Chladič a chlazení motoru
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Uvaření motoru
Teď o víkendu jsem myslel, že mě raní. Zastavím po 180 km cestě OL-Jeseníky-OL a slyším syčení. Otevřu haubnu a syčelo to od čidla na hadici (Sierra 1,8 TD) a expanzka prázdná. Dolil jsem tam skoro 6 litrů vody. Druhý den to trochu kleslo, tak jsem tam dal Aral utěsňovač a je to v pohodě, aspoň doufám. Zajímalo by mě, jak dlouho může motor jet bez vody, protože pohybuji, že by vydržel v takovém vedru tolik km. To spíš muselo vytéct v závěru cesty. Máte s tím zkušenosti? Podotýkám, že podle teploměru se dá těžko pořídit, kdy je už zle. -
« Re: načatý těsnění pod hlavou ?
Měl si někdy odšroubované víčko v zimě? Je to normální jev. Sráží se na něm atmosferická vlhkost.Co se týče díry v chladiči, záleží jaký to je chladič. Měděný se dá opatrně zalétovat,hliníkový zalepit. Musí se vindat zaslepit díry nafouknout na 1,5atm a potopit do vody.Bubliny ukážou kde je díra. Jestli to teče někde jinde tak se to dá zjistit tlakoměrem který se namontuje místo víčka chladiče.Popsáno v příručce GARÁŽE od nakladatelství Grada. -
« BMW 318 TDS kombajn 1997
Nemůžu nikde sehnat chladič turba intercooler. Nemáte někdo?! Spěchá to, tou károu totiž chcem jet na dovolenou )o: a bez tohodle krámu to nepojede. Chladiče vody, oleje i klimy máme, jen ten spodní pro turbo nemáme )o:
Kdyby cokoliv, pište klidně i na mail kazan@vlnap.cz -
« Re: Není nad novej
Nedivam se sice vsem autum tady pod kapotu,ale co jsem zatim videl,melo vzdy chladic klimy ve predu.Jinak nejvice zde "kupodivu" trpi na prehrati a hlavne na ucpane chladice auta americke vyroby.Japonci se celkem drzi a to uz musim jet hodne dlouho v zacpe (coz je v Dallasu temer denne),aby se pohnula raficka teplomeru o kousek nahoru.(nastesti)Uz jsem zde z mistnim autem problemy z chladicem mel a nepomohlo zadne proplachovani a navic chvilku na to odesel termostat a nasledne i vodni pumpa a tak si myslim.ze to ma souvislost prave s tim proplachovanim ruznymi sajrajty,ktere na jedne strane nekde neco uvolni a na druhe zase neco (v pripade vodni pumpy drazsiho) zase pricpou.
Radeji dnes jiz volim trosku bolestnou ranu pro penezenku v pripade vymeny chladice,nez za cas velkou operaci.Ale to je jen muj nazor.
-
« Re: Není nad novej
Tyhle podmínky by pěkně "pročistily" vozový park v ČR :-)) Když je venku 40 ve stínu, slunce praží, člověk má plný auto, puštěnou klimu a má jet např. do kopce na dálnici, tak to je určitě přímo pekelná kombinace.
To mi řekni, zda je taky u aut dělaných pro US běžný dávat chladič klimy před chladič motoru. -
« Re: Není nad novej
Zdravim Vas panove z hodne prehrateho Dallasu.Letni teploty zde od zacatku cervence dosahuji 40 stupnu C a v srpnu se to jeste o kapanek vylepsi a auta zde jsou primo rozpalena,ale chladi a pokud je problem s chlazenim je jedina moznost a to dat novy chladic.
Jakekoliv cisteni a vyplachovani cimkoliv,pouze na chvilku oddali to co Vas stejne ceka a nevite kdy to prijde.Moje rada zni.Radeji novy,nez nekde zustat stat a nebo odelat tesneni pod hlavou.
A nemusi byt zrovna 40 C. -
« Re: načatý těsnění pod hlavou ?
Těsnění pod hlavou zcela jistě nepodfoukne nekvalitní chladící kapalinou, to vám povím zcela jistě. Hlavní problém, kterej vždycky doprovází špatné těsnění nebo prasklou hlavu je přehřívání motoru a hlavně nadměrnej tlak v chladícím systému - jednodušše řečeno: za teplýho motoru jsou kamenný hadice. Nemluví ze mě rozhodně nějaká jednorázová zkušenost...!!! -
« Re: načatý těsnění pod hlavou ?
Lu: To sem nepleť, to s chladičem nemá nic společnýho. Signalizuje to ježdění na krátký trasy bez důkladnho prohřátí motoru. Stačí jedna delší jízda, kde se auto pořádně prohřeje a nějaký čas tak bude běžet, a víčko máš zase OK. Kdyby se do oleje začala dstávat voda z chlazení, to bys mrkal, co by na tom víčku bylo (nevím proč, ale mám na to vždycky strašnou chuť :-)) -
« Re: načatý těsnění pod hlavou ?
Souhlas s teorií, jen bych dodal, že netěsnost těsnění (hrozná formulace) se v praxi pozná na víčku od oleje motoru. Pokud ho vyšroubuješ a na jeho spodní straně je na oleji bílý film (někdy až pěna), znamená to, že chladící kapalina proniká do oleje motoru. Prevencí je používat vhodnou chladící kapalinu - takovou co je netečná k hliníkovým hlavám. Nekvalitní kapalina hliníkovou hlavu "vyžírá" až dojde k podfouknutí těsnění - to už je pak zle. -
« Re: načatý těsnění pod hlavou ?
Tak mě ještě napadá, že pokud má člověk klimu, která má chladič těsně před chladičem motoru a pokud klima před vypnutím motoru běžela, tak ty moje teorie o přirozené cirkulaci nemusí platit. Protože pokud má chladič klimy např. 150 C a sálá na chladič motoru, tak ten není schopen z okruhu odvádět žádný teplo a žádná přirozená cirkulace se nebude konat. Musím se zkusit projet bez klimy a pak otevřít víčko nádržky. -
« Re: načatý těsnění pod hlavou ?
Může a nemusí to být normální. V mém případě, pokud se nepletu, se to tak až donedávna nechovalo (tj. po zastavení motoru a otevření nádržky to nebublalo a hladina zůstala klidná).
Zpět k tomu "může a nemusí". U většiny aut se se zastavením motoru zastaví i vodní čerpadlo a tím nucená cirkulace v chladícím okruhu. Pak je otázka nakolik okruh umožňuje přirozenou cirkulaci, kterou by se odvedla "zbytkové" teplo z motoru do chladiče (a odtud do okolního vzduchu s event. pomocí ventilátoru). Řekněme, že max. přetlak v okruhu je 0.5 atm a tomu odpovídá teplota varu cca 110 C a dále, že teplota chladiva v motoru byla před zastavením 90 C. Je jasné, že některé vnitřní části motoru (válce, vnitřní části hlavy motoru, ...) mají teplotu po zastavení motoru výrazně vyšší než jsou výše uvedené hodnoty. V případě, že v okruhu pokračuje přirozená cirkulace, tak se tohle akumulované teplo postupně odvede do chladiče, přečemž teplota na výstupu motoru může přechodně narůst na řekněme 95 C a poté postupně klesá. Pokud v okruhu přirozená cirkulace nenaběhne anebo je nedostatečná, tak se chladivo v motoru nahřeje nad 100 C (případně i nad 110 C a část se ho odpaří). Když člověk otevře víčko vyrovnávací nádržky, tak okruh odtlakuje a tím se teplota varu posune na 100 C. Pokud se v okruhu nachází chladivo s vyšší teplotou (např. 105 C), tak se část odpaří. Přitom pára vytlačuje zbývající kapalinu do vyrovnávací nádržky. A přitom člověk slyší ono bublání a vidí nárůst hladiny v nádržce (případně to může trochu přetéct). V podstatě by tohle nebyl problém.
Problém je v tom, že stejné jevy (bublání a nárůst hladiny v nádržce) jako výše popsaná pára způsobí i plyny v okruhu (vniklé sem přes netěsné těsnění pod hlavou případně přes prasklou hlavu nebo blok).
Pokud se v něčem pletu, tak si rád přečtu upřesnění od lidí z praxe.
K tomu mýmu podezřelýmu těsnění - zlobilo mě (s nepatrně jinými projevy) před 2 roky, až to nakonec masivně ulítlo cestou na dovolenou na Šumavu (přitom nárůst tlaku v chladíccím okruhu roztrhl jednu spojovací trubku a vytekla všechna kapalina). Vzhledem k okolnostem jsem to musel nechat opravit ve škodováckým autoservisu ve Vimperku, kde sice byli ochotní, všechna čest, ale nebyli ani schopni nechat srovnat hlavu případně zabezpečit tlakovou zkoušku. Takže se divím, že to vydrželo celý ty dva roky až do teď. Pokud to je tak jak si myslím (kéž bych se mýlil), tak to hlavně musím zachytit včas a nechat to udělat v pořádným servisu.
-
« načatý těsnění pod hlavou ?
Tak se mi zdá, že mi začíná odcházet těsnění pod hlavou motoru. Když otevřu víčko expanzní nádržky po jízdě, tak se z motoru ozve zabublání a v nádržce stoupne hladina (což normálně neděláválo - jen to syklo a dál nic). Když naopak víčko odšroubuju u studenýho motoru (např. ráno), tak se neozve nic. Přitom dřív se vždy ozvalo slabé syknutí, jak do okruhu s podtlakem šel vzduch. -
« chladící kapaliny
Když už má člověk zarostlej chladič, tak by možná pomohlo použití kapaliny (nemrznoucí směsi) s vyšším bodem varu. Pamatuju, že do škodovečky jsem jednou koupil nějakou takovou v modrý flašce, na který psali teploty varu pro různé poměry s vodou. Pokuj se nepletu, tak pro poměr 1:1 byla teplota varu asi 120 C. Když se to zkombinuje s vlivem přetlaku v okruhu (kolik jenom je?), tak by výsledný bod varu v okruhu mohl být cca 130 C. Pak přirozeně díky většímu delta-T mezi chladičem a okolním vzduchem roste přestup tepla.
(Aby to nevyznělo tak optimisticky - tyhle sajrajty sice můžou zvyšovat bod varu, ale na druhou stranu zase zpravidla snižují tepelnou kapacitu chladiva (oproti čistý vodě), takže výsledný efekt není tak velký.) -
« Re: Výměna chladiče
Nesouhlasím s Joedem, na svým autě jsem naaplikoval ucpávač chladiče, kterej tek fest a už půl roku dobrý. Perfektní zkušenost i u jinýho auta, kde se chladič prorazil kaminkem a díra v něm, že voda tekla jak když páni čůrají a po půl minutě díra žádná a 3 roky auto v plném nasazení... Prostě to nezachrání chladič, kterej je v totálu úplně shnilej jak papír, ale pomůže to spíš dobrému chladiči při mechanickym poškození. Tahle vodička mi zachránila jednou už i motor, kde jsem měl štěrbinu u šteftu v bloku a tekla mi z něj voda, po aplikaci vodičky klid.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!