Nepochopení pravidla "ZIPU"
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: ZIP
fija: OK. Takže jsem rád, že k těm zařazujícím budeš vstřícnější :-) U příští pumpy na kafíčku si pak můžeš podiskutovat s magorama, který na ten zákaz zvysoka s..., jelikož mají právě novou Octávii a připadá jim, že se dostali do nějakýho jinýho světa pro nadlidi. Když jim schladíš palici v mušli a podržíš ji tam o něco dýl, určitě je tyhle falešný iluze pustěj a jejich myšlení se soustředí na vděčnost za to, že můžou zase dejchat kyslík spolu s těma pomalejšíma:-). -
« Re: ZIP
jo, to zni rozumne. Na dalnici je prvni upozorneni na uzavirku 2km pred ni, druhe 800m, pak je 100vka, 80ka, pak zakaz predjizdeni a pak 60tka. Kdo je v levem, vidi zakaz predjizdeni uz daleko dopredu, vi, proc tam je a muj nazor je, ze tam uz v levem pruhu byt nema. Notabene kdyz vidi kolonu v pravem ... ale kazdy ma svuj nazor. -
« Re: ZIP
fija: Tady je má odpověd, sorry, ale tak se to tady rozjelo, že jsem skoro nemohl najít, kde jsme skončili. S dodržováním zákazu předjíždění před snížením počtu jízdních pruhů (nebo před čímkoliv, o čem nemusím mít ani páru) nemám problém. Stejně jako PTD ale nevím, proč to sem pleteš, jelikož to se zipem nemá nic společnýho, byť zde k němu může dojít. Pokud k němu dojde, bude to však (na rozdíl od názoru PTD) ne v místě, kde končí pruh, ale v okamžiku, kdy předjíždějící v levém pruhu zjistí, že se dostává do zákazu předjíždění (a nemusí ještě stále vědět, kvůli čemu tu je) a že se musí začít lifrovat do prava, kde by ostatní měli okamžitě začít uplatňovat pravidlo zipu (což, jak jsem pochopil tvrdí i DIM), jelikož vědí, že se tento řidič do zákazu předjíždění nedostal vlastní vinou. On se vlastně do prava ani začít tlačit nemusí, jelikož je v situaci, kdy náhlá situace zapříčinila, že se vytvořily souvislé proudy vozidel a vozidla zde jedou souběžně. To, že na dálnici jedeš v levém jízdním pruhu stejnou rychlostí s kolonou, jedoucí v pravém, totiž ani tady není předjíždění. Dost dobře může totiž po 500 metrech tento zákaz skončit a řidič v levém může klidně okračovat dál v předjíždění. Situace, kdy se dva pruhy sbíhají v jeden je však včas signalizována, aby řidiči pochopili, proč nesmí předjíždět, a měla by být signalizována ještě před tím, než zákaz předjíždění začne. Značky by mely následovat: Snížení počtu jízdních pruhů s uvedením vzdálenosti v metrech, to samé ještě jednou (ideální případ, ovšem v Čechch jsem jej ještě nezažil), postupně značky omezující maximál. povolenou rychlost a pak teprve zákaz předjíždění. Samozřejmě pokud někdo v tomto zákazu předjíždění začne předjíždět, je to prase a potřeboval by do držky, jelikož zcela určitě dojde k problému, který sobě, nebo někomu jinému způsobí. Je to typická situace vynucování si zipu, který zde teoreticky nastat nemúže, nebýt magorů, jenž v zákazu začnou předjíždět (a nebo těch, kteří v zařazení již jedoucích vlevo bezdůvodně brání). Znovu připomínám, že je to jen v případě, že zde jeden pruh končí. Pokud se jedná o souběžnou jízdu, převedenou např, do protisměru a zase zpět, nejedná se o předjíždění. I to je však včas signalizováno, aby řidiči věděli, co je čeká a jestli se mají začít cpát do prava, nebo ne. Často to bývá doplněno značkou, omezující šířku vozidel jedoucích v levém jízdním pruhu, kde místa opravdu nazbyt nezbývá. S takovými to kousky se však lze setkat častěji spíš v Německu, kde k zúžení vozovky o jeden jízdní pruh sahají až v krajních případech, kdy jiná možnost není, vědomi si možných problémů. Naproti tomu v ČR je ražena zásada: Lepší jeden široký, než dva úzké jízdní pruhy, k tomu se postaví policejní hlídka, která si ráda přilepší a je to, ne? fija se dále zmiňuje o vodorovném znašení, což je zase úplně jiné téma, jelikož o přechodu přerušované v plnou maá informovat změna délky mezer a tudíž je nutno předjížděcí manévr dokončit (nebo k němu nepřistupovat) již zde. Kdo se v okamžiku, kdy začne plná čára nachází v protisměru za ní, je i za hranicí zákona (pokud není v nějaké novelizaci doslova napsáno, jak tvrdí PTD a konstatuje beranek, že začít mohu na přerušované a dokončit na plné, o čemž silně pochybuju, jelikož začít sice mohu hned, ale skončit mohu klidně až po 3 km plném horizontů a nepřehledných zatáček, kdy už asi nepůjde o bezpečné předjíždění, jak nám to občas závodící profíci v Liazkách předvádějí). K jízdě v kterémkoliv jízdním pruhu v obci, kdy nesmím bránit v jzdě rychleji jedoucím řidičům, jsem byl informován, že i když je moje rychlost maximlní povolená, nemohu vědět, z jakého důvodu řidič spěchá a tudíž mu nemám bránit. O zákazu předjíždění v pravo v obci nic nevím, pokud již latí, tak je problém u mně a ,prosím, informujte mně o tom. Pokud by neplatil, není bránění v jízdě v obci jízda v levém pruhu, když v pravém je volno. Sorry, už končím. Omlouvám se za sem tam chybějící písmeno, pokud jsem ho přehlédl. -
« Uhnutí do pravého pruhu při souběžné jízdě
Vyhláška hovoří jasně: Uhnout musíš! Při souběžné jízdě ve městě i na dálnici jseš povinen nebránit nikomu v jízdě svou přítomností v levém pruhu. Je to jasný případ. Ten kdo je ti nalepený na kufru porušuje pravidlo bezpečné vzdálenosti a zřejmě velmi často i překračuje maximální rychlost. Nicméně ty se dopouštíš přestupku bráněním plynulosti dopravního provozu. Probíralo se to mnohokrát v Zákrutě a i jinde. Osobně nechápu co koho vede jet ve městě v levém pruhu 50km a neuhnout do pravého. To je mi ještě celkem jedno. Předjedu ho z prava a pokud je pravý pruh dál volný, jedu pravým. Jinak se nedá nic dělat a následuje "myšička". Zásadně na nikoho ale neblikám ani netroubím. Myslím, že když ho mám před sebou na 5cm tak mě v tom zrcátku už musí vidět. Něco jiného je to na dálnici. Tam se z prava předjíždět nesmí, tak holt ho tlačím před sebou někdy i 20km. Někteří cipísci v mercedesech si myslí, že když jedou 160km/hod v levém pruhu, tak nikdo už nemůže jet rychleji. Jinak je tady zajímavý problém vyjížděcí napojovací pruhy s přivaděčů na dálnici. Vždy mě vytočí, když někdo hned vyjede z vybočovacího pruhu na dálniční pruh. Vyjížděcí pruh slouží na to, aby vozidlo stačilo nabrat takovou rychlost, aby se mohlo v pohodě "zazipovat" mezi auta v pravém dálničním pruhu. (pak auta v pravém pruhu nemusí v rychlosti 80km vjíždět pod kola autům v levém pruhu - a to je další kapitola sama o sobě). Takže když přede mnou vyjíždí na dálnici Avie a hned se nacpe do pravého dálničního pruhu a já ji předjedu v 300m dlouhém dálničním pruhu dopouštím se přestupku? Dá se vůbec v najížděcím pruhu hovořit o nějakém předjíždění? Osobně vždycky vyjíždím celý vyjížděcí pruh až na doraz, jak nás to učili v autoškole. Takže když se zašoupávám do pravého pruhu dálnice, mám rychlost minimálně stejnou jak auta v pravém pruhu a nikdo mi nemusí uhýbat do levého dálničního pruhu a tam omezovat či dokonce ohrožovat další auta. PTD -
« Re: Jeste k predjizdeni
Upřímně řečeno, viděl bych to jako rozumnou věc, pustit někoho kdo jede rychleji v levém pruhu, ať už jede povolenou nebo vyšší rychlostí, od kontroly rychlosti jsou tu jiní, tak proč bránit letectví, že jo. Uhnu dycky když se za mnou * nějaká smršť a zatím mne neubylo. Ani blikání a troubení mne neuráží, spíš si říkám "kluku měl bys víc koukat do zrcátka". Ale asi každýho věc jak si to vyloží, ale rozhodně není hezký dělat na silnici naschvály. -
« Re: Jeste k predjizdeni
Ve meste na viceproude komunikaci muzes skutecne jet, v kterym pruhu chces, ale jak bylo receno, nesmis branit rychleji jedoucim vozidlum.Ovsem otazka zni, co kdyz jedu max. dovolenou rychlosti a jedu v levem pruhu pri soubezne jizde, to mam pustit rychleji jedouci vozidla?Je to divny ustanoveni, tezko rict, jak ho vylozit.Ja myslim, ze je pustit nemusim.A ke znacce "Razeni pred krizovatkou", tak tam staci podotknout, ze je to informativni znacka a ta povinnosti neuklada. -
« Pripad na dalnici
Tady se zip uplatni.Za znackou zakaz predjizdeni se uz ale nesmi vyjizdet z prubezneho pruhu, takze by se nemelo stavat(pokud se dodrzuji pravidla silnicniho provozu), ze to nejaky chytrak vezme do toho ukoncovaneho pruhu a vsechny predjede a pak se tesne pred ukoncenim pruhu zaradi. -
« Re: Jeste k predjizdeni
ff: To nebude tou hráškově zelenou. Já měl ještě před rokem 105ku šípkovou červeň a ti libový frajeři ve vracích dovezených jako šrot ze západu na mě dělali to samý. Teď mám Fabii zeléná petrol a už se na mě jenom lepí. Myšku už si většina z nich nedovolí udělat. Asi ví proč! Takže zkus přejít na ZELENOU PETROL. :-) -
« Re: Jeste k predjizdeni
Bohužel, stav se třeba na přední, je to tak. Nevím o tom, že by toto pravidlo změnili. Když tak mě poučte. Až Tě někdy za něco čapnou švestky, tak se jich zeptej ...... :-))) Já jsem si za jízdu v levém pruhu 70-kou vysloužil zuřivého blikání, troubení, nadávek, vrtění hlavou, myšek zprava nepočítaně. Možná ale, že těm netrpělivým řidičům v BMW, Octavia a spol. spíše vadila hráškově zelená barva mé 120-tky ..... :-)) -
« Re: Jeste k predjizdeni
Ve městě bránit rychleji jedoucím vozidlům? To nemyslíš vážně! Každá kraksna dneska těch 50km/h (případně 70km/hod) jede. To znamená když pojedu o 10km/h víc než je povoleno a nějakej frajer mě dojede na kufr, tak může blikat, trobit a stavět se na zadní, neuhnu! Pokud to samozřejmě není sanitka nebo hasiči nebo policajti. (nebo nějakej splašenej TIRák) ;-)
Sem trošku nasranej a zaujatej, protože se mi to právě stalo. -
« Re: Jeste k predjizdeni
Tak teď nevím, ale podle mě ve městě můžu jet v kterém pruhu chci ( pokud je stejným směrem :-))) a v podstatě to znamená, že na víceproudé komunikaci ve městě se rychlejší jízda v jednom pruhu ( i když tam není souvislý pás vozidel) NEPOVAŽUJE ZA PŘEDJÍŽDĚNÍ , takže mi to ani žádná značka, která předjíždění zakazuje, zakázat nemůže.....Je to, podle mě, typický případ nesmyslné značky. Něco jiného by mohlo být, když předchází značka o snížení počtu jízdních pruhů, ale ještě k tomu nedošlo.....jenže to je zase pouze informativní značka, takže ??? -
« Re: Jeste k predjizdeni
Ok, jde mi o klasický případ na dálnici. Uzavřený levý pruh pro údržbu otáčecího pásu, oprava svodidel a pod. Prostě uzavřený levý pruh. Před tímto místem přenosnými značkami omezená rychlost na cca 80km/hod, následovaná zákazem předjíždění. Doprava z levého pruhu svedena do pravého. Co tady s pravidlem ZIPu? Zde se nedá uplatnit dle vyhlášky? Myslím že dá. A pokud jste měli i u nás to štěstí, že jste se do místa zůžení dostali v "doprovodu" rozumných řidičů, dá se udělat zip i ve 120km/hod jak jsem to jednou zažil. Byl to fofr, ale paráda. Vyřešeno na to tata, nikdo si nklepal na čelo, pohoda . Je to v lidech. Kdyby. V tom je ten zakopanej pes. PTD -
« Jeste k predjizdeni
Diskutuje se tady take o tom, co delat v miste, kde je zakaz predjizdeni.Myslim si, ze se takovy pripad nemuze v mistech, kde se uplatnuje pravidlo "zipu" vubec nastat.Zakon rika, ze se pravidlo "zipu" uziva v mistech, kde je viceprouda komunikace.Jednotlive jizdni pruhy(a ted mam na mysli tam a zpet) jsou bud uplne oddeleny pevnou prekazkou nebo dvojitou plnou carou a zakaz predjizdeni je tady jasny.Znacka zakaz predjizdeni se nepouziva(resp. nemuze pouzivat) k uprave predjizdeni v ramci nekolika pruhu v jednom smeru jizdy.To by bylo nesmyslne.Takze tam, kde se "zipuje" nemuze byt znacka zakaz predjizdeni, ktera by branila ... cemu vlastne?Mozna ma nekdo na mysli, ze by se touto znackou branilo v tom, aby pred mistem, kde se "zipuje" uz nikdo nevyjizdel do volneho pruhu, ktery prestava byt prubeznym, aby predjel celou tu kolonu a znovu se zaradil.Jenomze tak to byt nemuze.Pri soubezne jizde se totiz o predjizdeni vubec nehovori, tudiz prejizdeni z pruhu do pruhu pri soubezne jizde NENI predjizenim, tedy to znacka "Zakaz predjizdeni" nemuze zakazat. -
« ZIP
Co se zipu tyce, je nutno si uvedomit, ze plati jen pri tzv. "soubezne jizde".Co se tyce mista, kde se "zazipovava", zakon o provozu na pozemnich komunikacich o tom nijak nehovori.Nicmene, kdyz vysla provadeci vyhlaska 30/2001 Sb. upravujici nove znacky, objevila se v ni take nova znacka "Střídavé řazení" (č. IP 29), která označuje (zdůrazňuje) místo, kde při souběžné jízdě platí střídavé řazení do jízdního proudu průběžného pruhu; její symbol může být obrácen.Jak znacka vypada, viz priloha vyhlasky 30/2001 Sb.(napr. na [odkaz] kde tato znacka neni, je nutno interpretovat prislusne ustanoveni z.o provozu na pozem. komunikacich tak, ze se "zipuje" od mista, ze ktereho je zrejme, ze jeden z pruhu, ktery byl prubezny, prestava byt prubezny. -
« Predjizdeni
Co se predjizdeni tyce, PTD to shrnul dostatecne jasne.Predjizdet se nesmi az za znackou "Zakaz predjizdeni" nikoli pred ni.Pokud nekdo zacne predjizdet tam, kde muze a vracet by se musel pres plnou, neni to pochopitelne poruseni pravidel silnicniho provozu. -
« Re: ZIP - volam Beranka!!!
cetl jsem aktualni zneni vyhlasky a ta jasne nehovori. Bohuzel. Asi jsem vul, ale pro jistotu jsem vznesl dotaz na autoklub CR, uvidime, co na to odpovi "odbornici" :-))) Pokud placam nesmysly, vsem se hluboce omlouvam a odkazuji na platne zneni vyhlasky, ze "pravidlo ZIPu nelze vynucovat" - alespon v tomto vyhlaska jasne hovori ...
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!