Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 19.08.02 10:23
« Re: Pohon vsech kol - zbytecnost?
4x4 jednoznacne prinos je. Nebudu se zabyvat provoznima a porizovacima nakladama. Jako vlastnik nekolika generaci M3 a M5 a ted i Imprezy k tomu snad budu mit relevantni nazor. Auta typu M3 se perfektne ridej, pekne padaj do zatacky a jsou takovy vypiplany. Musis mit ale sakra citlivou nohu na plynu protoze to v meznich podminkach je dost nestabilni. Subaru jednoznacne vede v trakci. Proste mu nalozis a kdyz je nasmerovany alespon priblizne kam ma tak ho zastavi jen fyzikalni zakon a odstrediva sila. S tou si ale pohraje lip nez pohon jedne napravy. Kdyz jde do tuheho tak kdyz jdes v zatacce uz treba pres zadek ven tak ho jeste vytahnes. Rovnez smyk kterej je u zadokolky ze se neda srovnat (cca 60-70 st.) tak u Suba se mi povedlo asi 200 stupnovy odsazeni (jel jsem do zatacke zadkem a jeste o neco vic fakt :-). Proste kontra, plyn a predek to dohnal. No takze se smerovou stabilitou si neni potreba delat si moc hlavu. Takze zatimco na mokru atd jenom s M3 hlidas abys nedostal hodiny a jedes velejemne, se Subem davas furt plnej a smejes se. Diky pohonu 4x4 se ale nechce autu do ostrejsich zatacek. Proste predek jde kdyz to prezenes po tecne ven. Ale to je uz pak chyba a prehnanej najezd je jezdecka chyba vsude. TAk a ted to podstatne. Kdyz se dostanes se 4x4 za hranici adheze pak se dejou veci! Auto nekolikrat meni charakteristiku - nerikam samovolne ale je treba si osvojit par technik jak to mit pod kontrolou. Proste je chvili nedotacivy, chvili pretacivy a uridit to chce pak obrovskej cvik. V zavislosti na konstrukci diffu (torsen , visco nebo elektronicka zavera jako ma treba E7) se to chova jinak a nelze generalizovat. Osobne bych uvital na chvilku odpojit mezinapravu pri najezdu do zatacky kvuli lepsimu zatoceni ale co, alespon poctive trenuju. Dalsi veci ktere muzou pomoci je u Imprezy treba samosvor vepredu, da se sehnat elektromag zavera na central (v anglii to umej namapovat a pripojit na ECU a pak to funguje jak si reknes). Vsechno ma sve pro i proti. Spouste vlastnostem lze predchazet jizdnimi dovednostmi, geometrii a stabilizatorama podvozku, tlumicema, tlakem v pneu atd. atd. atd. -
« Re: Pohon vsech kol - zbytecnost?
to GeorgRolf: až budeš někdy kupovat toho dalšího subiho, tak abys nebyl překvapen. Pokud vím, tak žádný současný model nemá mechanickou uzávěrku diferáku a jen některé mají na zadku samosvor (např. forester s-turbo) a impreza STi má samosvor vepředu i vzadu. I když z mé 6-ti leté praxe se subi "jen" s viskózní spojkou to snad tak nevadí. Plus je to, že už mají ruční brzdu na zadku. -
« Re: Pohon vsech kol - zbytecnost?
Nevim,jestli má cenu abych se do debaty zapojoval jakožto vlastník 11 let starého Subaru,ale...Nemyslim si,že by boxer byl nějak přehnaně užranej..normálně si vezme cca 8/100, což je podle mě u takhle starýho auta s motorem 1,8 vcelku v pohodě a ani při jízdě naprosto na max (dálnice pořád 170-190km/h) v pěti lidech mi nevylezla spotřeba přes 10/100.Podotýkám,že mám verzi s trvalým AWD a ne s odpojitelnou zadní nápravou. V serepentinkách v kopcích hlavně za mokra to nemá nejmenší chybu a když napadne sníh a je zle,mám tam normální mechanickou uzávěrku mezinápraváku (čili auto má pak pohon jako běžný off road),k čemuž se Haldex ani Torsen nemůžou nikdy přiblížit. Fakt je,že krouťák motoru je v nižších otáčkách spíš na úrovni 1,6,ale to je obecně problém spousty japonskejch motorů (prostě pod 4000rpm se nic neděje).Jediný co mě na tom štve je,že Japončíci ve snaze o maximální originalitu vymysleli ručku na přední kola a já si tudíž nemůžu v zatáčce pomoct podtrženim zadku. Kupoval jsem ho v autobazaru v lednu,když byl sníh a chlapík z toho byl docela nešťastnej,protože přestože tam měl ještě Nissan Sunny 4x4,Sierru 4x4 a Vectru 4x4,tak jedině s timhle Subaru dokázal na sněhu a ledu roztáhnout zamrzlý auta(prostě uzávěrka diferáku je nad všecky elektronický kouzla).Ještě k tomu podotýkám,že to neni moje první čtyřkolka,před tim jsem jezdil se spoustou off roadů,takže nějaký to srovnání mám a Subaru bezkonkurenčně vede (moje další auto se bude určitě zase jmenovat Subaru).Tak to jen tak na okraj pár postřehů z praxe. -
« Re: Pohon vsech kol - zbytecnost?
Je fakt, že člověk k běžnému úkonu 'přemístění se z místa A do B' nepotřebuje zrovna auto se 4x4. Dnes je třeba lepší mít alespoň člun, že. Ale pro mě je i důležité chování za deště, akcelerace na mokru na křižovatkách v kopci a ne jen jízda na horách ve sněhu... Když jsem si vybíral auto, tak se mi šíleně líbil Ford Mondeo. Kufr jako kráva. Furt něco někam stěhuju. Z tohoto pohledu ideál. Jenže pak jsem párkrát viděl co s tímto autem a plně naloženým kufrem udělá mokro a o zasněžené silnici a tahání přívěsu nemluvě. Prostě nechci absolutně žádné kompromisy. Takže jezdím v subaru a problémy jakéhokoliv rázu se rovnají 0. A třeba i tom to je...Holt se to stále motá kolem toho co člověk potřebuje, co ocení, co mu vyhovuje, v čem se cítí dobře a na co má. -
"-- skrytý --" 16.08.02 11:58
« Re: Pohon vsech kol - zbytecnost?
Uprime - boxery nemiluju, protoze s nima mam osobni zkusenosti a ani jednu kladnou. Chapu, ze Subaru je dela lip nez AR (ale za cenu drastickeho snizeni vykonu a pokriveni krivky Mk), ale boxer je principialne problematicky motor, byt ma i radu vyhod. Auta, ktera zminujes jsou prave spis do bahna a snehu, nez na obycejne jezdeni. Dale nevidim duvod, proc by ctyrkolka nemela byt ovladatelna i za hranici smyku - spousta z nich je prave k tomu urcena (byt se jedna predevsin o ty sportovni, ale i treba starsi Audi Quattro je v pohode). Haldex je pokus o eliminaci nevyhod systemu 4x4, ALE zase podstatne redukuje i jeho vyhody (neco za neco). Myslim si ale, ze to neni uplne spatna vec. Jen si nejsem jist, jestli potize Audi TT nejsou zpusobeny prave Haldexem...Jeste existuje par aut, ktery maji samosvor na jedny hnany naprave, coz jim podstatne zvysuje ovladatelnost, ale je jich malo. To je mozna 3. cesta. Me osobni zkusenosti s takovyma Lanciema (Thema, Dedra, Delta, Kappa - vsechny jen s turbomotorem) jsou celkem o.k., v zime to jede podstatne lip nez klasicky predohrab, ale samozrejme na quattro to nema. Zato veskery elektronicky srot v podobe antiskluzovych systemu (ktere pribrzduji kola) jsou uplne k nicemu a od nich co nejdal! Vytrhat, znicit, prestrihat!!! -
"-- skrytý --" 16.08.02 09:20
« Re: Pohon vsech kol - zbytecnost?
Mněl jsem a stale mam možnost takový kočár kočírovat,ale sám mám "jen" obyč.Oktavku 101k-74kW kombi.Chuť jsem mněl,ale ne finanční.:(No,snad někdy příště.Doufám :)))
Pavel
P.S.Zažil jsem na vlastní kůži,co "udělá" - přední náhon a co 4x4.A moc mi nebylo do spěvu ani v jednom případě... -
"-- skrytý --" 16.08.02 08:24
« Re: Pohon vsech kol - zbytecnost?
Já si dovolím nesouhlasit.Proč?,ptám se.No,to není jen lepší chování vozu za snížených adh.podmínek,ale také při normálních podmínkách třeba v létě.Auto se oproti jiným pohonům;přední=nedotáčivé,zadní=přetáčiv… neutrálně.Ano,má "malou" nevýhodu,a to,pokud ustřelí tak se s tím už nedá nic dělat,ale to platí i pro ostatní pohony(fyzikální zákony se nedají obejít,bohužel-nebo bohu díky).Můj osobní názor je te,že pokud máš auto co má ten to druh pohonu(4x4),tak máš daleko větší šanci na reakci,za krizových podmínek.A nemusíš se zrovna pohybovat někde "v pralese".
A rozhodně je to z mého pohledu,rozumnější 4x4 než vrazit prachy do nějakého tuningu,neb spotřeba je pak vyšší u tun.,než 4x4.Tak a dost,jsem unaven...,hard je zalcen infomacemi a kolabuje.;-)))
Pavel -
"-- skrytý --" 16.08.02 08:23
« Re: Pohon vsech kol - zbytecnost?
Já si dovolím nesouhlasit.Proč?,ptám se.No,to není jen lepší chování vozu za snížených adh.podmínek,ale také při normálních podmínkách třeba v létě.Auto se oproti jiným pohonům(přední=nedotáčivé,zadní=přetáčiv… neutrálně.Ano,má "malou" nevýhodu,a to,pokud ustřelí tak se s tím už nedá nic dělat,ale to platí i pro ostatní pohony(fyzikální zákony se nedají obejít,bohužel-nebo bohu díky).Můj osobní názor je te,že pokud máš auto co má ten to druh pohonu(4x4),tak máš daleko větší šanci na reakci,za krizových podmínek.A nemusíš se zrovna pohybovat někde "v pralese".
A rozhodně je to z mého pohledu,rozumnější 4x4 než vrazit prachy do nějakého tuningu,neb spotřeba je pak vyšší u tun.,než 4x4.Tak a dost,jsem unaven...,hard je zalcen infomacemi a kolabuje.;-)))
Pavel -
"-- skrytý --" 15.08.02 13:37
« Pohon vsech kol - zbytecnost?
No nevim, asi to nebude tak cernobile. Pokud nekdo prosi boha, aby mu odpojil napravu pri deceleraci auta, tak do neho nema lezt, kdyz ho neumi ridit. A pohon vsech kol jako zbytecnost vidi jen ten, kdo se v zivote ani nepriblizil hranici adheze, takze jej ani neoceni. Pokud ale seriozne vezmeme v potaz, ze pohon vsech kol znamena vyssi hmotnost, mensi variabilitu a vyssi provozni naklady, je otazka, co nabizi. Vetsina techto systemu bez samosvornych diferencialu je dobra jenom k tomu, aby auto za snizenych adheznich podminek jakztakz fungovalo. A pak je otazka - je-li snih cca 3 mesice v roce - zda ma smysl vsechno s sebou tahat i po zbytek roku. To si kazdy musi rozmyslet sam, ale treba si spocita, ze pak se mu vic vyplati objednat si do zaveje rolbu, nez cely rok platit za zbytecnost. A prave u Subaru k tomu jeste prispivaji boxery, ktere jsou uzrane jeste vic, nez jakekoliv radove agregaty. Takze pokud nejezdis casto v bahne a zavejich, jaky prinos pro tebe bude mit takove auto? V cem bude lepsi, nez klasicky predohrab? A samosvory nabizeji stejne jen sportovni auta (dneska snad uz jen Impreza, Audi S4 a Lancer EVO + GALANT VR-4 + 3000GT), jejichz smysl a urceni jsou odlisne, nez hledisko spotreby paliva a provoznich nakladu. Zde jde o minimalizaci casu, ktery automobil potrebuje k premisteni se z bodu A do bodu B. Ano, tady quattro nicim nenahradis, ale kdo umi takove auto vlastne ridit? A jde to vubec v silnicnim provozu, kde za kazdou zatackou muze cihat odstavena Tatra nebo brzdici zenska? Ja sam treba na quattra nedam dopustit a jizda s autakem s trojici samosvoru je pro mne vrcholnym zivotnim zazitkem, ale kazdy at zvazuje sve moznosti (hlavne financni), schopnosti, potreby a touhy. A pak treba zjisti, ze je pro neho pohon vsech kol zbytecnou zatezi v aute i v penezence. -
« stavros:
cauky,taky mam podobny problem,ale premyslel jsi o Jeep Grand Cherokee 4.0 + PLG? Za cca 700 000 uz koupis r.v. 1999,pokud trosku popremyslis,lehce si spocitas kolik vlastne za lpg,.... taky prochazim stranky,ale vzdycky skoncim u granda...:-) Taky v dieselu se uz da sehnat za rozumne penize...zalezi ovsem na tobe,jestli chces auto,nebo AUTO ...:-)







