Pohon 4x4 u osobních aut
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 10.01.01 11:44
« Re: Haldex spontannejsi nez Viscoamtic?
to magic: já opravdu nemám patent na rozum, jen jsem chtěl rozproudit diskusi. Pokusím se někde sehnat nějaké materiály abych pochopil i ostatní systémy 4x4 (já jsem jen takový hybrid strojaře a elektrikáře). A co to rozdělení 95:5 např u Subárek s automatikou? čau LN -
"-- skrytý --" 10.01.01 09:04
« Re: Haldex spontannejsi nez Viscoamtic?
To novak: pises, ze Haldex reaguje rychleji nez Viscomatic, nebo jsi mel na mysli jenom tu AR 33 4x4? U popisu rozdilu reakci mezi VW a Alfa/Lancia jsem mel na mysli permanentni quattra (ozn. Integrale nebo Q4), coz je neco uplne jineho. Proti tomu nemuze byt nikdy Haldex rychlejsi jednoduse proto, ze Viscomatic ma trvale vrazeny mezinapravovy diferencial, ktery je viscospojkou jen uzaviran. Haldex naproti tomu plni vlastne ulohu tohoto diferencialu castecne i s uzaverkou, takze jeho cinnost je tim padem odlisna. Jinak na obranu Haldexu musim rict, ze prave manevr s rucni brzdou u neho funguje o.k. (nemyslim tim jako u WRC, ale obstojne). To Pavel KR5: po pritazeni rucky se to chova jako predek, kdyz se to auto pod plynem trochu srovna, tak bere na vsechny. Funguje i manevr rucni + plyn (v rally se pouziva velmi casto, nebot ruckou auto pretacis a plynem tahas ven). U Viscomaticu se rucka pouzit neda vubec (auto se hrne rovne jako sane), ale zase neni tak uplne potreba, protoze prudkou deceleraci + pohybem volantu lze dosahnout obdobneho efektu. -
« Re: 4x4 a brzdeni
to hop:Popis brzdeni rucni brzdou pri zaberu predniho nahonu nebyl popis meho stylu jizdy, jenom hypoteticka situace ktera se tykala toho, jak by se pri tom zachoval Haldex. Je to presne styl kterym kdysi jezdival Carlson v Saab Sonetu pri projizdeni zatackou a prisli na to az pri zpomaleni filmu kdyz zjistili, ze se mu pri odlepeni od zeme netoci zadni kola. Zkousel jsem to sam nekolikrat (taky v Saabu) na velke prazdne plose, ale me ridicske umeni nebylo na takove vysi, abych toho rychle nenechal. To co popisujes ty je zpusob jak by mel jezdit terenni 4x4 (Jeep a podobne) po silnici, kdyz si ridic z nejakeho duvodu nechal zapnuty pevny mezinapravovy diferencial (transfer case). Vetsinou se to nedela, nezkousel bych to ani na sterku. Pokud ma navic vozidlo samosvorne diferencialy, tak zatacky opravdu nejsou zadna lahudka. Mimochodem svuj styl jizdy bych po posledni bouracce na dalnici nazval "krajne opatrnym"; zdravim. -
« Re: 4x4 a brzdeni
to hop: Nebyl to popis zpusobu me jizdy, jen hypoteticka situace ktera se tykala vyhradne toho jak by se zachoval Haldex v dany moment. Mimochodem je to presne zpusob kterym kdysi jezdil Carlson na Saabu (Sonet) a prislo se na to az zpomalili film a zjistili ze se mu netoci zadni kola kdyz se mu to v terenu trochu v zadu "nadzvedlo". To co popisujes ty je to jak by se mel chovat ridic ktery jede ve skutecnem terennim 4x4 zatackou a ma to z nejakeho duvodu napevno zapnute (predni-zadni naprava, treba Jeep). Mimochodem od meho posledniho vymazu na dalnici ve stovce (predkem do skaly) bych styl sve jizdy nazval "zvysene opatrnym"; zdravim -
« Re: 4x4 a brzdeni
to kabus:
Neznam tvuj styl jizdy, ale me by ve ctyrkolce (byt Haldex) nenapadlo sahat na rucku pri plny nalozi. Vzdycky jen pri brzdeni (eventuelne alespon ubranem plynu) a velkym rejdu. Ale tim se do tebe nechci navazet, treba ridis jinak, nic proti. -
"-- skrytý --" 09.01.01 21:21
« Re: 4x4 a brzdeni+ruční brzda
ano, pokud se lehce zatáhne za ruční brzdu, tj rozsvítí se kontrolka, HAldex se vypíná. Na to jsem přišel velmi záhy vlastními testy. Jinak Haldex je propojen se spínačem pedálu brzdy (možná přes ECU TDI motoru), se spinačem ruční brzdy,s ABS a ECU - pře CANBUS. Čau LN -
« Re: 4x4 a brzdeni
Zajimava otazka! Doufam ze s tim ma nekdo zkusenost a odpovi. Jestlize mas obratky dole a pribrzdis rucni brzdou, Haldex by mel byt rozpojien. Pokud vsak chces projizdet zatacku jako predokolka a dostat zadek do smyku rucni brzdou a jsi pod plynem v obratkach, Haldex by se asi snazil vyrovnavat rychlost zadni a predni napravy a tudiz by se s rucni brzdou pretahoval. Pochopitelne je mozne ze to je vsechno prepsano tim, jak je nastavena elektronika-Haldex se da vypnout jak pri seslapnuti nozni brzdy tak pri zatazeni za rucni. To uz bude spis na vyrobci automobilu nez na Haldexu jako takovem. Jak rikam, snad se nekdo ozve... -
"-- skrytý --" 09.01.01 14:38
« Re: 4x4 a brzdeni
to alfa33: Asi mě donutíte, abych ten HAldex pochopil do důsledků. T tvé Alfě: skoro stejně se chová HAldex. Tj. přenáší trvale 2-5% momentu na zadek (kolik přesně nevím - z grafů to není přesně patrné). Pokud dojde k brždění (tj. jakmile šáhnu na brzdu se rozepíná - cca 60ms - za tu dobu se nenatlakuje ani brzdová soustava) a pokud se rozjedou otáčky náprav (o 14 stupňů)tak se začíná spojka svírat (doba do dosažení stejné obv. rychlosti cca 100ms).Dále je tam spousta srandiček (eliminace píchlé gumy, přetížení spojky....) Vše je regulováno plynule (jako akční člen je tam krokový motor, který reguluje škrtící ventil v hydraulice HAldexu -vše řídí ECU 16 bitový RISC od Siemense). Na webu mají i grafy reakce. Pochybuji o rozpojení elmag. spojky na tvé alfě za 0,001s - (snad jen pyropatronou), ale o to nejde (o časy v řádu 10 ms nejde). Reakční doba visco musí být ještě horší než Haldexu. Dále jde o rozložení hnacího momentu. Pokud má někdo imrvére 95:5 je to potenciální předohrab se všemi důsledky (včetně Subar s automatickou převodovkou ne?). A teď Hrrr.. do diskuse, čau LN -
« Re: Haldex na promrzlém mostě
to wawrik:
Polemika vznika teprve pri ruznosti nazoru. Mame-li nazory stejne nebo podobne, muzeme si nanejvys pochvalne placat po rameni. Z tveho prispevku jsem nevycetl nazor zadny, takze polemizovat neni s cim. Ja jsem mluvil jenom o Haldexu a o tom, ze mam radeji jizdu ve sportovnim aute nez projizdet snih v Subaru. Zadnou studii jsem necetl, ani americkou a o zadne jsem se nezminoval. Nic jsem do pytle nehazel a jestli tak neco v mem prispevku vypada, upozorni me na to. Nepredpokladam ze by jsi za "hazeni do pytle" povazoval mou zminku o tom, ze jsem slysel v televizi a radiu experty podivovat se nad tim, ze je pri prvnim snehu ve skarpach naramne vysoke mnozstvi vozidel s nahonem na ctyri kola. K tomu svuj nazor nemam, ani jsem ho nevyslovil. K tomu bych mohl rict jen to, ze jsem si toho sam vsimnul taky. Ze se zminili i o Grand Cherokee i o Subaru, na tom vinu nenesu. Mimochodem Jeep Grand Cherokee je uplne jiny 4x4 (zejmena rocnik 2001) nez Jeep Cherokee (coz je vlastne terenni traktor a na silnici se podle toho chova taky). Na polemiku se tesim, pokud se budes trefovat do neceho co jsem rekl a nikoliv do mne. Zdravi kabus -
"-- skrytý --" 08.01.01 18:33
« Re: Haldex kontra Torsen?
Hlavně: Torsen je diferenciál s omezeným prokluzem, kdežto Haldex je spojka. Torsen jsou dvě "spojená" šneková kola (vnitřní a vnější) a když se jedno začne točit rychleji než druhé, tak se "zakousnou". A točí se obě poloosy stejnou rychlostí. Torsen používá v zadních dif. převážně Toyota, v mezinápravových Audi. -
"-- skrytý --" 08.01.01 18:01
« Re: Haldex kontra Torsen?
Haldex funguje na obdobnem principu jako klasicka viscospojka, ale ne formou zaverky, nybrz v roli vlastniho mezinapravoveho diferencialu. Treba Lancia (Alfa Romeo) pouziva bezny (nebo planetovy) diferencial, u ktereho je viskospojka jako jeho uzaverka (pri nadmernem protaceni nebo brzdeni kol jedne napravy vzroste viskozita kapaliny mezi ozubenymi lamelami a kapalina pusobi jako pevny spoj [= odtud viskospojka] a diferencial "zavari"), VW nyni pouziva Haldex. Ten pracuje tak, ze pri protoceni kol jedne napravy zacne cerpadlo teprve cerpat olej do teto viskospojky (to uz je vlastne pri rozjezdu). Pri brzdeni nebo v zatacce pak opet tlak odcerpava, cimz z quattra zase zpatky dela predohrab. Nemec tak proti Italovi usetril jeden diferencial, ale ztratil spoustu casu pumpovanim oleje, takze auto je pri najezdu do zatacky a pri zpomalovani spise podobne predohrabu, nez quattru. Vyhodou je moznost pozivani rucni brzdy a absence "vlneni" auta pri velmi prudkem brzdeni vlivem uzavirani jednotlivych diferencialu. Haldex je tedy spise myslem jako system pro nesportovni puoziti (vyssi zaberove vlastnosti maji vyniknout spise za snizene adheze v zime, za deste, atd. a to hlavne pri jizde rovne). Nelze s takovym autem jezdit sideways nebo powreslide.