.05  11:44

    « Re:

    Myslím, že je vše jasné. Prostě není automatická klimatizace jako automatická klimatizace. Škodovka tak trochu mate zákazníky (myslím ty obyčejné, kterým auto slouží jen na ježdění). Je sice fakt, že v to v prospektu nenápadně uvádí:
    …Ovládání klimatizace je velmi jednoduché.
    Pouze si nastavíte požadovanou teplotu vháněného vzduchu,…
    ale kouzelným slůvkem je slovo automatická.
    Podle mých informací je to prostě tak, že pokud na otočném knoflíku nastavím teplotu 20 °C, tak to znamená, že mi klimatizace bude vhánět do vozu vzduch o teplotě 20 °C. Neznamená to, že klimatizace bude udržovat teplotu 20°C uvnitř vozu!!!
    Zkoušel jsem schválně volat technikům do Mladé Boleslavi a ti mi potvrdili následující:
    Otočným knoflíkem se reguluje teplota vháněného vzduchu, ne teplota v kabině vozu!
    Ale možná i v MB jsou BLBOVÉ :D
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  11:39

    « Bez nadpisu

    tv: to o obtoku kolem výparníku jsem kdesi četl (buďto Cedrych nebo DP Fabia). Jde totiž o zimu (roční období), kdy i na minimum běžící kompresor stále dopravuje medium dokola (říkají 3% min), pokud by se toto (byť minimální) množství "pchalo tryskou" výparníku, asi by to při -10°C venku nemuselo dobře dopadnout. Ale říkám, ověřené to nemám. Nicméně proti tomu jde mé soukr. poznání, že odstavená klima (jedu s ní, zastavím a hned vypnu motor - zvuk poslouchám u spolujezdce) někdy pšouká (jak lednice) jindy ne - byl-li by tam obtok, asi by byl zařízen aby se po odstavení auta otevřel a přepustil si to okolo.... Kdoví??
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  11:17

    « Bez nadpisu

    Tamtam: ako vzdy, vyborny popis.
    Snad len dve upresnenia: prve ohladom toho obtokoveho ventilu, s ktorym si si nie isty, naozaj tam ziaden nie je. Ten termostat kombinovany s expanznym ventilom (teda v samej podstate dyzou) iba priskurcuje vstup do vyparniku v zavislosti od teploty na vystupe z vyparnika.
    A druha vec sa tyka tych ventilatorov. Pri zastavbe klimy do MPi som musel spekulovat co a ako s tymi ventilatormi, pretoze originalnu riadiacu jednotku z rozbitej Fabie som neziskal, a tak som si musel urobit vlastnu, ktora mala dve relatka.
    Povodna jednotka vychadzala zo styroch vstupnych signalov:
    1. povel od RJ motora (ECU) na pomaly chod ventilatorov (ked je teplota vody v motore myslim 94(?) do 106 stupnov)
    2. povel od RJ motora (ECU) na rychly chod ventilatorov (teplota vody v motore nad 106 stupnov, BTW za tejto podmienky sa vypne kompresor uplne)
    3. povel od RJ klimy na pomaly chod ventilatorov (vtedy, ked auto stoji alebo pomaly sa pohybuje)
    4. povel od RJ klimy na rychly chod ventilatorov (tu nemam 100% info, ale malo by to byt vtedy, ked sa pozaduje zvysene chladenie, teda kompresor nad istu hranicu alebo iste tlakove pomery)
    a kombinuje ich takto:
    A. ak nie je ziaden zo vstupov aktivny, nepustat ventilatory
    B. ak je jeden (a iba jeden) zo vstupov na pomaly chod aktivny, pusti ventilatory na pomaly chod
    C. ak su oba vstupy na pomaly chod aktivne spust ventilatory na plny (rychly) chod
    D. ak je hociktory zo vstupov na rychly chod aktivny, spust ventilatory na plny chod.
    Ja som si narychlo urobil nahradnu jednotku s dvoma rele a par diodami, ktora robi presne tie iste funkcie ako vyssie popisane, ale okrem bodu C, vtedy sa to chova ako v bode B (nechcelo sa mi carovat s tranzistormi), auto odvtedy preslo 15tis. km v roznych teplotnych rezimoch (aj 56 stupnov vzduchu rozhoruceneho od asflatu v Monte Carle) bez ujmy na zdravi.
    Co je zaujimave, oba ventilatory sa v pomalom chode spinaju cez predradny odpor (kazdy ventilator ma jeden) a v rychlom chode sa spinaju na priamo. Ine auta to maju robene tak, ze ked maju dva ventilatory, tak v pomalom chode ich zapajaju v serii a na plno paralelne. To sa vsak asi da iba vtedy, ked su oba ventilatory rovnakej (el.) velkosti, ale Fabia ma jeden velky a jeden maly. Asi by to v serii nerobilo dobrotu.
    Skoda tej elektriny zrazanej na predradnom odpore. Takisto ventilator v kabine je cez predradny odpor, ine automobilky, napr. Renault pri auto-klime ma PWM spinany ventilator. Nechapem, preco ked robili tak dokonalu klimu si nedali tu pracu urobit PWM aj na kabinovy ventilator - ved to vychadza z tej istej jednotky, kde je procesor pre celu klimu, miesta tam je dost, len asi chladit by to nebolo ako. Ale zase by si usetrili mnozstvo kablov a ten predradny odpor zamontovany (kvoli chladeniu) vo vzduchovom potrubi.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  07:50

    « Re:

    Koukol : Vymen Prodejce, je to BLB !!!
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  06:43

    « Bez nadpisu

    Koukol: teď jsem pochopil tvůj pohled na věc - ano, není tam klimatizace automatická z pohledu komfortu obsluhy, ale pouze z pohledy techniky výroby nastaveného množství zimy. Proč? Ve Fabii je pouze 1 druh klimy, jak v Junioru za doplatek (sorry nejde-li tam, nemám přesný přehled), tak v Eleganci gratis. Tato klima se chová tak, že po tobě požaduje manuální nastavení všech ovladačů (teplota - ta bude následně udržovaná, vyjma obou krajních poloh regulátoru, rozvod vzduchu a otáčky ventilátoru ve 4. diskrétních skocích). Pod pojmem "manuální klima" si ovšem představ zařízení více či méně "tupé", které ve Fabii nikdy nenajdeš a které po zmáčknutí povelu "zima" začne chladit až téměř zamrzne (pak se odpíná) nebo víče či méně sofistikovaně vylepšené. Zde ale je kompresor, který trvale pracuje, pevně spojen s motorem beze spojky (výhoda: i v zimě domazává těsnění své i dílů okruhu) a povel zima způsobí, že přidá svůj (spojitě nastavitelný) výkon a zavře obtok (zde si nejsem jistý) ventilu výparníku, čímž začne okruh chladit. Současně se hlídá povícero veličin jak auta tak okruhu, aby se chladilo vždy právě jen tak kolik je nutno, tj. nejen že je řízen "výkon" toho kompresoru tak, že ho v běžné jízdě na motoru skoro nepociťuješ (vzpomeň jak manuál klepe otáčkama když se připíná atd.), ale ona se řídí i teplota výparníku a to nejen tak aby nezamrzl, ale aby např. za deště chladil jen o trochu a tím odvlhčoval aniž by se muselo k tomu topit jak blázen aby nastavená teplota vyšla. Dále se míchá vzduch prošlý výparníkem s tím co projde topením aby výsledkem byla co možná nejméně kolísající teplota v kabině. Kompresor (spíš teplota media vystupující z chladiče) si sama spustí ventilátory, umí se rozpoznat zdali a kam auto jede, jestli neuteklo medium či zase netlakuje-li se moc, prostě tohle všechno jsou parametry. Klima má svojí ŘJ a druhá ŘJ ovládá dochlazovací ventilátory (společně ale nezávisle pro požadavky motoru i klimy). Čili máš pravdu jak ty že to není "automat" co se displejů a podobných věcí týče, ale tak my že je to automat co se týče techniky týká - a proč to všechno? Abys nemusel poslouchat rázy jdoucí od cyklujícího kompresoru připínaného spojkou na motor, abys nemusel platit za výrobu zimy kterou zkoriguješ topením, abys nemusel řešit je-li vnku +5 nebo +35 a měl v jedné poloze ovladače jeden teplotní komfort ve voze atd. atd. ... A k poslední poznámce že "více vlevo je více zimy" - to dá rozum, závislost požadované teploty od potřeby chladit je víceméně sobě přímo úměrná (parametry venkovní teplota a předchozí teplota ve voze), nicméně necháš-li to tak a vydáš-li se např. do alpských tunelů v létě, uvidíš jak krásně to bude korigovat ty změny kudy jedeš. Co by dělal manuál? V tunelu bys kroutil "do červena", po výjezdu zase "do modra" a tak furt dokola ... Little bit confused??? Prostě je to více než co vidíš v interiéru a u jiné značky této třídy to najdeš opravdu málokde. Proti celkovému automatu chybí čidlo slunečního svitu a program automaticky bez tvé vůle šachující rychlostí a směrem proudění jak ho napadne - vše ostatní už tam ale je!!!!
  • « 00 Reagovat !

    foto

    05.09.05  23:58

    « Re:

    No nevím. Ten prodejce mluvil velmi přesvědčivě a pokud to mohu jako laik posoudit, tak i zasvěceně. Dokonce i v oficiálních materiálech Škody je napsáno, že klimatizace u Fabie automaticky reguluje teplotu vyfukovaného vzduchu. O tom, že by automaticky regulovala teplotu uvnitř vozu se nic nepíše. Tak vážně nevím. Možná se do dražších (luxusních) verzí Fabie montuje jiná klimatizace (stejná jako do Octavií), která je o něco více automatičtější.
    Bavil jsem se o tom s jedním známým, který má Fabii s klimatizací a ten mi tvrdil, že na tu nejnižší nastavenou teplotu fouká nejstudenější vzduch a čím nastavuje vyšší teplotu, tím je vyfukovaný vzduch teplejší. To by odpovídalo tomu, jak se chová manuální klimatizace v mém autě (Opel Meriva). Možná skutečně se do Fabií montují různé klimatizace…
    Já osobně si pod pojmem automatická klimatizace přestavuji, že jediné, co si nastavuji, je požadovaná teplota uvnitř vozu. A o nic jiného se starat nemusím. Ale berte to prosím jen jako názor laika.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 05.09.05  23:43

    « Bez nadpisu

    Koukol: neviem, ci to komentovat, ale naozaj venuj viac casu precitaniu tohto fora, opytaj sa, ak niecomu nerozumies a potom mudruj. Inac co povedal Tamtam, pod to sa podpisem :)
    Ja by som bol radsej tej poloautomatickej klime, ako plno automatickej, lebo mam rad veci pod kontrolou a pokial mozno co najjednoduchsie. Ved uz aj kaziace serva su dost vaznym dovodom na zamyslenie... Esteze ich v 2004-om inovovali. Inac, vyrobca Bosch, aby si nahodou niekto nemyslel, ze je to ausus...
    Tamtam: este sa musime trochu ucit, aby sme prisli na uroven toho dizajnera, ale suhlas, nejaky kecalek zo salonu s jeho dojmami by si zvysil svoju kvalifikaciu po precitani tohto fora az natolko, ze by mohl ziadat o zvysenie platu :shock:
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 05.09.05  22:33

    « Bez nadpisu

    Koukol: o technické úrovni dealerů víme své. Pokud ti stačí na vysvětlenou (nestačí - li ode mě, viz dílenská příručka k vozu), že klimatizace má v interiéru kabiny 3 teplotní čidla podle kterých upravuje teplotu vháněného vzduchu tak, aby respektovala tvé přání nastavené na ovladači teploty, tak fajn. Jinak to umí řízeně nejen chladit, ale v zimě i topit. Čidla jsou v proudu vzduchu nahoru, proudu vzduchu dolů a ve středovém tunelu pod mřížkou blízko ovladače teploty (profukovaném vrtulkou z důvodu věrnějšího obrazu teploty ve voze). Všechny nutné funkce (mísení vzduchu klapkou, výkon kompresoru) řídí elektronika na základě signálu těchto čidel a dalších veličin (rychlost vozu, teplota motoru, teplota na výpaníku, teplota venku, doba stání od vypnutí motoru, zpětný chod, full throttle poloha plynového pedálu, ....) - udělej si úsudek sám a až se stavíš za dealerem, zeptej se ho na čidlo v prostoru nohou a proměnný zdvih kompresoru... Schválně co se dozvíš. Jinak zde na foru je odborná fundovanost některých přispěvatelů na úrovni designéra toho zařízení, takže aniž se chci kohokoli dotknout, nějaká tvrzení nějakých prodavačů nemají řekl bych žádný reálný význam. Neboj, koupí klimy ve Fabii nemůžeš prohloupit, dostáváš zařízení vysoké technologické úrovně (druhou otázkou je spolehlivost - zde no comment), na tobě zůstává jen nastavit jak hodně má foukat vrtule a přeješ-li si vzduch nahoru dolů nebo do obličeje - vše ostatní dělá automatika, s max. možnou péčí ku spotřebě pohonných hmot a disponibilního výkonu motoru v danou chvíli....
  • « 00 Reagovat !

    foto

    05.09.05  18:19

    « Re:

    to koukol:
    no keby si si poriadne precital predchadzajuce prispevky, tak by si sa dozvedel, ze klima fo Fabii udrzuje nastavenu teplotu vo vnutri vozidla (cidlo je na spodnej casti stredoveho tunela).
    Tie cisla pri nastaveni teploty sluzia prave na to. A ten predajca nevedel, co mal vediet. (Co ma nijako neprekvapuje)
    A este by si sa dozvedel, ze klima vo Fabii je na vysokej technologickej urovni.
  • 00 Reagovat !

    foto

    05.09.05  18:06

    « Bez nadpisu

    Nechci se dotknout účastníků této diskuze, ale mně přijde daleko zajímavější diskutovat o tom, že Škodovka nabízí v prospektech k Fabii AUTOMATICKOU klimatizaci za 35.000 Kč. To se mi zdálo velmi výhodné ale jen do okamžiku, než mi prodejce vysvětlil, že ta klimatizace neumí automaticky regulovat teplotu uvnitř vozu, jak je to běžné u jiných automatických klimatizací, ale že automaticky reguluje pouze teplotu vydechovaného vzduchu (viz diskuze někde na začátku).
    No nevím. Podle mě je to od škodovky pěkná habaďůra na zákazníka. A nejen to … taky dost mate, že místo červených a modrých barevných pruhů na ovládacím kolečku je tam napsána teplota ve stupních (nastavení teploty na knoflíku ale nemá nic společného s teplotou ve vozu – co tedy ta hodnota teploty znamená je záhadou a ani prodejce mi to nedokázal vysvětlit).
    A tak zatímco ostatní výrobci poctivě rozlišují manuální a automatickou klimatizaci, Škoda rozlišuje automatickou klimatizaci pro Fabii (rozuměj manuální) a automatickou klimatizaci pro Octavii (skutečně automatickou). Mně osobně to přijde jako podraz na zákazníka hodný tak teleshopingového prodejce.
    Takže pozor na to!
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 04.09.05  22:30

    « Bez nadpisu

    Chlapci... Ja si myslim, ze toto je jednoducho technologicky vyvoj a tiez reakcia na problemy zivotneho prostredia a snaha znizovat spotrebu pohonnych hmot atd...
    Ano, je pravda, ze regulovany kompresor pomoze faktu, ze aj slaby motor ho utiahne a to preto, lebo vyraba iba tolko chladu, kolko je treba a (prip.) kolko motor prave utiahne.
    Lenze verim, ze prvotna snaha bola v tom, aby sa odstranila nadbytocna vyroba chladu, ked ho nie je treba - ved asi kazdy, kto vie rozmyslat a sa prvykrat dozvedel, ze ako klasicka neregulovana klima vlastne funguje, tak musi takyto system povazovat za zbytocne plytvajuci vsetkym - ropou, palivom, emisiami, prirodou, ozonovou dierou... Tak sa posnazili a vymysleli termostaticky exp. ventil. A isli dalej, lebo nebolo dost, a vymysleli pneu-variabilny kompresor. A potom isli este dalej a zamontovali do toho pocitac (aby sa napr. Skodovka mohla chvalit poctom pocitacov na palube, ja hovorim no zbohom, debugovat vsetok ten software...) a zrobili elektronicky regulovany kompresor.
    To, ze je to nejako vyhodne aj pre male motory, to uz bolo iba dalsie, a vobec nie bezvyznamne plus...
    A ja som v kazdom pripade rad, ze to je tak, ako to je, lebo na mojom starom Forde 3.0L/V6/cca 100kW to zralo benzin ako blazon, to bolo citit aj na vykone a aj na spotrebe, asi take cca 3 mile na galon menej, ako bez klimy (teda asi 1,5L/100km). A na Fabke s 1.4/50kW, pri rovnakom sposobe pouzivania, to zozralo asi o 2-3dl viac. Som spokojny.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 04.09.05  20:11

    « Bez nadpisu

    Víš k čemu je dobrý konstantní výkon nezávisle od otáček??? Aby to umělo konstantní zimu nezávisle od toho, jestli jedeš nahoru nebo dolů, rychle nebo pomalu. Tohle je asi to stěžejní, na čem klima obvykle ztrácí body, jak se můžeš spolehnout na to kolik to vyrobí zimy když po té, co se to někam "posadí" a ustabilizuje ty vyřadíš a vydáš se sjíždět Alpy - výroba zimy klesne 10x a co potom??? Dovedeš si představit ledničku, ve které chceš +5°C ale co 2minuty jí pomocí křižíkova regulačního autotrafa měníš napájecí napětí 80-250V furt sem a tam jak blázen??? Asi takový režim má k dispozici auto jedoucí po silnici s kompresorem na řemenu....
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 04.09.05  15:27

    « Re:

    (cit.) "Takze tou elektronikou sa naozaj asi da zaistit konstatny prikon kompresora podla potreby."
    A k čemu by to vlastně bylo dobré? Já se prostě musím vrátit ke své prapůvodní úvaze: regulovatelný kompresor je tam proto, aby to i slabý motor na volnoběh utáhl, nikoli proto, aby se zajištoval konstantní příkon bez ohledu na otáčky!
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 03.09.05  23:52

    « Bez nadpisu

    Niekde v tych pdf som cital, ze snimanim (regulovanim) tlaku na vystupe kompresora sa zistuje (reguluje) jeho vykon/prikon. Takze tou elektronikou sa naozaj asi da zaistit konstatny prikon kompresora podla potreby. Ale to len odhadujem, neviem naisto.
    Ano, Fabia klima je asi dost premyslena, ale nepripisuj to Skode, skor Densu. Pisali, ze tento typ kompresora uviedli v roku 1997, to uz Fabia musela byt napoly dokoncena, akuratny cas. Takze podla mna VW/Skoda riskli, dali uplnu novinku na odskusanie do Fabie a pozorovali, co sa bude diat. Ked to vyjde (a asi aj vyslo), tak OK. Ak nie, zlizne si to Skoda a kral VW ostane uchraneny hanby :)
    No ale na druhej strane si to Fabia "vyzrala" so servomotormi klimy. Takze asi tak 1:1... (Dobra sprava: inovovane serva s novymi snimacmi sa montuju zhruba od 2004-ho roku. To trvalo...)
    Teraz, ked do toho viac vidim, osobne sa mi zda ta klima az prilis zlozita. Obycajny pneu-variabilny kompresor urobi velmi podobnu funkciu pri ovela mensom pocte dielov a za (odhadujem) velmi podobnu usporu paliva.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 03.09.05  20:19

    « Bez nadpisu

    Ohledně toho brzdného mech. příkonu kompresoru - nebudu polemizovat jestli je 600W k vychlazení auta hodně nebo málo, ale prostě to při volnoběhu těch 600W bere, resp. nemůže to brát víc když víc energie do toho benzínem nepřiteklo... Což znamená kromě jiného zejména ten fakt, že mech. výkon kompresoru značně varíruje s otáčkami, tedy v nízkých otáčkách z něj nejde žádný závratný výkon asi dostat (tohle si troufám tvrdit bez důkazů). A z toho vyplývá má dávná úvaha o tom, že kompresor za volnoběhu motoru nebude elektronikou asi nijak extra moc řízen (snižován mu výkon), jak jsme si kdysi nerozuměli (tuším s rybízem...). Podle mě tedy může být řízení klimy zdvihem (elektronicky) výborný systém, jak stabilizovat výkon kompresoru nezvávisle od jeho aktuálních otáček. Současně jsem ze zajímavého povídání níže soukromě pochopil to, že systém a péče, s jakou byla navržena klima pro Fabii zatím žádné auto v této třídě (můj favorit je Megane) nemá a že preciznost a úspornost fabiácké klimy je zatím jinde nedostižná??? Spolehlivost dílů zatím nemusíme hodnotit, jde mi o zařízení jako takové.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.09.05  20:52

    « Re:

    to tv:
    s tym max. prikonom s tebou suhlasim, dodavatel kompresorov ponuka kompresor s danymi parametrami, vyrobca si ho nastavi na take podmienky ako mu vyhovuje. Tie udavane maximalne prikony su pri hranicnych hodnotach rozdielov tlaku a teploty, ktore podla mna vyrobcovia automobilov nepouzivaju - vsade sa dava nejaka rezerva.
    Tie vypocty, ktore som uvadzal su dost priblizne, ale ak uvazime, ze oba vypocty smeruju k rovnakemu vysledku, tak na tom nieco bude. Ja netvrdim, ze Fabia ma maximalny prikon kompresora 600W, iba som reagoval na tie kategoricke vyhlasenia, ktore na zaklade pocitov tvrdili, ze to tak nie je. Preratal som si to a aj mna prekvapilo, co mi vyslo. Jednoducho so 600W prikonu kompresora sa to auto da uchladit.
    K tomu tvojmu zvyseniu spotreby:
    1l benzinu/hodinu je cca 1.8 kW pri ucinnosti motora 20%, pri ucinnosti 30 % je to 2.7 kW (je to linearna zavislost).
    Cize pri priemernej rychlosti 100 kmph a ucinnosti 20 %, klima zobrala cca 414 W, pri 50 kmph 818 W; pri ucinnosti 30 % to bolo 620 resp 1.24 kW (tiez su to linearne zavislosti)
    Tymto vypoctom sa da priblizne urcit aj vykon motora pri danej okamzitej spotrebe a rychlosti
    ------------------------------------rych… /> Vykon=9xspotreba(l/100km)x --------------x ucinnost motora (0.2-0.3)
    ---------------------------------------- 100 ------------------------------------

    sorry za to formatovanie :-)
    Je to priblizny vypocet, najvacsi problem je s ucinnostou.
    Konkretne priklady:
    pri rychlosti 100kmph a spotrebe 5l/100km je vykon 11.25 kW, pri rychlosti 150 kmph a spotrebe 13 l/100km je vykon cca 44 kW.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 02.09.05  19:29

    « Bez nadpisu

    Fero, cisla sice kontrolovat nebudem, ale mas na to dobry system a pokial si sa v tych cislach niekde nesekol, mas pravdu. Pridaj vsak este znacne kolisajucu ucinnost kompresora s okolitymi podmienkami.
    Tie kompresory maju naozaj max. prikon tolko, kolko sa udava, teda 1 az 6kW. Lenze nikdy nebezia dlhodobo na max. vykon, dalej spinanim/regulovanim kompresoru (cyklovanie pri dosahovani max. tlaku u neregulovanych a regulaciou vytlaku u regulovanych) sa spriemeruje ich odber a nakoniec na tych Tvojich radovo stovky wattov v priemere sa naozaj mozeme dostat. Presnejsie za predpokladu, ze uz len udrzujeme vychladene auto na nejakej teplote a s otackami prilis nechodime hore-dole.
    Samozrejme, neregulovane budu bezat na vyssi vykon ako regulovane, lebo jednoducho vyrabaju viac chladu, ako je potrebne. Preto ich je citit viac, najma pri spinani/odopinani ako to spominal Mitsi.
    PS: oproti dlhodobemu priemeru 6,67 l/100km za 90tis. km sa mi zvysila spotreba o zanedbatelnych 0,23 l/100km pri ceste KE-BA-Svajciarsko-Francuzsko-Spanielsko-… (celkovo 9580 km za necely mesiac). A to na niektorych miestach bolo ukrutne horuco (jul 2004)... Prosim, spocitaj mi, kolko v priemere mi ta klima ubrala z vykonu motora. Dakujem :)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.09.05  18:14

    « Re:

    Zasa trocha fyziky:
    Uz sme tu zistili, ze Fabia 1.2 HPT ma na volnobeh spotrebu 0.5 l/hod a ak sa zapne klima, tak 1 l/hod.
    Cize klima spotrebuje 0.5 l/hod.
    Vyhrevnost benzinu je 46 MJ/kg, hustota 700 kg/m3
    0.5 l/h benzinu = 0.35 kg/h = 16,1 MJ /hodinu = 4472 J / sekundu; ak uvazime ucinnost cca 20 % = 894 J/s = 894 W
    Ak uvazite, ze auto spotrebuje pri 100 kmph 5 l/100 km, tak vykon motora je cca 10 kW, cize ak by kompresor potreboval podla tych grafov cca 3-4 kW, tak spotreba by musela ist hore o cca 1.5 - 2 litre, ale v priemere sa udava, ze klima zvysuje spotrebu o cca 0.5-1 liter /100 km, co zodpoveda odoberanemu vykonu cca 1-1.5 kW.
    Cize stale si myslim, ze tych 600 W moze byt realnych, musite ale uvazit, ze dalsie 100-vky W idu na ventilator, ktory ochladzuje kondezator.
    to tv:
    ak aj uvazime teplotny rozdiel 35/5, tak na II. stupen ventilatora potrebujeme cca 300 W prikonu.
    Cize z fyzikalneho hladiska ak sa na to pozerate zo strany vykonu potrebneho na ochladenie daneho mnozstva vzduchu, ale aj zo strany spotrebovaneho benzinu, tak to stale moze byt tych 600 W. (Aj ked aj ja mam pocit, ze by to malo byt viac ...)
    K pocitom - pri jazde po mesta malymi rychlostami postacuju vykony na urovni cca 5-10 kW, pri takychto vykonoch ak zoberieme, ze kompresor odobera 0.6 kW a ventilator ma cca 200-300 W, cize alternator odobera pri ucinnost 50 % (neviem ci ma taku, ale je to +- jedno) 0.4-0.6 kw, a to uz mame cca 1-1.2 kw potrebneho vykonu, co pri nizkych rychlostiach zodpoveda cca 10%-20% vykonu bez klimy, takze aj ten 1 kW moze byt citelny.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…