Ford Mondeo (auto roku 1994)
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > FORD
-
"-- skrytý --" 19.04.04 16:07
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změna rozměru pneu
Teď jsi mne ale dostal - s tím, že tam mohou být jak 6x15, tak 7x15, samozřejmě s rozdílným ET-éčkem, tj. zálisem. Na to mám pouze dvě vysvětlení (a teď vyloženě "střílím do boku"): buď výrobce "z pečlivosti" uvedl "všechno, co tam vůbec lze namontovat" (aniž by zohlednil vhodnost takového butí), nebo se jedná o prostý výčet všech alternativ bez ohledu na to, o jaké Mondeo (typ a provedení) se vlastně jedná. Pokud se nemýlím, tak např. verze 2,5 měla hliníkáče v sérii (nevím ale, jaký to byl rozměr), ale současně měla i menší "světlost" (nižší podvozek) a tvrdší pérování i tlumení. Dokonce jsem zažil případ, kdy verze auta jiné značky (nikoli Ford) byla v případě vybavení hliníkáči již z výroby osazena jinými náboji kol než verze vyjíždějící z fabriky na plecháčích!!! -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změna rozměru pneu
To Mitsi: Viz velký techničák, rovněž tak příručka od výrobce: Alternativně lze použít......bla bla.....pneumatik o rozměrech 205/55R15 na ráfcích 6Jx15H2 ET40(ET49.5) i 7Jx15 H2 ET35 (ET38)........bla bla bla 8-s .......... Mám nový funglofky elektrony 7Jx15. Asi tomu pořád nerozumím, ale pokud tyto výrobce schvaluje, tak tu nápravu asi pro tyto kola asi aji navrhl a mělo by to teda jako nejspíše fungovat, nebo ne??? A jestli je podle Tebe možné montovat jen originální litá kola, tak nechápu jak to, že výrobci jiných litých kol dávno nezkrachovali a nebo že by šlo pouze o případ Mondea? Fakt tomu pořád nerozumím, přesto díky za každou radu - Ty jsi asi přez kola odborník......já o tom vím prd :*) -
« Re: Re: Re: Re: Re: Změna rozměru pneu
Když to tady čtu, mám taky jeden dotaz. Mám Mondeo z roku 2000 a z výroby jsou namontovaná 205/50 16" litá kola. Od počátku s tím byly velké problémy, které se projevovaly vyšší spotřebou, kmitáním celého předku v rychlosti od 140km/h (velmi strmý nárůst - ve 135 nic a ve 140 rachot). Kmitání bylo na kolech, ale také svislé na palubce, která kmitala s rozkmitem cca 1 - 1,5cm v cca 3sec intervalech a auto bylo v tu chvíli neovladatelné. Jednou to za jízdy v předku ruplo, auto jakoby o kousek kleslo a vibrace se přemístily ke 160km/h a nejsou už tak výrazné. Mohou za to ty kola? FMC to stále svádí na ty kola a to že auto dodaly s nima o tom mlčí. -
"-- skrytý --" 19.04.04 12:12
« Re: Re: Re: Re: Re: Změna rozměru pneu
A viděl jsi už "originál" 15-i palcové hliníkáče právě na své auto, resp. máš vůbec potuchy o parametrech skutečně originálních disků určených k montáži Tebou uváděného rozměru pneu? Tak si to laskavě zjisti a porovnej v tím, jaké disky sis koupil Ty: šířka, zális, provedení a průměr dosedací plochy, velikost centrálního otvoru, provedení otvorů pro šrouby, ale i hmotnost, ovalita, vyváženost a zatížitelnost atd. To vše totiž rozhoduje o tom, jaký bude "výsledek". Ono totiž nejde jen o optický dojem a širší/nízkoprofilovější gumy ještě nemusejí znamenat lepší jízdní vlastnosti...! -
« re: zase ta spotřeba
Ano, fyzika. Rozdíly v hmotnosti Mondea s různými motory se pohybují do 10% a tak nemají významný vliv. Co se týče ztrát tření, tak samozřejmě má 6ti válec větší jak 4válec ale zase ty "pumpovní ztráty jsou nižší u 6ti válce jak u 4válce při stejném objemu. Jinak jsou největší při otevřené klapce a ne při zavřené. Ten odpor je způsoben stlačováním směsi a ne nasáváním. Co se týče účinnosti benzínového motoru, tak tam je to chabé, ale je dokázáno, že lépe jsou na tom velké motory běžící s přivřenou klapkou než maloobjemové s plně otevřenou klapkou. Ukázkou toho jsou i americké vozy, které sice mají velký objem, ale jsou přiškrcené (menší výkon na objem) ale splňují normy a mají relativně malou spotřebu. Zažil jsem ve státech velký MPV a motorem 4,9litru AWD a spotřeba byla do 12ti litrů/100km. Takže pokud se dá motor na brzdu, požaduje se od něj stejný výkon, tak rozdíl spotřeby pro různé objemy je malý. Samozřejmě v praxi je tomu jinak, protože kdo má silný motor vyžaduje velké výkony a většinou kdo má slabý, tak jezdí v pohodě. Ta studie také hovořila o tom, jak často je u vozu využívaný plný výkon a jaký by měl být výkon/hmotnost vozu. Jako velmi vhodné tam byly uváděny motory s přeplňováním, protože nejlépe vyhovují požadavkům krátkodobého navýšení momentu (např. SMART). -
« Re: Re: Změna rozměru pneu
Díky za odpověď, fakt profesionální, asi jseš odborník. Ty vystřeďující kroužky tam samozřejmě jsou, díval jsem se na to, když je tam dávali. Možná by se to trochu zlepšilo s užší pneu (195/60/15), ale asi až sjedu tyhle. Asi to nějak vydržím a budu s tím jezdit (stálo to hodně peněz a vše je nové). Na druhou stranu teď auto lépe přejíždí nerovnosti, s těma původníma kolama jsem cítil každou dírku na silnici a odezva ve skřípání a třepání v interiéru bylo znatelnější. Navíc teď auto vypadá o 100% líp než s těma maléma úzkéma plecháčama >:D . -
"-- skrytý --" 18.04.04 14:19
« Re: Změna rozměru pneu
Pokud máš namontovány správné "vystřeďující kroužky" v discích, pak jsi pravděpodobně touto změnou narušil hodnotu, která se nazývá "poloměr rejdu". Rozhodně to ale není o tom, jaký má auto "rejd", ale kde (v jakém bodě ve vztahu k dělicí rovině kola) protíná prodloužení osy rejdového čepu plochu styku pneumatiky s vozovkou. Jedná se o obvyklou chybu "takzvaných tunerů". Pokud má podvozek auta dán konstruktérem do vínku tzv. "negativní poloměr rejdu" (dnes nejčastější případ), kdy se uvedený bod nachází dále od středu vozidla, tj. "uvnitř" vnější poloviny plochy styku pneu s vozovkou, tak jsi se montáží podstatně širších pneu (samozřejmě na širších a tím pravděpodobně i podstatně "vysazenějších" discích) dopustil změny poloměru rejdu z negativního na pozitivní: předmětný bod máš nyní uvnitř poloviny styčné plochy pneu s vozovkou, tj. blíže ke středu vozidla. To však zásadním způsobem mění jízdní vlastnosti - samozřejmě k horšímu.
Teď máš pouze tři možnosti:
1/ vrátit se k původnímu rozměru obutí na původních discích a nové obutí s disky prostě někomu "neinformovanému" výhodně prodat (nejrozumnější řešení);
2/ zkusit najít jiné disky s odlišným "zálisem" či šířkou, které Ti umožní "zastrčit kola/pneu hlouběji" do podběhů - limitujícím faktorem je zde ovšem prostor zabíraný brzdovými třmeny a rovněž blízkost vzpěr McPherson (v každém případě Ti pak budou stávající disky opět k ničemu, ale možná upotřebíš ty nové pneu...);
3/ zcela zrekonstruovat zavěšení kol (pro amatéra samozřejmě neřešitelný problém, a to i z hlediska platné legislativy).
Vyber si sám! -
« Změna rozměru pneu
Máte někdo zkušenosti se změnou pneu na mondeu? Obul jsem teď elektrony s pneu 205/55/15 na místo původních 185/65/14 a takovej rozdíl jsem teda nečekal. Auto se při jízdě třepe v určitých rychlostech jako by kola nebyli vyvážený a docela se snížil výkon (asi ta šířka pneu). Teď jsem zvědav na spotřebu :shock: ... Nejsem odborník na pneu, takže hlavně nechápu to třepání auta, je to jiný než při brždění když jsou hotový kotouče... Nemohli se tak projevit třeba stabilizátory, nebo silentbloky na nápravě ? Asi se třepe jen předek... Má někdo podobné zkušenosti po výměně kol ? -
petous 15.04.04 21:51
« re: zase ta spotřeba
Zajímavá studie, jakpak na to přišli? Že by fyzika? Pokud mám těžší auto, tak potřebuji více energie na změnu rychlosti, tudíž každá akcelerace mne stojí chtě nechtě více paliva. U benzínu je ještě další problém - škrcení plynovou klapkou - větší, objemnější a přirozeně výkonnější motor musí být zákonitě při stejné rychlosti více přiškrcen plyn. klapkou -> má větší pumpovní ztráty. Nejvyšší účinnost mají benzíňáky při plně otevřené klapce v otáčkách vrcholu momentové křivky. Třecí ztráty u 6 válce jsou také vyšší, pokud by byl řadový, měl by menší ztráty způsobené nevyvážeností rotující hmoty, ale V-čko tuto výhodu ztrácí taky. Takže povídačky o stejné spotřebě MPI motorů jsou asi z nedělního čísla Blesku než z nějaké seriózní studie. -
« Re: to Smudla
2 paja - při 80% plnění 65l - napříš za sedačkama. Pokud uvažuješ o koupi kombíku, tak si zjisti jak to je s cenama za přestavbu, mě to vyšlo do 30000Kč i se svíčkama atd atd a na základě protokolu o montáži mi to zapsali do TP, u některých aut to nejde.Pokud vím Mondeo V6 v kombíku ( jenom tahle specifikace ) má nějakou výjimku, ostatní značky nevím ( jako zarytý fordista ;-)
2mib: při faceliftu v modelovém roce 1997 ( rv 7/1996 a výš ) se měnil obsah motoru, pokud chceš najdu dobové prospekty a nafotím ti Autokatalogy. Pro facelift byl uveden motor 2495 jako novinka, v prvním roce jen pro Ghiu ( liší se nejen obsahem, ten větší V6 má třeba ještě rozvodový řetěz, novější řemen a podstatně větší aplikaci hliníku ).U Mondea Mk1 před a po faceliftu se liší kód motoru.
>:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] -
« Mondeo 2.5
A ještě něco, ten známý říká, že už by jiné Mondeo než 2.5 nekoupil. Je to velké auto s výborným motorem. Používá ho jak pro rodinu, tak pro firmu a říká, že ty zvýšené náklady stojí za to. A těch 8litrů dělá při klidné jízdě po dálnici. Není žádnej šílenec, jezdí proto aby dojel a ne aby byl někde rychle. :) -
« Re: Re: stejně ale...
Ještě k té spotřebě jednotlivých motorů. Existuje studie, která se zabývala spotřebou motorů různých objemů a vlivů na tuto spotřebu. Z té vycházelo, že při stejném stylu jízdy by se měla spotřeba u motorů s MPI lišit minimálně. Je to dané elektronikou a emisními předpisy. U větších objemů se negativně projevuje ztátové tření, u menších zase horší plnění a jízda s větším zatížením motoru. mám známého, který měl Mondea od 1.8 přes 2.0 až k 2.5 a má s nimi stejnou zkušenost. Samozřejmě při jízdě na doraz nebude 1.8 brát víc jak 11litrů, zatímco 2.5 si vezme i 15litrů.
Sám mám 1.8 a když jedu nad 100km/h, tak jsem se spotřebou na 9ti litrech. Po Praze jezdím tak za 9,5litru. Co ale stále není FMC schopné vysvětlit, je spotřeba mimo město rychlostí mezi 70-100km/h při plynulé jízdě, která neklesne pod 8,5litru. Spíše je na 8,8.
Zkoušel jsem i rovnoměrnou jízdu Praha - Poděbrady po dálnici rychlostí 90km/h na 5ku a spotřeba byla 8,5litru. Podle tech. dokumentace ale má být 5,8litru. Chtěl jsem na FMC zdůvodnění a změření, ale brání se tomu a nedokáží to zdůvodnit, respektive tvrdí, že motor při částečném zatížení musí mít pro dosažení nízkých emisí vyšší spotřebu (?!?!) a že uvedené hodnoty v dokumentaci jsou laboratorní a že skutečná spotřeba je o cca 1litr vyšší. :roll: Dobrá blamáž na zákazníky.
Takže mám průměrnou spotřebu za 75000km 9,2litru. V létě i v zimě stejná! >:D Většinou se majitelé 1.8 pohybují okolo 7,5-8litrů. -
"-- skrytý --" 14.04.04 22:50
« Re: Re: Re: re: 2.5 x 2l
Smudlo : overoval jsem nekolik zdroju ohledne presneho objemu 2.5
napr:
[odkaz]
a vsude mi vychazi, ze Mk 1 a 2 mely 2544 a za posledni ( soucasny typ) ma 2495ccm3
tak nevim, pak ten rozdil v ruceni urcite nebude dva litry , stejne jako ve spotrebe :-) no nic, jen rejpu 8) -
« Re: Re: jo?
najíždím svým V6 průměrně 8000km měsíčně, polovinu po Německu takže si myslím že mám odkud čerpat informace: v zimě na Continentalech Winter Sport 195/60 R15 mi spotřeba kolidovala okolo 12-13l/100km, teďka na Pirelli P6000 205/55R15 max 12l/100km.Můj jízdní styl je všechno jen ne úsporný, Prahu ze Zlína dělám za 3hodiny. Uvedené hodnoty ovšem nejsou benzín, ale plyn !!!!
Přestavba se vším a zapsáním do TP mě vyšla na 27.000,- a kdo trochu víc jezdíte můžu jen doporučit.
Mám r.v. 1996, jeden z posledních modelů před faceliftem, koupeno v CH se 120.000km, teď mám něco málo přes 180.000km. Netankovat levný šit plyn a pravidelně nechat čistit bombu a měnit svíčky a není problém. Na benzín jezdím po vyjetí nádrže ( tj. cca 60l LPG ), vždycky něco kolem 30-50km aby se vyčistil karbon na sedlech ventilů. Olej 10W40 a vzduchový filtr měním po 10.000km. -
petous 13.04.04 09:23
« Re: jo?
No eco jezdec tedy opravdu nejsem, spotřeba 14.7 byla při obsazení 4mi osobami, zimní pneu, trasa Most-Praha a zpět. Předjel jsem vše co jsem potkal, ale nějak extrémně rychlá jízda to taky nebyla, takže mne to zarazilo, zkoušel jsem další týden při obsazení 3 osobami jet na spotřebu, na trase Most-Praha vycházela v průměru na 9,6, zpět jsem to už prohnal, takže průměr vyšel na 11.2 podle PP i kupodivu podle doplnění nádrže, (ujel jsem přesně 200km a doplnil 22.4l). Z toho odhaduji, že PP u mondea moc nelže. Držet průměr pod 9l nelze, jedině stylem Fabia 1.2HTP.