Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Bez nadpisu
Pro objektivitu: Dvě viskospojky mají jen tyto modely: Impreza GT (všechny), Legacy turbo 91-93 (plus ty, které postavím), Forester S-turbo. Ostatní modely s manuální převodovkou mají visko pouze mezinápravovou. Outback 96-98 má vzadu také visko, ale automaty mají 4x4 řešené jinak (od r. 88). Přiznám se, že nevím, jestli mají diff, protože se dá elektronicky odpojit zadní náhon. 4x4 u aut. spolupracuje s čidly ABS a má lepší trakci než man. Jedině SVX mělo v automatu běžný diff, a navíc lamelovou brzdu, která rozdělovala asi 65% na zadek a 35% na předek (samozřejmě proměnně). Nejnovější Legacy má navíc VDC - přibržďování kol. Outback H6 bude mít jednak VDC a lepší verze opět SVX systém. (Nevím, jestli zadní diff u SVX měl Visko nebo ne, ale zjistím to). -
« Re: 4x4 u Opel Vectra atd.
No, me prijde zavadejici nazyvat haldex (apod.) diferencialem. Diferencial podle me vyrovnava diferenci v otackach dvou zavislych vystupu. A to haldex nedela - jen propojuje vstup na vystup. Dokonce i oficialni materialy to nazyvaji spojkou.
BTW: Tri torseny ma urcite AMG Hummer (nevim jestli vsechny verze) a myslim ze i Toyota MegaCruiser. Samozrejme plus zaverky na vsechny tri :-) -
« Re: 4x4 u Opel Vectra atd.
Viscodrive už svým nahrazuje funkci samosvorného diferenciálu, který je jinak u Viscodrive volný - a Viscodrive je systém citlivý na rozdíl rychlostí. Stejně jako Haldex není jen spojka, ale je to volný diferenciál spojkového typu. Ovšem Viscodrive se nijak nevypíná ani nezapíná, pokud je k dispozici dostatečný tlak, moment je rozdělován plynule a souvisle. U Haldexu to funguje tak, že jeho výchozí stav je asi jako když máš vypnutý Viscodrive (není tlak).
Vectra je fulltime 4WD, ale bohužel ta nejhorší verze (dva otevřené diferenciály, mezinápravový je s Viscodrive). Podobně je na tom i BMW X5 A Audi Allroad Quattro (tam se ovšem jedná o tři otevřené diferenciály a přibržďování jednotlivých kol).
Subaru (a třeba Fordy Cosworth) používá Fergusson systém - tři otevřené diferenciály, z toho prostřední a zadní jsou vybaveny viskózní spojkou (opakuji, že viskózní spojka je citlivá na rozdíl rychlostí, ne na rozdíl momentů a má exponenciální průběh závírání, funguje s určitým zpožděním, protože hydraulická kapalina potřebuje určitý čas na zvýšení viskozity, a zavírá i při brždění - proto se vypíná).
Diferenciál Torsen (Lancia Delta, Toyota Celica, Audi Quattro) je citlivý na rozdíl momentů, má rychlejší reakci, lineární charakteristiku a hlavně se nazavírá při brždění.
Takže abych to seřadil podle dokonalosti:
1. Auto s třemi samosvornými diferenciály typu Torsen (o žádném nevím).
2. Mitsubishi Lancer Evo a Subaru Impreza WRX - tři samosvory, závěrným zařízením je viskospojka.
3. Audi Quattro, Lancia Delta atd. - jeden volný, dva samosvory Torsen.
4. Subaru Impreza, Legacy atd. - jeden volný, dva s viskospojkou.
5-6. Vectra 4x4 atd. - dva volné, prostředek viskospojka.
5-6. BMW X5, Audi Allroad Quattro atd. - tři volné, přibržďování jednotlivých kol.
7. Škoda Octavia 4x4 - tři volné, prostředek Haldex. -
« Re: 4x4 u Opel Vectra atd.
Andy: žádný mail nedošel, nevím, co se stalo. Jinak mám asi deset přesměrovaných schránek na primární adresu martin@gplus.cz.
Nevím, jak to je s těmi generacemi, ale vím o tom problému regulačního ventilu, nebo vůbec spolupráce elektroniky a hydrauliky. A vím, že po letní dovolené v 92 roce najela výroba modelů '93 a ty měly vychytáno víc chyb (týká se to třeba špatného startování teplého motoru C20XE), proto jsem taky tenkrát sháněl Calibru pozdějšího data...
Pavel: Fergusson je systém jako má třeba Subaru (Torsen je dokonalejší). Vectra 4x4 nemá samosvory, Viscodrive je pouhá spojka (na rozdíl od Haldexu se ale vypíná jen při brždění - jinak funguje furt). -
« Re: 4x4 u Opel Vectra atd.
To Cokes: Dík za info, ale chtělo by to trochu rozepsat. Viscodrive je mezinápravovej diferák a viskózní spojkou (uzávěrkou)? A nebo snad jen něco ve stylu "VW syncro"? A má (měla) Vectra nějak řešené uzávěrky diferenciálů na jednotlivých nápravách (alespoň částečná samosvornost?)? Taky jsi zmínil Fergussona - o co jde? Dík, Pavel. -
« To:subarista vs 4x4 ála opel
Zdravím ťa ty večný kritik všetkého čo nie je made in yapan.Chcem ti vysvetliť prečo odchádzalo qattro na vectrach A a calibrách. add 1.Boli vadné resp. opel sťahoval do značkových servisov,alebo sa doporučovalo preventívne vymeniť v rámci pravidelných servisných intervalov(neviem presne,cokes nevieš o tom viac?),elektromagnetický riadiaci ventil tlaku zo servookruhu do visco spojky v medzinápravovom diferenciáli, za nový v cene cca 40litrov.Samozrejme že každý(čo už to auto doviezol,nemec sa na to vykašlal) to nevedel,resp. pre tú cenu sa vysral na to(Aj ja osobne som sa o tom presvedčil.Doviezli sme vectru A 4x4 z CH a ten vyjebanec tvrdil že super auto s qattrom.Bol som ešte vdedy sprostý a nevedel som tomu osoliť cez spojku,ale nezdalo sa mi to keď iba hrabal predok.Prišli sme na to až v servise.Bol som s toho happy ako to sedí,keď sme to ťahali z CH,ale mal som iba 20 rokov,haha.Odvdedy som pokročil,čo sa týka vedomostí).Samozrejme že pre jeho nesprávnu funkciu odišla visco spojka,ktorá je nedeliťeľná súčasť medzináp. diféráku a bolo potom potrebné kúpiť nový za cca 100litrov.Zase každý sa na to vysral.Add 2.Už keď sa len pozriem na tú primitívnu RJ 4wd,tak je to jasné.Nemá check rozdielu uhlových rýchlostí kolies.Potom stačí ušetriť na gumách,čo robí každý, čo kúpi to auto ojazdené a qattro na opli je v *.add 3.Samozrejme že to nie je torsen tvojích subaru.To qattro u sub. som už ti uznal.To qattro je vyvíjané u Stayer-Pucha pre opel a podľa mňa opel dal požiadavku na čo najjednoduchšie a tým vývojove najlacnejšie qattro. Cokes tých generácii qattier boli tri?Údajne s tou treťou od modelov 93 už problémy neboli?!? Takže subarista tomu odídeniu qattra na opli sa dalo predísť,keby sa na aute nešetrilo a bolo správne servisované!!!!!!!!!!!!!! -
« Re: Trvalý (?) 4x4 u nového Sharanu a Alhambry
VW rika vsemu 4motion (resp. syncro), zatimco Audi drzi svuj nazev Quattro pro vsechno.
Akorat ze v ramci kooperace s VW pouzivaji navzajem podvozkovy plosiny, takze je v tom pak bordel (A3 - Haldex, Passat - Torsen).
Je to vlastne oblbnuti zakazniku, ktery o tom moc nevedi a rozumi pouze zkratce 4x4...
-
« Re: Trvalý (?) 4x4 u nového Sharanu a Alhambry
VW a Audi v tom vědomě (zřejmě kvůli prodejní strategii) vytvářejí nepřehled. Pohon více kol u největšího VW tj. u nového Passatu označují 4motion, což by indikovalo systém "Haldex", ale přitom se jedná o plnohodnotný "quattro" s differenciály Torsen (kolik jich tam vlastně je a kde všude jsou?). Na druhý straně u malého Audi (A3) označují pohon více kol "quatro", ale jedná se pouze o připínatelnou zadní nápravu přes mezinápravovou spojku Haldex. To je všechno víceméně jasný. Otázkou zůstává, jak je to s novým Sharanem - je to "quttro" nebo "Haldex" nebo něco jinýho? -
« Re: Trvalý (?) 4x4 u nového Sharanu a Alhambry
Sorry, ale pletu si Passat s Borou. První Passaty s podélným uložením motoru měly označení syncro, teď mají 4motion. Syncro ani Haldex není plnohodnotná čtyřkolka. Quattro u Audi je opravdová čtyřkolka, model A3 jej ale nemá a to i přesto, že mi dealer Audi tvrdil pravý opak, tato chyba je i na stránkách Audi. -
« Trvalý (?) 4x4 u nového Sharanu a Alhambry
U faceliftových VW Sharan a Seatu Alhambra se uvádí, že mimo kvalitních motorů, 6-stupňové převodovky (slušný!!!) atd. je k mání i trvalý pohon 4 kol. Jenže známe to, jak rádi se výrobci dopouští drobných nepřesností. Takže nevím jestli se nejdná o něco ve stylu Haldex. Trochu by na to naznačovalo příčné uložení motoru, protože v koncernu VW mají plnohodnotné 4x4 pouze auta s podélným uložením motoru (Audi A4, A6, A8 a VW Passat). -
« Plné i částečné 4x4 - založení tématu
Schází mi tady trvalejší diskuze k tématice pohonu 4x4. Občas se něco objeví u jednotlivých aut ("Octavie 4x4", "Subaru", "Peugeot 405 Mi 4x4" ) anebo se řeší porovnání dvou systémů pohonu ("4x4 aneb visco -(syncro)-haldex co je lepší?", "bmw330dx (subaru se může jít vycpat)"), ale témata povětšinou po čase usnou a přes Archiv dospějí k úplnému zániku.
Což je velká škoda, protože systémů pohonu více kol je celá řada, každý má spoustu výhod a zpravidla i pár nevýhod a málokdo z nás má ve všem jasno. Tudíž by se hodilo trvalejší a obecnější téma, kde by se znalosti, názory a zkušenosti uchovávaly. Tak snad se poštěstí tomuto tématu přežít delší dobu a sloužit k poklábosení i poučení. Howgh.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!
Prosím poraďte. Díky.