Točivý moment a výkon motoru
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 19.04.02 21:35
« Re: KONEC
Odpory proti jízdě (valení, vzduch, akcelerace, stoupání) jsou síly, tudíž pokud je chci překonat, musím mít na kole určitou sílu (tedy kroutící moment), která bude větší než je součet všech působících odporů. Pokud je stejná, tak již nemůžu zrychlit, pokud je menší, zpomaluji až do chvíle, než se síly vyrovnají. Akceleraci automobilu určuje tzv. přebytek tahu, tedy síla, která je "přebytkem nad součtem překonávaných odporů" - pokud totiž udělám auto, které bude mít na kolech přesně takovou sílu, jakou působí odpory, tak se, logicky, nerozjedu. Max. rychlost auta je určena výkonem auta, právě díky vztahu P=F*v=Mk[na kole]*[úhlová rychlost kola]. Závěrem: výstupem motoru je kroutící moment, výkon je veličina dopočítávaná, v podstatě nezajímavá :o). -
"-- skrytý --" 19.04.02 18:33
« Re: Jak to teda je ?
To yyyyy: Souhlasim s tebou, ze jde o uhel pohledu. Nicmene, ja na svem aute (Focus 1.8) ten prubeh krouticiho momentu a ji umernou akceleraci vnimam docela vyrazne. Dost dlouho trvalo, nez jsem se k prubehu Mk v zavislosti na otackach dostal (na zahranicnim servru Forda, v ceskem prospektu byly ty krivky uvedeny mnohem pozdeji).
Kdyz jsem ho tenkrat srovnaval s konkurencni Astrou 1.8 byl jsem dost zklaman (auto uz bylo doma). Vykony u Astry i Focusu byly stejne: 85 kW. Focus ma ale dva vrcholy Mk: ~155 NM pri ~ 2300 ot/min a 160 Nm pri 4400 ot/min, ale pri 3500ot/min lokalni minimum 145 Nm. Astra mela maximum 170 Nm zhruba tam kde ma Focus ten propad. Ten prvni vrchol vede k velmi dobre akceleraci pri nizkych otackach, ten horni umoznuje sportovnejsi jizdu (predjeti s vytacenim trojky je docela zazitek), ale ten propadly prostredek ma za nasledek mizernou pruznost mezi 80 a 130 na velmi tezke petce.I ctyrka ma tezsi zprevodovani. Samozrejme pri 165 (4400 ot/min) je na petce akcelerace velmi slusna. Takze kdyz mi otacky narustaji rekneme z 3000 na 3500, tak se akcelerace zhorsuje i kdyz vykon stale narusta. Ta tezka ekonomicka petka je ale zase prijemna na dalnici pri rychle jizde. Takze jak vidis, tim kroutakem jsem se zaobiral vice nez vykonem. Chce to spravne vyuzivat danou charakteristiku motoru a jeho zprevodovani, t.j. vhodne radit (u Focusu je razeni zabava) Dulezite asi take je, ze se motor ochotne vytaci.
-
« Re: Jak to teda je ?
Jiri> Ja to chapem, ale vravim ze je to uhol pohladu. Je to kvoli tej "nevhodnej" prevodovke. Keby si mal CVT ako pisla luf, ktora ti udrzi motor na konstantnom vykone, jasne by si citil ako s rychlostou tah odide, je to furt o tom F=P/V. Tomu neujdes. Ciste prakticky vzate, ak chcem poznat zrychlenie svojho auta, potrebujem poznat jeho VYKON, nie moment o tom to je. Poznas Vykon a vahu auta = poznas zrychlenie; poznas moment tvojho motora a vahu auta = nevies nic. -
"-- skrytý --" 19.04.02 17:36
« Re: Jak to teda je ?
To yyyyy: Ja jsem se tady snazil jen obhajit tvrzeni, resp. ho podrobit diskuzi, ze akcelerace je urcovana jen hodnotou krouticiho momentu, a to nezavisle na otackach potazmo vykonu. Tot vse. ATX to jiz tady dvakrat trochu jinymi slovy rekl.
-
« Re: Jak to teda je ?
Jiri> jasne - bezpochyby nikto netvrdil ze ak ma motor max. vykon 100k pri 6000 tak ma vykon 100k aj pri 3000. Ak ten motor ma plochu charakteristiku toc. momentu, tak tam ma zhruba len polovicu vykonu. No ale kedze ides polovicnou rychlostou, tak ten vztah co som dole kvopotne odvodil a vylamal pri tom styri klavesy na klavesnici, hovori ze pri polovicnom vykone a polovicnej rychlosti je ta sila a teda aj zrychlenie ROVNAKE. To by dalo za pravdu tomu "moment je to co citim" - jasne ale preco nepodradit ak chcem nieco zazit - a to je uz o tej elasticite a teda o PRIEBEHU tociveho momentu - ale ako som pisal furt nie o jeho velkosti - tu je to furt len o vykone. -
« KONEC
Já si myslím, že už se to tady zbytečně rozmazává do extrémů! Jednoduše řečeno, jakou silou kolo působí vůči vozovce, tak to pojede. Síla působící po dráze kruhu se jmenuje kroutící moment, čili Mk na kole je důležitý, bez ohledu na to, kolik má auto převodovek a kolik má motor otáček. -
"-- skrytý --" 19.04.02 17:04
« Re: Jak to teda je ?
To rbaron. Samozrejme, ze experimentalni poznatky jsou nejcennejsi. Tim tahem mas na mysli skutecne akceleraci? Asi to chce hlubsi rozbor. Asi je take vyznamny integral (plocha) pod krivkou krouticiho momentu pres nejaky casovy interval. Pokusim se take zaexperimrntovat se svymi ubohymi 160 NM a 85 kW (vyuzivam je oboje pri predjizdeni na trojku). Budu jen rad, kdyz me poucite a nebudu zit v bludech (ale vsechno vam tu nesezeru, rikaji se tady i slusne receno dost velke nepresnosti). -
"-- skrytý --" 19.04.02 16:47
« Re: Jak to teda je ?
To yyyyy: Uz Ti rozumim v tom, ze kdyz se mluvi o krouticim momentu pri nejakych otackach, tak jde o vykon (samozrejme umerny krouticimu momentu). Ale jestli jsem nezmotal to, co jsem si zapamatoval z toho clanku o vztahu akcelerace a krouticiho momentu, pak by zde byla situace kdy mas stejnou akceleraci pri stejnem krouticim momentu ale ruznych otackach a tedy i ruznych vykonech (predpoklada se stejny prevod, tedy znasobeni kroutaku pri prenosu na kola je stale stejne)). Kdyz uvazim ten Newtonuv zakon (F=ma), tak je to snad v poradku. -
"-- skrytý --" 19.04.02 16:31
« Re: Jak to teda je ?
V jednom z tech clanku, ktere jsem tu zminil, se rozebiralo, co ridic sam na sobe zakousi (samozrejme velmi zprostredkovane). Vykon nebo kroutici moment? Odpoved byla kroutici moment, protoze akcelerace auta (a v jejim dusledku zatlaceni do sedacky) sleduje prubeh krouticiho momentu (pri stejnem prevodu) a akcelerace je nejvetsi pri maximu krouticiho momentu a je stejna nezavisle na tom je-li to maximum v nizsich nebo vyssich otackach (coz muze byt pro nekoho na prvni pohled prekvapujici). Snad jsem si to dobre zapamatoval.