Točivý moment a výkon motoru
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: převodovka
luf> no neviem, na stanici som nebol dobrych 10 rokov a okolo trati tiez nechodim, ale dizelelekricku lokotku s pantografom som este nevidel ... mylim sa? ale ty chodisk okolo hrona nie? videl si tam dizlaka s pantografom? strcis ruku do ohna kym taku zacnem hladat? v blave mam kamosa rusnovodica tak sa popytam az sa vratim ci take neico vobec existuje, v kazdom pripade vlacit so sebou vysokonapetove trafo aj motor s generatorom ... no neviem ci nekecas ... -
« Re: převodovka
luf> to je fakt, ale vies si predstavit prevodovku v takej velkej masine? a to este keby tam bola nejaka automatika - :-) to len chladic stratoveho vykonu v prevodovke by mal co robit - potom rozviest to do vsetkych naprav ... ta elektrika ma svoje vyhody (teda v lokomotive) navyse taka velka masina sa da urobit vzdy ucinnejsia ako male zariadenia -
« Re: převodovka
yyyy - dieselelektricka lokomotiva sa mi moc nepaci. Ked si totiz zoberies, ze kazde zo zariadeni ma nejaku ucinnost mnesiu ako 100%, celkova ucinnost sustavy diesel-alternator-elekromotor nemoze byt moc oslnujuca (diesel ma cca. 40%, ako su na tom ostatne komponenty netusim) -
"-- skrytý --" 23.04.02 19:40
« Re: převodovka
Koukam, ze jste stale jeste yyyyy nepresvedcili o vyznamu krouticiho momentu. Ja uz jsem to vzdal. Jeho problem je v jednostrannosti pohledu a kladeni durazu na vykon i ve vztahu k akceleraci, kde je rozhodujici kroutak motoru resp. kroutak na kole Tim vubec nechci rici, ze vsechno co tu pise jsou blbosti. -
« Re: převodovka
Tope> v tej prvej casti mas uplnu pravdu, take faro by som chcel a vobec to nie je nejaka nedostizna vec, taky charakter maju elektromotory. Trolejbus ani elektricka ziadnu prevodovku nepotreju lebo moment s otackami klesa a teda vykon je skoro konstantny pri hocijakej rychlosti - takze radenie rychlosti by bolo kontraproduktivne. No a najlepsia automaticka prevodovka je v diezelelektrickej lokomotive - mas spalovak beziaci v optime (vykonu alebo ucinnosti - podla potreby)vyrabajuci elektrinu a elektromotor nepotrebujuci prevodovku. A s tym momentom si mimo, to sme tu uz preberali vela krat. Je to presne naopak, ak je nieco len pre novinarov, tak je to moment a vykon je smerodajna zalezitost. -
« Re: převodovka
Já bych řek že ideální je výkon co v nejvyších točkách. Převodovkou se potom doberu ke krouťáku jakej je třeba. Třebas můj motor ŠKODA převrtanej na 1650 s tuninngem točí až 8,5k otáček,i když omezeně,a to u pětikvaltu znamená na jedničku 70, na dvojku 130,na trojku 180,na čtyřku 220 a pětka je udržovací ale z kopca zvládne i 250. -
« převodovka
Když se tady diskutuje o těch převodech. Zkuste popřemýšlet nad úvahou: Co je ideální motor - není to náhodou motor, který má při všech otáčkách konstatní výkon? Z toho plyne ideální momentová charakteristika motoru (zkuste si ji nakreslit, na jedné straně je omezená max. otáčkymi a na druhé max. kroutícím momentem, který je motor schopen vyprodukovat). Porovnáním s křivkou kr. momentu Vašich aut zjistíte, že se podstatně liší - musí tedy nastoupit nutné zlo - převodovka. Ta zajistí aby charakteristika na kolech se alespoň blížila té ideální charakteristice motoru. Čím více stupňů má, tím lépe dokáže ideální charakteristiku nahradit. Ještě k tématu: podstatný je průběh kroutícího momentu, výkon se jenom dopočítává, aby měli novináři co psát. -
« Re: to yyyy
skop - zakon zachovania energie. Zalistuj v pamati a este raz si pozorne precitaj, preco nemoze mat rovnake zrychlenie na 3 a 5 stupni. Auto by malo rovnake zrychlenie na 3 a 5 stupen vo vakuu, ak by toacivy moment na kolesach bol na 3 a 5 stupen rovnaky. Miesa sa ti to :-) -
« Re: to yyyy
Skop>ano, ano, ano, ano, ano, sorry zle som cital ... mas pravdu v tom pripade je to trivialne a v podstate to co pisal ATX. Potom je samozrejme aj vyssi vykon vdaka vyssim otackam a pri konstantnej rychlosti auta vecsia sila vdaka F=P/V kde V je konstantne. Tak si to myslel hej? -
« Re: to yyyy
Skop> ano to je pravda ze vykon je rovnaky, ale vysledna sila nie je, pretoze vykon za tu jednotku casu rozpustis na dlhsej drahe pri vecsej rychlosti. Proste ked na to pozries z opacnej strany pri vyssej rychlosti posobenim na predmet urcitou silou vykonas vecsiu pracu, no a praca za cas je vykon. Teda vykon potrebny na posobenie na predmet rovnakou silou pri roznych rychlostiach je rozny. Pozri co Napisal Luf. Aby bola pravda co si napisal predtym, musel by si mat konstantne mnozstvo vybuchov na prejdenu vzdialenost, nie na prejdeny cas. Tym by si pri rovnakej intenzite vybuchu mal rovnaky tocivy moment ale mal vyssie otacky a teda aj vyssi vykon pouzity na tu istu silu. -
« Re: to yyyy
Ladao> chcel si to, mas to: bez celkoveho priebehu o pruznosti nic nevybadas, ale zaujimave moze byt odhad navysenia vykonu pri polovici max. otacok motora - teda tam kde auto normalne funguje (ci je to benzin alebo dizel je fuk). To znamena o co viac dostanes oproti motoru s vyrovnanou charakteristikou tociveho momentu motora - cize vyska hrbu krivky vykonu (alebo momentu - je to to same). Tu je vztah: (M x O)/(9549 x P) - 1; M je max. moment, O su otacky maximalneho momentu P je max. vykon. Ak vysledok vynasobis 100 tak dostanes v percentach o co dostanes v polovici rozsahu naviac. Treba to brat ako odhad, lebo skutocny priebeh moze byt trochu iny, NIektore dizle maju napriklad "odstrihnutu" cast max. tocaku a tam to potom nefunguje presne. Skusil som do toho nahodit cisla motorov z laguny. Vyslo mi ze jasna hviezda je dizel s 88KW: 30% - sestka na prevodovke tu ma jasny zmysel. Zatial co benzin 1.6 s 13% nic moc - je to skorej tocivy motor. Zaujimave je, ze ma velmi podobny charakter ako ten slabsi dizel 74Kw - ten sa ako dizel nechova, a je to vidiet aj na tocivom momente - 200 proti 270 toho silnejsieho. Sranda je porovnat 2.2 dizel s 2.o IDE benzinom - maju vykony 110 a 103 KW, teda ziadny vecsi rozdiel, ale hodnoty 22% a 12% hovoria o zhruba 10% lepsej shopnosti tahat pri pol rozsahu u dizla ako u benzina, ked si to vypocitam v cislach, tak dizel ma 67KW zatial co benzin iba 57 KW - to je 10KW pri 2000 otackach k dobru!!!. V celku sranda nie? V kazdom pripade ale jasna hviezda v tomto smere je 2.2HDI od PSA (citroen C5) prevysenie az 34% - pri 2000 ma vykon 66KW - to sa vyrovna tomu 150konovemu renoltu aj ked pri vyssich otackach skorej odpadne ... :-) ... ale este raz ... JE TO LEN ODHAD!!! kym nevidis skutocne priebehy, tazko co povedat. -
"-- skrytý --" 23.04.02 14:38
« Re: to yyyy
To přeci tak není. Výkon motoru je stejný, ať jedeš na 3 nebo na 5. Rychlost z toho vzorce není rychlost vozidla! Auto by mělo skutečně stejné zrychlení na 3 a na 5, ale pouze ve vakuu. Jsem přesvědčen, že výkon motoru (ne kola) je stejný, ať auto stojí nebo jede. Záleží pouze na točivém momentu motoru a jeho otáčkách. -
« Re: to yyyy
ladao> teraz neviem co mas na mysli, ja ziadnu zbierku nameranych hodnot nemam, alebo myslis nejaky vztah co to z tych udavanych cisel vymlati? to by teaoreticky mozno slo ale oko na grafe momentu/vykonu to nenahradi - anglicania na to maju taky pekny vyraz ze Eyeballing :-)))