Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« to petr
"plnej a levackou zacni brzdit" -> Jasně, to už u škodovek nejde. Na mé Oktávce to ještě šlo. Holt elektronický plynový pedal...
Podle mně taková kurvírna aut, jaká tu v úvozovkách zazněla, jde pěkně obejít vhodným podvozkem, vhodným obutím a vhodným rozložením hmotnosti. Člověk pak dosahuje výtečných rychlostí v zatáčkách a přitom je relativně v pohodě a může si užívat třeba koledy z CD. Například když jedeme s kámošem (Clio) někam rychle (místní cíle po známých okrskách), tak on toto brždění levačkou bezezbytku využívá. Já jedu pořád na III., levou se opírám o opěrku nohy a pořád jsem rychlejší (na letních 17" ovšem). Když potom zastaví, tak mu auto smrdí jako prase (brzdy, spojka) a já nic. Tím se nechci chlubit. Jen chci říct, že takové ryze závodní manýry jsou na našich cestách samoúčelné. -
« Re: Tak jak je to s ASR?!
Na Auto na přání nešlo přidat, jen na RS, že bych se špatně díval? Je to hlavně marketing.
ESP: Takto jsem to zaznamenal do svého lexikonu:
ESP - Electronický Stabilizační Program - implementuje funkce ABS, MSR, EDS, ASR (ASR není u vozidel 4x4), kromě vstupních dat těchto funkcí ESP používá další čidla a zjišťuje: rychlost otáčení vozidla kolem svislé osy, příčné zrychlení vozidla, brzdný tlak a úhel natočení volantu; z úhlu natočení volantu a rychlosti vozidla zná požadovaný směr a neustále jej porovnává se skutečným chováním vozidla a při odchylce ESP přibrzdí vhodné kolo (obvykle vnější přední kolo u přetáčivého a vnitřní zadní kolo u nedotáčivého vozu) a sníží ot. motoru. -
"-- skrytý --" 12.12.02 11:39
« Re: Hufe, prober se!
No, to jsou veci...tak vis co? Prestan teoretizovat a vem auto, dej plnej a levackou zacni brzdit. Uz jsem to jednou psal. Pokud ani potom nezmenis nazor na niceni spojky, tak jsi dost zvlastni clovek...je preci logicky, ze pokud motor vyviji nejaky moment a brzdy proti tomu jiny, tak se to potka na spojce ne? A musela by byt keramicka, aby ji to nic neudelalo. Krome toho budes moct desticky loupat prstem. U BMW nebo MB si muzes vypomoci rucni brzdou.
Mereni vykonu: pouze prepocitat DIN na ECE samozrejme nelze. Prepocty na tlak a teplotu v DIN nebyvaji zasadni a s tim merenim na valcovych brzdach samozrejme souhlasim, je pouze orientacni a problematicke, zvlast u aut se samosvorem nebo dokonce perm. quattrem. Jinak vykon se udava u Italskych a Francouzskych aut podle ECE a Nemeckych DIN, proto se u nekterych aut podle zeme lisi vykon, ackoliv se na motoru nezmenilo vubec nic. Priklad byl u meho auta : DIN 190k, ECE 186 k. -
« Re: Hufe, prober se!
to nasrot: Jses si jistej, ze pri brzdeni nevyvines vetsi moment nez tahem motoru? Ja bych to videl opacne. Podle mne jsou brzdy schopny vyvinout (nebo spis zmarit) vetsi vykon" i moment nez motor. Porovnej si napriklad cas (vzdalenost) zabrzdeni ze 100 km/h na nulu versus zrychleni 0-100 km/h. Jestli pri rozjezdu na vzdalenosti cca 40 m mas uz rychlost 100 km/h, tak nemas auto s motorem, ale F18 ;-))) -
"-- skrytý --" 12.12.02 00:00
« Re: Hufe, prober se!
Pavel_KR5: jsem si jistý - když kola motorem protočíš, dosáhneš meze adheze tedy i maximální síly (momentu), kterou jsou kola schopná přenést na vozovku a opačně. Brzdy jsou vždy výkonnější než motor, ale nikdy z nich na motor nepřenes větší sílu než z motoru na silnici (kvůli adhezi). Takže pokud nepočítám nějaká vysloveně slabá auta, u kterých prostě kola protočit nejdou (snad ani o žádném takovém nevím - nebo jsou většinou navržené tak, aby nebyla nikdy směrem od motoru mez adheze překročená), tak nikdy není možné přenést větší moment na motor než z motoru - a ani u takových aut to možné nebude, protože spojka se vždy u osobáků navrhuje na cca 1,3-1,5x větší moment než je maximum motoru, u autobusů např. více než 2x apod. O výkon v tomto případě nejde. -
« Re: Tak jak je to s ASR?!
To jsem z toho jelen. Je to jinak, než to bylo dřív. V tom případě hádám, že ASR již dnes v sobě má integrovanou fci EDS a EDS na 4x4 bude akorát přibržďovat né 2, alébrž 4 kola = možno ho nazvat EDS+ (pro odlišení).
Každopádně je v tom guláš. Marketingový. Kdybych neměl osobní zkušenosti, asi bych jim na to nalít. -
« Tak jak je to s ASR?!
Podle mktg Škody tam má můj model mít ABS + MBA + MSR + ASR (alespoň tohle mají pro 66, 75, 81, 85, 110 kW modely). Tedy ani slechu po EDS.
ABS + MBA + EDS + ESP mají defaultně pro 110 kW 4x4 a ESP lze dokoupit i pro můj model
Že by dávali do aut EDS a nepochlubili se s tím v materiálech? EDS tam uvádějí výhradně pro 4x4 verze.
Tedy, nejde v tomto případě spíše o MSR? Pravda je, že při nebezpečí hrabání to (zjevně ASR) jen ubere plyn, bohužel to má zpoždění a tak na prokluz na mokru či štěrku je to neefektivní, jen na sníh a led je to efektivní. Na sněhu/blátě mi slyšitelně zabíraly brzdy (anebo proto, že byl prokluz delší dobu), takže těžko říci proč a co (EDS nebo MSR)?
Pokud nejde o MSR, pak jde asi o ASR a ne EDS, viz popis ASR:
www.skoda-auto.cz/share/lexikon/lexikon_… /> Dotaz pro znalce, v jaké řídící jednotce jsou implementovány tyto "marketingové featury"? V jednotce ABS jsem si nevšiml ničeho, co by připomínalo možnost cokoliv ovlivnit.
IMHO by už ASR mělo a mohlo být automatickou součástí ABS, ale zatím se tak neděje (marketing), ten vypínač už to moc neprodraží :-) -
"-- skrytý --" 11.12.02 22:36
« Re: Hufe, prober se!
magic: k měřícím brzdám - jejich problém je v tom, že v ČR, jak už jsem kdysi psal, existují akorát 3 přesné brzdy a to v laboratořích ČVUT a 2 ve VW Skoda. Od ostatních se liší tím, že mají velký průměr válců (a pod každým kolem jen jeden), takže lépe simulují styk s vozovkou čímž dochází k minimálním odchylkám. Na brzdách dvouválcových (které jsou všude běžné) nikdy výkon nikdo přesně nezměří kvůli jejich dvoubodovému styku a tedy i podstatně většího valivého odporu kol - v praxi se používají jen jako orientační (na rychlost apod.).
k měření výkonu v DIN a ECE: ECE myslíš Economic Comission for Europe? Pokud jde o udávání výkonu, tak v celé Evropě se měří podle DIN (kterému odpovídá i EN a ISO) což znamená, že "na měřený motor jsou připojeny všechny ostatní agregáty (alternátor, vodní pumpa apod.), ale nemusí být všechny nutně v chodu". Pokud se měří podle ANSI, tak se měří jen motor bez jakýchkoliv dalších agregátů. Přepočet mezi ECE a DIN je asi nějaký marketing, ne?... Možná jsi myslel, že zapomínají přepočítat naměřené hodnoty na normální podmínky (20°C, 101,325 kPa...), čemuž bych věřil a pak se také samozřejmě hodnoty liší - ovšem v té DINce je tohle samozřejmě zahrnuto, takže pokud přístroj měří dle DIN (či ČSN, EN, ISO...), tak to automaticky přepočítá.
ke ničení spojky: je-li spojka plně sepnutá (tedy se vůbec neprotáčí) nemůže se na jejích třecích plochách vytvořit reakční moment, který by způsobil její prokluzování a za tím si stojím, protože to tak prostě je - od kol při brždění nikdy nevyvineš větší moment než motor. Pokud spojka přesto prokluzuje, pak je vadná. -
« About ASR
Bych chtěl podotknout, že po letitém využívání ASR jeho největší výhodu shledávám ve stabilitě vozu při rozjezdu a zrychlování. Když ho vypnu, tak se většinou na sněhu rozjedu rychleji. Je to ale dost náročné, protože to s autem tahá do stran a člověk toho má plné ruce. Pokus s ASR na sněhu do zatáčky přidám plyn (na max.), auto dál pokračuje jako po kolejích. Pokud ho vypnu, hrabe se po tečně ven.
Jistě, že je špéra super, ale tento problém u FWD neřeší. Co na to magic?







