Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Viskospojka a Viscomatic (jeste k Santa Fe)
to Georg Rolf et al: Tak jsem doma prohrabal casopisy a vytahl 4x4 Automagazin 3/2002, kde byly rozsahle firemni materialy k Santa Fe (a Terracanu) a taky redakcni clanek k pohonu u Santy od G.Achtenova, udajne tezke odbornice na pohon 4x4. Jsou tam i ty nakresy hnaciho ustroji atd. Nejspis vychazis z tehoz clanku. Tak jsem to prostudoval a podle meho jak text, tak obrazky svedci o tom, ze Santa Fe ma trvaly pohon vsech kol a mezinapravovou viskozni spojku=uzaverku (plus zadni diferak se zvysenou svornosti).
Formulace z textu: "svornost mezinapravoveho diferencialu je pro jizdu na kluzkem povrchu zvysena viskozni spojkou"
Ale hlavne z obrazku "Schema hnaciho ustroji" je zrejme, ze viskozni spojka (uzaverka mezinapravoveho dif.) spojuje unasec predniho planetoveho diferencialu a unasec mezinapravoveho dif. (ktery pohani kloubovy hridel k zadni naprave).
Takze pri vsi ucte doufam, ze jsi se zmylil a ze Santa Fe je trvala 4x4.
-
"-- skrytý --" 09.11.02 11:38
« Smysl 4x4
Rano jsem koknul ven a vidim snih. Vytahl jsem subaru na cerstvych novych zimnich pirelli a jel se projet. Razem pro me debata o 4x4 nabrala novy rozmer. Da se jet na snehu tak rychle a tak jiste a bezpecne ze proste i kdybych cele leto zbytecne tahal nejeke kg navic a vetsi spotrebu (teoreticky - 4x4 vyuzivam opravdu i v lete fakt) tak mi to stoji za treba i 10 minut se ctyrkolkou na snehu. To auto neuveritelne posloucha a jeste ted mi caka adrenalin usima ven. Proste je fakt ze trosku treningu je potreba ale muzes pak celou zimu jezdit jako Makinen. -
"-- skrytý --" 08.11.02 17:55
« Re: Ad Haldex
GeorgRolf: pokud se připojuje přední náprava a máš motor vpředu, tak se spojovací hřídel točí pořád a nic nepoznáš (a to nepoznáš ani na té oktávce, protože to není tolik, ale při návrhu se i s takovými dobnostmi počítá). Poznal bys to třeba na nějakém extrémě slabém motoru (proto např. nedělají tu 4kolku s 1,6tkou). Navíc ještě jsem to myslel v souvislosti např. se spotřebou (na které by se i ty malé ztráty projevit mohly) nebo třeba s bržděním - prostě tam zbytečně točíš a brzdíš poměrně velkou hmotu. Možná, kdyby se někdo rozhod porovnat brzdění v různých situacích u oktávky normálky a ala4kolky, tak by vyšla ta 4kolka hůř, právě kvůli tomu spojovacímu hřídeli. Bohužel v případě toho haldexu se to jinak udělat nedá, protože kdyby byl před ní, tak by musela být ten spojovací hřídel hodně předimenzovaný, kvůli rázům v krutu, které by na něj působili. Každý systém má holt svá pro a své proti. -
« Re: Ad Haldex
Našrot...ale houby.Za prvé ztráta výkonu(snížení účinnosti) tím,že se někdy točí nějaký hřídel navíc není nijak výrazná (mám zkušenosti např s terénním vozem,kde byly manuálně odpojovatelné přední náboje a ani po 5ti letech provozu jsem nepoznal žádný rozdíl mezi připojeným a odpojeným předkem-a to se toho v tomto případě točilo navíc podstatně víc,než u Haldexu).Ale to co já považuju za nevýhodu je to,že Santa fe má klasický mezinápravový diferenciál,za ním visco spojku,kde se naopak účinnost ztrácí v oleji ( a věř mi,že visca má hodně daleko ke stoprocentní účinnosti) a největší chyba je to,že pokud se octneš jednou nápravou na kluzkém povrchu a druhou např. na asfaltu,tak diferák funguje zcela standartně,čili nechá tu nápravu na kluzkém povrchu hrabat a ta na pevném se ani nepohne. -
"-- skrytý --" 07.11.02 19:19
« Re: Viskospojka a Viscomatic
a ještě tak nějak k tomu výběru na trhu: bohužel veškeré konstrukční záměry světových automobilek spějí k "eliminaci řidiče" - tedy podle mnohých ukazatelů nejvíce chybující součástky automobilu. Bohužel právě marketing nějak předbíhá jak požadavky trhu tak technický vývoj v těchto oblastech (víceméně každá automobilka musí mít v podstatě na každý autosalon nějakou novinku, aby nasytili novinářskými řečmi namlsané lidi). A pak to dopadá tak, jak to vidíme, že kvůli nutným "novinkám" se mnohdy posouváme vlastně zpět.
A ještě mě vlastně napadlo, kutile, jaks přišel na to, že ABS nefunguje na orig. čtyřkolce? To by tam nemohly fungovat ani normální brzdy... I když ty tam z hlediska silového působení fungují trošku jinak. -
"-- skrytý --" 07.11.02 19:13
« Re: Viskospojka a Viscomatic
Pavel_KR5: k té terminologii - správně je to vždy viskozní spojka a liší se jen použitím nebo spíš umístěním - aspoň to zase nedělá takový pěkný marketingový bordel v terminologii, aby se všechno lépe prodávalo (něco jako CommonRail = Akumulační vstřikování, staré cca 40let...). -
"-- skrytý --" 07.11.02 19:02
« Re: Ad Haldex
kutil: k té RAVce a měkkému sněhu: a) viskouzávěrka tam je, ne viskospojka
b) problém je totiž v opačné fukci těchto systémů - zatímco u Haldexu se přední kola protočit MUSÍ, tak při použití nějakého uzavíracího či spínacího členu na viskozním principu se přední (nebo zadní) kola protočit NESMÍ.. bohužel. Takže u té RAVky je jízda s ní hlavně o jemné práci se spojkou (což si přiznejme, že moc lidí nezvládá). -
« Re: Viskospojka a Viscomatic
No většina novinářů na detaily pohonu dost sere...prostě to má 4x4 a hotovo..maximálně opíšou něco propagandy z prospektů. Ta informace co říkám vyšla několikrát v časopise 4x4 Automagazín,kde jsou redaktoři docela dost na úrovni a podle všeho o systémech pohonu něco ví..a jelikož to tam bylo i s nákresem,tak nemám důvod jim nevěřit(proč by si ten nákres vymýšleli?). V jinejch časopisech ti prostě jen napíšou,že to má 4x4 s mezinápravovým diferákem a viscospojkou,což je více méně pravda..ale jaxi divně řečená. A jelikož ve srovnávacím testu vyšla "průchodnost" Santa-fe hůř,než třeba u Freelanderu,který má pouhou viscu a nic dalšího,tak na tom asi něco bude. Jinak jsem se Santa fe nejezdil,takže nevím,jak je na tom ve skutečnosti.Ale počítám,že ve srovnání s off roadem s přiřaditelnym pohonem a redukcí,nebo se Suba s manuální uzávěrkou,na který jsem zvyklej by mě to asi moc nenadchlo... -
« Re: Viskospojka a Viscomatic
to GeorgRolf: Diky za nevesele informace k Santa Fe. Pokud je to tak, jak rikas, tak 9 z 10 clanku o Santa Fe zajemce pekne lakuje. Jen jednou jsem nekde cetl neco v tom smyslu co rikas ty (o pripojovani zadni napravy).
No hold si budu muset pockat na Legacy Outback v dieselu (pred cca 2 roky probehla zpravicka, ze si turbodieselovej boxer nechavaji vyvijet u Porshe, ale zatim kde nic tu nic). -
« Re: Viskospojka a Viscomatic
Skoda, ze se v cestine pouziva termin "viskospojka" pro tak ruzne veci.
Mozna by bylo lepsi pouzivat terminy "viskospojka" jen pro pripojovani zadni napravy (Syncro apod.) a "viskozni uzaverka" pro viskozni uzaverku diferencialu (Subaru apod.). -
« Re: Viskospojka a Viscomatic
To magic...pokud narážíš na mé tvrzení,že je Haldex lepší než visco,tak si pořádně přečti souvislosti...psal jsem totiž,že Haldex je lepší než uspořádání pohonu u Hyundai Santa-fe...čili ne obecně u vozidla,kde visca slouží jako náhrada uzávěry diferenciálu,jako je třeba Subaru,nebo kde visca obstarává samotné propojení náprav jako např tušim u Freelanderu.Měl jsem na mysli konkrétně Santa-fe,které obsahuje mezinápravový diferenciál a !ZA NÍM! ještě visco spojku,která se pouze stará o omezení kroutícího momentu,který se přivádí k zadní nápravě. Takže pokud jsi reagoval na tento můj příspěvek,tak jsem to skutečně myslel jinak,než jsi to pochopil... -
« Re: Viskospojka a Viscomatic
to magic: díky za shrnutí. Ono to všechno začalo příchodem ABS. To totiž nefunguje na klasickém 4x4 se třemi diferáky. A tak se začaly vymýšlet systémy jako Haldex atd. Jde o to, že v případě zapnutí ABS je třeba rozpojit pohn náprav tak, aby se každé kolo mohlo protáčet nezávisle. To bohužel ani viskózní spojka neřeší. To řeší pouze Haldex. Viskózní spojka má velký problém v tom, že trvá určitou dobu než začne zabírat a potom zase trvá, než se rozepne. Nejlepší je ruční přiřazení, ale od toho se dnes upouští. Sám hledám 4x4, něco mezi osobním vozem a offroadem s diesel motorem za rozumnou cenu, který je schopný jezdit na ledu a sněhu. Zatím jsem nic nenašel. -
"-- skrytý --" 06.11.02 17:54
« Viskospojka a Viscomatic
Procital jsem si tady ty prispevky a jeste jsem zjistil jednu podstatnou zamenu: nekdo psal, ze "...Haldex je porad lepsi nez obycejna viskospojka". To je rozporuplne tvrzeni! Viskozni spojka je par frezovanejch lamel, mezi nimiz je olej urcity viskozity a kdyz se lamely hnaci oproti hnanym moc zrychli ci opozdi, viskozita oleje znemozni jejich otaceni a sepne je, jako by byly svareny. Viskozni spojka se BUD pouziva jako vlastni a jediny spojovaci mechanismus mezi napravami (coz je Haldex taky, jen je tam regulace tlaku toho oleje). To samozrejme je mozne, ale neni to permanentni 4x4. Slouzi to k pripojeni kol druhe napravy v pripade, ze ta prvni klouze. Ja jsem mel na mysli system, kdy je mezi napravami (nebo koly jedne napravy) mechanicky diferencial (at uz planetovy nebo celni) a viskozni spojka slouzi jako jeho uzaverka. Tento system pouziva Mitsubishi u vsech 2 nebo 3 diferencialu, Impreza u 2 (predni je volny) a Alfa/Lancia u 1 (mezi napravami + predni dohromady, vzadu je snekovy samosvor Torsen), Audi u starsich S4 modelu 1 vzadu (Torsen pro zmenu uprostred), Mazda uprostred, atd. To je neco uplne jineho. A samozrejme takovy system (Fiatem treba nazyvany Viscomatic) zpusobuje onen zmineny narust spotreby paliva (vsechna 4 kola trvale v zaberu), ale naopak umoznuje extremnimi jizdu. Myslim si, ze je obtizne zhodnotit nejak systemy dodatecneho pripojovani jedne napravy (vcetne Haldexu), protoze argument, ze se auto chova podivne je podle mne pravdivy. Velmi casto jeste zasahuje "elektronicky srot" v podobe ruznych ESP, ASR a OPBH, takze necitelnost chovani automobilu potom dosahuje hranice paniky. Na druhe strane ale auto vyjede i tam, kde jedina naprava uz nestaci. Ted by melo nasledovat prohlaseni, at si kazdy vybere, ale tech z permanentnich ctyrkolek nam nejak zbyly jen 2....? -
« Re: Ad Haldex
to MITSI: Pohybuju se většinou po Čechách a Slovensku a tam je to zážitek nejen v horách. Vloni jsem musel svoje Mondeo odstavit a jezdit s půjčeným Jeepem. Byla to síla, hodně najezdím a průjezd vrchoviny (dálnice D1) bez 4x4 prostě nešel. Klasická auta rozházená v příkopech (přece si nikdo na dálnici nedá řetězy,že) a tak byla místa, kda jsem projel jako jediný a většinou mě zastavil, jen nějaký *, který předjížděl zapadlé auto a zapadl taky. Ty jsem tahal z kopce dolů. Do ciziny většinou řetězy nepotřebuju, vždy bylo uklizeno a posypáno. -
« Re: Ad Haldex
to novak: Šel bych spíše do Foresteru (mám 190cm). To je takový kompromis. Akorát ten motor mě štve. S Oktávkou mám problém, hrozně se kradou. Skoro všichni známí, co je měli o ně přišli. A stále vidím vytrhané zámky a spuštěná okna. To mě dost odrazuje. Jak to řešíš ty?







