Plechove versus lite disky - vyhody a nevyhody

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse

  • « 00 Reagovat !

    foto

    25.03.05  10:17

    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lita

    Ja si vsechny tyto ukony delam sam, takze nemuzu posoudit. Nicmene vsecko jsem se naucit od nasich mechaniku, tak to snad bude bezne... Jinak kdyz uz mam vetsi nedovazek nez 45, hledam jinou pozici disk / pneu.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.03.05  09:54

    « Re: Re: Re: Re: Re: Lita

    To genie: OK, ale... Při vyvažování "do ramene" potřebuješ cca dvojnásobné množství závažíček, než "do límce". Právě tohle je pak ta největší potíž - těch závažíček je tam potom totiž třeba tolik, že se "nemohou vejít" na danou plochu, lezou mimo nevývažek, mohou překážet brzdovému třmenu atd. Navíc pokud montér nepřepíná z 5g na 0g kalibraci vyvažovačky, tak i minimální nevývažek v rameni se velmi projeví při jízdě. Ke správnému vyvážení je tak často třeba gumu zout, změnit její polohu vůči ráfku, znovu nasadit a opětovně vyvažovat, někdy třeba i 3x, aby se minimalizoval počet/hmotnost závažíček, která je třeba použít! Ukaž mi běžný pneuservis, kde Ti tohle udělají. Jo, jo, za dobrým servisákem přes hliníkáče se jezdí třeba 100 km daleko...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    25.03.05  09:37

    « Re: Re: Re: Re: Lita

    V pohode :-) Nerad nekde pisu, ze mam zrovna tohle auto, protoze pak jsem automaticky za "zavodnika", "hovado", "prodluzuju si pero" a jine podobne privlastky.
    Ad deformace litych kol, pokud nekdo neni pravdu totalni prase a nebere jeden kanal za druhym, malokdy kolo poskodi. I kdyz je velky rozdil v kvalite disku, lita kola z Tesca pravdepodobne vydrzi mene nez znackova kola O.Z. nebo Enkei.
    Ad vyvazovani. Pokud neni v pneuservisu totalne neschopna obsluha, vyvazi i lita kola bez rantliku naprosto bezchybne. Vzdyt nedovazky jsou (na novem disku) zpusobeny z 90% nerovnomernou vahou pneumatiky!undefined
  • « 00 Reagovat !

    foto

    25.03.05  09:37

    « Re: Re: Plechove versus lite disky - vyhody a nevyhody

    QW: Zapoměl si, že se u aut se používají jak šrouby, tak matice. Takže pokud si chceš pořídit speciální šrouby, tak někdo zase bude potřebovat speciální matice.
    Navíc bezp. šrouby/matice nemusíš kupovat pokud nechceš....
    Taky záleží na kolika šroubech/maticích disk drží - většinou bejvaj 4, ale jsou i s pěti....
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.03.05  09:29

    « Re: Re: Re: Plechove versus lite disky - vyhody a nevyhody

    Moje vlastni zkušenost (z porovnání plechových a NEORIGINÁLNÍCH alu disků na stejném voze a na zcela shodných pneu):
    - hliníkáče jsou "tvrdé", skoro vůbec nepruží, reakce pozvozku a řízení jsou tudíž přesnější, resp. "ostřejší" (oceníte v zatáčkách), a hliníkáče jsou tedy i náročnější na vyvážení (prostě tu nevyváženost mnohem více cítíte - neoceníte na rovině);
    - hliníkáče mnohem lépe odvádějí teplo z brzd (brzdy se dříve "vzpamatovávají" po přehřátí brzd);
    - jízda na plecháčích je pohodlnější, jakoby "příjemnější".
    A ještě pár dalších drobností:
    - neoriginální hliníkáče jsou obvykle plus minus stejně těžké jako plecháče (skutečně "lehké" jsou buď "hořčičáky" ze slitiny manganu, které ovšem nejsou určeny pro běžný provoz, nebo tzv. "kované", ale ty jsou min. 3x dražší, než obyč.);
    - neoriginální alu se obtížně vyvažují, jelikož jsou obvykle dost nehomogenní, navíc je třeba používat nalepovacích závažíček a vyvažování tzv. "do ramene", což málokterý pneuservis kvalitně zvládá (origoše se naopak obvykle vyvažují klasicky "do límce", poněvadž jsou k tomu uzpůsobeny);
    - prakticky největší problémy u neoriginálních alu působí jejich problematické středové ustavení vůči náboji kola (systém plastových či alu vymezovacích kroužků rozhodně nenahradí "přesný rozměr díry" a ten zase naopak o alu-origošů způsobuje "elektrochemický svár" mezi alu a ocelovým nábojem kola - po zimě nutno vytlouct palicí...);
    - pokud jde o upevňovací šrouby/matky, většina japonských výrobců aut má do svých origo-alu zalité ocelové vložky v místech upevňovacích děr (k tomu navíc ocel. vložku v místě středicího otvoru), takže no problem s použitím klasického "spojovacího materiálu" (u "evropanů" jsem nikdy nic podobného neviděl);
    - alu a většina jeho slitin má tzv. nárazovou či ohybovou maměť, prostě vydrží jen tolik a tolik nárazů/ohnutí, a pak bez varování praskne; to u ocele, byť povrchově silně orezlé, vůbec nenastává;
    - hliník koroduje v celé hloubce materiálu, byť jde třeba jen o drobné lokální poškození, a pak se doslova "rozsype na prášek"; u ocele opět nic podobného nenastává.
    Takže si vyberte!
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.03.05  09:03

    « Re: Re: Re: Lita

    genie: Měl jsi rovnou napsat, že máš RS Coswortha! Kolik jich v ČR asi jezdí? Prostě se Ti podařilo mě vyprovokovat - zrovna tuhle jsem jel za debi... s Mondeem I, kterému koukala půlka pneumatik/válců z blastníků (šířka min. 265), k tomu navíc šílená šířka disků (min. 18 palců) a vůbec se mu nedařilo udržet to na silnici. Ovšem určitě byl předvědčen, jak je to cool a jak mu to drží!
  • « 00 Reagovat !

    foto

    25.03.05  08:15

    « Re: Re: Lita

    Mitsi mozna bys mohl neco nastudovat ty. Pak bys mozna vedel, ze jediny Escort, na ktereho se 18" kola vejou ma prozaicke oznaceni. RS Cosworth. Tento obstarozni kousek s rok starym stavitelnym podovozkem tento rozmer kol s odpovidajicim profilovym cislem pouzival pro vsechna asfaltova nastaveni. Ano, pouzivali takto velka kola predevsim kvuli moznosti pouzit velke brzdy, nicmene podvozek je nastaveny na to, aby s takovymi koly pracoval idealne. Navic s tim autem nenajedu za mesic vic nez tisic kilometru...
  • 00 Reagovat !

    foto

    24.03.05  19:26

    « ..

    jezdím i 160 na kolech vyvážených před sto lety a žádný problém ;-)
    a taky se chci zeptat od kdy je nutnost mít na plecháčích poklice??? podlě mě ty černý vypadaj celkem cool 8)
  • « 00 Reagovat !

    foto modus-ponens

    modus ponens 24.03.05  15:32

    « Re: Re: Plechove versus lite disky - vyhody a nevyhody

    qw:
    ALU disky:
    (-) vetsinou tezsi => vyssi neodpruzena hmota => horsi jizdni vlastnosti
    Toto je podla mna velmi individualne. Napr. Octavia 1 mala vo vybave Elegance ALU disky, ktore boli pozorovatelne (napr. pri prezuvani) tazsie nez original plechace. Na druhej strane som videl predavat (v Mikone?)Alessio ci AEZ (neviem presne) s putavym letakom extra nizkej hmotnosti (cislo si uz nepamatam). Rozdiely teda urcite budu a budu zavisiet aj o vzoru. Cim viac "otvoreny" disk, tym menej materialu a pod.
    (-) drazsi - opravy
    (-) snaze se neopravitelne poskodi

    ALU disky maju vyssiu pevnost ako plechace a lepsie tlmia prenasanie nerovnosti z cesty (niekdajsia odpoved kompetentnych v Skoda Auto na moju otazku). Okrem toho som kedysi videl dokument o tom, ako sa vyrabaju ALU disky pre kamiony s vysvetlenim, preco su lepsie ako plechace. Jednoznacne zniesli niekolkonasobne (tusim az 10x) vyssiu zataz, kym sa zacali deformovat. Na druhe strane, ak je naraz prilis silny, ALU disk praskne, kdezto plechac sa "len" zdeformuje. Otazka, ci ma vyznam hodnotit, co je lepsie - myslim, ze v oboch pripadoch bude disk neopravitelny (t.j. ALU disk urcite nie a plechac nebude mat po oprave povodne vlastnosti)
    (-) vyssi provdepodobnost odcizeni
    (-) nutnost porizovat specialni srouby

    Tie bezp. skrutky sa daju kupit lacnejsie ako jedna originalna puklica. Sice tym riziko nezredukujes na 0, ale to nespravis asi nikdy.
    (-) nebezpeci prasknuti kola za jizdy... (muze toto opravdu nastat???)
    Ja som o tom este nepocul, a preto by som to nebral ako negativum.
    Plechove disky:
    (+) levnejsi - koupe
    Asi ako ktore. Ked uvazujes original plechace s original puklicami, tak by som si nebol taky isty, ze ALU disky nezozenies lacnejsie.
    (+) levnejsi - vyvazovani
    Toto by som nejako nepausalizoval. V principe ide hlavne o to, kolko zavazi treba na vyvazenie pouzit. V zasade sa plechove disky vyvazuju tazsie, t.j. treba viac zavazi, ale zalezi od konkretneho kusu. Bavil som sa o tom s mechanikom v pneuservise, ktory mi vravel, ze mal problem vyvazit cisto novy ALU disk na mercedesa, tak bol nehomogenny. Ale bezne to vraj byva presne naopak, najma pri dlhsie pouzivanych diskoch, t.j. starsie plechace byva vacsi problem vyvazit ako starsie ALU disky.
    Ako som uz pisal, je to len o tom, ako si spocitas naklady a uzitkove vlastnosti. Napr. ja by som do originalnych ALU diskov nesiel (pokial by neboli vo vybave) uz len na zaklade cien, za ktore ich predavaju.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    24.03.05  15:03

    « Re: Re: Plechove versus lite disky - vyhody a nevyhody

    Flavio: Ked nepotrebujes vyvazovanie kolies, asi neprekracujes 100km/h. Medzi stodolou a kostolom sa da chodit na nevyvazenych, no inac to dost vadi... ;-) (nehovorim o tebe, len takych zopar poznam..)
    QW: To, co si spisal je silne nadrzanie plechacom. Povyberal si skoro same spekulacie, kedy su plechace lepsie ako ALU. Napriklad, da sa povedat, ze:
    1. male rozmery hlinikov sa skoro vobec nekradnu, pretoze tuneri pod 15 palcov nechodia.
    2. "Vetsinou tazsie" su prave plechy, nie ALU.
    3. Cena - daju sa zohnat lacne ALU, pricom znackove plechace by vysli drahsie (pri ALU nemusis dodrzat rozmer strednej diery, takze nemusis kupovat original).
    4. Vyvazovanie je rovnake (zanedbatelne rozdiely)
    5. Specialne skrutky nie su nutnost, niekedy byvaju standardnou vybavou auta.
    6. Silne dotiahnutie -> praskunie skrutky/kolesa je hovadina. Mozno sa to niekomu stalo, ale pravidlo to nie je.
    Naproti tomu - vzdy ked prezuvam na jar zo zimnych polechacov na letne ALU, plechac je tak prihrdzaveny, ze aj po odmontovani skrutiek mozem jazdit. Jarne prezuvanie je pre mna otravou na par hodin.. Na jesen take problemy nemam, lebo ALU nehrdzaveju. Pritom tie plechace su zvonku krasne nezhrdzavete, ale v mieste dotyku, kde su k autu prichytene, sa robieve mikrovrstva hrdze (a to pouzivam aj puklice).
    Ako uz bolo povedane, aj plechac moze byt lakadlom pre zlodeja, ci uz koli obutej gume, alebo koli tazko zohnatelnemu rozmeru, takze aj tu sa niekomu mozu zist specialne sruby.
    Mozno by sa este dalo podiskutovat o tom, ze pri ALU su lepsie chladene brzdy, ze vyhody ALU sa neprejavia len pri extremnych situaciach, ale aj na kazdodennej ceste po meste ci po dialnici. Z hmotnosti plechacov vyplyvaju nielen horsie jazdne vlastnosti, ale aj vyssia spotreba a opotrebenie brzd.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    24.03.05  14:45

    « Re: Re: Plechove versus lite disky - vyhody a nevyhody

    Ja mam taky svou spetku do mlyna :)
    ale dopredu rikam - je to soucasne i napul otazka, protoze to nemam potvrzeno z nekolika zdroju... ;-)
    Hlinikova kola:
    - udajne maji omezenou zivotnost a na kazdem by melo byt vyrazeno datum vyroby (je? nebo se to tyka jen urcitych typu materialu?) jde o to, ze hlinik casem meni svou strukturu a zjednodusene "se rozpada" (viz treba hlinitanovy beton, pokud se nekdo orientujete ve stavarine - drive se pouzival, ale stavby se po case zacaly samy hroutit - priklad Dum nabytku v Brne na Svobodaku, tam co uz je leta letouci hnusna proluka)
    - na druhou stranu by mely byt "rovnovaznejsi", tj, nevyzaduji takove vyvazovani jako plechy (jaka je realita? ;)
    - kazdopadne hlinik snese pri poskozeni (napr. o obrubnik ci v dire) mensi zatez, nez plech - poskodi se mozna oboje, ale jde o to, ze v hliniku, ktery je krehky, se muzou udelat trhliny (na prvni pohled neviditelne) a disk muze rupnout pri te nejmene vhodne prilezitosti - to se plechu stane stezi
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 24.03.05  12:25

    « Re: Plechove versus lite disky - vyhody a nevyhody

    Takze s pokusim o strucne shrnuti. Doplnte pripadne opravte.
    Porovnani provadim z hlediska bezneho (nezavodniho ci neextremniho) provozu vozidla.
    Predpokladam, ze jedine extremni pouziti nastava v pripade nutnosti odvratit havarii (tj. vyhybani => nutnost vjet mimo silnici na nezpevneny povrch neprimerenou rychlosti, prudke brzdeni).
    Lite disky (bezne pouzivane na seriovych vozech pro bezny silnicni provoz):
    (+) vypadaji pekne
    (-) vetsinou tezsi => vyssi neodpruzena hmota => horsi jizdni vlastnosti
    (-) drazsi - koupe
    (-) drazsi - vyvazovani
    (-) drazsi - opravy
    (-) snaze se neopravitelne poskodi
    (-) vyssi provdepodobnost odcizeni
    (-) nutnost porizovat specialni srouby
    (-) pri neodbornem (slabem/prilisnem) dotazeni sroubu hrozi vymackani/prasknuti luzek/sroubu.
    (-) nebezpeci prasknuti kola za jizdy... (muze toto opravdu nastat???)
    (-) vetsi psychicka zatez :-) (obava z kradeze + obava v pripade nutne vymeny zda bude k nalezeni klic na bezp. sroub)
    Plechove disky
    (+) vetsinou lehci nez lite => lepsi jizdni vlastnosti
    (+) levnejsi - koupe
    (+) levnejsi - vyvazovani
    (+) levnejsi - opravy
    (+) bezna poskozeni (o obrubnik) se daji vetsinou opravit
    (+) nedrazdi tolik zlodeje
    (+) pouziti beznych sroubu
    (-) vypadaji hure nez lite
    (-) potreba mit poklice, ktere je mozne ztratit => naklady na koupi
    Tak tragicky vysledek v pripade litych disku jsem neocekaval. Doufam, ze se nekomu podari tohle hodnoceni trochu zlepsit v jejich prospech.
    KL
  • « 00 Reagovat !

    foto

    24.03.05  10:40

    « Re: Re: Re: ježiš

    no já na to radši úplně seru :?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    24.03.05  09:49

    « Re: Re: ježiš

    panove, ja nevim jak vy, ale ja uz mam rozhozeny vyvazeni, po tech derach, kterym se neda vyhnout, takze asi poletim znova do servisu, a to sem tam byl pred mesicem, ach jo
  • « 00 Reagovat !

    foto

    23.03.05  19:19

    « Re: ježiš

    flavio: nevim jak tobe, ale mne kola vydrzi vyvazene i po jizde tankodromem...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 23.03.05  16:52

    « Re: Lita

    Jestliže někdo obuje 18 palcové disky na Escorta, pak by se "neměl učit řídit vždy a všude", ale především by si měl něco málo nastudovat z oboru stavby podvozků! To jen, aby nebyl nebezpečný sám sobě i ostatním...
    PS: Předpokládám, že šířka a profilové číslo pneumatik odpovídá těm 18-náctkám diskům, což musí z lehkého Escorta se sériovým a navíc zřejmě už dost jetým podvozkem činit na silnici skutečně neřízenou střelu!!!
  • 00 Reagovat !

    foto

    23.03.05  16:48

    « ježiš

    na poklice *, k čemu to je? A vyvažování kola je k čemu? vjedeš do první díry a můžeš se nechat vyvážit znova :)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 23.03.05  16:45

    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Plechove versus lite dis

    Většina ztracených poklic (tedy pominu-li krádež) jde na vrub jejich špatného nasazení v pneuservisu! Originální poklice totiž většinou drží opravdu dobře a ani "mírný" kontakt s obrubníkem jim obvykle (kromě estetického poškození) příliš nevadí. Úplně jiné je to ovšem v případě neoriginálních poklic, které v 99% případů stojí opravdu za ...
    PS: Samozřejmě jsou vrtáci, kteří intenzivně odírají poklice o obrubníky, ani je nenanapadne alespoň občas zkontrovat, zda se jim je při tom nepodařilo až příliš "odchlípnout", a pak se diví, že je při jízdě ztratí.
  • 00 Reagovat !

    foto

    23.03.05  15:17

    « Lita

    Kdyz bude stejny rozmer litych a plechovych, je to celkem jedno. Ja mam Alu proto, ze plechace v 18" se spatne shanej. Navic Escort na plechach vypada desne :)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 23.03.05  15:10

    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Plechove versus lite disky -

    plechace vs. alu: puklice sa kradnu o dost castejsie ako cele kolesa, orig. puklica napr na octaviu 1100CZK, co je tretina ceny alu disku. nechapem, ze vyrobcovia za kus plastu chcu tolko penazi.. potom sa to kradne :-(
    v tomto pripade nie je co riesit. kupit bezp. sroby, vyjde to lacnejsie. pri plechacoch treba zaplatit prezutie, vyvazenie, predat alu-disk za cenu noveho plechaca tiez nebude zrovna lahke a potom este kupit puklice.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…