Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Zadek trvale, předek přípanatelnej
Pročítám si teď občas starší čísle časopisu "4x4" (za 12 Kč ve slevách, nekup to) a zjistil jsem, že překvapivě velká část offroadů má trválý pohon zadních kol a připínatelký pohon předku. Do jistý míry opak "syncra", "haldexu" apod. Pokud by to připínání nebyla natvrdo (jak to u těchto offroadů bohužel skoro vždy je), ale přes "něco viskózního", tak by se mi zdálo docela dobrý. Rozhodně bezpečnější než výše zmíněné "syncro" apod. Je to ale zřejmě konstrukčně náročnější, tak se to nepoužívá. -
« Re: Octavie WRC
Mevim presne jak na tom je Octavia WRC Evo2, ale ta stara mela mezinapravovy a zadni diferencial aktivni, to je elektronicko-elektro-hydraulicky system, ktery dynamicky na zaklade udaju z cidel ridi svornost diferencialu. Je to za jizdy vypinatelne a nastaveni elektroniky se provadi individuelne v zavislosti na jizdnim stylu ridice a momentalnich podminkach, vetsinou pro kazdou soutez. Pribrzdovani kol se nepouziva. -
"-- skrytý --" 24.11.00 07:27
« Slušnost
Je mi líto za všechny, kteří vlastní Subaru a pro ostatní auta nenajdou normální název. Subaristi jsou specifická rodina milující trvalý pohon 4x4, vetšinou u značky Subaru zůstávají po celý život a většinou jsou normální a slušní. Subaru je svým způsobem pojem, ať už se na to každý dívá jak chce a tak zamrzí, když jeden z nás je jaksi někdo víc, jen právě proto, že má Subaru. Mám rád tato auta a byl bych smutný, kdyby se pro několik málo jedinců zažilo, že co Subarista - to nafoukanej frajer. Za všechny slušný Subaristy se tímto všem Oktávkám omlouvám. -
"-- skrytý --" 15.11.00 10:02
« Re: pod moterem
Moje Octávka má pod motorem tzv. paket pro špatné cesty (dopňková výbava). Je to 3 mm tlustý plech pod celým motorovým prostorem a já jej mám už slušně obouchaný. Můžu se klidně bříškem auta plazit po cestě aniž bych něco urval (samozřejmě s rozumem, ještě je tam palivové vedení, táhla od ruční brzdy atd..). ČAu LN -
« Bez nadpisu
1) Problém u Haldexu je (pro mě) hlavně v tom, že řidič neví (aspoň u auta, ve kterém jsem Haldex viděl a jehož řidič mi popisoval chování Haldexu - Audi S3), jestli auto je FWD nebo 4WD. Nicméně si stěžoval, že to není moc dlouho. 2) Haldex nemá diff, ale nahrazuje to tím, že připojuje zadek podle potřeby, ale ne jen ON/OFF. 3) Důvod, proč se Haldex používá a proč se tak rozšiřuje je tento: Legacy turbo, stálé 4x4, 2x visko. Výkon motoru 178,5 kW. Výkon na kolech 110 kW!!!, byly tam pneu 225/45/17, což je taky trochu znát, nicméně Impreza GT/2000, stajný systém pohonu, výkon motoru 165 kW, výkon na kolech 105 kW, pneu 205/50/16 -tady je ztráta maličko menší. U Haldexu dosáhnete ztrátu poloviční (pokud je zrovna FWD, což je většinou). 4) Jeden známý měl Oktávku TDi (ne 4x4) a za půl roku čtyřikrát!!! rozbil plastovou vanu pod motorem. 4x4 je sice o něco výše, nicméně to nepomůže pro nějaké tvrdé podmínky. Tady musí Škoda ještě zapracovat. Koukněte se zespoda na jakékoliv Subaru a uvidíte v čem je rozdíl. Od boxeru, který je nižší, takže může být výš, až po zadní diff, opatřený skutečně 2cm tlustým pancéřovým krytem. -
« Re: haldex v zatacke
Podle me musi prokluzovat, jinak by doslo k rapidnimu zhorseni jizdnich vlastnosti. Znam to z vlastni zkusenosti, vetsina starsich offroadu nema mezinapravovy diff, takze pokud aktivujete 4wd tak to "nechce" zatocit a pak se to utrhne, vetsinou zadek protoze je lehci.
Jinak muj nazor na Haldex neni vyslovene negativni. Podle me ma dve vyhody:
1, ekonomika (spotreba i cena)
2, rozpojeni pohonu v pripade brzdeni s ABS
Ale na druhou stranu mi vadi, ze jde o kompromisni reseni. Zkusil bych to uzavrit asi takhle: Haldex je urcen pro 90% ridicu a ridicek, kteri jezdi na 50% moznosti auta a tam vyhovuje celkem beze zbytku. Pro nas 10%, kteri "tlacime na pilu" a jezdime na 80-90% moznosti auta je Haldex malo, hlavne proto, ze jde o system s "vlastnim nazorem na situaci" a na to se ja nemuzu spolehnout, to bych brzo skoncil ve skarpe. -
« Re: octavia 4x4
2novak: Aj by som sa celkom zacal s tebou zacal hadat, ci konkretne v tej situacii, ktora sa stala mne, by Haldex bol alebo nebol zopnuty. Podla mna nebol, vozovka bola sice mokra, ale nie klzka (az na tie namrznute jazyky), takze nemal dovod sa na rovnej ceste s minimalnym rozdielom otacok prednych a zadnych kolies zopnut. Opakujem - podla mna; zdravy rozum vravi, ze to by bol zopnuty cely cas od novembra do marca :-))Mimochodom, tie vselijake testovacie vyjazdy lesnymi cestami a podobne akcie v malych rychlostiach su ozaj nieco ine, ako aktivna bezpecnost :-) A celkom sa ti cudujem, ze ti ludia, zo Haldex zadupu pod ciernu zem, lezu na nervy - je to predsa TVOJE auto a ma splnat TVOJE naroky, nie? Navyse, pisane slovo ma tendenciu byt prilis jednoznacne (kto to len povedal?) a som presvedceny, ze polovica z tych ludi kydanie na koktavku az tak vazne nemysli :-))) -
"-- skrytý --" 13.11.00 11:31
« Re: octavia 4x4
to wawrik: Beru všechny tvoje argumenty opravdu vážně, protože jsi jeden z mála, který do toho vidí. Vlastnosti jiného fulltime AWD jsou opravdu lepší.Mám ale dojem, že zapomínáš na jednu věc, kterou má Haldex SW ošetřenou, tj. pokud jedu po kluzkém povrchu a dojde k rozdílu otáček, Haldex sepne a zůstává dost dlouho sepnutý. Z toho vyvozuji, že pravděpodobnost již dávno sepnutého Haldexu při eventuální krizovce je dost vysoká. Sepnutý Haldex=4x4 (no skoro). Ono to nefunguje třeba jako Honda ryze na principu dvou hydaulický ch čerpadel (takovou skákající Hondu jsem viděl v akci).
Až budu velký tak si opravdu koupím něco na způsob Outbacka, ale zatím.... Rozhodně mě, ale těžce nasírají ty těžce odsuzující názory. Věřte mi, že kompromis typu Haldex mě vnitřně bolí (měl jsem možnost toho Outbacka mít), ale ekonomická realita a dosavadní zkušenosti mě ubezpečují, že moje volba nebyla zas tak špatná. Užitkové vlastnosti, ekonomika Octávky mi maximálně vyhovují. Jezdím ostře, ale závodník nejsem tj, dojedu tam kam chci a kdy chci. Minulou zimu jsem
si jí nic nedaroval a chová se tak jak jsem si představoval. Například testovací výjezd lesní cestou ke stanici šlepru zvládla excelentně (byl to až závratný pocit - zabořen v sedačce, auťák hrabající se do kopce..) ovšem ten sjezd dolů Vám nepřeji zažít - rachot ABS a zastavil jsem až dole. On by v té situaci pomohl jen raketový motor (do protivky), nebo uvázat za lano. Jinak mám radost ze všech Subárek, které potkám a přeji Všem šťastnou cestu. V okolí Uherského Brodu jezdí jedna krásná modrá Impreza,nevíte čí je? ČAu LN
-
« Re: octavia 4x4
RadekG: proc jsi jel tak rychle ? A proc jsi nezabrzdil ? Impreza nema brzdy ? Kdyz si nemuzes pomoct s tou "Ochcavkou" (vsak ti ji nikdo nenuti, ale ty si musis dokazat, ze mas prece to nejlepsi na svete, i kdyz se s tebou nikdo nepre), tak se vyklidni na dalnici. Vypadas na pekne nervniho frajera ... -
« Re: octavia 4x4
2Novak: Za prve - musim ta trochu dostat do obrazu: ja si ozaj nemyslim, ze je Haldex *. Este ked si sa chystal tu oktavku kupovat, mali sme debatu, a tam som ti vysvetlil, co si o nom myslim. Ma svoje opodstatnenie, na POMALU jazdu v zlych trakcnych podmienkach je to takmer ako normalna 4×4, mozno ani nie "takmer". Cize vystup ku chate, zasnezene parkovisko alebo vyjazd z neho na snehu, ked sa potrebujes rychlo rozbehnut na smyklavom podklade. Alebo, ked ides na hlavnu a stojis v kopci, na mokre alebo v zime ti kolesa beznadejne preklzuju, a poznam zopar krizovatiek, kde ti to moze byt osudne (a mnohym uz aj bolo, osobne som jednu takuto buracku v Juri videl). Ja to masove nasadenie Haldexu vidim celkom jednoznacne - nizsia spotreba. Na to sa dnes hra uz aj u velkych aut, rozdiel 10 % je dnes dost.
Za druhe - k tej modelovej situacii. NIE JE to modelova sitiacia v zmysle, ze "teroreticky mozna, ale nestava sa". Nemyl sa. Ono zase staci, ked sa ti stane raz - to je presne to iste, ako s bezpecnostnymi pasmi. Vela ludi tvrdi, ze ich nepotrebuju, vsak oni neburaju. OK, naburaju raz, potom zistia, preco ich treba pouziavat stale. Aby som nekecal do vetra, konkretna situacia: zima, idem na zimnych gumach na Sonate, nalozena asi polovina uzitocnej hmotnosti. Cesta siroka nasnezena, odhrnuta, par stupnov nad nulou. Prisaham, ze som nic namrznute nevidel, ono sa to vlastne ani vidiet v mokrom neda. Zrazu som iba chytil hodiny, trikrat ma to otocilo, lietal som od krajnice ku krajnici, nastastie som to ustal tak, ze som skoncil vo svojom pruhu a protiiduce auto ma mohlo v svojom pruhu minut. Obrovske stastie bolo, ze sa to stalo na madaroch, kde su cestu poriadne siroke plus siroke krajnice a akurat som bol na ceste sam, oprotiiduce auto bolo relativne daleko. So Subaru by sa mi to v tejto rychlosti stat nemohlo. Ja viem, nemozem to dokazat, vsakano, ale vtedy ma to dost zobralo a kedze som mal moznost sa natlacit na drahu, testoval som konkretne toto s inkriminovanou Sonatou a Audi 100 quattro. Rychlosti, pri ktorych ma otocilo do smyku, boli 60 Sonata a 85-90 Audi. Na tej ceste som vtedy isiel asi 70-80. Tieto situacie ti Haldex neustrazi, ak trochu do tej teorie vidis, das mi za pravdu, ze je to principialna zalezitost. To, co ta drzi na ceste, si sily vyvodzovane a zachytavane pneumatikou, resp. kolesom. A ked mas niekde silu dvakrat mensiu, co na trvalom 4×4 mas (orientacne), tak sa ti mozu o to viac zachytavat napriklad sily bocne a do smyku sa nemusis dostat, alebo sa do neho mozes dostat neskor.
Ver tomu, ze to nie je iba teoria. Haldex v aktivnej bezpecnosti konkurovat trvalej stvorkolke nemoze. V trakcii (cize ten vas velmi prakticky test vyjazdu do zjazdovky) ano, ale osobne si myslim, ze na tom stvorkolka bude lepsie (nepodstatne, samozrejme). -
« Re: octavia 4x4
Dovolte mi vyjadrit muj nazor otazkou.Pokud je haldex tak super vec, proc ho nepouziva Ochcavka WRC??? Jinak, dnes jsem se projel ve 160 kmh na dalnici po stredovym pruhu porostlem travou, slo o vyhybaci manevr...Jak to dopadlo?Pisu, tedy ziju :-)A vdecim za to Impreze GT, Staly 4x4 a navic vzadu dif se zv. svornosti, a to je zase o neco lepsi nez bez...Napr. Legacy.Pozna se to jen v extremu, nebo snad, ze k extremum nedochazi.Zaver:Haldex opravdu lepsi nez dratem do ...Ale ne full time 4 wd nema, Rad bych porovnal tu dostupnost v terenu, haldex vs. subaru (Legacy, Impreza)Prijedu kamkoliv...:-) -
"-- skrytý --" 12.11.00 21:05
« Re: octavia 4x4
Ahoj, konečně jsi se nechal vyprovokovat k debatě.
Teorii nepopírám, jenom chci naznačit, že v praxi na modelovou situaci nemůže Haldex reagovat nebezpečně. Jde o to, že to není tupá soustava koleček, ale SW+HW dost podšprajcovaná věc. Vývoj jde dál, a dnes už jsou dost rychlá a spolehlivá řešení viz. ESP. Jsem pro diskuzi jak různé situace může Haldex řešit. Jinak coříkáte na další rozlézání HALDEXU - viz AUDI Steppenwolf (3,2l - 165kw), SEAT Salsa Emocion(2,8l - 184kW), Fiat NEA-Tripmate .... Opravdu si myslíte, že by vědomě pouštěli na trh nebezpečné "šity". Celkem je už 13 typů vozů s Haldexem (Paříž 2000). To jen na okraj. Ahoj LN