Elektricka klimatizace: do kterych aut se to montuje?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Elektr. klima
No ak si to nevidel, tak je to realne tak 1x1 palec a hrube nejake 2-3 milimetre. Na tie autochladnicky sa davaju vecsinou dva take clanky a jeden ma prikon zhruba 12-24W (12V x 1-2A). No ako ukazuje ten obrazok tak daju sa radit seriovo aj paralelne (myslim tie chladiace plochy, nie napajanie, ale aj to), takze umoznuju viac menej cokolvek. No a ze zeru a ucinnost nie je zavratna, tak o tom je cela tato diskusia, ale ak mas k dispozicii kilowaty elektrickej energie (u elektromobilu), tak nejaky ten amperik nebude az taky problem aj do tej klimy. Ak staci rozdiel 20stupnov, vykon 2kW tak je top locha 100 clankov to je 25x25cm co nie je az taka kriza. Ak to zavetrakujes z obi dvoch stran tak z toho moze byt kocka 25x25x25 cm to sa da nie? ... pri 120V pohonnom systeme je to len 20A ... ziadny problem s privodmi ani ovladanim a este sa to da stavit rekuperaciou. -
« Elektr. klima
Tohle chápu, ale originální název termočlánek je -Termoelektrický jev-který vzniká při zahřívání konců termočlánku nad teplotu 300°C(příklad materiálu termočlánku-kladná elektroda niklkobaltová sl. a záporná elektroda specalumel) a teplota od -60°C do +50°C nemá na hodnotu termoelektrického jevu vliv.Proud, který vzniká je velmi malý a napětí je v milivoltech.Samozřejmě, že materiály termočlánků můžou být i jiné, ale výsledek moc jiný nebude. Desky z keramic. materiálů, které popisujete a které chladí třeba i autochladničky-Je potřeba si představit, že ta lednička má objem jenom 20 litrů a než se ochladí tak to dost dlouho trvá a může maximálně způsobit tepelný rozdíl 20°C. Takže když bude auto na slunci, tak ve vnitřku bude i možná skoro 50°C a v té ledničce skoro 30°C. Tato malá lednice(20 litrová) nějakej proud sežere, kolik by asi sežrala ampérů na ochlazení malého skleníku jako je auto???????? -
« Re: elektr. klima
Ak si elektrikar tak evidentne nie si v obraze o tychto veciach. Nie je to clanok ktory vyraba elektrinu, ale prave naopak, spotrebovava ju. Je to take one co pri prechode prudu spravi na jednej strane zimu na druhej strane teplo. Presne ako kompresorova chladnicka alebo klima co je v aute.
Je to jednoduchy polovodocovy prvok bez pohyblivych suciastok na baze bizmutu a vyzera ako keramicka (ona aj je keramicka) kachlicka. Ak pripojis prud, jedna strana plochy sa hreje, druha chladi je to vlastne tepelna pumpa. Bezne sa to pouziva na chladenie procesorov (mozno to mas v PCcku ani o tom nevies) alebo napriklad v autochladnickach (vedia chladit aj hriat). A pokusne sa to zavadza v klimach elektromobilov (ucinnost je vecsia ako pohanat pumpu elektromotorom) a navyse trivialnym prepolovanim to vie zakurit. -
« elektr. klima
Jsem elektrikář a prosil bych o přesné vysvětlení termínu-Peltierův termočlánek- Ještě jsem neviděl termočlánek, který by dokázal vytvořit tak velký proud, který by poháněl klimu. Pokud vím tak termočlánky se používají třeba u leteckých motorů na měření teploty výstupních plynů-termočlánek-dva kovy spojené v jednom bodě a rozdílem teplot se vytváří slabé napětí- jsou to milivolty!!!!- asi někdo chce vymyslet nějakej zázrak!! Jo o elektr. klimě jsem slišel, ale u aut které se pohybují tak akorát kolem Mnichova, kde je v provozu plnička na vodík pro auta s palivovými články. Doporučuji všem ,kteří přemýšlejí o elektr.klima,podívejte se na auto, které má obsah 1000ccm a zapněte při běžícím motoru všechna světla a větrák a zjistíte že na motoru je ten odběr velice znát a kdyby tam byla elektr. klima, tak ten odběr vynásobte deseti, asi by mu nezbylo moc energie na pohyb. -
« Re: Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to mont
Předpokládám, že autor tvrzení o "dostatečném" příkonu 1kW ještě nikdy nezkusil, co zapnutá klimatizace dělá s motorem "běžného" auta (50-60kW)... Záleží na podmínkách (při vyšších teplotách a nižších rychlostech klesá účinnost), ale slušná autoklimatizace odebírá i okolo 7-10kW. -
« Re: Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to montuje
S těmi výkony poněkud nesouhlasím, např. BMW montuje u svého nohého 3litrového motoru elektrickou vodní pumpu, jednak její spotřeba je okolo 150-200wattů, normální mech. poháněná motorem má cca 2kW.
Další výhoda je ta, že spíná pouze když je potřeba, snižuje to zároven spotřebu. Na klimu by musel být samozřejmě silnější motor, ale nemyslím si že je to úplný nesmysl. -
« Bez nadpisu
mfilip: manzelka ma pravdu. Nejen, ze se vychlazeny vzduch zevnitr nemusi tolik chladit, ale pri nizsi teplote je absolutni obsah vodnich par nizsi. Tudiz neztratis tolik energie kondenzaci pary v klimatizaci.
Mimochodem s tou el. klimatizaci jsem objevil, ze to ma standardne nova Toyota Prius. Ted uz jen zeptat se kolik to stoji... -
« Bez nadpisu
moje chytra manzelka se mne zeptala na to, proc mam vypnutou cirkulaci vzduchu v kabine, kdyz mam pustenou klimu. Ze by to prece mohlo jet efektivneji, kdyby klima pracovala s jiz ochlazenym vzduchem z vnitrniho prostoru, nez s venkovnim, rozpalenym ( i kdyz pri jizde castecne schlazenym ). Co si o tom myslite ? -
« Re: Re: Re: Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se
No len tak som sem kukol, ale poviem vam tie clanky to je stupidita, aby to malo pri danej ucinnosti rozumny chladiaci vykon, muselo by to mat prikon aspon 5KW, no ukecajte ma len na 3,6KW, tak pri tych 12V to pyta 300A ... no nehovorim ze je to nemozne, ale alternator by to musel vyrabat, a to pri nejakej ucinnosti, kua povedzte mi preco menit mechanicku energiu na elektriku a zase na zimu, ked pri vyssej ucinnosti z toho isteho remena mozem pohanat kompresor priamo??? -
"-- skrytý --" 02.08.04 08:58
« Re: Re: Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to
Když už srovnáváte ty proudy: nikdo tu dosud nezmínil, že x ampér na jmenovitých 12 V je něco úpně jiného než určitá hodnota A na jmenovitých 220 V. Takže při srovnávání ampéráže prosím zohlednit i napětí - když už jsme u té fyziky!
PS: Elektrická klimatizace u osobního vozu se jmenovitým palubním napětím 12 V je úplná kravina. Ale už nějakou dobu se uvažuje s tím, že palubní napětí bude muset jít podstatně nahoru... -
"-- skrytý --" 02.08.04 08:24
« Re: Re:Re: Elektricka klimatizace: do kterych aut se to mont
Nemuzes srovnavat klimu v mistnosti s autoklimou. Místnost vytemperuješ interní klimatizací relativně rychle neboť nevětráš. Autoklima musí ochladit venkovní vzduch neustále nasávaný z venku a dochladit interiér vozu ohřátý lidmi, sluncem.....Nevěřím na funkčnost Peltierových článků, nevěřím na možnost elektrického kompresoru. Fyzika je neúprosná a proudy.... opravdu veliké. Ahoj LN