Chladič a chlazení motoru

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse

  • « 00 Reagovat !

    foto

    19.07.01  16:07

    « Re: načatý těsnění pod hlavou ?

    Může a nemusí to být normální. V mém případě, pokud se nepletu, se to tak až donedávna nechovalo (tj. po zastavení motoru a otevření nádržky to nebublalo a hladina zůstala klidná).


    Zpět k tomu "může a nemusí". U většiny aut se se zastavením motoru zastaví i vodní čerpadlo a tím nucená cirkulace v chladícím okruhu. Pak je otázka nakolik okruh umožňuje přirozenou cirkulaci, kterou by se odvedla "zbytkové" teplo z motoru do chladiče (a odtud do okolního vzduchu s event. pomocí ventilátoru). Řekněme, že max. přetlak v okruhu je 0.5 atm a tomu odpovídá teplota varu cca 110 C a dále, že teplota chladiva v motoru byla před zastavením 90 C. Je jasné, že některé vnitřní části motoru (válce, vnitřní části hlavy motoru, ...) mají teplotu po zastavení motoru výrazně vyšší než jsou výše uvedené hodnoty. V případě, že v okruhu pokračuje přirozená cirkulace, tak se tohle akumulované teplo postupně odvede do chladiče, přečemž teplota na výstupu motoru může přechodně narůst na řekněme 95 C a poté postupně klesá. Pokud v okruhu přirozená cirkulace nenaběhne anebo je nedostatečná, tak se chladivo v motoru nahřeje nad 100 C (případně i nad 110 C a část se ho odpaří). Když člověk otevře víčko vyrovnávací nádržky, tak okruh odtlakuje a tím se teplota varu posune na 100 C. Pokud se v okruhu nachází chladivo s vyšší teplotou (např. 105 C), tak se část odpaří. Přitom pára vytlačuje zbývající kapalinu do vyrovnávací nádržky. A přitom člověk slyší ono bublání a vidí nárůst hladiny v nádržce (případně to může trochu přetéct). V podstatě by tohle nebyl problém.


    Problém je v tom, že stejné jevy (bublání a nárůst hladiny v nádržce) jako výše popsaná pára způsobí i plyny v okruhu (vniklé sem přes netěsné těsnění pod hlavou případně přes prasklou hlavu nebo blok).


    Pokud se v něčem pletu, tak si rád přečtu upřesnění od lidí z praxe.


    K tomu mýmu podezřelýmu těsnění - zlobilo mě (s nepatrně jinými projevy) před 2 roky, až to nakonec masivně ulítlo cestou na dovolenou na Šumavu (přitom nárůst tlaku v chladíccím okruhu roztrhl jednu spojovací trubku a vytekla všechna kapalina). Vzhledem k okolnostem jsem to musel nechat opravit ve škodováckým autoservisu ve Vimperku, kde sice byli ochotní, všechna čest, ale nebyli ani schopni nechat srovnat hlavu případně zabezpečit tlakovou zkoušku. Takže se divím, že to vydrželo celý ty dva roky až do teď. Pokud to je tak jak si myslím (kéž bych se mýlil), tak to hlavně musím zachytit včas a nechat to udělat v pořádným servisu.

  • « 00 Reagovat !

    foto

    19.07.01  13:05

    « Re: načatý těsnění pod hlavou ?

    No to mi nestraš, takhle se to chová i mně )o: teda ta první fáze za horka, ovšem u studenýho to tuším zasykne jak nakoplej had. Ale u horkýho motoru je asi normální, že ti ta voda leze ven, ne? Nebo ne?
  • 00 Reagovat !

    foto

    19.07.01  11:57

    « načatý těsnění pod hlavou ?

    Tak se mi zdá, že mi začíná odcházet těsnění pod hlavou motoru. Když otevřu víčko expanzní nádržky po jízdě, tak se z motoru ozve zabublání a v nádržce stoupne hladina (což normálně neděláválo - jen to syklo a dál nic). Když naopak víčko odšroubuju u studenýho motoru (např. ráno), tak se neozve nic. Přitom dřív se vždy ozvalo slabé syknutí, jak do okruhu s podtlakem šel vzduch.
  • 00 Reagovat !

    foto

    03.07.01  15:48

    « chladící kapaliny

    Když už má člověk zarostlej chladič, tak by možná pomohlo použití kapaliny (nemrznoucí směsi) s vyšším bodem varu. Pamatuju, že do škodovečky jsem jednou koupil nějakou takovou v modrý flašce, na který psali teploty varu pro různé poměry s vodou. Pokuj se nepletu, tak pro poměr 1:1 byla teplota varu asi 120 C. Když se to zkombinuje s vlivem přetlaku v okruhu (kolik jenom je?), tak by výsledný bod varu v okruhu mohl být cca 130 C. Pak přirozeně díky většímu delta-T mezi chladičem a okolním vzduchem roste přestup tepla.


    (Aby to nevyznělo tak optimisticky - tyhle sajrajty sice můžou zvyšovat bod varu, ale na druhou stranu zase zpravidla snižují tepelnou kapacitu chladiva (oproti čistý vodě), takže výsledný efekt není tak velký.)

  • « 00 Reagovat !

    foto

    03.07.01  14:26

    « Re: Výměna chladiče

    Já jsem nikde neřekl, že ty přípravky nefungují. Ale pořád tam ta díra je a nikdy nevíš, kdy začne znova téct. Na žádném z těch přípravků není napsáno, že je to napořád. Cestu na delší dovolenou bych asi neriskoval.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    03.07.01  10:44

    « Re: Výměna chladiče

    Nesouhlasím s Joedem, na svým autě jsem naaplikoval ucpávač chladiče, kterej tek fest a už půl roku dobrý. Perfektní zkušenost i u jinýho auta, kde se chladič prorazil kaminkem a díra v něm, že voda tekla jak když páni čůrají a po půl minutě díra žádná a 3 roky auto v plném nasazení... Prostě to nezachrání chladič, kterej je v totálu úplně shnilej jak papír, ale pomůže to spíš dobrému chladiči při mechanickym poškození. Tahle vodička mi zachránila jednou už i motor, kde jsem měl štěrbinu u šteftu v bloku a tekla mi z něj voda, po aplikaci vodičky klid.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    03.07.01  10:02

    « Re: Výměna chladiče

    Všechny přípravky, které zamezují tečení chladiče jsou určeny jen na dojetí. Není to žádná oprava, ale pouhé ucpání otvoru bordelem. Vyřeší to pouze oprava chladiče, vyčištění chladícího okruhu a hlavně používání pouze destilované vody s nemrznoucí směsí. Ta je totiž demineralizovaná a tím pádem se úsady (zarůstání) nemají z čeho tvořit. Při použití normální vody z vodovodu samozřejmě k zarůstání dojde. Pak nepomůže nic než oprava nebo výměna chladiče podle poškození. Servisy samozřejmě nic opravovat nechtějí, chce to sehnat speciální servis na opravy chladičů.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  19:18

    « Re: Výměna chladiče

    Zkoušel jsem různé přípravky. Proplachovací i těsnící (Bardahl, Petromark, Wynns). Většinou to vydrželo jen měsíc a pak ten chladič zase netěsnil a začal čím dál víc kapat. Teď tam má však Wynns už víc jak půl roku a ještě jsem nedoléval. Nejdříve jsem zkusil ten čistič a to jsem hleděl, co tekl za bordel z chladiče. A to jsem to ještě nekolikrát propláchl vodou a protočil.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  18:54

    « Re: Výměna chladiče

    Již jsem zkoušel Wynns a ještě něco. Holt ale vodní kamen, to je potvora. Asi koupím nový a budu používat Calgonit.:-)))
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  15:12

    « Re: Výměna chladiče

    Copak ja uz jsem jeden pripravek zkusil :-) jenze, mam dojem, ze mel podil na smrti meho chladice.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  15:10

    « Re: Výměna chladiče

    Prohlídni si u pumpy ty různý prostředky - asi půlitrový lahvičky, cena je cca 150 Kč, tu proplachovací jsem netestoval, ale utěsňovací fakt fungojou dobře. Tak to otestuj a dej vědět.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  15:05

    « Re: Moje rec a zkusenost

    Tyhlety utěsňovací prostředky do chladiče maj dneska snad u každý pumpy a doporučuju, opravdu to funguje spolehlivě.
  • 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  15:05

    « Výměna chladiče

    Zdravím Vás a jsem rád, žě se diskuze na toto téma rozběhla tak rychle. Myslíte si, že se dá zarostlý chladič nějakou chemikálii vyčistit, nebo je jediná (výměna za nový) cesta ke zlepšení chlazení?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  15:04

    « Re: TDI x benzín

    Vypadá to, že ty to máš OK a kamarád má zarostlej chladič. Taky záleží, kde je umístěný čidlo spínání vrtule, jestli na chladiči, kterej se ochladí hnedle nebo jestli je třeba v hlavě, který to trvá dýl. Další otázkou je způsob elektrickýho zapojení ventilátoru: Některý auta ho maj zapojenej přes zapalování a když zastaví s uhřátým motorem, tak se vypne chlazení a konec, některý auta ho maj mimo zapnutý zapalování a tak můžou dochlazovat delší dobu. Nejzajímavěji to měla řešený moje kdysi bývalá Audi 200 2,2turbo quattro Avant. Tam po vypnutí zapalování ještě běžela vrtule chlazení, ale navíc tam byla přídavná elektrická vodní pumpa, která honila vodu i po vypnutí zapalování, aby nezůstal motor uhřátej.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  14:54

    « Re: TDI x benzín

    Huf>Možná je to právě tou klimou. Když ji máš zaplou, tak běží větrák, ne ? Takže se to možná líp chladí (i když se chladič motoru ohřívá od chladiče klimy).
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  14:50

    « Re: Moje rec a zkusenost

    ydev>Kdysi se prodaval SPOLFIXIN. Jsou to najemno namleté dubové (snad) piliny. Nasype se toho lžíce do chladící kapaliny, chvíli se na to jezdí a když přestane chladič téct, vypustí se kapalina, nalije se čistá a jezdí se. Používal jsem to na staré Felicii a Octavii (r.v. 1958 a 1961) a fungovalo to. Ale jestli se to ještě dá sehnat nemám tušení.
  • 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  14:29

    « TDI x benzín

    Když už jste u toho chlazení, mám takový postřeh. Byl jsem teď o víkendu s kámošem na slovensku. Já s Fabii TDI a on s Golfem II 1.8 GTI. Bylo cca 30 ve stínu a auta jely pořád dost na max. Vždycky, když jsme zastavili a vypli motor, tak mu tak ještě 5 minut vrčel ventilátor. Mě nikdy a to mám klimu, která jela pořád. Je to tím, že TDI má menší ztráty nebo že je jeho chladič "zarostlý"?
  • 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  10:45

    « Jeste k chlazeni

    Kdyz tak nad tim premyslim, tak mne napadla jedna vec.
    Jestli se nepletu, cim chladnejsi vzduch na vstupu do motoru tim lepe. A ja na sve Honde CRX objevil hadice s vodou, ktere ohrivaji celou konzoli sani...patrne pro zimni provoz. Premyslim, jak se projevi odstraneni techto hadic (na leto).
  • 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  09:58

    « Moje rec a zkusenost

    Prave vcera jsem vyhodil chladic. Nedal jsem sice novy, ale chladim o 100% lepe. Jen mi trosku tece a ja vaham, jestli ho utesnit nejakym prostredkem....ale abych neskoncil spatne.
  • 00 Reagovat !

    foto

    02.07.01  08:02

    « Není nad novej

    U svejch aut už jsem nejednou měnil chladič ne z důvodu, že by tek, ale prostě starší chladiče jsou zarostlý a i když vypadaj zvenku jako nový, prostě nechladěj. Je to běžná záležitost. V běžnejch podmínkách zarostlouš vpohodě stačí, ale v hicu je teplota furt nahoře.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…