Točivý moment a výkon motoru
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Re:
rbaron> vykon=tocak*otacky*konstanta z toho je jasne ze max. vykon je tam kde tocak uz s otackami klesa rychlejsie ako je ta konstanta nie? k comu sa nevies "dobrat" (inak pekne ceske slovo, take my nemame) :-) tym je jasne ze max. vykon MUSI byt za max. tocakom. BTW tie hodnoty sa "nepremietaju v case" ale je to ich zavislost od rychlosti otacania (cize otacok - pre tych co im slovo "technicky termin" neberie dych) -
"-- skrytý --" 19.04.02 13:37
« Re: Jak to teda je ?
To rbaron. Vykon je prece umerny soucinu krouticiho momentu a otacek. Takze linearni narust vykonu v zavislosti na otackach prekompenzuje zprvu vliv poklesu krouticiho momentu, a proto je maximum vykonu posunuto k vyssim otackam (predpokladam bezny prubeh krouticiho momentu v zavislosti na otackach). -
« Re:
to AUTOKOMPLEX: To je ale nějaký divný. Vždyť obě hodnoty se promítají v čase a každá má jiný průběh. Těch grafů jsme všichni viděli za svůj život asi 1 000 006 X . Vždy je max. výkon položen až za max. krouťákem. Přes přístroje, které tyhle hodnoty měří a způsob, kterým to dělají, bychom se měli dobrat odpovědi na to, co to vlastně je :o) -
"-- skrytý --" 19.04.02 13:24
« Re: Jak to teda je ?
Prednosti vyse polozeneho maxima krouticiho momentu je, krome dosazeni vyssiho vykonu diky vyssim otackam, prave moznost vyuzit pri stejne rychlosti lehciho prevodu, a tim vetsiho "zesileni" krouticiho momentu pri prenosu na kolo. Plati se za to samozrejme vetsi spotrebou a hlucnosti. -
« Re: Jak to teda je ?
Sila sice vytvara zrychlenie, ale to je nepriamo umerne hmotnosti. A z druhej strany vykon motoru sa meni na kineticku energiu auta. Takze je to to iste len z dvoch pohladov. BTW do sedacky vas netlaci sila motoru, ale zotrvacna sila vasho tela.
Ktosi tu raz davno pisal, ze idealne je nemat plochu krivku tocaku, ale krivku rastucu. S rastom rychlosti totiz narastaju aj odpory. Takze dynamika pri 4000ot nebude taka ista ako pri 2000ot aj ked tocak bude rovnaky. -
« Re: Jak to teda je ?
to Jiri - nějak si zapoměl že je v autě taky převodovka - takže při dvojnásobných otáčkách motoru a stejných otáčkách kol můžu mít při stejném toč. momentu motoru točivý moment na kolech dvakrát větší. (extrém - motor s 500Nm při 200 ot/min tě asi do sedačky moc nezatlačí...) -
« Re: Jak to teda je ?
Moment je to ako silno motor toci jeho klukovou hriadelou. V zasade mas pravdu ze motory nejakej konstrukcie a nejakeho objemu maju zhruba rovnaky tocivy moment, lebo tej vznika tlakom na piest ktory je rovnaky a spalenie je tiez rovnake, takze tam je tazko co vymyslat. Jedine turmina co natlaci viac zmesi nad piest a teda zvysi tlak na piest zmeni aj tocivy moment a to pri zhruba rovnakych stratach ako neturbo motora. To je jasna vyhoda turba. No a vykon je moment*otacky*konstanta a teda ak mas motor urobeny ze sa je schopny vytocit na 4000 a nestrati pri tom tocivy maoment ma nejaky vykon, ale ak mozes vytocit az na 6000 tak bude mat 1,5 krat vecsi vykon. No a tym otackam musis prisposobit prevodovku. Cize v konecnom dosledku do sedadla ta zapichne vykon motoru. Nic ine. Na momente je zaujimave jeho priebeh, nie jeho max. hodnota, teda pri akych otackach sa nachadza jeho maximum, a ako z neho ubuda nad a pod nimi. Cim je moment vyssi a stabilnejsi v nizkych otackach (turbodizle) tym je auto "pruznejejsie", cize ci musis podradit aby si predbehol alebo ti auto neodpadne do kopceka bez podradenia; a ak je moment vyssi a stabilnejsi vo vyysich otackach tym je auto viac "sportovejsie" cize mozes ho vyhanat (lepsie povedane musis) do vysokych otacok ale zase je pekne ako v oziva. No a to "objem nicim nenahradis" tvrdia pohodaci co neradi vidia na otackomeri rucicku cez 3000 :-), ale poznam aj takych co tvrdia ze jedine ozajstne auto je honda a ze na otackomeri staci mat iba rozsah 5000-7000 a ze motor cez 2 litre je blbost a taka krava nemoze mat zrychlenie, lebo ved slon je silny, ale vevericku nepredbehne :-) -
« Jak to teda je ?
Zdarec !
Muze nekdo z vas na tomto miste vysvetlit, co je vlastne tocivy moment a co vykon motoru ? Kdy motor nejvic tahne, resp. kdy nas kara flakne nejvic do sedacek ? Je to prave pri maximalni hodnote tociveho momentu, jehoz vrchol motor dosahuje v nizzich otackach anebo je to maximalni vykon, kterej je polozen vys ? Jak je spojen tah motoru pri ruznych rychlostech v zavislosi na techto hodnotach (nemyslim tim, ze se snizuje kvuli zprevodovani) ? Slysel jsem, ze existuji vzorce resici vztahy techto dvou promennych, ale zadny permanentni algoritmus mi nepripada na prvni pohled logicky, kdyz vime, ze tocivy moment vetsinou zustava podle objemu plus minus na stejne hodnote, ale vykon se da vyhnat ruzne vysoko. Znamej dvoulitr z Octavie ma nejakych 115 koni a takova S2000 jich ma 240...
2. Kroutící moment se nepromítá v čase!