Chladič a chlazení motoru
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« načatý těsnění pod hlavou ?
Tak se mi zdá, že mi začíná odcházet těsnění pod hlavou motoru. Když otevřu víčko expanzní nádržky po jízdě, tak se z motoru ozve zabublání a v nádržce stoupne hladina (což normálně neděláválo - jen to syklo a dál nic). Když naopak víčko odšroubuju u studenýho motoru (např. ráno), tak se neozve nic. Přitom dřív se vždy ozvalo slabé syknutí, jak do okruhu s podtlakem šel vzduch. -
« chladící kapaliny
Když už má člověk zarostlej chladič, tak by možná pomohlo použití kapaliny (nemrznoucí směsi) s vyšším bodem varu. Pamatuju, že do škodovečky jsem jednou koupil nějakou takovou v modrý flašce, na který psali teploty varu pro různé poměry s vodou. Pokuj se nepletu, tak pro poměr 1:1 byla teplota varu asi 120 C. Když se to zkombinuje s vlivem přetlaku v okruhu (kolik jenom je?), tak by výsledný bod varu v okruhu mohl být cca 130 C. Pak přirozeně díky většímu delta-T mezi chladičem a okolním vzduchem roste přestup tepla.
(Aby to nevyznělo tak optimisticky - tyhle sajrajty sice můžou zvyšovat bod varu, ale na druhou stranu zase zpravidla snižují tepelnou kapacitu chladiva (oproti čistý vodě), takže výsledný efekt není tak velký.) -
« Re: Výměna chladiče
Nesouhlasím s Joedem, na svým autě jsem naaplikoval ucpávač chladiče, kterej tek fest a už půl roku dobrý. Perfektní zkušenost i u jinýho auta, kde se chladič prorazil kaminkem a díra v něm, že voda tekla jak když páni čůrají a po půl minutě díra žádná a 3 roky auto v plném nasazení... Prostě to nezachrání chladič, kterej je v totálu úplně shnilej jak papír, ale pomůže to spíš dobrému chladiči při mechanickym poškození. Tahle vodička mi zachránila jednou už i motor, kde jsem měl štěrbinu u šteftu v bloku a tekla mi z něj voda, po aplikaci vodičky klid. -
« Re: Výměna chladiče
Všechny přípravky, které zamezují tečení chladiče jsou určeny jen na dojetí. Není to žádná oprava, ale pouhé ucpání otvoru bordelem. Vyřeší to pouze oprava chladiče, vyčištění chladícího okruhu a hlavně používání pouze destilované vody s nemrznoucí směsí. Ta je totiž demineralizovaná a tím pádem se úsady (zarůstání) nemají z čeho tvořit. Při použití normální vody z vodovodu samozřejmě k zarůstání dojde. Pak nepomůže nic než oprava nebo výměna chladiče podle poškození. Servisy samozřejmě nic opravovat nechtějí, chce to sehnat speciální servis na opravy chladičů. -
« Re: Výměna chladiče
Zkoušel jsem různé přípravky. Proplachovací i těsnící (Bardahl, Petromark, Wynns). Většinou to vydrželo jen měsíc a pak ten chladič zase netěsnil a začal čím dál víc kapat. Teď tam má však Wynns už víc jak půl roku a ještě jsem nedoléval. Nejdříve jsem zkusil ten čistič a to jsem hleděl, co tekl za bordel z chladiče. A to jsem to ještě nekolikrát propláchl vodou a protočil. -
« Re: TDI x benzín
Vypadá to, že ty to máš OK a kamarád má zarostlej chladič. Taky záleží, kde je umístěný čidlo spínání vrtule, jestli na chladiči, kterej se ochladí hnedle nebo jestli je třeba v hlavě, který to trvá dýl. Další otázkou je způsob elektrickýho zapojení ventilátoru: Některý auta ho maj zapojenej přes zapalování a když zastaví s uhřátým motorem, tak se vypne chlazení a konec, některý auta ho maj mimo zapnutý zapalování a tak můžou dochlazovat delší dobu. Nejzajímavěji to měla řešený moje kdysi bývalá Audi 200 2,2turbo quattro Avant. Tam po vypnutí zapalování ještě běžela vrtule chlazení, ale navíc tam byla přídavná elektrická vodní pumpa, která honila vodu i po vypnutí zapalování, aby nezůstal motor uhřátej. -
« Re: Moje rec a zkusenost
ydev>Kdysi se prodaval SPOLFIXIN. Jsou to najemno namleté dubové (snad) piliny. Nasype se toho lžíce do chladící kapaliny, chvíli se na to jezdí a když přestane chladič téct, vypustí se kapalina, nalije se čistá a jezdí se. Používal jsem to na staré Felicii a Octavii (r.v. 1958 a 1961) a fungovalo to. Ale jestli se to ještě dá sehnat nemám tušení. -
« TDI x benzín
Když už jste u toho chlazení, mám takový postřeh. Byl jsem teď o víkendu s kámošem na slovensku. Já s Fabii TDI a on s Golfem II 1.8 GTI. Bylo cca 30 ve stínu a auta jely pořád dost na max. Vždycky, když jsme zastavili a vypli motor, tak mu tak ještě 5 minut vrčel ventilátor. Mě nikdy a to mám klimu, která jela pořád. Je to tím, že TDI má menší ztráty nebo že je jeho chladič "zarostlý"? -
« Jeste k chlazeni
Kdyz tak nad tim premyslim, tak mne napadla jedna vec.
Jestli se nepletu, cim chladnejsi vzduch na vstupu do motoru tim lepe. A ja na sve Honde CRX objevil hadice s vodou, ktere ohrivaji celou konzoli sani...patrne pro zimni provoz. Premyslim, jak se projevi odstraneni techto hadic (na leto). -
« Není nad novej
U svejch aut už jsem nejednou měnil chladič ne z důvodu, že by tek, ale prostě starší chladiče jsou zarostlý a i když vypadaj zvenku jako nový, prostě nechladěj. Je to běžná záležitost. V běžnejch podmínkách zarostlouš vpohodě stačí, ale v hicu je teplota furt nahoře.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!
Zpět k tomu "může a nemusí". U většiny aut se se zastavením motoru zastaví i vodní čerpadlo a tím nucená cirkulace v chladícím okruhu. Pak je otázka nakolik okruh umožňuje přirozenou cirkulaci, kterou by se odvedla "zbytkové" teplo z motoru do chladiče (a odtud do okolního vzduchu s event. pomocí ventilátoru). Řekněme, že max. přetlak v okruhu je 0.5 atm a tomu odpovídá teplota varu cca 110 C a dále, že teplota chladiva v motoru byla před zastavením 90 C. Je jasné, že některé vnitřní části motoru (válce, vnitřní části hlavy motoru, ...) mají teplotu po zastavení motoru výrazně vyšší než jsou výše uvedené hodnoty. V případě, že v okruhu pokračuje přirozená cirkulace, tak se tohle akumulované teplo postupně odvede do chladiče, přečemž teplota na výstupu motoru může přechodně narůst na řekněme 95 C a poté postupně klesá. Pokud v okruhu přirozená cirkulace nenaběhne anebo je nedostatečná, tak se chladivo v motoru nahřeje nad 100 C (případně i nad 110 C a část se ho odpaří). Když člověk otevře víčko vyrovnávací nádržky, tak okruh odtlakuje a tím se teplota varu posune na 100 C. Pokud se v okruhu nachází chladivo s vyšší teplotou (např. 105 C), tak se část odpaří. Přitom pára vytlačuje zbývající kapalinu do vyrovnávací nádržky. A přitom člověk slyší ono bublání a vidí nárůst hladiny v nádržce (případně to může trochu přetéct). V podstatě by tohle nebyl problém.
Problém je v tom, že stejné jevy (bublání a nárůst hladiny v nádržce) jako výše popsaná pára způsobí i plyny v okruhu (vniklé sem přes netěsné těsnění pod hlavou případně přes prasklou hlavu nebo blok).
Pokud se v něčem pletu, tak si rád přečtu upřesnění od lidí z praxe.
K tomu mýmu podezřelýmu těsnění - zlobilo mě (s nepatrně jinými projevy) před 2 roky, až to nakonec masivně ulítlo cestou na dovolenou na Šumavu (přitom nárůst tlaku v chladíccím okruhu roztrhl jednu spojovací trubku a vytekla všechna kapalina). Vzhledem k okolnostem jsem to musel nechat opravit ve škodováckým autoservisu ve Vimperku, kde sice byli ochotní, všechna čest, ale nebyli ani schopni nechat srovnat hlavu případně zabezpečit tlakovou zkoušku. Takže se divím, že to vydrželo celý ty dva roky až do teď. Pokud to je tak jak si myslím (kéž bych se mýlil), tak to hlavně musím zachytit včas a nechat to udělat v pořádným servisu.