Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 01.01.02 21:40
« Haldex
Ještě - konečně jsem viděl, jak se chová v praxi Haldex. Jako s pravou čtyřkolkou se s tím rozjet nedá - viděl jsem maníka, který chtěl dělat s CRVčkem frajera a rozjet se se zahrabáním všech čtyř kol, což se mu nakonec po kouskách podařilo - nejdřív se, odhadem, tak 5x protočila přední kola a pak se cca stejnou rychlostí začal protáčet kola zadní. Mé shrnutí zní - je to fakt jen levná náhražka, občas nebezpečná. A jak jsem zjistil za cestu do Krkonoš a zpět - dost lidí s těmito náhražkami si myslí, že můžou na sněhu jezdit jako na suchém asfaltu... bohužel. -
"-- skrytý --" 01.01.02 21:32
« Re: RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
Záleží právě na tom, jak je udělaný - třeba Torsen by měl opravdu sepnout "úplně" (to vychází z účinnosti šnekových soukolí). Ještě jsem ale nezjistil, co je pořádně v té RAVce. Jinak, teď jsem se vrátil z hor, tak byla na zkušené a zjistil jsem tak jedno (pro srovnání) - co nevyjede dvoukolka s řetězy, vyjede ještě RAVka bez řetězů a co nevyjede RAVka s řetězy (bohužel jsem neměl žádné k dispozici, takže to jen tak co jsem viděl v okolí), vyjede něco s redukcí a mechanickými závěrami středu a zadku. Ta redukce vážně dělá zatraceně moc - zahrabali jsme se totiž na takové cestičce do poměrně prudkého kopce (zapad jsem kolem do příkopu, když jsem na ní chtěl ze strany vycouvat a zadek sjel po straně) - na pomalé rozjíždění (kterým by šlo vyjet) to mělo málo síly a na rychlejší se kola protáčely. -
"-- skrytý --" 26.12.01 12:15
« Re: RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
Tak se ta 360tka povedla, ale je na to potřeba minimálně 25x25m plocha a prašan na ledu, jinak to bohužel nejde.
A taky už jsem zapad - sedlo si to mrcha do asi 45 cm hlubokého závěje na břicho. A taky musím někde zjistit, jak je udělaný ten samosvorný diferenciál vzadu, protože když bylo každé zadní kolo jinak vysoko, tak zabíralo jen jedno z nich, mrcha. -
"-- skrytý --" 19.12.01 19:25
« Re: RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
Jde s permanentní čtyřkolkou - a právě i to líp vypadá, protože se netočí kolem předních kol, jako zadokolka, ale skoro kolem vlastní osy. Jenže jakmile se zamkne středový diferenciál i zadek, tak je to bohužel nemožné. -
« Re: RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
našrot: Ona jde 360ka i stou permanentní 4 kolkou, ale zase taky jiným postupem. Pokud máš dobrej podklad, tak si můžeš dokonce navolit, kolik jich chceš udělat. I když věřím v kvality Toyoty, tak bych to z čistýho soucitu už jen s těma předníma kloubama nepokoušel. :-)) -
"-- skrytý --" 18.12.01 18:24
« Re: RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
Věřím, že se to může vysypat (viz Murphyho zákon - když se může něco pokazit, pokazí se to; a když ne, tak se to pokazí taky). Za ručku samozřejmě netahám pod plynem a jen s vymáčknutou spojkou (právě abych jí neurval) - vzhledem k tomu, že byla od počátku použitá asi tak pětkrát, tak právě možná ty rány od ní být můžou (zvlášť když se zatáhne v takové 40tce). Takže sice přes ručku to otočit jde, ale nechce se mi do toho :o). A k té životnosti - vzhledem k tomu, že je to už třetí Toyota v rodině a předchozí dvě mají najeto 220 a 170 tis. a upřímě řečeno, občas s nimi jezdím jako kdybych je chtěl po dojetí do místa dát rovnou na repasi :o) a zatím nebyl žádný problém (akorát jsou to dvojkolky, takže tam odpadá problém se silou na zadních kolech), tak předpokládám, že to vydrží alespoň podobně - jen pro ilustraci: teď nejnovější automatická převodovka pro Chryslery (po cca 40ti letech první nová :o)) je počítána na životnost 250tis. km při 6500 ot/min...
2 prof: Vzhledem k tomu, že RAVka patří do kategorie SUV, tak bohužel nemá vypínatelný předek a ještě k tomu má viskózní uzávěrku kolem středového diferenciálu a ještě LSD vzadu, takže si na 360tky můžu nechat zajít chuť. Prostě to jezdí normálně dokolečka a vypadám jak na kolotoči :o) -
"-- skrytý --" 18.12.01 08:34
« Re: RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
Zhruba rovnako velke, hrubka je cca 4-5cm. Prof ma pravdu, na rally v N-kach sa menia zadne difaky za heavy duty, ktore to vydrzia. Seriak ma 2 moznosti: 1. povoli rucka (jeden novinar ju urval na GT) 2. povoli difak. Mozno aj preto je seriove nastavena tak, ze zabera az hore. -
« Re: RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
našrot: No, obvykle jsou u Toyoty tyhle díly drahý všechny. Taková vyskakující 5ka u LandCruisera = 50 litrů hrubýho odhadu. Nespravoval jsem to já, ale bylo mi to tlumočeno člověkem, kterej ty skříně dělal dvě. Když jsem si chtěl objednat listový péro na HD 60, tak jsem při ceně 16 tis. za jedno couvnul, atd. Nepochopil jsem dost dobře, jaký kousky s tím děláš, ale pokud chceš tahat za ruční brzdu, když máš zapnutej předek, tak to je trochu raubírna. Nevím sice, jstli má RAV mezinápravovej diferák v tu chvíli otevřenej, nebo zavřenej, ale v obou případech to bude znamenat dost velký rázy na celou soustavu. Konec konců píšeš, že se takovej obrat dělá blbě, což by ukazovalo na to, že ten diferák uzavřenej bude a tudíž s tím ten obrat teoreticky udělat ani nejde. Ona ručka není dělaná na to, aby se s ní dělaly smyky. Na to ji žádnej Japonec tutově nepočítal :-) Ten obrat se dělá jako s klasickým zdkem. Když stojíš, nebo pomalu jedeš, dej kola do rejdu a dupni na plyn, aby se ti kola začaly prokluzovat. Musíš mít ale předek vypnutej. Najednou se točíš tak, že to nestíháš rovnat. Nedoporučuju to cvičit na parkingu mezi dvěma řadama aut :-) No, a jestli můžu, tak bych ti chtěl dát jednu fakt přátelsky míněnou radu. Nespoléhej na to (alespoň co se týče auťáků), že pokud je něco dobře spočítaný a vyrobený, tak že se to nemůže vysypat. Může, ale nemusí, stejně tak nemělo by, ale může. O tom většinou rozhoduje něco, nebo někdo mimo naše chápání. Věř, že až se ozve "křup!", tak zrovna ve chvíli, kdy to budeš potřebovat nejmíň. :-) Mimo mý chápání bylo vždycky to, že známýmu, kterej se stejným autem dělá trvale daleko horší a drastičtější pokusy, se nikdy nic nevysype a mě stačí najet na obrubák, prudce zatočit, nebo přidat plyn a můžu se pod tím válet zas tejden. :-))) -
"-- skrytý --" 17.12.01 10:27
« Re: RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
Ne e, jsou to pakny na buben - normální pakny, když se jima i brzdí, musí mít poměrně malou vůli za pohybu, tudíž je třeba poměrně přesná výroba (i když se bržděním ojíždějí) a tedy je to drahé. Bubnové brzdy, které jsou jen pro ruční brzdu takové nároky na přesnost nemají, takže vůle může být třeba i 5 mm. Ten dosed samozžejmě není slyšet vždy, ale jen když se za tu ručku za jízdy prudce zatáhne. -
"-- skrytý --" 17.12.01 09:04
« Re: RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
Tiez nechapem, najma, ak napr. taky MB vyrobi 400Hp coupe a dodava ho s automatikou a dovodom, ze s manualom by to sofer nezvladol:)))
Tie zvuky budu asi nieco ine, inak je zaujimave, kolko japoncov ma rucky riesenu bubnami na kotucoch... -
"-- skrytý --" 16.12.01 17:53
« RAVka na Bridgestonech a sníh a náledí
Tak konečně napdlo trochu sněhu i v Praze, tak jsem zkoušel co jde. 360tku neudělám, ani kdybych do ní ze strany strkal. Zkoušel jsem to na sněhu i ledu a jediné co to udělá je, že než se zavře uzávěrka kolem středového diferenciálu, tak se trochu tlačí zadek před předek, ale pak to jede jako do normální zátáčky (to trvá cca 1,5 s). Blbě se s tím dělá i obyčejný obrat na ručku, poněvadž to jen na ruční brzdu má extra bubny (na normální jsou diskové), které si nijak na minimální vůli nehrají a ani nejsou tak silné jako normální brzdy, takže se páka ruční brzdy musí vytáhnout až na konec a hlavně se mi nelíbí ten zvuk dosednutí paken na buben.
Co je ovšem výborné je, že i když se při rozjezdu na sněholedu sešlápne plyn až na podlahu, tak se to plynule rozjede (i když ty kola se na sněholedu už taky protáčejí, ale táhnou - díky poměrně malému výkonu). Takže zatím jsem se čtyřkolkou nadmíru spokojen.







