Jak mám správně řadit?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Re: Razeni dle vzoru automat?
To vychází zejména z prapůvodního spojení automatu s velkoobjemovými motory. Poměrně často jezdím tak, abych "nepodtáčel" i když to možná spotřebuje trochu víc paliva. V zásadě nerad držím motor pod 1500 otáček za minutu i když je to V8. S tím násobičem je to docela pravda, několikrát jsem si ještě u Voyagera 3.3 V6 s automatem všiml, kterak drží otáčky na 3000 a rychlost stoupá :o -
"-- skrytý --" 05.07.04 10:51
« Re: Razeni dle vzoru automat?
To nikdy! Bezny automat, tj. s hydrodinamickym menicem tociveho momentu, jak uz sam nazev napovida, "meni tocivy moment" (v podstate funguje jako nasobic tociveho momentu v urcitych rezimech), tudiz se chova nepomerne jinak, nez by za obdobnych podminek vyzadoval tentyz motor ve spojeni s mechanickou prevodovkou. Proto kdo se ridi "vzorem automat", ten permanentne podtaci!!! -
"-- skrytý --" 02.07.04 21:42
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Je docela zajímavé pozorovat, jak se podle hlavního využití auta mění zpřevodování. Konkrétně třeba na Corolle, kterou jezdím, nebo rodinné Carině E. Obě jsou to víceméně shodné 1,6tky (Corolla je o 10 koní silnější a má trošičku jiný průběh momentu a výkon trošku výš posazený - max. je v 6500, u Cariny cca 5800). Corolla je konstrukčně od začátku směřovaná jako svižné auto do města či na okresky, Carina rodinné auto na dovolené, tedy hlavně na dálnice. Corolla jede do omezovače cca takto:
I. .. cca 53 km/h
II. .. 100 km/h
III. .. 140 km/h
IV. .. 180 Km/h
V. .. nevím, nemám tam už tachometr ;o)
CarinaE
I. .. 60 km/h
II. .. 100 km/h
III. .. 150 km/h
IV. .. 200 km/h
V. .. 219 km/h (omezovač posunutý na 5750, jinak 6750)
A díky trochu jiným průběhům výkonu a momentu se liší i v možnostech přidávání - zatímco pro Corollu je vysloveně hračka lítat mezi rychlostmi 60 - 130 km/h, dílky tachometru nad rychlostmi nad 150-160 km/h už tak rychle nepřibývají. Naopak Carina je živá cca od 30 - 80 km/h, pak bohužel nastává pásmo "temna" a auto se opět probouzí po překročení rychlosti 140-150 km/h. A pokud jde o řazení, tak zatímco na jedničku u Cariny řadím vcelku běžně (jakmile jedu míň než 40 a chci předjíždět), u Corolly to není tak často zapotřebí. Stejně jako u předjíždění z cca 80 km/h nemusím u Corolly dávat za 2, tak u Cariny je to pro rychlé předjetí téměř nutnost (při zrychlování na cca 120 je rozdíl mezi trvalou trojkou a řazením na dvě a pak opět za tři celé 2 sekundy ve prospěch přeřazení, což je hodně, zatímco u Corolly jen něco málo přes půl sekundy). A co se týče celkového stylu řazení, tak prostě auto si řekne. Ale mám pocit, že to "řeknutí" se popsat prostě nedá (nemusí to být jen poslechem motoru ale celkovým chováním auta - třeba moje matinka to vcelku dobře pozná, ale ne úplně, takže jakoby tomu autu utrhne to maximum a přeřadí o chvilku dřív). Možná se to dá chrakterizovat změnou zrychlování - auto ve fázi, kdy je třeba přeřadit prostě už nezrychluje tak výrazně, ale to pásmo, kdy je třeba přeřadit je strašně nevýrazné a kdo přeřadí dřív nebo později, tak je pak holt pomalejší :o)) A ještě mě napadlo - slušně navržené převodovky mají převodové poměry navržené tak, že při přeřazení ve chvíli max. výkonu spadnou otáčky motoru na maximum momentu, čímž se využívá maximální akcelerační potenciál auta. Prostě každý typ auta je jiný a vyžaduje něco jiného. Ale řekl bych, že pro "naučení se řadit" je možná docela dobré jezdit chvíli automatem (klasickým planetovým) a poslouchat a dávat pozor co kdy dělá. -
"-- skrytý --" 02.07.04 20:37
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Mitsi: takový kopec je i za Klagenfurtem (v Rakousku u italských hranic) do Slovinska. Zatáčky za 1 naplno, pak dvě a zase plný, jinak to nejde. I na Favoritu jsem to tak dělal a šlo to. Ale tam jsem musel i v létě topit, aby se to uchladilo. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
na do kopca pri 130 uz 3 nepouzijem. Tolko tiez asi neurobi. Je to na hranico max. otacok 6500 . Ale pacilo by sa mi sprevodovanie
I-50
II-95
III-135
IV-170
V- 205 ale to by som uz nedosial na rovinke, ale ten pomer by bodol
to vse pri 6000 o.t. Teraz to mam pri 6500-6600. Myslim ze 1.6 by to utiahla -
"-- skrytý --" 02.07.04 15:49
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
- Netvrdím, že máš jezdit na jedničku 50. Ale když je to třeba, proč i tu jedničku nevyužít jako plnohodnotný kvalt? Kdo zná třeba výjezd do lyžařského střediska ve francouzských Alpách "Alpes d'Huez", ví moc dobře, o čem mluvím: každá zatáčka se jede "za 1" (dvojka by to stejně nevzala), a to je nutno tam tu jedničku dát "za pohybu", jinak Tě Ti vzadu sežerou...
- A pokud jde o jízdu po dálnici pětkou "kopec nekopec": Jestliže to na pětku ztrácí proti kopci rychlost, proč nedat "za čtyři", abych celý kopec vyjel rychlostí 130 km/h? A pak jsou samozřejmě vozy, které už při tempu 130 jaksi "nemají možnost jiné volby než za pět", jelikož na nejbližší nižší kvalt by už dávno byli "v červeném". Proto mít delší zpřevodování je výhodou zj. pro toho, komu není zatěžko řadit: mít možnost si vybrat, zda ten kopec pojedu za 5, za 4 či dokonce za 3 považuji za maximální výhodu! -
"-- skrytý --" 02.07.04 13:42
« Re: Re: Re: Re:
- Uz min. jednu celou (lidskou) generaci neplati, ze jednicka je pouze na rozjezd: dnes je to plnohodnotne vyuzitelny kvalt, a to u naproste vetsiny vozu. Otazkou ovsem, jak u ktereho vozu jde za jizdy zaradit a jak ktery ridic to umi. Napr. mne u soukromeho vozu necini potize zaradit za jedna i v 50 km/h, u sluzebniho auta uz to jde o dost hure, nebot po predchozim uzivateli je ta prevodovka ponekud "nacata".
- Stejne tak uz davno neplati, ze nejvyssi kvalt je tzv. "na jizdu". Znam radu vozu, u nichz je nejvyssi kvalt vyuzitelny prakticky jen jako "rychlobeh" pro jizdu ustalenou rychlosti po dalnici, a to jeste ne proti vetru ci kopci. Ale me to nevadi, nebot mi neni zatezko radit na dalnici treba "za tri", kdyz je treba. -
« Re:
no, radit na jednicku za jizdy bych neriskoval...... :roll: nikdy
Ta 3ka nebo 4ka pri 50 zalezi na tom, estli to je z kopce, porovince nebo do kopce a jaky je provoz, to musi poznat, sam, nekdy na 4ku nekdy na 3ku
DO zatracek se podrazuje jak jak kdy, podle jejiho polomeru, to musis poznat co tam jenejvyhodnejsi....