Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Jaký 4x4 má AudiTT?
Je v Audi TT quattro Haldex? Popis vozu je tento:
Nejvýkonnějším motorem pro nové Audi TT Coupé je zážehový čtyřválec, který ze svého objemu 1,8 litru dává oslnivý výkon 165 kW (225 k). Vysoký výkon motoru, přenášený standardně na všechna čtyři kola, postačí k dosažení nejvyšší rychlosti 243 km/h a štíhlému kupé umožňuje vystřelit z klidu na 100 km/h za pouhých 6,6 s. K dokonalému využití parametrů motoru slouží šestistupňová převodovka.
Haldex přece není stálým pohonem 4x4, jak uvádějí: "Stálý pohon všech kol quattro®, protiprokluzové zařízení ASR, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, elektronický stabilizační program ESP s brzdovým asistentem" -
« Re: Ad Haldex
To Pavel_KR5: Byl vyrobený v roce 1987, jednalo se původně o kombi s benzínovým motorem předělaným na diesel. I když byl výkon 47kW a moment jen 120Nm, byl schopný uhánět i 150km/h (jel by víc, ale zafungoval omezovač) a spotřeba byla okolo 5,5 litru. Pohon byl stály na všechny kola, rozveden přes 3 diferenciály. Mezinápravový a zadní měli uzávěrky ovládané podtlakem z vývěvy. Ovládání bylo vytahovacím "knoflíkem" s třemi polohami - vypnuté, jen mezinápravová uzávěrka, mezinápravová a zadní. Stav uzávěrek byl signalizován pomocí LED diod na malém obrázku vozu u ovladače. Výhodou byla možnost přiřadi uzávěrky v libovolné rychlosti. Bylo to moje nejmilejší auto a vzpomínám na něj s úctou. Kam se hrabou "sračky" od Forda. Projelo nemožné, perfektní ovládání, bezva topilo, super pro dlouhé trasy. Projel jsem i tam kde ostatní zapadli i s řetězy (v té době moc offroadů nebylo). -
"-- skrytý --" 15.11.02 10:53
« Re: olej
Dost mozne, ze u nas je to inak, ale v UK sa prvych 1400km jazdi s mineralom, prave koli tomu zabehnutiu. Potom sa ma prejst na plnosyntak min 5w/40, dolezite nedat tam 0w a menej ako 40, pretoze turbo by to neznasalo moc dobre.
Ja som menil po 1400 a nestazujem si ani po +60 000km nezere olej, nech jazdim, ako chcem. -
« Re: Ad Haldex
Á - vloudila se chybička. Ty volnoběžky nebyly na Passatu, tam byly jen podtlakové uzávěrky diferenciálů. Ty pneumatické uzávěrky byly na nějakém náklaďáku nebo offroadu. Vybavuje se mi ta konstrukce, ale na čem to bylo už ne. Jen vím, žeto bylo celkem malé a taky po sepnutí chvíli trvalo, než se to seplo. někde jsem měl i fotku. Vím, že se zkoušely i řešení s dutými poloosami a tahlem v nich. To bylo ale už hodně dávno. -
"-- skrytý --" 14.11.02 22:48
« Re: olej
Nevyměňovat!! Dnešní motory se opravdu vyrábějí tzv. bezzáběhové nebo s velmi krátkou záběhovou dobou (cca 10 hod. ~ 600km). V principu to funguje tak, že se válce, písty a podobné součásti udělají hrubší, a tak se vrchní vrstva na provozní "obrousí" rychleji než při vytváření rovnou pracovní plochy z výroby (je to i vyráběné jinou technologií, než bylo dřív - je pak možné motor dřív více zatěžovat). A ty obroušené částečky pak pomáhají dalším úpravám pracovních ploch (vytvářejí skulinky pro olej apod.) - to ovšem netrvá jen těch 10hod., protože to nesouvísí se zatěžováním motoru, ale s budoucím opotřebením. Takže kdybys ten olej vyměnil, tak vlastně zabráníš utvoření té správné pracovní plochy, protože ty částečky vypustíš. Výrobce kupodivu ví, proč mění olej až při první prohlídce ;o) -
« olej
Co si myslite o vymene oleja po zabehu (cojaviem 2000 km)? Aj ked to vyrobca nevyzaduje, samozrejme. Mne to u auta, ktore sa bude zmykat (Impreza WRX) pripada celkom logicke, ale servisak to oznacil za vyhodene peniaze. Druhy - ten jazdi na vytunenej GT - zasa odporucal.
Teraz neviem, ci ten druhy chce proste zarobit, alebo ten prvy to berie ako reklamne blaboly typu "NASE motory sa predavaju uz zabehnute!". Proste ci to nie je typ takeho mudrlanta, co je pre nich svet gombicka.
V principe ma tie styri litre pri cene toho auta
nazabiju, ak uz ozaj nepomozu. Ale privital by som nejake konstruktivne nazory k veci. Myslim, ze ten bordel, ktory nutne pri zabehu vznika vo vacsej miere, ako pri beznej prevazke, treba dat prec. Co vy na to? -
« Re: Ad Haldex
Ještě mě napadá možnost,že by se u Pajera celý systém aktivoval v závislosti na poloze páky pohonu 4x4,takže řekněme,že by bylo snad možné,že po zařazení páky do polohy 4x4 by se jízdou dopředu ty volnoběžky spojily,ale při couvání by se rozpojily až v okamžiku,kdy bys páku pohonu dal zpět do polohy 4x2...to by snad nebyl až takový technický problém a udržovalo by to pohon 4x4 i při couvání.Ale to už fantazíruju a cucám si to z prstu,jediné co vím bezpečně,že např. u Nissanu Patrol GR jsou sice volnoběžky normálně ovládány automaticky (jako u tvého Pajera),ale často se stává,že se pohon 4x4 díky volnoběžkám nazapojí a netahá předek...a pro tyto situace má GR možnost zvenku tyto volnoběžky trvale uzamknout pomocí speciálního klíče. Když si prohlédnete Patrola GR (ten hranatější typ),tak na nábojích tohle zařízení uvidíte (jsou tam červené a bílé nápisy a kruhový otvor pro klíč). Je to něco mezi manuálními a automatickými volnoběžkami a myslím,že většina majitelů o tomhel zařízení nemá ani potuchy... -
« Re: Ad Haldex
Jo to přirovnání k té pomůcce pro rychlé nabíjení revolveru je velice přesné..to mě nenapadlo..Pokud znáš revolvery,které mají ještě pomůcku pro rychlé vyhazování prázdných nábojnic(skoro všechny),tak je to přesně ten systém do sebe zapadajících kruhových otvorů a válečků(nábojnic),které je spojují.Fakt good myšlenka. Myslím,že u nemanuálního ovládání ten princip bude podobný,jediný rozdíl bude ve zdroji energie,který ty válečky zasune do otvorů (ruka/stlačený vzduch/elektromagnet). Dám ruku do ohně za to,že u Pajera 4x4 funguje i při zařazené zpátečce,protože jinak by ses v terénu nikam nedostal. Myslím,že to schéma někde doma najdu a prověřim to. -
« Re: Ad Haldex
GeorgRolf: teď mně napadlo, že to může na podobném principu pracovat, protože nevím, zda ten pohon předku u Pajera funguje i při couvání. Pokud ne, tak by to mohlo fungovat přes nějakou šroubovici v závislosti na otáčkách transmise. Po přiřazení předku se tato roztočí a spojí náhon a po vyřazení zase otáčky kola náhon odpojí. Proto to lupnutí. No, nevím. Jinak mně živí letadla a leccos si jeden musí umět přestavit. S úsměvem si vzpomínám na jednoho "kolegu" z letiště, který koukal, jak pojíždí proudové letadlo na nahozený motor a uzemnil mě dotazem "sakra, jak se to může hejbat?"
Tak jsem mu řekl, že v kolech jsou hydromotory a ta vyškolená duše tomu věřila. -
« Re: Ad Haldex
Je to srozumitelné. Dvě soustředná kola, jedno uvnitř druhého, větší má na vnitřní straně (tam kde se dotýká menšího) pravidelná vybrání ve tvaru půlky válečku. Druhé kolo má stejná vybrání na své vnější straně. Pokud se koly pootočí tak, že se vybrání překrývají, vytvoří se kruhové otvory do kterých pak zapadají ty válečky. Je tím zajištěno spolehlivé sepnutí i rozepnutí mechanismu (zapadnutí jednotlivých válečků i jejich vytažení je dáno silou pružin na nich a poloze ovladacího zařízení). Je to dobře? -
« Re: Ad Haldex
Ne, popsals to přesně, já si to tak nějak představoval, zajímavé, napadlo mně i to popojetí k synchronizaci těch půlenejch otvorů i couvnutí pro uvolnění tahu (psát to Cleaner, už by se plácal přes ramena, jakej je pašák)- no holt jsem dobrej :-)) Taky se dá říct, že to vypadá jako náboje do revolveru na držáku na jedno nabití (resp. nabití na jeden ráz), ale stejně bych rád věděl, jak to funguje bez ruční manipulace..







