Fabia a klimatizace

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Fabia

  • 00 Reagovat !

    foto

    08.09.05  17:46

    « Bez nadpisu

    Ještě jednou se vracím k tématu klimatizace ve Fabii, neboť jsem měl možnost ji otestovat a mluvit o ní s lidmi, kteří tomu stoprocentně rozumí. Aby to bylo jasné, pokusím se porovnat v praxi tři typy klimatizace (manuální, Fabia, automatická). Přitom pominu sílu a směr foukání ventilace do vnitřku vozu:
    1) Přijdu k automobilu, který je zaparkovaný na sluníčku…
    manuální klimatizace: knoflíkem otočím na doraz modrého políčka
    klimatizace Fabie: knoflíkem otočím na minimální teplotu, neboť hodnota °C na stupnici udává teplotu, kterou má vzduch vycházející z klimatizace – logicky potřebuji co nejstudenější vzduch, abych co nejrychleji ochladil vnitřek vozu; nastavovat na knoflíku např. teplotu 20 °C nemá význam, neboť takto "teplým" vzduchem by ochlazení vnitřku trvalo mnohem déle
    automatická klimatizace: nastavuji požadovanou teplotu 20 °C – klimatizace automaticky začne chladit na nejvyšší výkon a dovnitřku proudí ledový vzduch
    2) … po čase se vnitřek vozu ochladí, navíc zajde sluníčku…
    manuální klimatizace: vypínám klimatizaci
    klimatizace Fabie: otáčím knoflíkem a nastavuji např. 20 °C
    automatická klimatizace: stále mám nastaveno 20 °C a klimatizace upravuje automaticky teplotu foukaného vzduchu tak, aby v kabině bylo 20 °C
    3) … začne pršet a prudce se ochladí; v kabině je náhle zima…
    manuální klimatizace: otáčím knoflíkem do červeného pole a zapínám topení
    klimatizace Fabie: abych rychle ohřál vzduch v kabině, nastavuji knoflík na max °C, neboť chci, aby klimatizace foukala co nejteplejší vzduch a vnitřek kabiny se tak nejrychleji ohřál
    automatická klimatizace: není třeba, abych něco dělal s knoflíkem, na kterém mám nastaveno 20 °C; klimatizace automaticky zvyšuje teplotu vzduchu vháněného do kabiny
    Co z výše uvedeného vyplývá? Fabie spíš než poloautomatickou má luxusnější verzi manuální klimatizace. Teplota vzduchu, vháněného do kabiny, je stále stejná (podle nastavení na knoflíku) a v žádném případě se nemění podle teploty v kabině!!! To bych rád zdůraznil. Pokud někdo tvrdí opak (že se mu mění teplota vyfukovaného vzduchu, aniž by hýbal regulátorem, podle teploty v kabině) tak buď nemluví pravdu nebo má nějakou jinou klimatizaci, než se běžně montuje do Fabií.
    Klimatizace Fabie ovšem na rozdíl od manuální reaguje na změnu venkovní teploty (respektivě na změnu teploty nasávaného vzduchu). Čili, pokud se změní teplota nasávaného vzduchu, klimatizace tomu dokáže přizpůsobit svůj výkon. Na teplotě v kabině to vliv nemá (do kabiny proudí vzduch, který má stále stejnou teplotu), ale dozajista to má vliv na spotřebu paliva. To se musí nechat. Na druhou stranu je ale pravda, že teplota nasávaného vzduchu bývá konstatní, takže i u manuální klimatizace se teplota vzduchu, vycházejícího z klimatizace a foukaného do kabiny příliš nemění.
    Názor, že teplota vháněného vzduchu = teplota v kabině, má svoji logiku, ale pouze za předpokladu, že se toho vzduchu dovnitř vhání hodně, což znamená ventilátor na plný výkon a spousta rámusu v kabině. Proto i u Fabie je lepší nastavit spíše nižší teplotu a nižší výkon ventilátoru, než vyšší teplotu a ventilátor na maximum. Úplně stejně se to ale dělá i u manuální klimatizace, takže z hlediska obsluhy fábiácká klimatizace žádnou výhodu nepřináší.
    Abych to shrnul … způsob používání manuální klimatizace a klimatizace ve Fabii je téměř stejný a není u něj rozdílu (osobní zkušenosti). Pravý komfort a pohodlí přináší teprve automatická klimatizace (např. Climatronic u Octavie), která dokáže automaticky měnit teplotu vyfukovaného vzduchu v závislosti na teplotě v kabině. To prostě klimatizace ve Fabii neumí, takže se o automatickou klimatizaci nejedná. Pro potenciální zájemce o Fabii navíc smutná zpráva – nefalšovanou pravou automatickou klimatizaci (na rozdíl od jiných značek) nelze Fabii vybavit ani za příplatek :(
  • « 00 Reagovat !

    foto Diamant

    Diamant 08.09.05  15:33

    « Re:

    :lol: Ja idem pozreť stovežatú až o týždeň. Tak tie veže nepováľaj, nech niečo uvidím.
    Som nevedel, že sa tam nepíše dlhé ó.
    Zatiaľ som si vždy všimol iba toľko, že ak bolo vonku teplo a svietilo slnko, tak bol do interiéru vždy vháňaňný studenší vzduch, takže v praxi teória o teplote vháňaného vzduchu a zhodnej teplote interiéru celkom neplatí. Samozrejme teoreticky by to platiť malo, ale ... Samozrejme podvečer, ak je hoci aj tropická noc, tak by sa dalo povedať, že to platí.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 08.09.05  10:02

    « Bez nadpisu

    Diamant ako vzdy prisiel a nam to tu vsetko odobril, sme na spravnej stope :-)
    Ha, tentoraz si Ty ten postihnuty cudnym riadkovanim :-)
    Len jednu vec, Diamant, stale rad opravujes gramatiku (a Tamtam sa prida, on je tiez taky gramaticky guru, ze? >:D ) a tak si doplatil na to, ze pouzivas diakritiku. Kompresor sa pise s kratkym o. :shock:
    Priklanam sa k Tamtamovym zaverom, a to ze teplota v auta, alebo pre detailistov, na prednych sedadlach a v oblasti teplotneho cidla, sa po istom casovo-teplotnom ustaleni pohybuje zhruba v tych istych cislach ako teplota vyfukovaneho vzduchu. O rozvrstveni a roznych teplotnych diferenciach v ramci kabiny som uz pisal, nejdem sa opakovat.
    No nic, idem sa trochu odmlcat, zajdem na vikend pozriet stovezatu a cestou odpozorujem spravanie sa klimy Megana a ked to vyjde, tak VAGnem aj tu Fabku. Potom sa podelim so zazitkami. Zatial sa tu majte a nepobite sa velmi :)
    PS: vcera som pozrel do Lasera a zistil som, ze novsie Berlinga maju tiez variabilny kompresor a navyse od Sandenu. Potvora Sanden sa ani neunuva dat na stranku, ze take nieco ma. A ja som si myslel, ze ma iba neregulovany...
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 08.09.05  09:32

    « Bez nadpisu

    Pochopitelně stále platí že regulace je dělaná jinak (dle skutečné teploty uvnitř), ale v ustáleném stavu by se mohly teploty vzduchu na vstupu a požadované teploty sobě docela přiblížit. Nicméně že klima to "vidí" je pravda a Diamant dokonce uvedl opačný příklad téhož, kdy klima v přechodovém ději dokonce napřed téměř "přitopí" a následně přejde do "chlazení", což je jasný důkaz že vnímá teplotu v kabině a snaží se jí dohonit do nějaké tolerance k požadované....
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 08.09.05  09:28

    « Bez nadpisu

    Diamant koukám napsal něco ve stylu on-line chatu.... Pěkně otázka za otázkou - len volaké rozsypané, ale prolouskal jsem se.
    Jen jeden postřeh k teplotě vzduchu vháněného ku požadované. Bude-li výměna dostatečně rychlá (porce vzduchu dost veliká) a prostor (kabina) dost malá, lze s jistou nepřesností současně působící jiné vlivy (ohřev okny) zanedbat. Je či není-li to tento případ těžko říct, ale pokud bys tam pral 1m3 vzduchu +10°C za vteřinu, jistě mi dáš za pravdu že vevnitř bude +10°C bez ohledu na cokoli dalšího (na planetě Zemi - ne na povrchu Slunce - pro příp. fyzikální rýpaly :-) ). Takže jsem chtěl jen demonstrovat že pokud mám přebytek správně nachlazeného vzduchu ku prostoru do kterého ho vháním, můžu částečně doufat že prostor proháněný tímto vzduchem bude mít téměř jeho teplotu - či nie???
  • « 00 Reagovat !

    foto Diamant

    Diamant 08.09.05  08:38

    « Re: Klima

    Grrrrr, netuším, prečo sa to tak rozsypalo. :?
  • « 00 Reagovat !

    foto Diamant

    Diamant 08.09.05  08:38

    « Klima

    Jasne, že je klima vo Fabii automatická, hoci ideálne by bolo ju naznvať poloautomatickou, keďže za
    automatickú považujem Climatronic. Ale inak to považujem za ideálny kompromis, lebo v Golfe som Mal
    Climatronic a to auto som nemal rád. Smer a rýchlosť vzduchu som vždy nastavoval sám.
    Dusan_ - ani automatická klimatizácia ti čelné sklo za dve sekundy neodhmlí. Na to zabudni.
    tva - ale ak si je človek vedomý toho, čo má v aute pozapínané a nie je hluchý (počuje ventilátory), tak
    sa dajú docieliť rovnaké podmienky aj pri tom voľnobehu a sledovať tú spotrebu. Ale samozrejme sledovať
    VAG-om výkon kompresóra je podstatne presnejšia metóda.
    tamtam - ja som zvuk Karosa pozoroval obvykle v takej istej situácii ako ty, teda že vonku nebolo príliš
    teplo a teda že kompresór pracuje zrejme v oblasti minima výkonu (teda nejakých 30%). Už to nezmeriam,
    lebo keď som si postavil kábel, tak sa našiel kupec na auto a bolo fuč. Otec má tiež Fabiu, ale bez
    klimy.
    fero1234 - podľa mňa klima beží určite na plný výkon až keď je na ovládači teploty minimum, ale
    ventilátor je na maximum. Skús pri tej istej nastavenej teplote meniť rýchlosť ventilátora a uvidíš tie
    rozdiely v spotrebe. Ja som mal bežne ventilátor na 1° alebo 2° a teplotu tak na stred (tuším 20°C),
    spotreba sa hýbala medzi 1,0-1,2 L/h. Ale ak som dal ventilátor na 4°, tak som zaznamenal maximum až 1,5
    L/h.
    tva - jasne, že musí kompresór reagovať na teplotu nasávaného vzduchu bez ohľadu na princíp regulácie.
    Veď čím teplejší vzduch preteká výparníkom (a čím rýchlejšie), tým viac sa výparník otepľuje a tým viac
    výkonu sa z neho odoberá. To netreba skúmať, to je fakt.
    Ešte k tej regulácii pri rozjazde. Bohužiaľ som to už nemeral, ale teoreticky by nebol problém meniť
    zdvih kompresóra aj automaticky v závislosti na otáčkach motora. Výkon kopresóra bude určite závislý od
    otáčok a zdvihu. A keď v danú chvíľu elektronika stanoví nejaký potrebný výkon, tak by bolo z môjho
    pohľadu logické, aby sa ten výkon udržiaval aj pri zmene otáčok. Takže zamyslime sa nad tým, čo sa deje s
    kompresórom, ak stojím na križovatke a potom sa začnem hýbať a motor už bude v otáčkach. Mohol by to
    niekto zmerať.
    tva - Fabi je jedinečný fenomén a zrejme aj preto má tak premyslený kompresór klimy. Treba si uvedomiť,
    že Fabia vznika v dobe eufórie, kedy sa Octavia aj Felicia predávali ako chleba a fabrika chcela ponúknuť
    zákazníkom ozaj kvalitné auto. Čas však uzázal, že kvalita niečo stojí, preto potom prišlo okliešťovanie
    výbavy, keďže konkurencia predávala lacnejšie.
    Aj ja si myslím, že prvotná snaha bola znížiť spotrebu paliva a vedľajším efektom je možnosť nasadiť tú
    klimu aj do slabších áut a lepšia možnosť regulácie.
    Ešte som nepočul o prípade, že by sa niekomu pokazil kompresór. Na mojom bývalom Golfe sa kompresór menil
    práve minulý týždeň, auto malo niečo vyše 160.000 km.
    Neviete, aký kompresór má Octavia II?
    Tých 600 W sa mi nezdá už len z princípu. Ak si zoberiem príkon domácej klimy, začína sa vyjasňovať.
    Pritom domáca klima chladí dookola stále ten istý vzduch (nenasáva teplý zvonka), do izby nedopadá toľko
    slnečného žiarenia a chladíme trebárs len z 30°. V aute môže byť aj vyše 60°C. Navyše v lete dopadá na
    1m2 plochy 800 W tepelného žiarenia. V aute pracuje sklenníkový efekt. Časť energie sa spotrebuje na
    mechanické straty, niečo na odvlhčovanie, určite bude klima v aute menej účinná, nemá na svoju činnosť
    tak ideálne podmienky ako domáca klima. Tak mi stále ten príkon klimy nesedí.
    koukol - pochop, že tá klima reguluje automaticky teplotu v aute, nie teplotu vyfukovaného vzduchu.
    Jednoduchý príklad. Auto stojí v garáži, vonku je 27°C, mám nastavenú klimu na 22°C. V garáži je ale
    21°C. Ráno sadnem do auta a vyrazím. V prvom momente cítim, že klima fúka na mňa mierne teplý vzduch až
    kým sa interiér v okolí teplotného čidla od slnečných lúčov nezahreje a klima veľmi rýchlo pochopí, že
    teplota v aute je vyššia ako 22°C a začne čoraz viacej chladiť.
    tva - s tou teplotou by som to na tvojom mieste tak isto netvrdil. Teplota vháňaného vzduchu môže byť
    zhodná s teplotou interiéru len v ojedinelých prípadoch (napríklad jazda v noci, teplota von je podobná
    teplote dnu). Sám si totiž protirečíš, lebo tvrdíš, že auto je mizerne izolované (pravda), ale že teplota
    vháňaného vzduchu = teplote v interiéri (nepravda).
    tva - oni tí pracovníci na salónoch majú možnosť chodiť na školenia, kde sa všetko potrebné dozvedia. Ale majiteľ salónu nie je ochotný platiť školenia všetkým zamestnancom a rozhodne nie extra často a zase predajcovia nemajú chuť behať po školeniach, lebo im môže kolaga (čo nešiel na školenie) vyfúknuť zárobok z predaného auta. Ale napríklad na testovacie jazdy s novou RS-ou sa predajcovia tešia a vtedy ide aj zárobok stranou. Ale kvoli nejakému novému modelovému roku?
    koukol - s kamarátom sme testovali Merivu a určite by som s ňou nebol spokojný. Vydil mi ten divný A-stĺpik vo výhľade, motor 1,6 bol nejaký zdochnutý a interiér by mohol niesť nápis "preplastované". Mám aj solídnu sadu fotiek Merivy. Ale nech ti slúži.
    Áno, aj ja by som si Fabiu kúpil zase. Bol som s ňou veľmi spokojný. A to jazdím aj v onakvejších vozidlách (predný náhon, zadný náhon, 4x4, 4-8 valcov, 170-246 kW). Ale potrebujem čosi väčšie, tak som Fabiu predal.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 07.09.05  13:54

    « Bez nadpisu

    Dobra sprava, cez vikend uvidim moju staru-dobru Fabku. Ked bude cas, skusim VAGnut nejake tie grafy z klimy.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  17:56

    « Bez nadpisu

    Prajem Ti, aby Ti Meriva a klima fachali na jednotku. Mne osobne sa Ople nejako nepacia a aj znamy sa zaprisahal, ze nikdy viac, dokonca v Kosiciach maju Ople najvyssiu cenu za normohodinu (o nekompetentnosti servisu pomlcim, to je snad vsade rovnake) spomedzi vsetkych ostatnych automobiliek, vraj vyssiu ako aj Mercedes...
    Ja som mal Fabiu, 100% spokojnost. Kupil by som si ju kludne znova, keby bola k dispozicii ako Pickup (nieco ako FabCaddy vychadzajuci z noveho Caddyho), alebo v pripade osobaku keby mala nejaky normalny motor za normalnu cenu. HTP nechcem, 1.4 16V a zvysok je (bol) velmi drahy.
    Podla mna zopar veci ma vsak Fabia lepsie ako "zvysok sveta", konkretne:
    1. klima
    2. tempomat
    3. palubny pocitac
    4. celkova konstrukcia ako robena pre amaterskych prerabacov, teda ak som chcel tempomat, mal som ho, klima podobne, denne svetla, komfortna jednotka apod., customization a diagnostika cez VAG neprekonatelna (ale toto je zas robota velkeho brata VW)
    Zaporne stranky Fabie vsak - ako rozmyslam, tak rozmyslam - neviem najst, mimo chronickych problemov (tycky stabilizatora, serva klimy, snimac natocenia volantu, posilnovac riadenia apod.), ktore vsak ma kazde auto.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    06.09.05  16:29

    « Re:

    Pánové, díky za trpělivé a podrobné vysvětlování. Otázka klimatizace ve Fabii mě docela zajímala, protože svého času to byl jeden z důvodů, proč jsem zavrhl při výběru auta Fabii Combi. Říkal jsem si, že pokud automobilka vydává manuální klimatizaci za automatickou, tak se jí zřejmě nebude moc dát věřit ani u jiných uváděných údajů. Definitivně v neprospěch Fabie rozhodlo, když můj známý dostal k Fabii dálkové ovládání centrálního zamykání stejné, jako jsem měl u Formana (samostatná krabička s čudlíky). To už jsem jim nevěřil ani nos mezi očima. Později se sice vysvětlilo, že s tím centrálem ho podvedl prodejce a teď se ukazuje, že klimatizace zřejmě opravdu bude automatická, ale co naplat – už mám koupené jiné auto (MPV Opel MERIVA -> maximální spokojenost včetně manuální klimatizace).
    Je zarážející, že si Škoda nedokáže pořádně proškolit svoje dealery (viz. i vaše zkušenosti) a nedokáže napsat pořádný prospekt (jelikož se jedná o českého výrobce, nemyslím, že by problém byl v překladu).
    Já jsem se u Opela setkal s opravdu profesiálním přístupem prodejce k zákazníkovi, a také s nebývalou ochotou (i když to rozhodně nebyl důvod volby MERIVY). Z toho, co nám prodejce napovídal jsem zatím nepřišel na nic nepravdivého, tak nevím. Škodovka asi usnula na vavřínech v dobách, kdy zákazníci podpláceli dealery, aby auto měli co nejdříve, a zatím se neprobudila…
    Ještě dovětek k těm dvěma palubním počítačům … to mi tvrdili taky, ale po detailnějším vyptávání jsem pochopil, že dvěma počítači mají na mysli dva režimy pamatování si údajů – krátkodobý a dlouhodobý, tj. že můžu sledovat např. spotřebu na nedělním výletě a zároveň průměrnou spotřebu za dobu od koupi auta. Palubní počítače u jiných aut si totiž často pamatují pouze jednu sadu údajů…
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  15:49

    « Bez nadpisu

    Tamtam: vyborne! Dva PP pre dvoch vodicov... Neviem sa prestat smiat. A aj sedadla maju pamat pre kazdeho vodica...? A vieme dat pre US-nostalgikov prepnutie tacha na imperialne jednotky (mile, MPG apod.)? Ja som si na jednom Lincolne v US prepinal PP a tacho medzi imperialnymi a metrickymi jednotkami, len tak z nostalgie. Lenze podla metrickych sa nedalo jazdit, vsetky limity, vzdialenosti, kalkulacka v hlave...
    Ja som predajcu pri testovani HTP presviedcal, ze ta funkcia trojiteho zablikania musi byt novinkou (a navyse prijemnou) na Fabiach, pretoze to predchadzajuce jednoducho nerobili. Po trojitej vymene nazorov som rezignoval, nechal som ho v dojme, ze som prilis dlho drzal packu... O mesiac neskor som sa dozvedel, ze sa to vola Autobahnblinking a ze to je novy "feature" v software RJ palubnej siete Fabie a ze to zacali montovat iba tesne pred tou skusobnou jazdou. Samozrejme, nikto to nikomu v salonoch nedal vediet a ak aj mozno ano, tak si to uracili precitat mozno aj pol roka "po funuse". By som chcel vidiet ten kysly ksicht predajcu, keby som mu to bol neskor "vytmavil".
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  15:13

    « Bez nadpisu

    Koukol: i já se přidám, vidím že nad věcmi uvažuješ, což je mi sympatické. Zkus (asi nebude k sehnání) získat totožný prospekt psaný anglicky (resp. řečí kterou trochu technicky vládneš) - divil by ses jak nepřesně je tatáž věc v různých jazykových mutacích podána. Jinak ta klima udělá co psal tv - v relativně malém prostoru auta a "nadbytku" vzduchu vháněného přetlakem (náporem) a vrtulí je dost dobře v relaci teplota tohoto vzduchu s teplotou uvnitř - ten vzduch se prostě kompletně vymění co x minut. Co do toho vstupuje je přestup tepla mimo (typicky okny), který to rozbije (je tam subj. tepleji). Kdežto klima v obýváku pracuje s malou porcí vzduchu a obrovskou místností, navíc neochotnou ke změnám (tepl. setrvačnost zdiva a předmětů). A nikdy nečekej (u jakýkoli klimy) že se dostaneš na ten komfort kdy sedíš v obýváku v pohovce v +20 a venku je parno +35. V autě na tebe vždy svítí a už tohle ti udělá diskomfort, i když bys měl nastaveno stejných +20 (a bylo tam), vnímáš to jinak. Navíc ta klima vážně má čidlo vnitřní teploty, přímo té co je v kabině a nějak na něj reaguje - důkaz: necháš auto stát na slunci, přijdeš a vyrazíš, z výdechů to mrazí co to umí (analogicky v zimě topí co to umí) a po nějakém čase najednou hle ono se to "umoudřilo" - už to topí/chladí jen tak trochu. Čili to na čidle vidělo veliký rozdíl proti tvému přání a nějak pochopilo, že vháněním vzduchu +20 by ses k té teplotě dostal za 2 hodiny, tak se to rozjelo naplno. K tomu ale nutná nějaká souhra okolností, jistě je tam hystereze a predikce teplotní setrvačnosti, takže ti musí stačit konstatování že "nějak to reaguje" a jistou inteligenci to má, ale jaké hodnoty musí být překročeny aby něco - to jsme zatím nedosledovali. Ale věř nám, většina máme s tím autem mnoho sezon a mnoho hodin a víme jak se chová, my ho platili a nás zajímá, prodejce v salonu ví obvykle jen to co k výkonu práce nezbytné... Mě např. tvrdil že Fabie má dva palubní počítače (to má) prý pro dva řidiče aby měl každý svůj (no to asi těžko, co???). Atd.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  15:06

    « Ještě k "duálnímu režimu"

    Pro zájemce mám v rámci "debugování" systémů klim. v autech jednu informaci: o víkendu jsem jezdil s Mitsubishi Galantem s automatickou klimou, který má kupodivu rovněž "duální režim" klimy (jak jsem psal níže, ale domníval jsem, že se to týká pouze "manuálních" klim), tj. režim ECO a "plný" režim/režim plného výkonu, signalizovaný na displeji symbolem vločky. Nějak mi uniká, k čemu že je to u automatické klimatizace dobré, ale budiž...
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  14:38

    « Bez nadpisu

    Diskuzi tady jsem přečetl celou
    Haha, nemas platnu vyhovorku, nie si zenska. Jedine, ze by si bol rozpoltena osobnost.
    Zotrvam v pisani k tejto problematike, ale iba preto, lebo si sa vyjadril, ze sa rad nechas poucit a je od Teba sympaticke, ze sa snazis rozumne dovodit argumentami. Inac by som si myslel, ze len podrypujes.
    OK, to prirovnanie bolo zjednodusene. Ak si sledoval nasledny tok mojich myslienok, tak som tym chcel povedat, ze teplota vyfukovaneho vzduchu je presne regulovana podla nejakeho algoritmu, do ktoreho vchadza mnozstvo faktorov. Jeden z nich je aj teplota vnutri auta a zelana teplota nastavena ovladacom. Vysledkom je, ze nastavena teplota a teplota vnutri auta pri cidle vnutornej teploty je s +/- nejakou presnostou a v ramci prednastavenej tolerancie v dlhodobejsom casovom horizonte zhodna a dosahuje sa to prave ovplyvnovanim teploty vyfukovaneho vzduchu. Detaily tohto procesu (aka teplotna tolerancia, aky teplotny diferencial pri akej roznej zavislosti jednotlivych teplot a nastaveni klapiek a milion dalsich veci) su iba v hlave dizajnera a my sa ich najskor nikdy nedozvieme. Ale vieme, ze podobne je to u komplet kazdeho auta, u niektoreho lepsie (Fabia) a niektoreho horsie (viem v hlavy hodit napr. auto-klimu u Peugeota 605 s neregulovanym kompresorom a iba jednym jedinym teplotnym cidlom umiestnenym hned vedla tlacidla schranky pred spolujazdcom). Bud spokojny, Fabia je na tom lepsie ako velka vacsina aut svojej a aj vyssich kategorii.
    Ak som to nepresne vyjadril, prepac.
    No a ked si cital toto forum podrobne, tak si si mohol vsimnut drobnu poznamku o tom, ze porovnanie domacej a automobilovej klimy je ako zrovnavanie helikoptery a lietadla. V aute je neustaly prievan (preto je teplota vyfukovaneho vzduchu dost blizka teplote vnutri auta po dlhodobejsom ustaleni) a auto je nulovo teplotne odizolovane. V miestnostiach naopak ten isty vzduch ostava, cirkuluje, ohrieva velke mnozstvo predmetov a steny miestnosti, je velka teplotna zotrvacnost. Ale to si evidentne uvedomujes, lebo ako si spravne poznamenal, pomery v aute su ine, ako v budove, lebo vsetka teplota sa meni prietokom vzduchu a nie salanim (v pripade kurenia).
  • « 00 Reagovat !

    foto

    06.09.05  14:08

    « Re: Re: Re:

    Pánové – omlouvám se, ale v oblasti aut jsem úplný laik, pro kterého na autu je nejdůležitější velikost kufru. Diskuzi tady jsem přečetl celou, mluvil jsem s odborníky (?) i majitelem Škody Fabie, ale stále si o tom myslím svoje.
    Dovolte malou (čistě laickou) připomínku k vašemu tvrzení, že teplota vyfukovaného vzduchu = teplota uvnitř vozu. To se mi totiž moc nezdá, že by to takhle fungovalo. Od klimatizace přeci požaduji, aby mi změnila teplotu uvnitř vozu a toho dosáhne jedině tím, že bude foukat buď studenější nebo teplejší vzduch, než je v kabině. Jinak by to fungovalo jako obyčejný ventilátor (pominu efekt chlazení foukaným vzduchem). Radiátory v místnosti přeci mají taky jinou teplotu, než vzduch. A pokud mám v místnosti mobilní klimatizaci, pochybuji, že by termostat byl umístěn v proudu vyfukovaného vzduchu. I v místnosti jsou rozdílné teploty (podlaha, strop, okna) a teplota je regulována podle teploty v místě umístění termostatu. U auta si myslím, že ty rozdíly nebudou tak velké, protože teplota se mění proudem vzduchu (často silným) a ne sáláním (to se v autě vlastně uplatňuje taky, pokud do oken praží slunce).
    Laicky předpokládám, že u auta je to teplotní čidlo umístěno prostě někde v kabině (třeba na podlaze, co já vím).
    Netvrdím, že mám pravdu – rád se od vás nechám přesvědčit. (A kdoví, třeba nejsem muž, ale ženská, takže mějte pochopení >:D )
    Doplnění: Člověka přece zajímá teplota uvnitř vozu – teplota vyfukovaného vzduchu mě vůbec nezajímá (pokud mi to nefouká studený na nohy). Pokud by klimatizace ve Fabii regulovala teplotu vzduchu v kabině (pomocí čidel umístěných nevím kde), tak proč by to nenapsaly do oficiálních reklamních materiálů (že klimatizace reguluje teplotu uvnitř vozu), proč tam píšou o teplotě vzduchu vháněného do kabiny a matou tak obyčejné zájemce o koupi auta?
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  12:40

    « Bez nadpisu

    Ech, Helenka :roll: , ta snad asi nema ani vodicak. Mne povedala, ze aby som netankoval viac ako 45 litrov do nadrze, pretoze mam postupovat v sulade s priruckou a moze to mat vplyv na zaruku... Lenze co s tym, ze ten odvzdusnovaci cudlik umiestnili tak idiotsky, ze aj pouceny expert na tankovanie (napr. sa mi stalo v Taliansku na pumpe s full-service obsluhou) ho pistolou nechtiac stlaci? Na to uz neodpovedala.
    Wow, byt nejakou radovou Helenkou Bruchovou (ale nie tou zo Skodovky) a v pripade, ze sa kdekovek musi prezentovat menom a ma stastie na cloveka znaleho custom-service Skodovky, tak asi pochodi dost nemilo. A ani nebude vediet preco...
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  12:31

    « Bez nadpisu

    :D >:D Chlapi dooobrý !!!
    Hele Koukol jestli tys nevolal do škodovky Mrs. Brůchové, alias Helence??? Ta mi do očí (pardon do mailu) tvrdila už takovejch věcí, hit dne bylo když mi přišlo od škodovky dotazník na nový auto a tam otázka můj čistý příjem, o kus dál mé iniciále (skryté co čísla - nehraje roli). Píšu zpět co to má být, odpověď Tyhle informace my nezjišťujeme, píšu znovu s přílohou .jpg scan toho dotazníku a v něm kolečkem o čem mluvím, odpověď ano tohle my zjišťujeme pro účely srovnání trhů (následuje výpis 25 zemí kterých vlastně).... Takže ptáš-li se na teplotu vzduchu vháněného do kabiny, musíš přiložit .pdf list z díl. příručky k autu, abys měl nějaké relevantní info nazpátek. Jinak se můžeš dozvědět např. i to že se měří teplota vyháněného vzduchu z kabiny, když dobře položíš otázku a zvýšilo by to prestiž značky... >:D >:D
    Sorry za offtopic...
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  12:30

    « Bez nadpisu

    Rybiz: dakujem. Myslim, ze Koukol chape dost dobre, len este potrebuje trochu pouvazovat nad problematikou a k tomu by mu velmi pomohlo precitat tuto diskusiu a pripadne aj ine (skoda, ze uz neexistuje stary archiv na www.skoda-board.net ).
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  12:25

    « Bez nadpisu

    Este jedna vec: pokial by sme isli do uplnych detailov, tak asi nikto, nijaka (seriozna) automobilka, ktora vie, o com hovori, by Ti nepovedala, ze sa reguluje teplota vnutri kabiny aj neviem s akou superautomatickou klimou. Ta teplota bude totizto znacne kolisat v celom priestore, ina bude pri podlahe pre kazde jednotlive sedadlo, ina v strede, ina pri strope, ina pri sklach a ina nad palubovkou a cidlo vnutornej teploty je jedno, maximalne dve v nejakom referencnom priestore. Lenze regulovat teplota vo vyduchoch sa da velmi presne. A na tom nezmeni nic ani slnecne, vlhkostne, uhlove a este neviem ake najblizsie vymyslia cidla. Takze asi tak.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 06.09.05  12:19

    « Re:

    tv : Lepe uz to vysvetlit neslo, mozna ze to i Koukol pochopi :D
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…