Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Ad Haldex
Kdo.. já to při popisu ještě o trošku zjednodušil...ty válečky byly namontovány na takové trubce se šroubovým závitem (tou trubkou otáčelo to kolečko co se s ním zvnějšku auta celá ta sranda ovládala)...a každej váleček byl k tomu upevněn ještě pomocí pružinky,což znamenalo,že když jsem s tím vnějším ovládacím kolečkem pootočil,tak šroubovice posunula válečky směrem k těm soustředným kolům s výřezy. Pokud výřezy nebyly přesně proti sobě,válečky pochopitelně nikam nezapadly,ale stlačily se pružinky a když se ta dvě soustředná kola pootočila (popojetím)tak,že se výřezy dostaly do správné polohy,tak pružinky válečky do těch výřezů natlačily. No a při vypínání to vypadalo obráceně...čili otočením ovládacího kolečka se pomocí šroubovice válečky z výřezů vytáhly.V praxi ovšem bylo někdy třeba kvůli tomuhle trošku zacouvat... -
« Re: Ad Haldex
GeorgRolf: jóó, dá se to při troše technické fantazie pochopit :-)), já zas přemýšlel, že je možné, že na těch kolech, resp. discích (chromované a děsně hluboké) byly nějaké krytky přes středy a že pod níma by se mohlo nacházet nějaké ruční přepínání, ale to by zase i při vypnutém předku v převodovce točilo transmisí, že? A to stála, to vím. Jinak neříkám, že to nebylo ovládáno pneumaticky, jen jsem si nevšiml žádné hadičky (dá se vztáhnout i na elmag. ovládání - drát). Při zařazení a vyřazení předku nebylo slyšet nic, až když se auto rozjelo, tak to "luplo" a při výše zmíněných impulzech by bylo slyšet nějaké zasyčení, či cvak elmag. ventilu. Mordjé, mně to fakt začíná zajímat, jak "hentenonýbazmek" fungoval. :-))) P.S. jak se v Tebou popisovaném mechanizmu ty válečky přesvědčily, aby vyběhly z těch drážek? Možná se otáčí s jednou z polovin mechanizmu a jako celek se zasunou a zase vysunou? -
« Re: Ad Haldex
Kdo..,zas tak dobře systém Pajera neznám,když už tak spíš ten novější typ(předposlední generace). Někde bych to doma možná vyhrabal,ale psal jsem už několikrát jakej mám doma v materiálech nepořádek. Já myslel,že tahle tuším první generace Pajera měla taky ještě ty manuální volnoběžky,ale je možné že to je ovládáno nějak elektromagneticky,když říkáš,že pneumaticky to asi nebude. Jinak manuální volnoběžky fungují velice jednoduše (měl jsem jí rozebranou)..jedná se vlastně o dvě soustředná kola- to menší je spojeno s polosou,to větší s kolem auta a tam kde se vzájemně dotýkyjí (vnější obvod měnšího kola a vnitřní obvod většího kola) jsou vyvrtány kruhové otvory tak,že vřdy polovina otvoru je ve vnitřním a polovina ve vnějším kole. A volnoběžka funguje tak,že pomocí šroubového závitu se do těchto otvorů zasunou malé válečky,které vnější a vnitřní kolo prostě pevně spojí.Když je volnoběžka rozpojena,válečky se vysunou a obě kola se mohou otážet nezávisle na sobě,čili kolo auta se volně odvaluje a polosa stojí. Ale jak to tak po sobě čtu,tak bych to zřejmě stejně bez nákresu nepochopil:-))) -
« Re: Ad Haldex
GeorgRolf: vlastně jsem se tam koukal a to když jsem zjistil, že mi nějak chybí přední pružiny :-)), až pak jsem se uklidnil, když jsem zjistil, že tam jsou podélné torzní tyče (jako u Tatry), ale ty volnoběžky mně zajímali taky, nejdřív jsem myslel, že to funguje nějak tak, že když se zapne předek a zabere transmise, že přes nějaký šroubovec to zabere, ale pak mi došlo, že to je kravina, protože jak by se to vypínalo a jak by to zabíralo na zpátečku. Fakt nevím. -
« Re: Ad Haldex
to All: když jsem měl Pajero, tak skutečně mezinápravový diferák nemělo a pří vypnutém předku stála celá transmise od přídavné převodovky, přes kardan a př. rozvodovku až po poloosy do nábojů př.kol. pokud jsem ho chtěl zapnout, znamenalo to skoro zastavit, zařadit menší šaltpákou na 4x4 a pak se po záběru motoru ozvalo z předních kol "lupnutí" a kola zabírala. po vyřazení to po rozjezdu zase "luplo" a jelo se na zadek (ale v nábojích se nemuselo nic přhazovat). Jednou jsem jel v hustém sněžení ze Šumavy do Prahy A protože jsem měl obutý 295ky, tak to se zadkem rovně neumělo, ale na všechny to na silnici jelo jak po kolejích (ještě jsem tahal jednu škodovku z pangejtu) a spotřeba byla buď díky vrstvě sněhu a šířce gum, nebo i pohonu někde jinde. Přesně nevím, ale bylo to o doost víc. Byl to turbodízl 2.4. Apropó, ty diferáky byly samosvorný. -
« Re: Ad Haldex
To Kutil,wawrik,našrot..:
Není pravda,že by off roady s tímto systémem neměly přední diferenciál,to je pověra...celý ten systém slouží právě jen k tomu,aby se ušetřilo 0,001 l paliva na 100km a zrychlení bylo o 0,01s rychlejší. Čili celý ten systém slouží k tomu,že se prostě odpojí vše,co by se jinak točilo zbytečně. Jinak běžný off road (většina) mezinápravový diferenciál nemá i když dneska se už od tohoto řešení upouští,ovšem ne z důvodu,že by tento systém měl nějaké nevýhody,ale pouze a jen z toho důvodu,že je snaha sebrat řidiči všechny hračky..takže se dnes stále více i v off roadech objevuje mezinápravový diferenciál s viscospojkou atd. Ale jinak systém připjování předního pohonu bez diferenciálů je nejstarší..používal ho už Jeep Willys i původní Land Rovery,Patroly,Pajera...za ropné krize se pak v 70tých letech objevily ony mnou zmiňované "volnoběžky" v předních nábojích.Jejich výhoda proti automatickému systému,který se používal a používá cca od 90tých let je ta,že pokud vím,že budu potřebovat 4x4,tak si volnoběžky uzavřu už před jízdou, a když jde do tuhého,tak prostě pákou přiřadím přední pohon i za jízdy.(Funguje to tak,že v létě volnoběžky odpojím a v zimě je nechám od listopadu do dubna uzavřené.Z toho plyne i moje zkušenost s tímto zařízením,čili jak jsem psal..na dynamice a spotřebě nepoznám,jestli se něco někde točí nebo ne)To pneumatické,popř. elektrické systémy zpočátku neumožňovaly a pro připojení předního pohonu bylo nutno zastavit. -
« Re: Ad Haldex
To našrot: Jo, to existuje. Má je třeba ÁRO. Musiš ven, na náboji kola otočit takovým bazmekem a pak je přední náprava napevno spojená. Není tam diferák. Je to proto, že se u těchto vozů počítalo s pohonem předku jen ve výjmečných případech. Většinou neměly ani mezinápravový diferák a měli jen uzávěrku zadní nápravy. Takže jsi jezdil se zadním náhonem, když to začalo hrabat, tak jsi zavřel zadní diferák a když ani to nepomohlo, uzavřel jsi volnoběžky v př.kolech a připojil i předek. Pak to jelo už jenom rovně. Za normální jízdy se netočila přední kardanka a rozvodovka. Některé vozy to ale měly tak, ža se stále točila všechno(?). Ušetřily tím mezinápravovej a přední diferák. Dnes už jsem to nikde neviděl. Dnes se všechno točí pořád. -
« Re: Ad Haldex
2nasrot: kludne tomu verit mozes, aj na starej Vitare som to mal. Zmysel mi ostava utajeny, ale je fakt, ze offroady (plus auta,co sa tak chceli tvarit :-)) zaciatkom devatdesiatych rokov to mali. Landcruiser, Patrol, Pajero, Feroza - to su auta, s ktorymi mam nejake skusenosti a tu vypinatelnu volnobezku vpredu mali. V osi kolesa bolo take oko, ktore si povytiahol, pootocil o 90 stupnov a zapadlo to do vyssej drazky - tym sa vypla a aj ked si zaradil 4×4, tak ti predne netahali. -
"-- skrytý --" 11.11.02 20:38
« Re: Ad Haldex
GeorgRolf: volnoběžka v nábojích kol? To je asi překlep ne? Klasický offroad připíná přední nápravu přes nějakou spojku v rozvodovce, ale připínání v nábojích si vážně moc nedokážu představit (bylo by to drahé a složité). Jinak kdyby to tak bylo, tak by se pořád točilo všechno a připojení/odpojení by v podstatě nemělo žádný vliv. -
"-- skrytý --" 11.11.02 20:33
« Re: Viskospojka a Viscomatic (jeste k Santa Fe)
pošli mi to prosím taky na nasrot@post.cz - musim si přečíst článek od Achtenový, abych měl malé bezvýznamné plus (je u nás na katedře a fakt bych jí nechtěl mít doma :o))) , ale dokonce je vdaná, i když by mě zajímalo, o čem si doma povídaj, protože mi přijde, že o ničem jiným než o autech a jejich pohonech se s ní mluvit nedá :o) ). -
« Re: Viskospojka a Viscomatic (jeste k Santa Fe)
Pavle,oscannuj a pošli mi to taktéž... GeorgRolf@centrum.cz dík...Jinak článek z něhož jsem vycházel já byl v něčem novějším...ale číslo ti neřeknu,zkusím doma prohrabat časopisy a najít to. Vím že se jednalo o srovnávací test 4 SUVéček, tuším Santa-fe, Freelander, RAVka a ještě cosi..(Mazda???,nebo CR-V???).Vzhledem k té hoře časopisů co mám doma,to ale bude asi trošku oříšek. Jinak mě samozřejmě visca za diferákem přijde taky jako kravina,ale prostě někde jsem to takhle četl.. -
« Re: Ad Haldex
Našrot..ne ne...měl jsem na mysli off roada s manuálními odpojovači předního pohonu,čili tzv, "volnoběžkami" v nábojích kol..tam se právě netočí nic,pokud 1)zvenku neuzavřeš ty volnoběžky(což je to co jsem měl na mysli)
2)nepřiřadíš v přídavné převodovce pohon přední nápravy..
Čili já jsem nepoznal žádný rozdíl ve spotřebě ani dynamice pokud jsem jezdil s otevřenými,nebo uzavřenými volnoběžkami.Při tom se v případě uzavření volnoběžek točí 1) poloosy 2) diferenciál 3)kardan vedoucí z rozdělocvací převodovky do diferenciálu 4) ozubená kola a hřídele,která v rozdělovací převodovce zajišťují připojení předního a zadního pohonu.
Domnívám se,že rozdíl by asi byl měřitelný,nicméně nepodstatný,hádám řádově v desetinách procent...ale nevím. -
« Re: Viskospojka a Viscomatic (jeste k Santa Fe)
to wawrik: Naskenovat to muzu (i kdyz kvalita asi nebude nic moc, protoze uz original je na hranici citelnosti), ale moje webova gramotnost neni na takove urovni, abych dokazal vytvaret vlastni stranky. Muzu Ti to ale odmailovat a Ty to nekam pleskni (?).







