FORD FOCUS II
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > FORD
-
Moik 13.03.08 21:02
« Re: Kroutící moment .-)
Michasiek:
Mám motor o max TM 320Nm při 1900 ot a max. výkonu 100kW při 4000ot.
Já tvrdím, že si z těchto údajů lze dopočítat výkon při 1500ot,aniž znám TM při 1500ot..
Superkutil:
IMHO (už nemusíme dál diskutovat):
To, kdy motor nejlépe táhne říká max. výkon, ne max TM. Motor závodního auta se drží co nejtěsněji v otáčkách max výkonu a ne max. momentu, to je myslím jasný důkaz. Že pro rozjezd a běžný provoz je důležitý průběh výkonu i TM nepopírám,to je pravda.
A už to tu omíláme dokola, ale moment opravdu není síla ani ve své ani v jiné podstatě. Je to prostě moment síly.
-
"-- skrytý --" 13.03.08 11:50
« Re: Kroutící moment .-)
Jen tak pro upřesnění:
P=M*omega
omega=úhlová rychlost=2*pí*otáčky za sekundu
To moik: Výkon při 7000ot/min by nebyl 220 kW, protože při těchto otáčkách nebude točivý moment 300 Nm
Musí se dosazovat otáčky přislošné danému točivému momentu a naopak.
-
"-- skrytý --" 13.03.08 11:49
« Točivý moment
Jen tak pro upřesnění:
P=M*omega
omega=úhlová rychlost=2*pí*otáčky za sekundu
To moik: Výkon při 7000ot/min by nebyl 220 kW, protože při těchto otáčkách nebude točivý moment 300 Nm
Musí se dosazovat otáčky přislošné danému točivému momentu a naopak.
-
superkutil 12.03.08 21:52
« Re: Kroutící moment .-)
To Moik: TM je ve své podstatě síla. Je to síla * rameno na kterém působí ale protože síla působí na kružnici při rotačním pohybu, můžeš momentem tuto sílu popsat aniž by jsi znal průměr kružnice. Vem si situaci, že si na auto dáš větší kola, tak i když na kola bude působit stejný moment, tak u větších kol bude auto tlačené menší silou.
Pro zrychlení vozu je důležitý průběh momentu (nestačí ani maximální moment ani max výkon). Maximální výkon ti spíše říká, jaký je využitelný rozsah otáček motoru.
Výkon ti také říká, při jaké rychlosti bude auto tlačit jaká síla. Ta síla se odvíjí sice od momentu motoru, ale na kolech je moment motoru násobený převodovkou, takže hodnota maximálního momentu motoru spíše říká při jakých otáčkách má motor největší zátah. Z toho můžeš zjistit jakými rychlostmi je nejlepší na jednotlivé rychlostní stupně jezdit.
Možná vliv výkonu a momentu na zrychlení pochopíš, když si někde najdeš graf zrychlení při rozjezdu auta.
Pokud by byl moment v celém rozsahu otáček stejný, tak by ti opravdu stačil maximální výkon a otáčky maximálního výkonu. ;-)
Moment auto tlačí a výkon říká jak rychle ho může tlačit. >:D -
Moik 12.03.08 21:04
« Re: Kroutící moment .-)
Tak poslední příspěvky byly, řekl bych mimo osu, ale dole se dá dočíst, co to TM moment je a jaký má vztah k výkonu.
Asi nejdůležitější pro pochopení pro mě bylo, že moment není SÍLA, ale "moment síly".
Pokudchci po motoru nejlepší zrychlení,není důležitý max TM, ale otáčky max výkonu a max výkon.
-
superkutil 12.03.08 10:34
« Re: Kroutící moment .-)
To mkovesi: Nechci to už řešit, jen se podívej co jsi napsal.
1 W mozeme vyjadrit ako 1 J/s
a kousek dál napíšeš
3600 J/h tj. 3600 W/h
Ano pokud je 1W = 1 J/s tak je to 3600J/h. Ale protože definice W je J/s tak nemůžeš udávat výkon ve W/s nebo ve W/h ale výkon je prostě ve W.
A co se týče práce, tak je v J jak jsi sám napsal.
Pokud to tedy vezmu v jednotkách, tak Watt = J/s takže J = W.s a tak zjistíš, že se práce udává v J nebo v Ws (nebo kWh).
No nic, už tě nebudu trápit, toto téma opravdu není o fyzice. Kdyžtak koukni na Wikipedii. [odkaz] máš tam přepočet J a kWh.
Díky mehturt, alespoň někdo to chápe... -
mehturt 12.03.08 10:18
« Re: Kroutící moment .-)
Neviem o com bola povodne tato tema, ale pridam aj ja do ohna :-)
Draha v krutiacom momente (TM) je ina ako draha pri praci, vlastne to nie je draha ale vzdialenost od osi otacania, teda dlzka ramena. Aj ked jednotky su tie iste pri TM aj pri praci, ta vzdialenost je tam nieco ine a preto sa nedaju porovnat.
A toto je asi preklep: "3600 J/h tj. 3600 W/h". -
"-- skrytý --" 12.03.08 09:44
« Re: Kroutící moment .-)
Kutil:Nemam chut dalej rozvijat akademicku debatu....ale ake sa nad tym zamyslis tak prides na nasledovne:
Majme silu ktora posobi po ramene 1m => TM = 1Nm ak rameno je dlhe 3 m => TM = 3 Nm => ze je to sila * dlzka tj sila * draha
TM udava aku pracu je schopna dana sila vykonat a teda Nm je inou jednotkou Joule tj. jednotka prace.
Ak tato praca sa vykona za cas, tak podiel vykonanej prace a casu je vykon. V konecnom dosledku staci sa pozriet na konkretny vypocet, ktory som uviedol.
Vykon sa udava vo W, co je praca vykonana za 1 sekundu tj. jednotku 1 W mozeme vyjadrit ako 1 J/s podobne ako rychlost m/s.
Ak tuto hodnotu vynasobime 3600 (pocet sekund v hodine) dostaneme 3600 J/h tj. 3600 W/h tj 3.6 kW/h podobne ako sa prepocita rychlost na km/h
Takze nie je pravda ze sa udava " práce v kWh." !!!!
Vykona sa moze udavat aj v kW/h a je to vykon ktory bol odovzdany nie za 1 sekundu ale za 1 hodinu.
Myslim, ze by toto forum nie je o fyzike....... -
superkutil 12.03.08 00:16
« Re: Kroutící moment .-)
To mkovesi: Hm, tam jde o to, že to m v Nm není ta dráha O (máš zřejmě na mysli úhlovou dráhu), ale je to právě to rameno na kterém síla působí. Je to vlastně dané definicí momentu - síla na ramenu. A udává se v Nm místo v N právě proto, že při stejném momentu čím je delší rameno, tím je menší síla.
Pokud by ale Nm byl skalár tj. sila po drahe, rovnal by se moment práci. ;-)
A co hovoří Wikipedia:
Moment síly je vektorová fyzikální veličina, která vyjadřuje míru otáčivého účinku síly.
Moment síly je definován jako součin síly a kolmé vzdálenosti osy síly od daného bodu. Velikost momentu síly tedy závisí na velikosti síly a na vzdálenosti od osy otáčení (čím dále, tím větší moment síly).
Co to tady píšeš?
vykon sa spravidla udava v kW hodinach
Výkon se udává ve watech nebo kW, práce v kWh. -
"-- skrytý --" 11.03.08 23:57
« Re: Kroutící moment .-)
To Moik:
Znamená to ale, že výkon je potom xkW za jednu minutu při otáčkách xn? Řekl bych, že spíš ne...
je to koplikovanejsie, mas otacky za minutu ... dalej potrebujes vediet obvod, vykon sa spravidla udava v kW hodinach tj. nie v prepocte na minuty
nech rameno je 1m obvod je cca 6,28m k tomu 1000 otacok za minutu pri posobeni sily 10 N tj. 10Nm....
to mas 60 000 otacok za hodinu * 6.28 m = draha = 376800m
to je draha po ktorej posobila sila 10 N pocas 1 h....
vykon je teda 3768000 W/h tj 3768 kW/h resp. 1.0466 kW
-
"-- skrytý --" 11.03.08 23:40
« Re: Kroutící moment .-)
To Kutil:
Opravujem: Praca je sila po drahe za cas... Nm/s
malo byt: Vykon je sila po drahe za cas... Nm/s
Dalej Tvoje:
TM je sice Nm ale je to vektor, takže je to síla kolmá na rameno a ne síla po dráze.
Ano TM je vektor (ak Ta zaujima smer), ktory posobi po obvode kruhu (draha je kruh)... hodnota TM, ak ma nezaujima smer (vektor len udava smer) je skalar a teda Nm tj. sila po drahe
ak si vyratas kolko krat sa otoci koleso posobenim sily F po obvode tj s momentom M za casovu jednotku s obvodom O (draha) mas posobenie sily po drahe O * pocet odoceni za casovu jednotku tj. vykon. -
superkutil 11.03.08 21:40
« Re: Kroutící moment .-)
Je to o terminologii. Otáčky jsou vlastně frekvence. Základní jednotka je Hz (1/s) a další jednotka otáčky za minutu (ot./min)
Moik: Nepochopil jsem co jsi chtěl říct tím příkladem s výkonem. Tou silou na páce jsem jen reagoval na to co napsal mkovesi:
TM je v jednotkach Nm tj. sila po drahe alebo kg*m*m/s*s
Praca je sila po drahe za cas... Nm/s -
Moik 11.03.08 20:44
« Re: Kroutící moment .-)
Hádaj se tu dva jednoocí ;-)
Moment je moment, síla je síla. Moment není síla, od toho je moment. Jen pro lepší pochopení se tomu říká "síla na páce"
Myslím, že vzoreček v sobě už jednou čas obsahuje = ot/min, není to tak? Na to už tu upozorňoval DIM.
Motor má 300Nm max. kroutící moment:
P=300Nm*1900ot/min
------------------
9550
P= 59,68Kw při 1900ot/min
Při 7000ot/min je to teoreticky 220kW
Edit: teď jsem si přečetl příspěvek mkovesi - souhlas. Znamená to ale, že výkon je potom xkW za jednu minutu při otáčkách xn? Řekl bych, že spíš ne... -
superkutil 11.03.08 13:14
« Re: Kroutící moment .-)
mkovesi: A jéje. Zkus si projít toto [odkaz] a zadej hledat práce.
Práce je síla po dráze a nezáleží na čase.
Výkon je práce za čas.
TM je sice Nm ale je to vektor, takže je to síla kolmá na rameno a ne síla po dráze.
U otáček je zmatek. Otáčky totiž můžou být jako počet otočení o 360° nebo počet otočení za čas. Je to binec v české terminologii, plete se otočení a otáčka. Ve své podstatě se otáčky motoru udávají v otáčkách za minutu označované jako RPM (revolutions per minute). Díky tomu je výraz otáčky použitý ve dvou významech. Viz [odkaz]
Takže se tímto všem omlouvám za chaos v otáčkách, ale v tom ostatním nejedu, tam dělají chaos jiní. >:D -
"-- skrytý --" 10.03.08 22:44
« Re: Kroutící moment .-)
To Kutil: Co mas stale s otackami a otackami/ cas.... co su to otacky????? ak tam neudas za aky cas, tak je to len pocet otoceni a nie otacky.... tak isto ako rychlost..... tiez nehovoris, ze rychlost lomeno cas.... ale rychlost...resp. m/s alebo km/h ale ak myslis rychlost tak nehovoris rychlost za cas...
otacky sa udavaju v jednotkach 1/t kde t je sekunda, alebo minuta alebo hodina..... tj. rozmer otacok je cas na minus 1.
Nemiesaj uz tie jednotky... TM je v jednotkach Nm tj. sila po drahe alebo kg*m*m/s*s
Praca je sila po drahe za cas... Nm/s
chodte si zalozte temu o krutiacom momente a nespamujte toto vlakno offtopicom.