Elektricka klimatizace: do kterych aut se to montuje?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« elektr. klima
Jsem elektrikář a prosil bych o přesné vysvětlení termínu-Peltierův termočlánek- Ještě jsem neviděl termočlánek, který by dokázal vytvořit tak velký proud, který by poháněl klimu. Pokud vím tak termočlánky se používají třeba u leteckých motorů na měření teploty výstupních plynů-termočlánek-dva kovy spojené v jednom bodě a rozdílem teplot se vytváří slabé napětí- jsou to milivolty!!!!- asi někdo chce vymyslet nějakej zázrak!! Jo o elektr. klimě jsem slišel, ale u aut které se pohybují tak akorát kolem Mnichova, kde je v provozu plnička na vodík pro auta s palivovými články. Doporučuji všem ,kteří přemýšlejí o elektr.klima,podívejte se na auto, které má obsah 1000ccm a zapněte při běžícím motoru všechna světla a větrák a zjistíte že na motoru je ten odběr velice znát a kdyby tam byla elektr. klima, tak ten odběr vynásobte deseti, asi by mu nezbylo moc energie na pohyb. -
« Re: Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to mont
Předpokládám, že autor tvrzení o "dostatečném" příkonu 1kW ještě nikdy nezkusil, co zapnutá klimatizace dělá s motorem "běžného" auta (50-60kW)... Záleží na podmínkách (při vyšších teplotách a nižších rychlostech klesá účinnost), ale slušná autoklimatizace odebírá i okolo 7-10kW. -
« Re: Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to montuje
S těmi výkony poněkud nesouhlasím, např. BMW montuje u svého nohého 3litrového motoru elektrickou vodní pumpu, jednak její spotřeba je okolo 150-200wattů, normální mech. poháněná motorem má cca 2kW.
Další výhoda je ta, že spíná pouze když je potřeba, snižuje to zároven spotřebu. Na klimu by musel být samozřejmě silnější motor, ale nemyslím si že je to úplný nesmysl. -
« Bez nadpisu
mfilip: manzelka ma pravdu. Nejen, ze se vychlazeny vzduch zevnitr nemusi tolik chladit, ale pri nizsi teplote je absolutni obsah vodnich par nizsi. Tudiz neztratis tolik energie kondenzaci pary v klimatizaci.
Mimochodem s tou el. klimatizaci jsem objevil, ze to ma standardne nova Toyota Prius. Ted uz jen zeptat se kolik to stoji... -
« Bez nadpisu
moje chytra manzelka se mne zeptala na to, proc mam vypnutou cirkulaci vzduchu v kabine, kdyz mam pustenou klimu. Ze by to prece mohlo jet efektivneji, kdyby klima pracovala s jiz ochlazenym vzduchem z vnitrniho prostoru, nez s venkovnim, rozpalenym ( i kdyz pri jizde castecne schlazenym ). Co si o tom myslite ? -
« Re: Re: Re: Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se
No len tak som sem kukol, ale poviem vam tie clanky to je stupidita, aby to malo pri danej ucinnosti rozumny chladiaci vykon, muselo by to mat prikon aspon 5KW, no ukecajte ma len na 3,6KW, tak pri tych 12V to pyta 300A ... no nehovorim ze je to nemozne, ale alternator by to musel vyrabat, a to pri nejakej ucinnosti, kua povedzte mi preco menit mechanicku energiu na elektriku a zase na zimu, ked pri vyssej ucinnosti z toho isteho remena mozem pohanat kompresor priamo??? -
"-- skrytý --" 02.08.04 08:58
« Re: Re: Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to
Když už srovnáváte ty proudy: nikdo tu dosud nezmínil, že x ampér na jmenovitých 12 V je něco úpně jiného než určitá hodnota A na jmenovitých 220 V. Takže při srovnávání ampéráže prosím zohlednit i napětí - když už jsme u té fyziky!
PS: Elektrická klimatizace u osobního vozu se jmenovitým palubním napětím 12 V je úplná kravina. Ale už nějakou dobu se uvažuje s tím, že palubní napětí bude muset jít podstatně nahoru... -
"-- skrytý --" 02.08.04 08:24
« Re: Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to mont
Nemuzes srovnavat klimu v mistnosti s autoklimou. Místnost vytemperuješ interní klimatizací relativně rychle neboť nevětráš. Autoklima musí ochladit venkovní vzduch neustále nasávaný z venku a dochladit interiér vozu ohřátý lidmi, sluncem.....Nevěřím na funkčnost Peltierových článků, nevěřím na možnost elektrického kompresoru. Fyzika je neúprosná a proudy.... opravdu veliké. Ahoj LN -
« Re: Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to mont
Klimatizace pro dodatečnou montáž vyrábí firma Alex, v ČR má zastoupení [odkaz] Elektrické klimatizace ale zřejmě nevyrábí a ceny nebudou zrovna nízké.
Poslední dobou jsem přemýšlel o použití Peltierových termočlánků k ochlazování vzduchu nasávaného větrákem - asi to brzy vyzkouším na Felicii. Nejspíš to funguvat nebude (kvůli příliš malému výkonu), jinak by se to už určitě běžně používalo, ale přesto to chci zkusit ... -
« Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to montuje?
Nesmysl to urcite neni: Vychazim z toho, ze domaci klimatizace pro ca 30m2 mistnost ma elektricky prikon kolem 1 kW a teplny vykon 3x tolik. Na auto urcite bude radove stacit mnohem mene (300-400W?). To, ze autoklimatizace berou 3-5 kW je dano velkymi mechanickymi ztratami. Navic kompresor klimatizace v aute jede vzdy bud naplno nebo vubec, zatimco elektricky pohaneny kompresor se da regulovat.
O elektricke klimatizace jsem slysel v souvislosti s prototypem Toyoty. Zajimalo by me zda popripade kdy to bude dostupne za rozumnou cenu na trhu. -
« Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to montuje?
No nevím, nikdy jsem o tom neslyšel, podle mne je to nesmysl. Vem¨si, že klima odebere autu výkon 3-5 kw. I kdyby mela klimy účinnost 100% což je nesmysl- to by totiž bylo téměř perpetum mobile, musel by mít ten elektro motor příkon těch 3-5 kw. Podle ohmova zákona, by do toho motoru musel téct proud 250 až 400 ampér. Takový alternátor má možná tak autobus ale ne osobák. A to mluvíme o 100% účinnosti. Když bude 50% tak proud už je 500-800 ampér. To si neveme ani startér v zimě při -30 stupních. Prostě to je technický nesmysl. :D -
« Elektricka klimatizace: do kterych aut se to montuje?
Nevite o tom nahodou neco? Slysel jsem, ze se nabizeji klimatizace, ve kterych neni kompresor pohanen motorem, ale elektromotorkem. Zajimalo by me kdo to nabizi. co to stoji a zda se da udelat retrofit do auta, ktere se s klimatizaci puvodne nenabizi. Diky