Zkušenosti s Fabia 1.2 HTP
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Fabia
-
"-- skrytý --" 07.09.05 10:35
« Denso Iridium
Celé je to postaveno na jednom ze základních fyzikálních poznatků, totiž že největší elektrostatický náboj je "na hraně" (viz též např. fenomén tzv. "Eliášova ohně"). Tedy ideální zapalovací svíčkou by byla taková, kde by jiskra přeskakovala mezi dvěma špičkami jehly. Ovšem aby se ty špičky neupalovaly, musí být vyrobeny z co nejtvrdších/nejhouževnatějších/teplotně nejodolnějších kovů. Takovými jsou mj. platina, iridium a rhodium. Z nich právě iridium je ještě za "přijatelnou cenu" vzhledem k potřebným vlastnostem, zatímco platina je sice mnohem levnější, ale "příliš měkká", a rhodium zase extrémně drahé.
Problémem je obtížná zpracovatelnost iridia pro potřeby výroby elektrod zapal. svíček: tuto technologii mají dnes zvládnutou pouze dvě firmy na světě, shodou okolností (proč asi...?) japonské: NGK a Denso. Jenže NGK používá technologii spékaného kovu, která má jednu dostečně zásadní nevýhodu: elektroda totiž není dostatečně "hustá" a "pevná", tudíž se bezpečně nedá jít pod průměr 0,7 mm (což je "ještě příliš tupý" hrot - viz trocha fyziky shora), zatímco "klasická" technologie Densa (nejsem si jist, zda jde o tažení nebo lití s následným kováním) umožňuje jít až na úroveň průměru hrotu středové elektrody 0,4 mm. Srovnejte se standardními svíčkami o průměru středové elektrody 2,5 mm! U Densa jsou ještě další "vyfikundace" typu speciálního provedení kostřící elektrody, speciální keramiky, provedení odrušovacího odporu atd. atd., ale to teď pro zjednodušení raději pominu.
Výsledkem je mnohem intenzivnější a "lokalizovanější" jiskra při jinak nezměněném výkonu zapalovací soustavy, která svíčky "krmí". Jinými slovy: jiskra o mnohem větší energii přeskočí právě v momentě, kdy to určí ŘJ motoru, a právě tam, kde má. Za normálních okolností, tj. při použití standardních svíček, totiž jiskra přeskočí až tehdy a tam, kdy a kde jsou pro to fyzikálně vhodnější podmínky, tj. často se zpožděním a "bokem" (nikoli přesně mezi elektrodami, ale třeba mezi tělem svíčky a středovou elektrodou). To samozřejmě negativním způsobem ovlivňuje proces hoření ve válcích, resp. "šíření plamene".
Při použití svíček Denso Iridium se podle mých praktických zkušeností ze vzorku cca 20 aut nejrůznějších značek, typů, stáří a počtu najetých km snižuje spořeba o 0,6 - 1,8 l/100km při současném (někdy velmi výrazném) zlepšený dynamických parametrů motoru, zj. tzv. pružného zrychlení a schopnosti vytáčení do nejvyšších otáček na straně jedné a zklidnění volnoběhu na straně druhé. To vše i za situace, když většina majitelů/uživatelů těchto vozů s namontovanými svíčkami Denso Iridium využívá lepší dynamiky motorů.
Ale pozor! Zvláštní upozornění pro "sledovače" okamžité spotřeby na PP: Denso Iridium způsobí zvětšení rozpětí mezi min. a max. spotřebou, tj. motor umí jet za míň, ale při plném plynu umí spálit víc (to platí samozřejmě pro každý "tuning"). Při tom všem se ale v součtu dosahuje již zmíněné úspory paliva v řádu 0,6 - 1,8 l/100km.
PS: Ten poslední údaj platí pro Mazdu 323 s dvoulitrem, s níž její majitel jezdil v průměru za 10 (byl to svižný řidič) a po instalaci Denso Iridium Power mu spotřeba klesla na 8,2. On však jezdil stále stejně, tudíž (na rozdíl od většiny ostatních) nevyužíval výkonového přínosu nových svíček. Kdo nevěří, ať tam běží... -
« Bez nadpisu
K spotrebe Fabie 1.2 47 kW: najazdil som cca 1700 km, z toho 900 km bola trasa BA-vychod Slovenska, v aute som bol sam, priemerna rychlost podla GPS 85 kmph, cize 90 podla PP, maximalna rychlost podla GPS 156 kmph (nesiel som nadoraz), zvysnych 800 km je taky mix mesto mimo-mesto, studene starty, prazdne auto, plne nalozeny
Priemerna spotreba podla tankovania - 5.93 l/100 km. Je to vela, malo ? Podla mna velmi slusna spotreba. -
"-- skrytý --" 01.09.05 22:49
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Nový "obyčejný" filtr má zhruba stejné průtokové parametry, jako bavlněný. Jenže už po pouhých 5 tis. km to bude silně ve prospěch bavlny! Svíčky samozřejmě ovlivňují výkonové parametry mnohem více.
Pokud jde o ty svíčky, tak s těmi jsem si v životě vyhrál až až: i pár motorů jsem se kdysi snažil v amatérských podmínkách upravovat, což pak za totality naráželo hlavně na problém nedostupnosti adekvátních svíček. Nic lepšího, než Denso Iridium, jsem ale ještě nikdy v ruce neměl! A to mám ve svém nejbližším okolí motory nejrůznějších značek, typů a objemů, které na ně už stačily najezdit přes 100 tis. km, přičemž šlo o ty "nejobyčejnější". Montoval jsem kamarádům však i typy svíček Denso na 200 tis. km, jenže nikdo z nich ještě za dobu, kdy jsou na trhu, tolik nestačil ujet. Podle vývoje opotřebení elektrod ale soudím, že ty motory přežijí...
Když už chceš upravovat motor, musíš vždy začít u vačky/vaček a hlavy motoru. Teprve pak se můžeš zabývat výfukem atd.! Proto považuji výměnu svíček a vzduchového filtru za tu nejjednodušší, nejrychlejší, nejlacinější, pro motor nejbezpečnější či spíše dokonce nejprospěšnější metodu, jak si pomoci k "něčemu navíc" a nevyhazovat peníze naprosto zbytečně. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
no co se týká filtru tak soudím dle mnoho lidí kteří tvrdí že filte nepomůže, ale souhlasím že nasávání vzduchu je důležité... v F1 jsou to stovky litrrů vzduchu za sekundu...
chápu spojení filtru, svíček, chipu a náročnější úpravy výfuku... to určitě význam má... nemyslím si že filtr+svíčky vydají za chip motoru... neříkám ale že třeba někdy po chipu do svíček a filtru pujdu...
Svíčky na 150tkm se mi až příčí, nemám zkušenost, ale chtěl bych takový svíčky zažít... origoš jsou stavěný na 60tkm tedy alespoň v rámci servisky se mění, ale někdo je mění už o několik tisíc dřív... -
"-- skrytý --" 01.09.05 10:17
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Zda existuje K/N do boxu na Fabii 1,2 HTP, to tedy skutečně nevím.
Ale opravdu by mne zajímalo, jak umíš počítat, když Ti je zatěžko dát cca 3x700 Kč za svíčky na min. 100 tis. km, ale spíše 150 tis. km, když ty, co tam máš teď, stojí s výměnou v servisu rozhodně více, vydrží max. srovnatelně, ale nepřinášejí vzhledem k těm od Densa žádnou úsporu paliva ani více radosti z jízdy.
Samozřejmě, musím je považovat za tzv. "referenční", tj. 100%, a Ty můžeš argumentovat tím, že "běžné" svíčky stojí o dost méně, když si je vyměníš sám (jako kdyby sis musel sám namontovat ty od Densa), jenže s těmi "běžnými" se dostaneš tak na 80% parametrů těch "skutečně dobrých originálních", zatímco s Densem jsi min. na 120%. Takže asi tak.
Ještě k tomu čipu: Kdosi tady zmínil (snad andree_cz), že jel s načipovaným motorem 1,2 HTP a že mu skutečně připadal o něco ochotnější spolupracovat ve středním pásmu otáček, ale zase neochotný vytáčet se nad středním pásmem.
A o tom co celé je! Kdybych já "hledal čip", přál bych si, aby dodal motoru trochu toho sportovního ducha, tj. posunul otáčky max. výkonu a zj. vrchol točivého momentu výše, zatímco Ty "hledáš čip", který Ti ze slabého motoru udělá navíc ještě motor tupý (to vše při vědomí, že čipování atmosférického motoru bez dalších úprav je prostě jen a jen hraní si s průběhy křivek při stejné odvedené práci motoru, nic víc). Inu, každému co jeho jest.
PS: Kdybys byl trochu kutil a fanda, tak bys třeba už sám dávno přišel na to, že pro efektivní práci motoru je klíčovým momentem jeho schopnost ve vymezeném čase nasát co nejvíce vzduchu a kvalitně spálit co nejvíce směsi. Co z toho vyplývá? Že vliv vzduchového filtru a zapalovací soustavy je z hlediska odvedené práce motoru mnohem důležitější, než velikost vstřikované dávky paliva a předstihu zážehu (a právě to je o datových mapách, tedy o "čipování"), jelikož velká dávka paliva je k ničemu za situace, kdy ji motor vzhledem k exhalačním omezením na straně výfuku není schopen efektivně využít/spálit a velký předstih je zase k ničemu v podmínkách používání "standardního" (tím mám na mysli nikoli vysokooktanového) benzínu, jelikož čidlo klepání ho (ten předstih) v nízkých (téměř vždy) a středních (při přetěžování motoru podtáčením) otáčkách stejně "srazí", aby se motor ochránil před velmi škodlivým detonačním spalováním. To jen velmi zjednodušeně k promítnutí trochy té teorie do praxe... -
"-- skrytý --" 01.09.05 09:08
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Doub
Jukni do e-shopu na www.tuning.cz!
Ceny těch svíček se pohybují tak od 535 Kč do téměř 2 tis. za kus - v případě životnosti 200 tis. km, ale k dispozici jsou i o hodně dražší do vysoce laděných motorů, které samozřejmě v běžných motorech nemají žádné uplatnění).
Ceny bavlněných filtrů K/N (se zn. Green, která je lacinější, nemám osobně žádné zkušenosti, K/N mohu vřele doporučit) jsou v rozpětí 1500 - 3500 Kč podle typu. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
mam to v planu pokud se mi to podari casove rozumne sladit...
lahab
jestli je to pokus o flame tak te zklamu jsem s tim spokojeny a neni mi potreba silnejsiho motoru... nicmene uvitam vetsi pruznost v nejcasteji pouzivanem spektru otacek a je rozdil 5k za chip a 30k za motor. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Doub
Jirka: ok, dobre - tvoje volba.
- Kazdopadne pokud mam tedy rici nejakej ten svuj subjektivni dojem z prave jiz "precipovane" 1.2, tak musim dat za pravdu prave Jirkovi, jelikoz mi opravdu prislo, ze ten subjektivni zatah v otackach 2-3tis je vyssi (marginalne), nez u serioveho SW. Jako kontrast mi zase prislo, ze se tomu motoru do vyssich otacek moc nechce. Takze neco za neco. Spotreba byla tak nejak v ramci normalu ( do 6,5l/100km - mimo dalnice ). Taky se moc neupinej na to porovnavani krivek krouticiho momentu od vyrobce s krivkou od tuningove firmy, nebot ctim nazor, ze co motor to unikat. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Doubravá
nechci se přít...
viděl sem charakteristiky před a po chipu 1.2 12V...
dle charakteristik krouťák který mám nyní v 3000ot (a jde citit ze to zije az kolem tech 3t) budu mít už v 2500ot a to co mám ve 4000ot bude v 4500ot, mezi 3000-4000ot se zvedá o cca 7%...
andree_cz:
proč úsměv? je něco špatnýho na tom že jsem línej člověk někde sehnat to, tam zas ono a pak si to někde před barákem montovat? Pak zas myslet na to že na garančce mi budou chtít filtr i svíčky měnit, a upozornit je aby to nedělali... -
"-- skrytý --" 31.08.05 11:25
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Doubravák
Principem každého čipování je posunutí krouťáku v otáčkách výš, jeho přiblížení otáčkám max. výkonu a tím dodání "sportovního švihu" motoru. Kdo tomu nevěří, nechť skoukne charakteristiky "opravdu sportovních motorů" (1,2 HTP mezi ně určitě nepatří, ale to teď není důležité): čím blíže (v otáčkách) vrcholy křivek točáku a výkonu, tím lépe!
Čili je tomu přesně naopak. A kdo se domnívá, že čipování dodá motoru sílu ve středním pásmu otáček, žije v naprosto zásadním omylu!!!
Kromě toho pořízení "lepších svíček" a "trvalého vzduchového filtru" (bavlnu má na furt, stačí jednou za 50 tis. km "vyprat") není samoúčelnou investicí a motoru prospěje rozhodně více, než v daném případě zcela nesmyslné čipování. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Doubravák
pak ještě upravit sání, výfuk etc...
Díky, nechci podlehnout tomu abych u auta seděl každej den... chci aby mi sloužilo, nechci sloužit autu... chip mi přidá krouťák v otáčkách ve kterých mi chybí a to je to proč jdu do chipu, nechci honit každý kw či nm za cenu že budu někde běhat a schánět nějaký věci...
Denso je dobra firma, aj kompresor klimy vo Fabke je Denso.