Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« V novým Sharanu je pouze Haldex :-(((
Před časem jsem se tady v souvislosti s náběhem novýho Sharanu marně dotazoval, jestli někdo neví, jak je to u něj s avizovaným trvalým pohonem všech kol. V posledním auto.cz je k Sharanu článek a tam je jednoznačně napsaný, že se jedná o "Haldex". Takže bohužel - už jsem doufal, že po Passatu dostane další VW "Torsen" a ono nic. -
« Re: 4x4 a brzdeni
Mám typ 4wd předek motor a převodovka - střed dif. Ferguson a zadní dif. standart bez uzávěrky. ABS je Bosch ANW 2K.Při normální jízdě za normálního počasí se mě přenáší na zadní nápravu přes visko spojku 5% výkonu jelikož není vyšší rozdíl mezi nápravami a vůz se chová jako předokolka .Výkon se přenáší přes elektromagnetickou spojku řízenou počítačem který rozpojuje a spojuje nápravy pro přenos výkonu. Při brždění používá dva sensory ,snímá deceleraci, při překročení 0,2G odepne za 0,001 s zadek ,toto nekontroluje pokud je rychlost méně než 50 km/h.Po brždění snímá rozdíly otáčení mezi zad. a před. pokud se rozdíl sníží pod 8 zubů (v el. spojce) tak po 0,3s a 32x testuje spojení zadku. Pokud se mu to nepovede vyhlásí chybu jinak jede dál. Automatické rozpojování při brždění funguje od 50 - 150 km/h mimo tyto hodnoty reguluje výkyvy visco spojka. Moje téměř dvouleté skušenosti s tímto vozem jsou velmi kladné.Hodiny jsem udělal jen jednou to jsem dlouho stál na brzdách jinak mě vždy zadek vytáhl i ztěch největších problémů a zachránil mi i život.Pro bezpečnost bych za nic jiného neměnil.Myslím si že v problémech pomůže 4x4 vždy jen je rozdíl pro koho je určen, 4x4 z oktávky nemůžeme srovnávat se subaru a ty nelze postavit před nissan patrol.Spousta lidí chce 4x4 skoro zadarmo a pak se divi že "ten" jejich systém je k ničemu protože pozdě sepl či rozepl v zatáčce a udělali hodiny.Pokud chtete jezdit ostře (a my chceme) tak si koupíme jen pořádnej systém tj. pouze permanentní. -
« Re: Haldex na promrzlém mostě
2Kakabus: hadzat do jedneho vreca vselijake Cherokee a ostatne prerastene americke SUV spolu so Subaru je odveci. Za prve kvoli vahe, za druhe kvoli rozvodu 4×4. Tu tvoju studiu som cital aj ja (ak myslime tu istu), ale o Subaru tam nebolo ani slovo, a - co je hlavne - islo o AMERICKU studiu.
A pri tom vsetkom davat Haldex na roven diferencialnym 4×4 je odveci. Ak si to ozaj nastudoval - tak ako hovoris, nieco podobne by si povedat nemohol. Skoda, ze teraz nemam cas, vyzera to na slusnu polemiku :-)) -
« Re: Haldex na promrzlém mostě - aj.
krutibrko kabus - člověče! co to píšeš? tohle se tu nevidí! takhle normální myšlení by potřebovali naši pos*anci! fakt upřímně! - ale zpět k tématu a předesílám, že nejsem fyzik ani dopravní specialista: Souhlasím s tím, že finální nebezpečnost čtyřkolek spočívá v psychice jejich řidičů (viz třeba ti agrsívní "módní" of-rouďáci třeba s Explorerama) i s tím, že čtyřkolka má a musí mít větší ztráty v přenosu síly motoru na silnici (z toho pak plyne větší spotřeba) a že to může mít i další nevýhody (třeba prostě v tom, že auto je o něco těžší). Tedy souhlasím v podstatě ve všem. Netvrdím, že jsem excelentní řidič a svý Legacy mám taky z toho důvodu, aby v situaci, která třeba nikdy nenastane, mi (nebo někomu jinému) jeho podvozek zachránil život nebo aspoň trochu zdraví. Zjednodušil jsem si to do sousloví, že mahagonovej knoflík na rádiu mi v zatáčce na mokrým listí nepomůže - 4x4 ano (aspoň trochu). Zažil jsem totiž kdysi, jak mi auto (dodávku o živé váze lehce přes 2 tuny) na ledě při asi 40km rychlosti sfoukl nárazový vítr komplet do protisměru - a měla téměř nové zimní gumy, a nedalo se s tím nic dělat, protože to bylo příliš natěsno a utrhly se od ujetého sněhu všechny čtyři najednou asi tak 30 metrů před kamiónem v protisměru. Stačilo být o 20 metrů jinde, mít nižší auto (tedy auto s lepší stabilitou a boční plochou), mít silnější motor a lepší trakci..., aby náraz nebyl čelně, prostě cokoliv lepšího. Dneska se stíhám nestřetnout - vyhnout uchvátané babě (i ve věku +-25 let) s kočárkem, která vlítne do silnice za kamionem s plachtou, blbcovi co v zimě na sněhu nevidí ani nebliká a najednou vjede do vozovky od okraje kde parkuje (Pec p.Sn. večer), stíhám udělat manévr až skoro do škarpy - byl jsem velmi rychle až na trávě, abychom se ještě vešli - když naproti mě ze zatáčky za deště vyjedou dva idioti vedle sebe. Možná tyhle situace přitahuju. Možná je většina ostatních nepotkává tak často, ale přesto si myslím, že to jsou mnohdy situace, kdy je 4x4 užitečné i v létě. Mimochodem - jako největší gauneři mi připadaj poslední dobou ani ne tak agresivní of-rouďáci, ale "borci" se silnějšíma Oktávkama - zdejší octavian určitě patří mezi ně. (Samozřejmě mi v zimě dělá radost, když v pohodě vyjedu to, kde bavoráky, medvědi aj. ve vánici nandavají řetězy, ale není to jenom o tom...) Takže za tuhle bezpečnost (objektivní i subjektivní) jsem ochoten platit zvýšenou spotřebou čtyřkolky. A abych měl auto spolehlivý a neutratil i svačiny v servisu, koupil jsem to, co mám, a zatím jsem spokojenej. -
« Re: Haldex na promrzlém mostě
to pohoda: nemam v umyslu nikoho provokovat, jen jsem napsal kus sveho nazoru na Haldex. Fyzika je vporadky, docela si s ni rozumim a nic z toho co jsem napsal fyzice neodporuje. Pokud jsi mel na mysli ty 4x4 ve skarpach a mou poznamku o tom, tak to neni otazka meho nazoru ale fakt, nad kterym odbornici krouti hlavou a jsou o tom caste porady v televizi. Ti co se dostanou k tomu, aby o tom verejne povidali, se vpodstate shoduji na tom ze to nema nic spolecneho s tim jak 4x4 pracuje ale je to psychologicky problem ridicu tech 4x4 (utility vehicles jako Ford Explorer, Jeep Grand Cherokee i Subaru)-psychologove tvrdi, ze maji pocit "neprustrelnosti" a chovaji se jinak nez v normalnim aute a proto se dostavaji casteji do maleru.
Mel jsem Subaru asi 3 roky a docela me to vyhovovalo v zime (koupil jsem to ojete, jenom na zimu). Ani ne tak na silnici jako pri dostavani se ze snehovych zaveji (kdyz se treba kolem zaparkovaneho auta projede snezny pluh a vsechno zahodi). Ale na muj vkus jsem se citil na jare mnohem lip v Triumph TR-6, docela nevinne klasicke anglicke sportovni dvousedadlove auticko (radovy sestivalec 2.5 litru, delena zadni naprava jako BMW).
Kdyz vjede auto do zatacky (bez pohonu), maji vsechna ctyri kola rozdilnou rychlost otaceni a vsichni vyrobci jakehokoliv 4x4 zarizeni se snazi o to, aby vsechna kola mela stejnou obvodovou rychlost, at uz je to pri zaberu nebo pri brzdeni (proto byl vymyslen diferencial). Dari se jim to ruzne, nektere reseni je lepsi nez druhe a Haldex patri mezi jedno z lepsich reseni. Vzdycky je to na ukor ztraty energie (ach jo, ta fyzika), at uz je to ztrata teplem (viskozni spojka) nebo ztrata mechanicka (Haldex obcas zapumpuje, nejake to teplo se tvori taky). Nemam tiskoveho mluvciho, ale mam za sebou skolu smyku na lede a na vode (asi pred 20 lety jsme tam sli s kamaradem z hecu, nebylo to drahe) a o geometrii automobilu toho vim dost (i o Ackermanovych uhlech a polarnich momentech-udelal jsem design uz na dva sportaky...jina kategorie, ale clovek si toho musi dost nastudovat-jestli chces, poslu ti foto a popis), parkrat jsem se dost blbe naboril (zrusil jsem uz celkem 4 auta), 2x z toho na snehu. To vse rikam jen z toho duvodu abys vedel ze nejsem nekdo kdo jen tak obcas neco placne aniz by mel tuseni. Pochopitelne se mohu mylit ci mit na vec jiny nazor nez nekdo, kdo ma jine zkusenosti nebo toho vi vic. Ale tohle forum snad funguje proto, aby lide prezentovali sve nazory a zkusenosti. To ze jsou rozdilne vubec nevadi, naopak. Kdyby byly stejne, nebylo by o cem mluvit. Pratelsky kabus. -
« Re: 4x4 a brzdeni
(to novak) připomínku beru; dodávám: sáňky uděláš ze všeho - s 'dobrého' kopce ti pak těžko pomůže i 8x8; ale pořád se mi zdá, že čtyřkolka se do smyku dostane později než dvoukolka a pokud je! prostor na akceleraci, čtyřkolka se i v tom smyku líp vytáhne - i když to "vytažení" bude vypadat samozřejmě jinak než u dvoukolky; a pokud ten prostor není, můžeš dostat stejně jako ten pilot rovnou tu třetí radu (když nezabrala první rada: zatáhněte za zelenou páku, ani druhá rada: stiskněte červené tlačítko): "Říkejte po mně: Otče náš, jenž jsi na nebesích......." -
« Bez nadpisu
1) Pro Hopa: Tak si udělej ABS taky vypínatelné. Vřele doporučuji, já ho nesnáším. 2) Mám zážitek z doby, kdy jsem měl stařičké Subaru se zamykatelným mezinápravovým diff. a jezdil jsem v zimě na letních gumách (idiot). Když se diff zamkl, tak se nedalo na sněhu ubrat plyn, protože auto okamžitě cestovalo na stranu (podle nerovnosti silnice, zatáčky, ap.). Naopak na zimních gumách jsem to měl na sněhu na blbnutí raději, než to co mám teď (2x visco). -
"-- skrytý --" 02.01.01 14:23
« Re: 4x4 a brzdeni
ještě teoretická úvaha: Pokud dostanu auto s Haldexem v zatáčce do hodin (na sněhu) tˇuknout na brzdu (HAldex se odpojí) a následně přidám plyn (měla by to být jen FWD). Testnu to na place dokud je bílo (už to leze dolů). Nekamenujte mě, nebijte a nepomlouvejte. Chci jen zjstit jak je to SW řízené. čau LN -
"-- skrytý --" 02.01.01 14:15
« Re: 4x4 a brzdeni
srovnávací test: kdykoli, kdekoliv. Ne že bych se chtěl předvádět, ale docela by mě to zajímalo.
Dojedu kamkoliv (jsem od Uherského Brodu).
to pohoda: buď rád, že se tu alespoň někdo vyjadřuje, a ne jenom dogmaticky káže "Haldex je na p...u" (pokud se jakákoliv 4-kolka v zatáčce urve, tak jí nepomůže celkem nic). ČAu LN -
« Re: 4x4 a brzdeni
Otazka k diskuzi: Jaky ma podle vas vliv pohon 4x4 na brzdeni?
Uz nyni je jasne, ze neexistuje jednoznacna odpoved. Napriklad Skodovka ve svych propagacnich materialech uvadi, ze Haldex prispiva k aktivni bezpecnosti tim, ze se pri brzdeni s ABS vypne. Na druhou stranu Subaru uvadi AWD (ktere se nevypina) jako system ktery vam pomuze nejen pri akceleraci ale i pri brzdeni.Prakticka zkusenost: Dnes rano bylo naledi. V praci mame takovej dost prudkej kopecek dolu koncici zatackou a parkovistem. Neprijemna situace. Kdyz jsem rano prijel, stal tam muj kolega a hledal odvahu. Kdyz me videl tak rika "jed prvni, ty mas ctyrkolku". Odvetil jsem ze mi to dolu asi moc nepomuze, ale jel jsem. K memu preqapeni pohoda, ABS si cvrnklo jen jednou kraticce. Kolega kdyz to videl, tak nasedl do sve Vectry a vyrazil taky. Prestoze jel podobnou rychlosti, ma taky kvalitni zimni gumy a je pomerne dost dobry ridic jeho sjezd byl o dost dramatictejsi a ABS se projevilo mnohem casteji. Jak to vysvetlit? Pomaha stale 4x4 s viskozni spojkou pri brzdeni? Nebo je rozdil v nastaveni ABS u Opela a u Subaru?
Zkusenost druha: vypnute ABS. Minuly tyden jsem byl blbnout na zamrzlem letisti. A preqapilo me, ze pri vypnutem ABS se kola zablokuji az velmi pozde, a auto (i v zatacce) se utrhne temer vzdy v primem smeru, nema snahu se roztacet do hodin.
Tak co vy na to? Neudelame nekdy nekde srovnavaci test ctyrkolek? Nelepe Audi, Subaru, Haldex, pripadne i dalsi, BMW, MB atd. -
« Re: Haldex na promrzlém mostě
to kabus: ty taky provokuješ - že? Přece musíš vědět, že to, co jsi napsal proti 4x4, odporuje fyzikálním zákonům, že není čtyřkolka jako čtyřkolka atd. atd. (a nezkoušej se hádat o doslovném textu toho, co jsi napsal, protože možná? nemáš tiskového mluvčího, který by celkový výsledek mohl žehlit...) -
« Re: Haldex na promrzlém most
to: hoy
Neboj se Haldexu, je to dost namyslena vec. Teplota na nej nema vliv, klidne by to jelo na mydlinkovou vodu, nejde o zadne strihy ve viskozni kapaline jako treba v automaticke prevodovce nebo v torque convertoru. Taky se nezapina a nevypina, je zapnut neustale (existuje vypinani, ale to je rizeno computerem a je sprazeno s otackami motoru). Co Haldex dela je to ze hlida aby se netocila jedna hridel rychleji nez druha-cili prededni naprava vuci zadni naprave ci naopak. Dela to dost rychle (100ms) a dela to uz pri vychyleni jedne hridele oproti druhe o 15ş. To znamena ze za jednu obratku hridele by doslo ke korekci 24 krat. Pokud k uhlovemu posunuti dojde, drcne disk s "bouli" do pistu a ten nazene olej na spojku bud z jedne nebo z druhe strany rychlost vstupni a vystupni hridele se okamzite srovna. Cili to vlastne vsechno facha jako pumpa a proto to nema s viskozitou nic spolecneho. Kolik sily se pri normalni jizde prenasi z predniho nahonu na zadni napravu je rizeno tlakem v oleji (to si urci kazdy vyrobce) a zpetnym ventilem. Je tam jeste dalsi plejada prkotinek, vse rizene computerem. Ja na tyhle veci moc nejsem, vim ze pri prvnim snehu jsou po skarpach hlavne 4x4. Je pravda ze se lip a rychleji rozjedou, ale jsou na tom vzdy hur na silnici kdyz se dostanou do maleru a potrebuji zastavit.