Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Ad Haldex
novak: Jazdil jsi někdys opravdovou 4x4 (stálý náhon) a zkoušel jsi uzavřít uzávěrky? Se stálým náhonem vlítneš do zatáčky, necháš přední kola ve směru jízdy a šlápneš na plyn. Auto krásně profrčí zatáčkou. Pokud ale ubereš plyn a začneš točit volantem jak u př. náhonu, skončíš mimo. Sám jsem si to vyzkoušel, ještě, že jsem měl uzávěrky diff. a vyhrabal jsem se. Jinak uzávěrky jsou super, pokud máš jen jedno kolo na asfaltu, tak vyjedeš. Sice to jede pořád rovně, ale vyjedeš. U Oktávky jsem zapadl na horách a obě levá kola byla ve sněhu. Tam Haldex totálně zklamal a ačkoliv se zapnul, tak se jen levá kola protáčela a to bylo vše (pěknej hnuj za ty prachy). Je to čistě vyprošťovák, když se přední kola protáčejí. Výhodou (i nevýhodou) je, že se zapíná kdykoliv a plynule. Je to super když třeba jedeš do prudkého kopce (rovně) a začnou ti přední hrabat (tahá to za volant sem-tam). Tam se připojí zadek a už to frčí. Dá se s tím i vyhrabat ze závěje (na rozdíl od Hondy CRV). Nejlepší jak vyzkoušet Haldex, je na mokru v kopci zařadit jedničku a plnej kotel a pustit rychle spojku. Zabere předek a protočí se, tak se přidá zadek a buď to chcípne nebo se začnou protáčet všechny 4ři kola. Povedlo se mi to na náledí. Stál jsem v kopci, všechna kola se točila auto tancovalo ze strany na stranu ale dopředu nejelo :-)) Jinak ten Haldex nejen spíná, on plynule při píná zadek. To ani nemůžes cítit nějaký ráz. -
« Re: Ad Haldex
Měl jsem Passat 4x4 stálý náhon s uzávěrkami differáku a teď mám možnost jezdit s Oktávkou 4x4 TDI PD (110kW). Passat měl tu výhodu, že když se uzavřely uzávěrky, tak se vyhrabal z čehokoliv, akorát zatáčet moc nešlo. U Oktávky je tento efekt podobný. Zadní nápravu připojuje velice brzy a bez větších rázů, ale vždy se změní jízdní vlastnosti vozu. A na zasněžené silnici při rychlosti kolem 80km/h je to docela divočina. Je to ale lepší jak viskozní spojka, která je takový krám, že se s ní v pohodě člověk zahrabe i na parkovišti. Osobně bych bral možnost stálého zapnutí Haldexu (nějaký spínač na řadící páce), ale to odporuje myšlence automatiky. Že jsou Oktavky 4x4 ukazuje i to, že je používá rakouská policie. -
"-- skrytý --" 01.11.02 20:11
« Re: Ad Haldex
k tomu přiřaditelnému pohonu atp.: pokud jde o přiřaditelný pohon typu Citroen BX či, pokud si to nepletu, AlfaRomeo 33, pak je to mechanicky v podstatě stejná záležitost jako Haldex, akorát člověk je v případě ovládání nahrazen elektronikou (i s chybami :o) ). Tedy řekl bych, že Haldex je prostě dalším elektronickým "módním" výstřelkem. Osobně jsem proti mnohým automatickým připojovačům a odpojovačům - vadila mi i viskozní uzávěrka kolem mezinápravového diferenciálu na nové RAVce - oproti staré tím snížli "rozjezdnost" ze zahrabání v kopci, protože to prostě funguje jen dokud se jede.. Haldex mě štve tím, že se připne v jakékoliv rychlosti, což je na něm i z hlediska dynamiky apod. ta nejhorší vlastnost, co může mít - optimální by bylo jeho připínání omezit např. do cca 40km/h, kdy ještě moc škody způsobit nemůže. Pak myslím, že by to rázem byl velmi dobrý systém "třetinových 4x4". -
« Re: Ad Haldex
Mám,já bych už asi ze dvokolky prostě neměl ten správný pocit.Dost dlouho jsem jezdil s různýma off roadama,většinou ovšem levnější a starší typy.Jelikož jsem ale teď potřeboval něco na dálnici co by trochu jelo a při tom zas tak moc nežralo,nestálo majlant,tak jezdim s 10 let starym Subaru Leone 1,8 s trvalym pohonem všech kol a ručně ovládnou uzávěrkou mezinápravovýho diferenciálu.A vcelku velká spokojenost i když Impreza to holt neni no... -
« Re: Ad Haldex
Abychom si rozuměli,já osobně zastávám stanovisko,že pořád je lepší auto s Haldexem,než předohrab,akorát já bych si za ty peníze prostě vybral jinak a myslím,že lépe.Takže nechci použít výraz "křáp" protože to jistě neodpovídá realitě.
A navíc je fakt,že neexistuje ve stejné cenové hladině vozidlo,jež by mělo trvalý pohon 4x4 a motor TDi jako má třeba Octavia s Haldexem.Mě osobně by nevadila dvoulitrová Impreza,která je plus mínus v nejlevnější verzi za cenu té Octavie,ale pochopitelně dost lidí chce motor TDi.
Co se týká vozidel s řaditelným 4x4,tak není na výběr myslím žádné,pokud nechci koupit zrovna off-roada.Nemluvě o tom,že nezkušený(neinformovaný) řidič může řaditelný pohon 4x4 poměrně snadno poškodit.
A pokud jde o zkušenosti těch lidí,tak by mě zajímalo,pro kolik je auto s Haldexem první vozidlo,jež má poháněnu víc než jednu nápravu a kolik z nich mělo možnost srovnat ho s jiným systémem 4x4,zvláště v náročných podmínkách. Protože pokud moc zkušeností se 4x4 nemám,tak je pro mě Haldex v autě rozhodně velký skok proti předo či zadohrabu a pochopitelně musím vykazovat onu velkou spokojenost. -
« Re: Ad Haldex
No pokud bychom uvažovali tímto směrem,tak bychom pochopitelně došli k závěru,že pro 99% lidí v 99% případů stačí předohrab a tudíž nemá smysl 4x4 v jakékoli podobě vyrábět. A upřímně vzato v této situaci by samozřejmě také nejvíce posloužilo vozidlo s manuálně přiřaditelným pohonem 4x4,což je jednak levnější a druhak mnohem jednodušší než Haldex. Čili zdejší kritika Haldexu vychází z toho,že není ani ryba ani rak...neposkytuje uživateli to,co plnohodnotný trvalý 4x4 ani to co řaditelný a vypínatelný 4x4. Více méně má spíš to horší z obou systémů. -
« Re: Ad Haldex
zpátky k Haldexu: V sobotu jsem se s předohrabem hrabal (doslova) po rozmočený polní cestě do kopečka, drny a bahno lítaly všude okolo, auto celý od bahna a stejně moc nechybělo a šel jsem pěšky. Tak jsem si řikal, jak by takovej v tomhle tématu často napadanej Haldex bodnul.... -
« Re: Ad Haldex
Hrubago...díky. S tou ojnicí máš samozřejmě pravdu,velikost zdvihu závisí na délce kliky. Myslel jsem to tak,že delší klika znamená automaticky i delší ojnici. Jinak samozřejmě délka ojnice sama o sobě nic přímo neovlivňuje,takže se za tu chybičku omlouvám. -
« Re: Ad Haldex
Tak to myslim neni...ono jestli bude motor více konstruován na "krouťák" (v nižších otáčkách),nebo na výkon (ve vyšších otáčkách) závisí hlavně na poměru mezi zdvihem (čili vlastně velikostí kliky na klikovém hřídeli a délce ojnice) a vrtáním (čili průměrem válce).Podle toho se motory dělí na "podčtvercové" s větším vrtáním a krátkým zdvihem což je případ většiny boxerů (ale taky např.motory pro F1,kde jde hlavně o otáčky a výkon a kroutící moment je až druhořadý),"čtvercové" kde je poměr mezi vrtáním a zdvihem stejný a "nadčtvrecové",kde je délka zdvihu výrazně větší než vrtání(to jsou prakticky všechny diesely,ale i řada benzinových motorů).Už z logiky věci vyplývá,že podčtvercový motor se bude mnohem rychleji vytáčet do vyšších otáček,protože pohyb pístu ve válci probíhá po mnohem kratší dráze (a jak jsem psal na ojnici a kliku navíc působí menší setrvačné,odstředivé a další síly),na druhou stranu síla působící na klikovou hřídel má mnohem menší "páku",čili motor má méně síly,tedy kroutícího momentu.U boxeru jde navíc i o to,že je proti řadovému motoru lépe "vyvážený"..prostě síly nepůsobí pouze jedním směrem a navzájem se lépe vyrovnávají (levá x pravá x levá x pravá),takže dosažení vyšších otáček je ještě o něco snažší a běh motoru klidnější a vyrovnanější. Což je ovšem pouze teorie,pochopitelně to závisí i na mnoha dalších faktorech jako je průběh a čas vstřikování,zážehu,časování ventilů atd. -
« Re: Ad Haldex
Boxer je většinou (u Subaru vždy),konstruován jako krátkozdvihový,čili výrazně "podčtvercový" motor,což za prvé způsobuje nižší kroutící moment zvláště v nižších otáčkách,na druhou stranu to dovolí aby se motor snadněji vytáčel do vyšších otáček,při čemž hrozí např i díky menším setrvačným silám mnohem menší riziko poškození motoru. Např můj 10 let starý motor může bez problému točit 6500 ve srovnání se stejně starým řadovým čtyřválcem od VW,který je omezen na 4500,ale na druhou stranu poskytuje větší zátah "odspodu".







