Točivý moment a výkon motoru
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Re:
rbaron> vykon=tocak*otacky*konstanta z toho je jasne ze max. vykon je tam kde tocak uz s otackami klesa rychlejsie ako je ta konstanta nie? k comu sa nevies "dobrat" (inak pekne ceske slovo, take my nemame) :-) tym je jasne ze max. vykon MUSI byt za max. tocakom. BTW tie hodnoty sa "nepremietaju v case" ale je to ich zavislost od rychlosti otacania (cize otacok - pre tych co im slovo "technicky termin" neberie dych) -
"-- skrytý --" 19.04.02 13:37
« Re: Jak to teda je ?
To rbaron. Vykon je prece umerny soucinu krouticiho momentu a otacek. Takze linearni narust vykonu v zavislosti na otackach prekompenzuje zprvu vliv poklesu krouticiho momentu, a proto je maximum vykonu posunuto k vyssim otackam (predpokladam bezny prubeh krouticiho momentu v zavislosti na otackach). -
« Re:
to AUTOKOMPLEX: To je ale nějaký divný. Vždyť obě hodnoty se promítají v čase a každá má jiný průběh. Těch grafů jsme všichni viděli za svůj život asi 1 000 006 X . Vždy je max. výkon položen až za max. krouťákem. Přes přístroje, které tyhle hodnoty měří a způsob, kterým to dělají, bychom se měli dobrat odpovědi na to, co to vlastně je :o) -
"-- skrytý --" 19.04.02 13:24
« Re: Jak to teda je ?
Prednosti vyse polozeneho maxima krouticiho momentu je, krome dosazeni vyssiho vykonu diky vyssim otackam, prave moznost vyuzit pri stejne rychlosti lehciho prevodu, a tim vetsiho "zesileni" krouticiho momentu pri prenosu na kolo. Plati se za to samozrejme vetsi spotrebou a hlucnosti. -
« Re: Jak to teda je ?
Sila sice vytvara zrychlenie, ale to je nepriamo umerne hmotnosti. A z druhej strany vykon motoru sa meni na kineticku energiu auta. Takze je to to iste len z dvoch pohladov. BTW do sedacky vas netlaci sila motoru, ale zotrvacna sila vasho tela.
Ktosi tu raz davno pisal, ze idealne je nemat plochu krivku tocaku, ale krivku rastucu. S rastom rychlosti totiz narastaju aj odpory. Takze dynamika pri 4000ot nebude taka ista ako pri 2000ot aj ked tocak bude rovnaky. -
« Re: Jak to teda je ?
to Jiri - nějak si zapoměl že je v autě taky převodovka - takže při dvojnásobných otáčkách motoru a stejných otáčkách kol můžu mít při stejném toč. momentu motoru točivý moment na kolech dvakrát větší. (extrém - motor s 500Nm při 200 ot/min tě asi do sedačky moc nezatlačí...) -
« Re: Jak to teda je ?
Moment je to ako silno motor toci jeho klukovou hriadelou. V zasade mas pravdu ze motory nejakej konstrukcie a nejakeho objemu maju zhruba rovnaky tocivy moment, lebo tej vznika tlakom na piest ktory je rovnaky a spalenie je tiez rovnake, takze tam je tazko co vymyslat. Jedine turmina co natlaci viac zmesi nad piest a teda zvysi tlak na piest zmeni aj tocivy moment a to pri zhruba rovnakych stratach ako neturbo motora. To je jasna vyhoda turba. No a vykon je moment*otacky*konstanta a teda ak mas motor urobeny ze sa je schopny vytocit na 4000 a nestrati pri tom tocivy maoment ma nejaky vykon, ale ak mozes vytocit az na 6000 tak bude mat 1,5 krat vecsi vykon. No a tym otackam musis prisposobit prevodovku. Cize v konecnom dosledku do sedadla ta zapichne vykon motoru. Nic ine. Na momente je zaujimave jeho priebeh, nie jeho max. hodnota, teda pri akych otackach sa nachadza jeho maximum, a ako z neho ubuda nad a pod nimi. Cim je moment vyssi a stabilnejsi v nizkych otackach (turbodizle) tym je auto "pruznejejsie", cize ci musis podradit aby si predbehol alebo ti auto neodpadne do kopceka bez podradenia; a ak je moment vyssi a stabilnejsi vo vyysich otackach tym je auto viac "sportovejsie" cize mozes ho vyhanat (lepsie povedane musis) do vysokych otacok ale zase je pekne ako v oziva. No a to "objem nicim nenahradis" tvrdia pohodaci co neradi vidia na otackomeri rucicku cez 3000 :-), ale poznam aj takych co tvrdia ze jedine ozajstne auto je honda a ze na otackomeri staci mat iba rozsah 5000-7000 a ze motor cez 2 litre je blbost a taka krava nemoze mat zrychlenie, lebo ved slon je silny, ale vevericku nepredbehne :-)
2. Kroutící moment se nepromítá v čase!
3. Výkon ano, protože do něj započítáváme nějakou dráhu kliky za nějakou dobu, konkrétně za minutu!
4. K tomu zatlačení do sedačky - zatlačení do sedačky bude úměrné rozdílu síly od motoru na kolech v okamžiku akcelerace vuči setrvačné síle vozidla.