Stavba výfuku
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit
-
"-- skrytý --" 20.09.00 00:00
« Re: Stavba vyfuku
Jen ještě doplním: pochybuji, že rally úprava jakéhokoliv auta má motor se stejnými parametry jako série - tedy že bude mít shodný výfuk. Tím se nedá řídit. Stejně jako nemůžeš na Fiata dát (nebo vyrobit podobný) výfuk jako na Fafíka. Jinak u každého výfuku závisí nejen na průměru trubky, ale i na počtu ohybů (popř. svarů a spojů)a jejich umístění na trubce. Stejně tak záleží i na tlumičích a jejich umístění, protože ty nefungují pouze jako tlumiče hluku, ale vlastně usměrňují proudění v trubkách - hlučnost výfuku způsobují hlavně jeho vibrace, které jsou důsledkem určitého typu proudění v určitém místě výfuku. -
"-- skrytý --" 20.09.00 00:00
« to: lister
Proč ti to netáhlo odspoda je jednoduše vysvětlitelné: ve svodu více trubek do jedné se ti při nízkých otáčkách - a tedy malých rychlostech a relativně dlouhotrvajících pauzách mezi střídáním výfuku z jedné a druhé dvojice trubek - držely spaliny, které nepouštěly ty "nově příchozí" dál do té doby, než se tahle "bariéra" vyššími rychlostmi prorazila (nepočítám s tím, že by mohl být ve svodu také špatný úhel náběhu, což je taky velmi pravděpodobné).
Ono je totiž vážně levnější si to spočítat, než mnohokrát zkoušet. Ale když se někomu nechce do studia... -
« Re: Stavba vyfuku
Zdravím tunery amatéry , to znám taky jsem dělal výfuk na vw golf gti 1,6 110 koní. souhlasím s tím že tuningový výfuky jsou spíš estetickej doplněk ale spátky k tématu. Spíš než výpočty se osvědčila metoda pokus-omyl, např. větší průměr roury pro lepší proudění spalin-omyl (sk. N má stejný průmer jako série). ale pokud jde o důležitost jednotlivých tlumičů (přední,zadní) tak můžu říct že to jde i bez toho předního (je tam jenom roura se stejným průměrem). zadní tlumič jsem dělal podle původního (jedna děrovaná trubka omotaná skelnou vatou ,žádný překážky) trubky i obal na tlumič najdeš v každým kovošrotu nebo vrakáči.
Zkoušel jsem i svody od motoru, takže jsem sbíral trubky z favorita (prům 40mm) z nich jsem měl 4 větve dlouhý cca 60 cm který se sbýhaly do jedný trubly prům. 45 mm ale brzo jsem to musel vymontovat protože to fungovalo dobře až v cca 5500 ot. a odspoda to netáhlo.
Jinak hodně zdaru a trpělivosti a napiš jak to dopadlo. -
« Re: Stavba vyfuku
Nejradej bych ten vyfuk samozrejme udelal podle nejakych vykresu. Myslim samozrejme sportovni, treba ten Abarth. V 70-tych letech tady tech Fiatu jezdilo dost, i nejaky v zavodech do vrchu. Vsichni meli bud Abarth, nebo Burgess. Dokonce jsem nasel ve Svete motoru z roku 1977 inzerat ohledne planku na stavbu. Kdyz jsem tam ale napsal, nikdo se samozrejme neozval (jak taky jinak, po 23 letech :-) ). Pokud nekdo vite o vykresech, nebo vam lezi nekde na pude, prosim "ozvete se" !!! -
« Re: Stavba vyfuku
Dik, ale asi tusis, ze mne odpoved neuspokojila. Co kdyz udelam vyfuk s minimalnim odporem, trochu okoukam slozitej vyfuk Skoda 130RS na kterej planek mam, neco vypustim atd? Treba na soutezniho Favorita je vyfuk neskutecne slozitej. Co by se stalo, kdybych na svyho Fiata 127 Sport obsah 1050cc-70koni pouzil posledni tlumic z F127 1300cc-75koni. Je mi jasny, ze tam nemuzu dat vyfuk ze slabsiho motoru. Ale co v tomto pripade? Na moje auto je vyfuk moc drahej. Od Bosalu stoji koncovy tlumic 6000,-. Jsou tam celkem tri tlumice, z toho prvni dva na spolecne trubce. Ten prvni je prej ze vsech nejdulezitejsi a posledni nejmin. Jeste me napada jedna otazka. Kdyz jsem na jednom vjezdu zachytil spodkem a rozpojil si vyfukovy potrubi hned za svodama (jeste, ze nic neprasklo) auto skoro nechtelo jet. Chapu to u dvoutaktu, kde ma vyfuk ohromnej vyznam, ale ctyrtakt?
Slysel jsem, ze vetsina tech radoby ladenejch vyfuku je jen trubka v obalu a nic moc kolem. Kdyz si kamos stavel ten 130RS nacpal tam neco jako dratenku, ale z keramiky (nevim, kde to sebral). Ten vyfuk ma mit 97-98 dB, ale s tim jeho zlepsovakem to jen prede a vubec to nerve. -
petous 15.09.00 08:50
« Re: Stavba vyfuku
U čtyřtaktu to není tak obtížné jako např. u dvoutaktů, kde se musí přesně počítat akustická vlna. Slyšeli jste o semiaktivní výfukové klapce ?
Ta při zvýšení tlaku ve výfuku vypustí spaliny bokem před tlumičem a sníží tak odpor výf. vedení při max. otáčkách. To by mne uspokojilo. Můj Remus totiž strašně řve v každejch otáčkách, pak by řval jen když by to bylo potřeba.
-
"-- skrytý --" 14.09.00 23:04
« Re: Stavba vyfuku
Pokud si chceš udělat opravdu kvalitní výfuk a ne takové bastly, jaké prodává 97% "tuningových" firem, které motoru spíše přitíží než uberou, tak ti povím, že si ho sám neuděláš, pokud náhodou nevlastníš minimálně válcovačku na bezešvé trubky... Pravidla pro navrhování výfuku jsou asi taková: máš určité parametry výfukového kanálu (tlak, rychlost plynů, hustota, směr a typ proudění) a k tomu navrhneš takové potrubí (to obsahuje různé výpočty, pokusy a omyly), které bude schopno ve většině otáčkách (nejvíce v běžných provozních otáčkách) odvést spaliny. Ovšem aby to opravdu fungovalo a motor se ti nedusil, tak buď musíš aspoň pět let studovat nějakou strojní fakultu a nejlépe obor mechanika tekutin (aerodynamika apod.) či automobilové konstruování - to je ta jednodušší možnost - a nebo mít děsnou kliku - a to je ta složitější možnost.
Z toho co jsem napsal je vidět že jsem se snažil studovat ale abych řekl pravdu nebylo moc z čeho jestli máš nějakou literatůru o stavbě výfuků atd. tak se můžeš podělit s ostatníma
zatím čau