Elektricka klimatizace: do kterych aut se to montuje?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: klima se zapnutou vnitrni cirkulaci
Konkretne tohle se pise treba v manualu k Fordu Taurus. Pokud chces auto rychle vychladit, postup je nasledujici: 1) vyvetra okny, pokud auto stalo na slunicku, 2) zapnout vnitrni cirkulaci + klimu naplno, 3) po vychlazeni interieru prepnout na vnejsi vetrani a udrzovat klimou teplotu.
Jinymi slovy, tvoje chytra manzelka ma pravdu. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Jeste jednou pro yyyyy !
Nespojite ho ide regulavat vselijako, ale by si udrzal ucinnost tak bud elektromagnetickou spojkou alebo obtokovym ventilom. Ani jedno nie je stavane na suvislu regulaciu vykonu (aspon neviem ze by sa to niekde tak pouzivalo). -
« Re: Re: Re: Jeste jednou pro yyyyy !
takze nakoniec to ma viac ako 50% ucinnost? to ma prekvapuje
BTW: never tomu ze kompresor ma dobru ucinnost. Piestove kompresory majus straty vo ventiloch (pri danom prietoku tlakovy spad a teda nevyuzitelna kompresia), zubove maju spetny tok. A to prudenie - to mas pravdu ale ten prud nesie teplo presne tak ako tepenly spad v pelierovi, s tym sa neda nic robit.
No a pokial je to stale na vazkach, tak celu vec zaklincuje fakt ze ak potrebujes iba ciastocny vykon chladenia, proste obmedzis prikon peltiera, ale ovladat vykon kompresora moc nejde, ten by potreboval prevodovku, navyse sa ti motor raz toci 6000, raz 1000. -
"-- skrytý --" 23.08.04 11:21
« Re: Re: Jeste jednou pro yyyyy !
Vyhajal jsem se celkem dobre,diky za optani ! Jaky je tak priblizne objem klimatizovaneho prostoru bezneho vozu stredni tridy ? Spocitej si to , pak to porovnej z objemem autochladnicky . Tech tvych sto kousku by stacilo tak na zavazadlovy prostor (460:15x60=1840) Vysledek je ve W ,takze na vychlazení kufru by jsi teoreticky potreboval 1,8kW . Nevim kolik je celkovy vnitrni prostor vozu ale tak bych to tipoval ze bude neco kolem 3 m3. K tomu si pripocti ze izolacni vlastnosti auta budou tak mozna na 1/3 vlastnosti autochladnicky.
Z toho vyplyva ze pokud by mela karoserie+skla auta stejny tepelny odpor jako steny lednice (ani omylem) tak by ti stacilo pouhych 12kW el. energie. Nemluve o tom ze pasivni chladic z vetrakem v autochladnicce vazi tak asi 1 kg . Cest praci ! -
dcgsd 23.08.04 10:58
« Re: Re: Jeste jednou pro yyyyy !
yyyyy: trochu zkreslene. Musis brat celkovou ucinnost. Tady je popis a nejake vztahy k peltierum. V zaveruje i odhad ucinnosti.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Kompresor: Mechanika ma mozna radove podobnou ucinnost jako udavas ale teplo prenasi napln a kompresor ji jen prohani dokola a hradi ztraty v obehu (nema tudiz valny vliv na celkovou ucinnost). Uznavam vsak ze peltier je elegantni pro reseni nekterych problemu. -
« Re: Jeste jednou pro yyyyy !
rybiz> asi si sa blbo vyhajal alebo co, ale pokial mi rozum v celku pouzitelne sluzi tak 250cm je 100 palcov. Ak na plochu 100x100 palcov uniestnis 100x100 jednopalcovych clankov, tak ich je dokopy 10000 (a nie 100 o ktorych som ja hovoril) a to je 240kW prikonu to si prehnal nie? Alebo nesluzi kalkulacka??? Takze sa dohodneme ze tych 25x25 cisel by v celku stacilo.
S tymi 60W si ma tazko prekvapil. Ja som myslel (a aj pisal) ze ta chladnicka bude mat dva tie clanky po 24W, to dava dokopy 48W a je tam este asi 10W na vrtulku co to ovieva aby sa to nespotilo, takze dokopy to bude mat nejakych 58W, no tak sorac sekol som sa o dva waty. :mrgreen: ... a vvvo tom to je
pkod> no nie som si isty ci ten clanok dosahuje tych 50% co pises. Ono je problem v tom ze sam clanok je dost tenky a teplotny spad je tam teda velky, to samo o sebe robi velke straty ale:
1/ ak by si to chcel nahradit beznou sustavou, musel by si elektromotorom pohanat cerpadlo a narazis na nasledovne: ucinnost elektromotora je okolo 70%, ucinnost cerpadla nebude cez 80% a samotne chladenie potom je ucinne ale tiez nie cez 90%. Cize celkova ucinnost bude 0,7x0,8x0,9=50%. To sa k tomu peltieru v celku dost priblizi, a nevlacis so sebou hromadu zeleza a trubiciek, nevyfuci to, da sa to krasne ovladat na vykone, da sa s tym v zime kurit. Mechanicka kompresorova klima ma jednu velku vyhodu u spalovacieho auta v tom ze ma k dispozicii primo mechanicku energiu, ale ak mas len elektriku, tak sa ta vyhoda straca.
2/ elektromotory maju 100 rokov a peltiery 10rokov hadaj co sa ma sancu technologicky zlepsi za 5 rokov s nastupom elektromobilov? :-) -
dcgsd 23.08.04 08:48
« Re: Jeste jednou pro yyyyy !
no podle meho odhadu je ucinnost Peltiera pro chlazeni nizka a pokud investovat el. energii do chlazeni tak pro pohon kompresoru. Vychazim z odhadu ze peltier sezere 2x vice energie nez prenese a kompresor sezere jen 1/4 prenesene energie (doufam ze nekecam). jinak receno pro stejny chladici vykon potrebuje peltier 8x vice energie. -
"-- skrytý --" 23.08.04 08:08
« Jeste jednou pro yyyyy !
Nevim soudruhu, jestli jsi stastnym majitelem autochladnicky , ja uz nekolikate . Zkus si sahnout tak po hodine provozu na privodni kabel . Autochladnicka o objemu 15 litru ma prikon 60W , ted si spocitej vnitrni objem auta , pocet clanku a rozdily teplot, (BUDE JI PONEKUD VIC NEZ STO) a proud potrebny k uziveni tohoto kolosu !! Myslim ze budes nemile prekvapen !!
Asi nekde udelali soudruzi chybu !! >:D >:D :D -
"-- skrytý --" 23.08.04 07:44
« Bez nadpisu
Nevm jestli umim pocitat, jestli je rozmer 1x1palec (cca 2,5x2,5 cm) jednoho clanku ,tak sto clanku bude mit rozmer 250x250 cm !!! To si myslim je pro bezny automobil celkem dost ne ?
Leda by jsi to vozil za sebou na navesu ! Jinak cela tahle diskuze o moznosti vyuziti Peltierovych clanku pro autoklimu je dost o nicem ! -
« Re: Elektr. klima
No ak si to nevidel, tak je to realne tak 1x1 palec a hrube nejake 2-3 milimetre. Na tie autochladnicky sa davaju vecsinou dva take clanky a jeden ma prikon zhruba 12-24W (12V x 1-2A). No ako ukazuje ten obrazok tak daju sa radit seriovo aj paralelne (myslim tie chladiace plochy, nie napajanie, ale aj to), takze umoznuju viac menej cokolvek. No a ze zeru a ucinnost nie je zavratna, tak o tom je cela tato diskusia, ale ak mas k dispozicii kilowaty elektrickej energie (u elektromobilu), tak nejaky ten amperik nebude az taky problem aj do tej klimy. Ak staci rozdiel 20stupnov, vykon 2kW tak je top locha 100 clankov to je 25x25cm co nie je az taka kriza. Ak to zavetrakujes z obi dvoch stran tak z toho moze byt kocka 25x25x25 cm to sa da nie? ... pri 120V pohonnom systeme je to len 20A ... ziadny problem s privodmi ani ovladanim a este sa to da stavit rekuperaciou. -
« Elektr. klima
Tohle chápu, ale originální název termočlánek je -Termoelektrický jev-který vzniká při zahřívání konců termočlánku nad teplotu 300°C(příklad materiálu termočlánku-kladná elektroda niklkobaltová sl. a záporná elektroda specalumel) a teplota od -60°C do +50°C nemá na hodnotu termoelektrického jevu vliv.Proud, který vzniká je velmi malý a napětí je v milivoltech.Samozřejmě, že materiály termočlánků můžou být i jiné, ale výsledek moc jiný nebude. Desky z keramic. materiálů, které popisujete a které chladí třeba i autochladničky-Je potřeba si představit, že ta lednička má objem jenom 20 litrů a než se ochladí tak to dost dlouho trvá a může maximálně způsobit tepelný rozdíl 20°C. Takže když bude auto na slunci, tak ve vnitřku bude i možná skoro 50°C a v té ledničce skoro 30°C. Tato malá lednice(20 litrová) nějakej proud sežere, kolik by asi sežrala ampérů na ochlazení malého skleníku jako je auto???????? -
« Re: elektr. klima
Ak si elektrikar tak evidentne nie si v obraze o tychto veciach. Nie je to clanok ktory vyraba elektrinu, ale prave naopak, spotrebovava ju. Je to take one co pri prechode prudu spravi na jednej strane zimu na druhej strane teplo. Presne ako kompresorova chladnicka alebo klima co je v aute.
Je to jednoduchy polovodocovy prvok bez pohyblivych suciastok na baze bizmutu a vyzera ako keramicka (ona aj je keramicka) kachlicka. Ak pripojis prud, jedna strana plochy sa hreje, druha chladi je to vlastne tepelna pumpa. Bezne sa to pouziva na chladenie procesorov (mozno to mas v PCcku ani o tom nevies) alebo napriklad v autochladnickach (vedia chladit aj hriat). A pokusne sa to zavadza v klimach elektromobilov (ucinnost je vecsia ako pohanat pumpu elektromotorom) a navyse trivialnym prepolovanim to vie zakurit.
Peltier je hezka vec, ale ma sve stinne stranky, napriklad problemy s odvodem tepla, extremni prehrivani s nasledkem smrti, nizka ucinnost...
Mechanicky pohaneny kompresor je to nejlepsi reseni, verte mi.
A co se tyce vnitrni cirkulace, tak zalezi na konkretnich podminkach, ja mam odskouseno ze je nejlepsi mit to nastavene priblizne na 20-30 procent prostupu vzduchu zvenci...