Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 07.11.01 09:40
« Re: Jaké pneu?
Vedel som len o hydraulickej rucnej brzde. No ale aj tak sa nieco podobne da aj na "N"-kach, takze rozhodujuca bude technika jazdy, ktou neovladam. teoreticky popis som uz cital, ale za sucha na to treba silny voz a odvahu, za mokra je to nevypocitatelnejsie, tak saom to chcel skusit na snehu. No a sneh je specificky, ale zistil som, ze na rozdiel od presudo 4x4, Impreza pri prudkom pusteni plynu zablokuje zadok, pricom predok este taha a tym sa z nedocaveho vozu da spravit pretacavy. No pri rychl. nad 20km to na snehu skusat nebudem :)) -
"-- skrytý --" 06.11.01 18:01
« Re: Jaké pneu?
ještě: navíc to auto, na který ty gumy přijdou nemá tak silný motor, aby prohrabalo i na mokru - je to jen RAV4 2litr 150hp, 196 Nm s viskozní uzávěrkou centrálu a torsenem vzadu, takže už jen tahle kombinace to tomu "slabýmu" motoru znemožňuje. -
"-- skrytý --" 06.11.01 17:58
« Re: Jaké pneu?
Tak dík za rady. Jinak - tak jako tak by na to zimní gumy šly, protože brždění na "ledu" je vážně občas dost náročná záležitost. I jen v Praze :o)
V Ten váš pokus o rally zatáčku s normálním 4x4 udělat nemůžete, ani kdybyste se po... protože ve WRCčkách a podobných mají takovou páčku na šaltpáce popřípadě její odnoš na volantu, co vypadá jako brzda od jízdního kola a tou mění poměr záběru mezi předníma a zadníma kolama. Takže jakmile ti s běžným neregulovatelným 4x4 začnou prokluzovat všechny čtyři kola, tak jseš namydlenej a nic s tím neprovedeš - je tam totiž třeba lehce zastavit přední kola a zadníma přidat. Teoreticky by ten fígl byl možný tehdy, když bys měl vzadu možnost zapnout uzávěrku, ale to moc aut nemá a když, tak je to neplynulý, takže tě to stejně utrhne. -
« Re: Jaké pneu?
2 555: jo, klinec po hlavicke :-) Ja som raz chytil maly smyk a ako som tukol kolesami do obrubniku, zdvihlo ma to na dve kolesa a 1-2 sekundy som isiel po nich. Ked som potom zastavil, mal som dojem, ze cela jazda mala 20 sekund, ale jej mala podmnozina jazdy po dvoch kolesach aspon hodinu... :-) -
« OFF-Road -zimaky
Zimni gumy na 4x4 muzu z vlastni zkusenosti jen a jen potvrdit. Mam Pension ve Spindlu a taky Fronteru 3,2 V6. Obuta z fabriky do GY HP 245/70 R16 s oznacenim M+S. Ty gumy jsou dobre na silnici. Neda se snima jezdit ani po rozmoceny louce. O snehu a ledu nemluve. Tak prisla na radu shanka po OFF-Road zimacich. Nakonec jsem poridil snad jedine gumy pro OFF-road na zimu. GY Ultra Grip. Na suche silnici jsou stejne tiche jako ty HP a po spindlu mi skoncila trema ze nekam nevyjedu. Je to nebe a dudy. -
"-- skrytý --" 06.11.01 08:49
« Re: Jaké pneu?
Musim s tebou plne suhlasit. 1: Pirelli ma velmi vystizny slogan: Power is nothing without controll, co na 100% vystihuje zimu. Vyhody 4x4 sa prejavia len ak je mozne preniest energiu na vozovku. 2:Vodic 4x4 velmi rad podlahne pokuseniu pri rozjazde vystrelit a zmiznut, ale pri brzdeni je absolutne jedno, aky ma pohon. S tym detailom, ze kym sa iny dostane na snehovo unosnych 60kmh, dobra 4x4 /nechcem robit reklamu :)/ uz v pohode ide dvojnasobnou rychlostou a brzdna draha sa zacina priblizovat slusnemu lietadlu. 3. Vlastna skusenost/blbost ma tiez stala navstevu Vyskumneho ustavu zvaracskeho, kde som po prvom zoznamovani sa so zimou a 4x4 na parkovisku, zrusil novucicky disk narazom do obrubnika. Hold na Eurosporte to pri sledovani rally vyzeralo tak jednoducho: Zatocim a dupnem na to, vytiahne ma to. V reali som zatocil a dupol a.....nic. Odstrediva sila prekonala moznosti pneu a bol som vonku aj s nasledkami. 4: Suvisiac s bodom 3, som bol nuteny tyzden jazdit po ujazdenom snehu/lade s pravo prednou letnou. Rozmer bol rovnaky /v sulade s pokynmi vyrobcu 205/50R16 /a tak som mohol doverne porovnat rozdiel. ABS mi na letnej nabiehalo pri prakticky kazdom brzdeni. S rozjzadom si pohom v pohode poradil, mozno do kopca by to bolo horsie, trakcia zufale biedna a smer jazdy som menil pri rychlostiach o nim. 20km/h nizsich, i ked tam "pomohla" aj psychika. 5: Nedalo mi to a dalsiu zimu som skusil vyliezt pred garaz na sneh aj s letnymi. Nakoniec som bol rad, ze som sa dostal spat, voz 80% pretacal kola a 20% isiel vpred na Mich. Pilot Sport. Po prezuti na M. Pilot Alpin /nie najlepsie zimne gumy na trhu/ som sa bez problemov pohol na cistom lade aj po zamernom prelesteni pretocenim na mieste. Trosku to zahrabalo a uz som isiel. -
« Re: Jaké pneu?
Jenom ještě dodatek. Už jsem na horách mockrát viděl jak pravý off-road nevyjel tam kam jsem se já dostal bez problémů. Mám na mysli většinou příjezdové cesty k chatám a do kopce. Jo měly zapnutý všechny možný redukce a další všelijaký pitominy kolem pohonu, ale obutý byly do letního nebo univerzálního. Občas to skončilo i tak, že když se chtěly do kopce rozjet, tak místo pohybu dopředu začaly ujíždět ke straně do závěje, protože cesta byla i šikmá a nejenom do kopce. A pak přisly ke slovu lopaty, lana na vytahování a tak podobně. Takže závěr zní, že zimní pneu na 4x4 nejsou nutný jen k brždění, ale i sem tam k rozjezdu.
A abych měl 4x4 a musel někde navlíkat řetězy jenom kvůli tomu, že nemám zimní gumy, tak na to bych se vysral. To jsem si mohl koupit nějakou šunku s předohrabem, vozit s sebou na hory řetězy a lopatu a vždy parkovat na vyčištěném parkovišti 5 km od chalupy, kde bydlím. A taky bych koupí té šunky ušetřil spoustu peněz. Tedy rozhodněte se jak chcete, ale takovýhle s letníma pneu obvykle v zimě tahám z příkopu. -
« Re: Jaké pneu?
Se 4x4 pojedu už šestou zimu. A po zkušenostech z první zimy bych nikdy nejezdil s ničím jiným než se zimními pneu. Nejde ani tak o to se rozjet ale BRZDIT. A s bržděním je na tom 4x4 stejně jako zbytek. Ovšem je zde jeden podstatný rozdíl. Jen tak mimo následující zkušenost mě stála dvě zimní gumy a jeden ráfek. 4x4 totiž rozjedete (pokud chcete) na stejnou vzdálenost oproti zbytku tak rychle, že se to občas nedá už rozumně ubrzdit. Takže já to mám jasný. V zimě si v autě užívám, těším se na ní a proto bych nesnesl jakýkoliv kompromis. "Staré" zimní pneu jsem měnil když měly ještě 6mm vzorek. -
« Re: Jaké pneu?
Já jsem 100% zastánce zimních gum na zimu. 4x4 ti moc pomůže při jízdě na ledě a sněhu. Ale když to máš zastavit na ledě s letníma nebo ALL W. můžeš mít třeba 10x10, ale jede jak po másle. Najezdím tak 80-100000 za rok, a bohužel si nemůžu říci - je hnusně nikam nejedu. -
"-- skrytý --" 01.11.01 23:08
« Re: Jaké pneu?
Mně šlo spíš o to, jestli se 4x4 a letníma gumama v zimě cítíte jako se sjetýma na vodě s 4x2 a nebo jestli se s tím v těch plískanicích dá jezdit i na letních - donedávna jsme to v rodině praktikovali i se 4x2. A když teď právě máme "nově" čtyřkolku, tak jsem chtěl slyšet nějaké rozdíly v chování oproti klasické dvojkolce. Protože mezi malojezdiče bych se dvakrát neřadil - v zimě jako v létě.
S tou čtyřkolkou jezdíme zatím od léta, takže jediná klouzavá zkušenost je z bahna z lesa a pole :o) a jedna z kolejí na mokré dálnici za hustého deště - ovšem to se nedá nazvat klouzavá zkušenost, protože místo aby se zakuckala jako dvoukolka, tak si té vody skoro ani nevšimla a dokonale držela stopu. -
« Re: Jaké pneu?
Malé info k těm "all-weather" - před týdnem jsem zíral na letošní předzimní německé testy zimních i jiných pneu, kde se na špici umístila mj. nová celoroční Goodyear Vector (porazila i mnohé zimní speciály). To by mohla být ideální guma pro "malo-jezdiče". -
"-- skrytý --" 01.11.01 12:20
« Jaké pneu?
Mám takový dotaz na ty, co jezdí už delší dobu s nějakým opravdovým 4x4 (ne haldex a podobné náhražky): používáte zimní gumy nebo to není zapotřebí a stačí nějaké "all weather"? Nemyslím, že by se na sníh zimáky nehodily, ale když člověk jezdí víceméně jen po neuklízené Praze, tak jestli má nějaký výrazný smysl je tam dávat? -
« Re: vliv 4WD na životnost pneu
Týden jsem byl mimo, tak odpovídám až teď. Názor, že se u čtyřkolek sjíždějí rychleji gumy, jsem zaslechl od jednoho automechanika před pár lety, když jsem jsem při nákupu Tempry váhal mezi "1.9TD" a "2.0i 4x4". Docela se mi to zdálo (a zdá) logický, že u normální "dvoukolky" je odvalování předních a zadních kol víceméně nezávistlé, kdežto u "trvalého 4x4" je mezi předními a zadními koly stále jistá kinetická vazba (a to i přes diferencíál) a tudíž se gumy sjíždějí rychleji. Toť vše. Pokud to platí (?), tak dost možná jen pro normální "nesportovní" jízdu - chci říct, že kdo má silný auto a je to jen dvoukolka, tak nejspíš při věčném hrabání (pokud ho nezklidňuje TCS) oddělá přední gumy rychleji než kdyby měl čtyřkolku. -
"-- skrytý --" 28.10.01 13:14
« Re: to NOVAK
Mám pocit, že Haldex se zapíná asi 30 ms, což je dost krátká doba. Kdyby tam byla klasická viskospojka, tak by to bylo o něčem jiném. Mimochodem ta "čistě teoretická" situace může opravdu velmi pohodlně nastat. Naštěstí ale ty podmínky pro ni většinou nejsou, proto se to může zdát někomu nemožné.
k pneu: já na Bravurách jezdím (s CarinouE), na hlučnost už jsem si zvyk, ale je to vážně strašný rozdíl přesednout do auta, které má kromě stejně tichého motoru i tiché gumy. Ale je zase fakt, že kromě jednoho nepříjemného sklouznutí na písku na betonu mne ještě ve štychu nenechaly. Jo, a pak mají ještě jednu nevýhodu - teď mají vzorek cca 4 mm a i ten slabý 105koňový motor je na mokru protočí i na trojku... Což se dřív nestávalo.







