Jak mám správně řadit?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Počítač :)
docela zajímavá diskuse, tak taky přispěju svoji troškou do mlejna:)
Jestli se chcete naučit jezdit na spotřebu tak asi jediná možnost jak se to naučit je s Pualubnim počítačem, kde vidite okamžitou spotřebu, když to člověk sleduje tak se po to par tísících najetejch kilometrech naučí. Ja jezdim většinou s tatovym Safranem V6i (třílitr, jen 12-tiventil, 170koni, 240 Nm) u velkejch motoru se styl jizdy na spotrebe projeví podle me mnohem víc než u těch menších, takže se s tim dá jezdit třeba za 15 na sto, ale taky třeba za 7 (je pravda že po městě se s tim až zas tak nadělat nedá, ale můj osobní rekord na asi 480km štrece je 6.8 litru při celkem slušny prumerny rychlosti (na dalnici asi tech 120-190) a včetně průjezdu prahou(2x, tam a zpatky) , tata dokazal dokonce 5.5 litru asi na 50 kilometrovy ceste... když koukáte na tu okamžitou spotřebu tak vas to pořár nuti sundavat nohu z plynu a nevytáčet to a řadit včas, dobrý je taky používat škrtící klapku, to znamena nejezdit stylem brzda-plyn ale když vidim že za chvili budu brzdit nebo že jedu z dost prudkyho kopce tak jenom sundam nohu z plynu a necham tam kvalt, tim mi okamžitá spotřeba klesne na 0.0 litru na sto a když to dělam při každý vhodny příležitosti tak se to pak na průměru taky dost projeví..
jiank co se týče tý jedničky tak tu za jízdy zasadne neradim, ani nevim jesi je vubec synchronyzovana, ale myslim že ne
a co se týče podtáčení jako takovýho toho že klidně ve 20-30km/h na čtyrku (to jsem opravdu zažil se svou babičkou ve felicii) šlapnu na plyn tak to dělaj jenom ženský ktery pro to nemaj vubec cit a neslyšej jak se motor trapi a nechapou že by se jim mohlo stat že budou muset zastavit a jit hledat klikovku:) tak to může udělat jenom uplnej antitalent bez citu nebo jaxem řekl zenska...
jo taky by me zajimalo jak jste to mysleli s tim 2 ventily na valec vs. 4 ventily... jako že dvouventil nejde do otáček? jestli jo, tak to je blbost (aspon u V6) protože když se chci poradne projet s výše zminovanym trilitrem vidlicovym sestivalcem dvanactiventilovym tak musim držet otačky dost vysoko, nekde mezi 3500-4000 teprv brutalne oživá a čim vyšší tim lepší a ten zvuk naprosto dokonalej, ale nikdy ho nepouštim přes 6000, maximalni vykon ma stejne při 5800 takže by to ani nemelo cenu
takže když řadim při těch 6000 tak na jedničku nevim (to bych nestihal se koukat na otačkoměr a tachometr zaroveň, ještě při tom řadit a koukat abych to někam nenapral) na dvojku asi 97, na trojmu neco pres 140, na 4 pres 190 a na petku jsem za tim nejel vic než 240 (spotřeba při týhle rychlosti 25 litru, na otačky jsem se zapomnel podivat, von už je to docela hukot:) ..ale při tomhle stylu jízdy se na okamžitou spotřebu fakt koukat nesmim, asi by mi to dost skazilo naladu koukat jak to lita pořad někde mezi 20 a 50 litry :) -
« Re: Moment vs. spotřeba
je to snadne.
Podivej se do technicaku, v kolika otackach mas max. kroutak a drz otacky -25% +50% u dieselu, -10% +25% u benzinu a budes spokojeny jak se zrychlenim (v pripade nutne potreby) tak se spotrebou.
Hodnoty jsou nejbeznejsi, treba stara karosa to mela -60% +100 %... ta se v klidu rozjizdela pri 600 otackach a uz se drala dopredu... Ale to pak zalezi na tom jak plocha je krivka...
Samozrejme na zrychleni ma nejvetsi vliv jak dosahovany vykon v momentalnich otackach, tak kroutak, hmotnost, odpor jak valivy tak podelny... -
« Re: Re: Re: Re: Re: RE: RE: Moment vs. spotřeba
Mitsi ma pravdu. To som si neuvedomil, ked som to pisal.
Niekto napisal dobre, ze ustalena rychlost nepotrebuje max vykon, ani Mk - takze je to iddividualne.
Ta 90 a trojka. Je to dvojsecne, ak ma niekto zdrzuje a xcem ho predbehnut a ide on 90 - taj je to o.k. - idem za nim na nej tocim - cakam na vhodny moment zrychlenia, pripadne preradim a ficim... Ale ked xcem ist ustalenou rychlostou, tak mozem aj 4-ku dat :), ci 5-ku - ide o to, aby sa motor netrapil a utiahol to v pohode.
Ved tak nejako som sa to snazil aj napisat. -
"-- skrytý --" 08.07.04 17:32
« Re: Re: Re: Re: RE: RE: Moment vs. spotřeba
V otáčkách max. Mk má motor nejmenší MĚRNOU, nikoli PRŮMĚRNOU či dokonce OKAMŽITOU spotřebu, a v tom je trochu rozdíl: tzv. měrnou spotřebu lze vyjádřit jako vztah mezi odevzdanou prací motoru a spotřebovaným množstvím paliva, tj. míru efektivity práce motoru. -
« Re: Re: Re: RE: RE: Moment vs. spotřeba
tak samozrejme, ze to neni blbost, ale motoru to nedela dobre, vice opotrebovani etc. Ja klidne jedu na trojku 120 (P 106, 1.2 ccm) ale to uz je potom motorova pila, a hlavne ta spotreba :roll: zalezi na tom, jestli ti jde o spotrebu, nebo o zabavu, kdyz mi jde o zabava, tak tocim skoro k omezovaci, no....
A k tomu kroutaku, moderni motory, uz tak nastaveny sou, zvlast diesly.... benzin by tomu tak mel taky odpovidat, proste co nejbliz max. MK. -
"-- skrytý --" 08.07.04 13:15
« Re: Re: RE: RE: Moment vs. spotřeba
Marline, jet na 90 na trojku není vždy blbost a motor tím opravdu trpět nemusí. Záleží na motoru a na autě. Hodnoty, které jsem psal nebyly pro Felicii ale pro Toyotu s 16V motorem a variabuilním časováním ventilů. Ta toyota má max, výkon při 6000 ot/min.
Někde kolem 4000 ot/mi změní režim časování na poněkud dravější variantu a až do 5500 zabírá jako divá a velmi spokojeně si u toho přede (víc jak 5500 jsem ji ještě netočil). Je to opravdu věc zpřevodování. Kdy by se asi řadila čtverka u nějakýho Ferari ? -
"-- skrytý --" 08.07.04 12:55
« Re: Re: RE: RE: Moment vs. spotřeba
Chlapi, pořiďte si board computer, a nebudete se muset dohadovat. Okamžitá spotřeba závisí jednoznačně na otáčkách. Už jsem to psal v tématu "Mazda ..": když jedu 50 na 4, mám asi 1700 otáček a okamžitá spotřeba je 5.5. Když jedu 50 na 3, mám (asi) kolem 2300 otáček a okamžitou spotřebu 8.0. A největší krouťák mám kolem těch 3000 otáček, takže to s tou nejmenší spotřebou v oblasti max. krouťáku očividně nesedí. -
« Re: RE: RE: Moment vs. spotřeba
rad bych podotknul, ze jet na trojku 90 je blost nejvetsi, motor tim trpi, a za dalsi, vyrobce konstruuje motor a prevodovku + zprevodovani tak, ze nejmin to zere pri 90 na petku, a to by mel mit motor teoreticky blizko mac tociveho momentu (u 206 SW 1.4 HDI, toci na petku pri 90 neco malo pod 2000 RPM, nejvyssi kroutak je od cca 1800 - 2100 RPm, takze..... -
"-- skrytý --" 08.07.04 11:59
« RE: RE: Moment vs. spotřeba
Ano já chápu, že motor má nejvyšší účinnost v bodě nejvyššího točivého momentu. Tohle by platilo, pokud bych motorem např. čerpal vodu.
Ale mám-li motor v autě, které používám na přemístění se z bodu A do místa B a chci to provést s co nejnižší spotřebou, tak se mi do toho začnou motat takové faktory jako různá tření, valivé odpory, setrvačné hmoty v motoru, odpor vzduchu a tak podobně.
A teď se dostáváme k otázce praktického využití:
Chci jet rychlostí 90 km/h, tak mohu jet buď na trojku a točit to na cca 4200 ot/min, kde mám maximální krouťák (170 Nm), nebo na čtverku, kde jsem někde na 2500 ot/min, což jsou pro jízdu na rovince bez požadavků na prudké zrychlení taky bezproblémové otáčky (moment cca 155 až 160 Nm). A teď babo raď, kdy bude nižší spotřeba ?
Pozn: Rychlost 90 km/h @ 4200 rmp při trojce a 2500 rpm při čtverce je můj velmi hrubý odhad. Přesné zpřevodování v hlavě nemám. -
« Bez nadpisu
Dovolim si skopirovat prispevek od YYYYY se kterym se ztotoznuji:
Motor ma typicky pri najvecsom tocaku aj najvecsiu ucinnost. To znamena ze ak z neho chcem dostat urcite mnozstvo prace, tak najlacnejsie ho dostanem z neho NA PLNY KOTOL prave pri tych otackackach maximalneho tocaku. Ak ides po rovinke pomalinky, tak nema zmysel motor tocit na vecsie otacky ako na take pri ktorych da motor prave vykon potrebny na tu ustalenu rychlost zase NA PLNY KOTOL. Cize male otacky. Rozdiel je ale ak z tej ustalenej rychlosti zrychlujes, na to aby si co najlacnejsie zrychlil, treba sa dostat podradenim prave na tie otacky max. tocaka, tam zrychlis najlacnejsie. Dusit to na malych otackach je kontraproduktivne, ale zase - rychlejsie zrychlis, mas vecsiu primernu rychlost a zase to stoji viac penazi. Takze je to nieco za nieco. ... a pokial sa nebavime co to tomu motoru robi ked sa dusi na male otacky -
"-- skrytý --" 07.07.04 22:52
« Re: Re: Moment vs. spotřeba
Ale já mám ve Felicii 1.3 MPI pocit, že nejmíň šlapu na plyn někde kolem 2200 až 2500 ot/min, přitom max. moment je někde nad 3000.
V Toyotě s 1.8 16V VVTi motorem jsem na tom podobně, přitom max. moment je ve 4200 ot/min.
Možná to souvisí s odporem vzduchu vs. rychlost, kdy to při vyšších rychlostech už neroste lineárně ... -
« Bez nadpisu
No tusim, to nikto presne nepovedal :). Mam chut sa vykecat, takze... ;-)
Jednoznacna odpoved na otazku, kedy a ako radit neexistuje.
Resp., existuje, ale asi takato:
Zalezi najprv od motora, a potom od sposobu jazdy - ci chcem jazdit sportovejsie, alebo "kludne".
Ale motor je dolezity. Je dobre vediet, ci je to 4ventil (na valec),alebo 2-oj. 4V maju obvykle taku charakteristiku, ze do cca 2000 ot. netahaju a prebudia sa az nad tou hranicou a chcu byt tocne aspon do 5500 a viac otacok. Teda, ze odspodu moc netahaju, ale zato maju vyssi rozsah otacok. Kdezto 2V tahaju od spodu, ale obvykle pri 4500 ot. odpadnu.
Ale najdolezitejsie je zistit si v akych otackach ma motor max. krutiaci momnet (Mk) a pri akych max. Vykon (P), resp. je dobre mat aspon potuchu o oboch tychto krivkach.
To preto, lebo na prudku akceleraciu a zrychlenie potrebujem max P, teda motor musi tocit take otacky, aby ho dosahoval. Max Mk je zase zaujimavy v tom, ze motor ma najviac sily v tom rezime, a zaroven udrziavat otacky v jeho okoli znamena najuspornejsiu jazdu (spotrebu motora), lebo motor sa menej namaha (ma max. silu). Pri max P zase ma motor vykon, dynamiku a zrychlenie, ale uz to nieco stoji (spotreba paliva).
Cize toto je zakladna teoria. A dane rychlosti - teda radenie rychlosti a rychlosti v km/h sa odvijaju od motora, od prevodovky a od sposobu, ako chceme jazdit s danym autom.
Vseobecne plati, ze pre kludnu, primerane sviznu a celkom ekonomicku jazdu je idealne udrziavat otacky motora v okoli jeho max. Mk a v podstate na dalsi (vyssi) prev. stupen radit tak, aby v case ked zaradim vyssi prev. stupen otacky motora spadli nie moc nizko pod otacky, kde sa dosahuje max. Mk.
Priklad - max. Mk u mna je 3000ot. Cize vytocim auto na prev. stupni na cca 3200-3500 ot - zaradim vyssi prev. stupen, otacky klesnu na 2500-2800 a idem dalej, alebo uz udrziavam - podla potreby. Ja sa teda neriadim podla rychlosti v km/h, ale podla motora - ten je dolezity, nie rychlost. Iste, ak clovek jazdi dlhsie s jednym autom, tak to vie uz aj podla km/h odhadnut, ale to je len zvyk a v podstate zbytocnost. A zase s mojim motorom - max. P ma v 5500ot./min, pricom do 6300ot./min, kde je omezovac strati len cca 1-1,5kw, cize aj tam ho obcas vytocim - tak ked potrebujem sviznu sportovejsiu jazdu - tak proste viem, ze budem radit na vyssi prev. stupen po dosiahnuti 5500 ot. a tak dalej... Zase len zalezi na tom, co od auta, motora vlastne chcem.
Tiez plati - nizke otacky - vseobecne sa moc nedoporcuju - posobia pri nich niekolkonasobne vacsie sily na motor a jeho sucasti, ako pri optimalnych otackach - nizsie otacky - zase je to relativny pojem - ale vseobecneby sa dalo povedat, ze pri 4V motoroch to znamena pod cca 1800-2000ot. nema zmysle motor drzat, lebo mu to neprospieva. Ale je mozne, dajma tomu zaradim 4-ku pri 50-60kmh (trojku som tocil napr. do 3100 ot.) otacky mam okolo 2100+ na 4-ke a kludne udrziavam otacky a tuto rychlost. Nizke (nizsie) otacky (nie ale 1500 a menej), ako niekto tu uz pisal sa mozu tocit, ale len ak sa xce v podstate udrziavat dana konstantna rychlost, ci len naozaj jemne jemne zrychlovat.
Ale v pripade nutneho a rychleho zrychlenia, treba podradit, aby boli vyssie otacky pri danej rychlosti (vtedy je mozne, mozno aj nutne si odhadom pri podradeni pridat plyn, aby sa motor udrzal vo vyssich otackach) a je mozne "dupnut" na plyn a zrychlovat.
To sa tyka vlastne aj podradovania do zatacok a celkovo. Spravna technika jazdy je taka, ze si clovek odhadne rychlost do zatacky, pred zatackou vhodne pribrzdi, podradi (ak treba - to zalezi na otackach motora a prev. stupna zaradeneho a aj na tom, co dalej po zatacke :D) a az potom vojde do zatacky, kde potom pri vyjazde z nej uz moze (ma) pridavat.
Dufam, ze je to jasnejsie, ako radit, a ze som nenudil, ale nedalo mi to nevysvetlit. Snad som neurobil niekde kardinalne chyby - pisal som to s viacerymi prestavkami. -
« Re: Re: Re:Podtaceni
ako pisal Viados. 1700 je malo a aj dost. Z kopca a na rovinke pri ustalenej jazde s prazdnym autom to nevadi ani 5-ke. Ale akonahle sa chce pridavat, rozhodne podradit !! Ono je fakt rozdiel 1700 na III a 1700 na V/IV - u poniektorych. Teraz sa bavim hlavne o benzine. Ale aj diesel trapit akceleraciou od 1500-1700 je podla mna blbost. Ja si to podtacanie sledujem aj cez PP a aktualnu spotrebu. Pokial sa na V drzi do3.8- 4.5l pri 1750ot tak je to o.k, ale ak na udrzanie rychlosti potrebuje cez 5.5l az xxl uz je to trapenie!! Hned podradovat. Tak to aspon riesim na 1.6 16v. Ked sa plazim, vytacan nieco nad 3000, ked jazdim sviznejsie tak to tocim 4 - 4500 ot. No a ked je zle, alebo mam chut to poprehanat 6300 ot.