Točivý moment a výkon motoru
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Jak to teda je ?
prof> spravne pises ze je to "moment" co sa prenasa na zem, ale tiez pises ze pri nejakom "prevode" cize este raz a jasne povedane pri nejakych tomu odpovedajucich otackach motora -> a to je o uz VYKONE. Ak mas dizel co ti da na plne gule 100k pri nejakych 200Nm a mas benzinak co ti da tych istych 100k pri iba 150Nm (pri vyssich otackach samozrejme), tak od nich dostanes tu istu silu/akceleraciu/maximalnu rychlost a co ja viem co secko este bez ohladu na to aky maju moment - proste preto ze tam mas tu prevodovku ktora je prave na to. Pokial sa teda bavime o SILE nie o tom ako dlho sa tam ten motor udrzi - to je ina story - tam je zaujimavy ten priebeh o ktorom pises, ale zase nie jeho absolutna hodnota. -
« Re: Jak to teda je ?
Pokud jde o to, co vás do tý sedačky zatlačí, tak to je vaše vlastní setrvačnost (snaha zůstat statickým) Spíš, než o to, jedná se tu asi o příčinu skutečnosti, že se vás nějaká síla začne tlačit opěradlem sedačky ve směru, ve kterém se nachází vaše tělo (jízda kupředu) Příčinou jevů, jenž způsobují změnu stavu vašeho těla je tedy dopředný pohyb sedačky a je tedy nutné se zaměřit na to, co jej způsobuje. Je jím zcela jistě pohyb karoserie, ke které taková sedačka bývá přišroubována. Tento pohyb karoserie je způsoben adhezí pneumatik a vozovky, na které se vozidlo nachází, ovšem za předpokladu, že se tyto pneumatiky s koly nacházejí na nápravě, která je prostřednictvm jedné z mnoha osvědčených konstrukcí spojena se zmíněnou karoserií a její sedačkou, ve které se nacházíte. Z toho plyne, že onen pohyb sedačky vpřed je způsoben okamžitým kroutícím momentem na kolech nápravy a koeficientem tření mezi povrchem vozovky a pneumatikou. Tento krouticí moment je již zcela závislý na převodových poměrech převodového ústrojí. Vlastnosti motoru, který s těmito převody hýbe, je možné posuzovat z mnoha pohledů. Pokud budeme hovořit o zatlačení do sedačky během jízdy, můžeme hodnotit jeho , nejpříhodnější termín mě připadá elasticitu, jakási schopnost zvyšovat otáčky pod určitým zatížením po určitý čas. Nyní je důležité vědět, jaký čas nás bude zajímat. Může se jednat o sekundy, ale i desítky sekund. Díky převodové skříni máme možnost zvolit zatížení pohonné jednotky takové, jak silnou sílu sedačky na naše záda očekáváme. Vše závisí na vlastnostech našeho motoru a to ani ne tak na výkonu a kroutícím momentu, ale na jejich vzájemném průběhu v určitém spektru otáček. Proto si myslím, že ATX je v příspěvku č.8 svým jednoduchým a zcela jasným vysvětlením nejblíže. Důležitá je jeho poznámka o m/s, což znamená, že hodnotíme o kolik metrů bude sedačka posunuta za určitý časový úsek, nebo naopak kolik nám zabere času posunutí sedačky o určitou vzdálenost. V tom okamžiku je tak trochu jedno, jestli je toho docíleno vozidlem, jehož motor dsponuje obřím krouťákem při volnoběhu a nebo naopak velkým výkonem při vysokých otáčkách. ;-) -
"-- skrytý --" 19.04.02 15:47
« Re: Jak to teda je ?
To yyyyy: Zpetne jsem si prosel Tvoje prispevky a zda se mi,ze jsem to trochu prehnal s tim navazenim se do nich (ne do Tebe). Promin. Vzpominam si, ze jsem si kdysi stahl serii clanku na tema kroutici moment versus vykon. Takze se misto toho opakovani fyziky do nich podivam a jejich zavery zde ocituji. Tohle tema je zajimave prestoze vztah mezi vykonem a krouticim momentem je docela prosty. Zelezi zrejme na uhlu pohledu. -
« Re: Jak to teda je ?
No chvilu to trvalo, ale nebolelo to: vykon je praca za cas:P=E/T; praca je sila po drahe:E=FxS; draha je rychlost krat cas:S=VxT; ked to secko dosadis do povodneho vzorca tak dostanes ze
vykon je sila krat rychlost:P=FxV; poslovensky povedane, ak pri rychlosti V si schopny tlacit filou F na dany objekt, vykonavas vykon P; z toho seckeho ti lahko vyjde ze ak ma auto okamzity
vykon P tak pri okamzitej rychlosti V posobi na seba silou F=P/V. Cize ak odhliadneme od nejakych odporov (napriklad ideme pomaly) a od ftakovin ako je specialna teoria relativity s jej
obmedzenou rychlostou svetla (vravim ze ideme pomaly) tak sila ktora posobi na vodica je ta sila F z predchadzajuceho vztahu pomerne rozlozena na auto a jeho telo v pomere ich hmotnosti. Ak
chces silou mocou pocitat aj s tym odporom tak si ho kludne od tej sily odpocitaj. Na fakte ze to nema s momentom nic spolocne to nic nezmeni. Jasne ze by si to cele mohol pocitat aj cez
moment, ale urcite by si potreboval poznat aj prevod od motora na zem a teda aj otacky motora a teda vo vyslednom vztahu pri jeho zjednoduseni by si mal zase len okomzity vykon motora kedze
ten je moment x otacky X volaco. (kua, dufam ze som tam neurobil chybu...)
-
"-- skrytý --" 19.04.02 14:59
« Re: Jak to teda je ?
To yyyyy: Nezbyva mi nic jineho nez te znovu odkazat na Newtonuv zakon. Tu zakladni fyziku si budes muset asi zopakovat sam. Nicmene, nemeli bychom vecny spor prevadet na osobni konfrontaci, jak se tady bohuzel na MC casto deje. Tahle diskuse by mela mit jediny cil, abychom se dobrali k spravnym zaverum. -
« Re: Jak to teda je ?
luf> moja rec, Primera kombi presne tak, len keby mamlasi z nissanu neobkreslovali lagunu aj od zadu a nespravili ten kufor este mensi ako ma laguna ... aspon ze ich napadlo mat tych 40 skrytych litrov pod papundeklom ... ale CVT montuju len s dvojlitrom a s iit tempomatom je to drahsie ako secky C5/Laguny dohromady ale zase ten aktivny tempomat by potesil ... :-) -
« Re: Jak to teda je ?
yyyyy - tak je. Na tocak mas prevodovku, aby bol motor schopny zo seba nieco dosta zakazdym. BTW ked budu standartom CVT prevodovky, uz sa na priebeh tocaku nikto nepozrie a ak bude motor dobre odhlucneny, tak nikoho ani nebudu zaujimat otacky v ktorych ho dosahuje. -
« Re: Jak to teda je ?
Jiri> ak on zamlzuje tak ty to prilis zjednodusujes - a to tak ze unika podsata veci: este raz, Zrychlenie autu udeluje jedine a jedine VYKON motora, nie jeho moment. Fyziku si predpokladam absolvoval, tak za domacu ulohu si to hod na paier a uvis ze moment na nic potrebovat nebudes ak poznas vykon. ... Blbe co? -
"-- skrytý --" 19.04.02 14:33
« Re: Jak to teda je ?
To rbaron: Primarni je kroutici moment v zavislosti na otackach (uz to tady ATX jinymi slovy vyjadril) a jim je urcena i velkost vykonu v zavislosti na otackach (dle vztahu, ktery tady ATX take jiz uvedl). Tak uz tenhle jednoznacny pricinny vztah nezamlzuj (nic ve zlem). -
« to rbaron
To vůbec štípat nemusíš, ty dvě hodnoty jdou ruku v ruce, krouták vyjadřuje prostou sílu a výkon sílu promítnutou v čase. Když si prstem budeš projíždět křivku kr. momentu a ono číslo znásobíš otáčkami a to celé podělíš 9549 dostaneš přeně tu hodnotu výkonu v kW, kterou vidíš na grafu. P.S. Ujetý příklad: Když člověk A bude pomalu plynule kutálet balon a za hodinu ho dokutálí o kilometr dál, tak bude mít stejný výkon jako člověk B, který do něj kopne, balon uletí 50m, potom si na deset minut zapálí a nanovo a ten kilometr zvládne taky za hodinu. Ovšem dalo by se říct, že člověk B má větší sílu... -
« Re: to rbaron
Já bych to neštípal na dva kusy. Já bych řekl, že celková charakteristika krouťáku a výkonu se prostě jednolitě projevuje jako charakteristika tahu motoru a oba způsobují tah dopředu. Extrémem budiž
Chevrolet Small Block 5.7L V8 se 150 KS při 4000 ot./min a 380 N.m. při 3200 ot./min
vs
Yamaha YZF-R1 1.0L s 152 KS při 10 500 ot./min., 105 N.m. při 8 500 ot./min.
Z toho, co jsem zatím poznal, soudím, že pro auta lehká určená ke sportování, je důležitější výkon a pro auta těžká určená k cestování nebo dokonce dopravě nákladů, je třeba točivý moment.