Motorové oleje
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: MOTOROVE OLEJE
toz ja si tam nechavam lit nejakou sracku Castrol TXT Softec+ 5W-40 za sestre 1600Kc/4l (* v servisu to maji predrazeny o cca 40%!) a rozbory si delat nenechavam :-))) Menim to co 15tkm dle servisni knizky a zatim si nemuzu nijak stezovat. Asi nedelam nejlip, ale snad taky ne nejhur ;-))))) -
"-- skrytý --" 31.10.01 15:26
« MOTOROVE OLEJE
Zpatky k olejum. Asi se to tady uz psalo, ale sdelte, ktery olej pouzivate a za kolik ho kupujete? Ja pouzivam Sunoko 10W-40 a 5 litru mi prijde na 570-630 Kc. Jsem s nim nadmiru spokojen, s timto olejem (polosyntetika) menim az po 10 tis. km (mam 1,9D) a jeste mam rezervy - tzn., podle rozboru oleje bych to mohl natahnout na 13-15 tis.km. -
« Re: Zahřívání motoru
fija: Však já ti nemám nic za zlý :-) Pir: No tak jak popisuješ to omývání, tak to zas nebude tak drastický. Možná sis to spletl se sprchováním :-) Je pravda, že směs pro chod motoru za studena musí být podstatně bohatší, ale válec není žádná vana, ve který šplouchá benzín jak voda,:-) navíc jsme uvažovali již modernější techniku, než je mechanický sytič. Jak již jsem tady zmínil, nedej bože, jestli si tady někdo vezme k srdci tu informaci o vhodnosti vyšších otáček při zahřívání studeného motoru. Chtěl bych pak upozornit na to, že ne každýmu zážehovýmu motoru se nic nestane, když to už zuby na rozvodovým řemenu přestane bavit ! Rob 2: Přesně tak to na mě z toho článku taky zapůsobilo. Když to řeknu jednoduše a trochu nekultivovaně, tak to bylo ve smyslu: Na houby jsou nám motory, se kterými se šetrně zachází, když není co dejchat ! Musíme si přiznat, že v tom něco je, na druhou stranu je třeba si položit otázku, zda by se opravdu životní prostředí nějak viditelně zlepšilo, kdyby všichni po startu začali okamžitě vyrážet ? Já rozpačitě krčím rameny ... -
"-- skrytý --" 30.10.01 08:49
« Re: Olej 10W-60
Neexistuje mineral s takym rozsahom :-) RS bol navrhnuty pre motorsport, ma neuveritelnu schopnost odolat extremne vysokym teplotam a otackam. V podobe, ako si ho napisal s nim Castrol uz konci, nahradzuje ho novy 0w-40, vyvinuty s Toyotou a pre starsie typy vozov bude vyrabany pod inym nazvom v specif. 10w60. -
« Dovětek
prof: Také jsem článek o vhodnosti po nastartování ihned vyjet kdysi kdesi četl. A důvod takového jednání byl skutečně přístup k prostředí, kde žijeme. Těžko si dnes může nějaká firma dovolit napsat, že na prostředí kašle, a že její motory jsou choulostivé. To by asi dlouho nevyráběla. -
« Re: zahrievanie
Pir: Dovolím si oponovat. Tvůj příspěvek byl vztažen na benzinové motory. Zkus držet ve vyšších otáčkách mrazem ztuhlý motor LIAZu (naftový motor obecně). Líbit se mu to rozhodně nebude. Smývání olejového filmu bohatou směsí je záležitost benzinového motoru. Navíc tlak oleje při volnoběhu není u studeného oleje tak nízký, jako u oleje zahřátého na 100 a víc stupňů. Pokud máš na palubní desce "budík", tak se o tom lehce přesvědčíš. Předpokladem je ovšem dobré čerpadlo. A další nikoliv nepodstatnou věcí je pružnost a pevnost materiálu, která je za mrazu výrazně nižší. Aby nevznikl mylný dojem, že nestartuji a půl hodiny čekám. Nikoliv. Ale pár minut motoru dopřeji. Mám Sierru DOHC, a ta je na hlavu choulostivá. Ale jak se říká: Sto lidí, sto názorů... -
« Zahřívání motoru-diesel/benzin
Mal som Uno 1.3 Diesiel. V prirucke bolo pisane, ze ak je teplota pod bodom mrazu, je dobre nechat motor aspon minutu zohriat pred jazdenim. Pri urcitej teplote(uz si nepamatam presne-asi pri -20) to mali byt uz 3 minuty. Teraz mam Corollu a tam je v prirucke pisane ze sa nema cakat ale hned ist. Obidve prirucky su oroginal od vyrobcu dodane s autom, takze ked si to zhrniem, tak nie na kazdy motor plati rovnaky meter. -
« Re: Zahřívání motoru
to prof> toz ja jenom prodavam, jak jsem nakoupil. Nejsem strojar, ale presto jsem presvedcen, ze na volnobeh je tlak oleje (mas-li v aute zubove olejove cerpadlo) tak nejak nizsi. A predpokladam (selsky rozum - common sense :-)))), ze je celkem fuk, bude-li to pri nizsi nebo vyssi teplote motoru. Ta bude ovlivnovat (myslim) toliko absolutni hodnotu tlaku, ale ne samotnou logickou slutecnost vyssiho/nizsiho tlaku. -
« Re: No jasne
Děkuji za pozvání do diskuze. Probral jsem problém s prof a ostatními profíky motoráři na našem setkání a abych pravdu řekl, tak naše společná diskuze v podstatě proběhla ve stejném duchu v jakém se děje i diskuze zde. Někteří jsou zastánci okamžitého vyjetí, jiní zase spíše jsou pro čekání.
Záleží na okolní teplotě a typu oleje. Mám zato, že okamžité osolení motoru s minerálním olejem při nízké teplotě v podstatě způsobí to, že dojde k "trhání" olejového filmu ve všech kluzných ložiscích.Měli bychom si uvědomit, že největší opotřebení vzniká právě v takových případech. Samozřejmě plně syntetický olej film drží lépe .Myslím si a jsem o tom přesvědčen, že pár minut po nastartování využijeme spíše pro pohodlné usazení a pár nezbytných operací, které obvykle před jízdou provádíme. Pak v klidu vyjedeme s lehkou nohou.
-
"-- skrytý --" 29.10.01 10:15
« Re: zahrievanie /Pir
Pir: Ano. Ale zkus taky svuj prispevek upravit na naftove motory. :-) Ja to vidim tak, ze 5-10 sekund pockam, az se synteticky motorovy olej dostane i na vahadla a pak vyjedu volnobeznymi otackami (coz mi na volnobeh jede i na dvojku-trojku) a pomalu pridavam, az po cca minute citim jiz z topeni teplejsi vzduch, tak uz zatezuji motor kolem 2000-2200 otacek. Na tom se neda nic zkazit. Rozhodne co nejdrive je nutno ten motor a prevodovku prohrat, to u vznetoveho motoru plati dvojnasob. -
« Re: zahrievanie
Zahrivat v zimne by se mnelo tak, ze po nastartovani motoru pockat par vterin nez se motor promaze (zalezi na teplote okoli a na kvalite oleje ,zhruba 10W-40 pri -25C 30s )a cim nejrychleji vyjet srozumem,motor drzet ve vyzsich otackach a na nizsim prevodovem stupni nez pri teplem motoru, a proc,proto ze u studeneho motoru je bohata smes, a ta redidi olej na stenach valcu, proto se musi motor zahrat cim nejrychleji pokud neni jeste olej zreden benzinem, a proc vyzsi otacky, proto ze je pri vyzsich otackach snizena bohatost smesi pri studenem motoru oproti volnobehu.Ono neni problem jako taky ze je motor studeny, ten se opotrebovava prave nejvice pri startovani motoru at v zime nebo vlete(nemaze se vubec).Nej horsi je zahrivat na volnobeh !!!, palivova smes je tak bohata ze se srazi a velmi redi olej(cim nizsi teplota tak dele) na stenach valcu az se pistni krouzky pak drou o valec(klesa viskozita oleje na valcich).Benzin casem s oleje vyprcha. Zajimave je i to ze olej treba 15W-40 lepe chrani motor za studena(ma vyzsi vyskozitu a tim lepe odaluje dily od sebe) nez treba 10W-40, ale ma tu nevyhodu ze brzdi pohyby prave pres svoji velkou viskozitu,a tim i zveda spotrebu. -
« Re: zahrievanie
prof: u BMW byly problémové hlavy i u benz. dvoulitrů. Osobně motor ohřívám velmi opatrně (ostatně musím, neb bydlím v údolí, a jízda do kopce se studeným motorem je brutalita), přesto mi u BMW řekla hlava DOST! při jízdě po dálnici. Možná proto, že jsem měl trochu (trochu víc) přiloženo pod kotlem. Pokud bych bydlel u Kolína, tak bych po nastartování asi opatrně vyjel, jinak jsem ale zastáncem trochu ohřát motor před jízdou. Mám na mysli pár minut, podle situace. -
« Re: zahrievanie
Pravda bude asi fakt někde mezi. Když mám led na sklech, taky trošku prohřeju motor a pustím foukání, jinak se ho nezbavím. Ale pořád se přitom nemůžu zbavit pocitu, že se to na ten volnoběh trošku víc ničí. Neříkám moc a netroufám si tvrdit, jakej je rozdíl po X letech mezi autem, co se prohřívá na volnoběh a autem, co se prohřívá až jízdou.
Já se vozím v BMW 325 TD Automatu. -
« zahrievanie
Myslím si, že motory aj celé autá sú konštruované tak, že pri bežnom zaobchádzaní by im nemalo nijako ublížiť zahrievanie na voľnobeh, či okamžitá opatrná jazda. Ja naštartujem, vystúpim, poutieram si zrkadlá, bočné sklá, prípadne reflektory a spätné svetlá, potom vyjdem, pozatváram brány a pomaly si to bafkám. Nemyslím si, že huntujem auto. Extrémy sú škodlivé, keď to niekto naštartuje hodinu pred jazdou alebo sa na jedničke pohýňa štartérom a ženie to na max. kvíliacimi gumami. Ak je kvalitný olej, nemalo by autu normálne zaobchádzanie vadiť. Čo to máte za autá? -
« Re: No jasne
Tak se nehádejte. Já osobně si myslím, že kdyby d.aemon usoudil, že ta chvilka volnoběhu motoru prospěje, tak to bude dělat s tím, že má zájem se svým, autem šetrně zacházet bez ohledu, na nějakejch pár deci na 100 km. Požádal jsem BORIGINALA, aby sem zavítal a řekl nám svůj názor. Koneckonců s ním zítra budu mluvit, takže pokud se sem nedostane dřív, tak ho o to požádám a tento problém s ním proberu osobně. Samozřejmě že se olej v převodovce začne mixovat a prohřívat otáčením předlohové hřídele. Ono na spojku se při startu nešlape jen kvůli tomu, jestli jste tam náhodou nezapoměli kvalt. Takovej start v pořádným mrazu s nesešlápnutou spojkou dá starteru i baterce pořádnej pohlavek. -
« Re: No jasne
trona: Nejsou tady "chudáci" co šetří litr paliva, ale motoristi, co se snaží přijít na to, co je pro jejich auto nejšetrnější. Tak si hlídej pusu. Stejně jsme se v diskuzi rozešli s plichtou, protože všichni máme svoje argumenty, a nejsme automechanici, tak si to po ránu dělej jak chceš, my si to zase budeme dělat po svým. Třeba se někdy sejdeme a třeba jeden z nás bude mít zhuntovanej motor kvůli tomu, jak každý ráno v zimě zahřívá. A jestli to budu já, nebo ty, to ponech času. -
« Re: No jasne
BTW ked je spojka v zabere, zahrieva sa na volnobeh aj olej v prevodovke, nie? Aspon mam ten pocit z mojho stareho R21, ktory pri -25 okamzite zdochol, pokial som pustil spojku po nastartovani. Najprv som musel asi minutu podrzat spojku, aby motor mal dost sily roztocit aj kusok prevodovky. -
« Re: No jasne
To prof:Jo profe,stejne s tebou souhlasim.Me nikdo nepresvedci,ze je lepsi vyrazit s karou,ktera ma vsechno stuhly.Tim zahrivanim pred jizdou sleduju i to,ze se mi alespon malo zahrejou ostatni soucasti,jako je napr.prevodovka,remeny atd.Nerikam ale,ze se prevodovka a olej v ni ohreje na naprosto idealni provozni teplotu.Jen si myslim,ze motor pri tomto pro me setrnem zpusobu zahrivani vyzaruje dost tepla na to,aby se ohralo alespon minimalne vse,co je v jeho okoli.At si nekdo nemysli,ze piskajici remen u altiku je zpusobenej jenom tim,ze neni napnutej.Kdyz je ta guma ztvrdla jak kamen,nema proste potrebnou prilnavost.Ale kdo si mysli,ze je lepsi po 30 vterinach vyrazit,at si to klidne dela.Mozna je to chudak,kterymu je lito toho litru az dvou paliva na sto km vic.Protoze ta spotreba vyssi bude 100%.Trona -
« Re: No jasne
d.aemon: Naprosto přesně by nám to mohli říci jedině zkušený motoráři, který se zabývají prováděním GO motorů. Tyhle lidi denně rozebírají motory a zjišťují stupeň jejich opotřebení. Dokážou tak s naprostou jistotou určit způsob, jakým se s konkrétním agregátem zacházelo. Svý by nám mohl říci i BORIGINAL. -
« Re: No jasne
prof: Myslím, že není tak jednoznačný, jesli je lepší pomalý ohřívání na volnoběh s tím, že se motor opotřebovává delší dobu, nebo rychlejší ohřívání mírnou jízdou, kdy se motor opotřebovává kratší dobu, ale při vyšších otáčkách. Tohle je otázka pro fundované techniky, kteří mají asi prsty v příručkách, které radí vyjet se studeným motorem dřív a neohřívat ho na volnoběh.Jinými slovy pokud použiju tvoje přirovnání k rozcvičení sportovce, tak mi prohřívání na volnoběh připadá, jako rozcvičování se klidnou chůzí asi tak, jako když bloumáš na procházce městem, prohřívání klidnou jízdou jako mírné proběhnutí a protažení a prohřívání divokou jízdou jako sprintování a skákání se ztuhlejma svalama. Nemůžu si pomoct, ale pořád mi nahráváš v tom, že je nejlepší prohřát motor mírnou jízdou. Achilovku si utrhneš, nebo nerv skřípneš jen, když budeš se ztuhlejma svalama a tělem běhat jak maniak namísto klidného prohřátí. -
« Re: Zahřívání motoru
No, fija, je to takový poněkud rozpačitý, to tvý vysvětlení. Já bych patrně funkci počítače vysvětloval podobně. Jenom bych nerad, aby se tvýma radama někteří neřídili až příliš důsledně, jelikož by tím dosáhli možná pravýho opaku, nežli je šetrný zacházení s motorem, což např. d.aemon potvrdil ve svým příspěvku č. 158 konstatováním, že tedy asi bude nejlepší zahřát motor na provozní teplotu za minimální dobu. Moc bych se taky nepouštěl do debat o tlaku oleje při studeným motoru, tam máš opravdu mezery a ber to jako přátelskou radu, abys někde nebyl za Neználka. To říkám při plným vědomí si toho, že mám velký mezery ve všech možnejch oblastech, vědomostí, motorismus nevyjímaje, a jelikož jsem si toho vědom, tak se raději do debat o věcech, které spíš jen tuším, nežli opravdu znám, nepouštím. Ono nám to moc nejde do sebe. Nechcem, aby ten motor běžel dlouho studenej a naopak mu zase nechcem dát plnou zátěž, jelikož to mu taky zrovna asi nebude svědčit (a že se nejrychleji zahřeje právě při tý plný zátěži, na to vemte jed). Takže která volba bude asi lepší? No jasně, že něco mezi tím a to je postup, kterej tady s tronou nabízíme. Nikoho nechci nutit, aby nechal auto na volnoběh klapat 10 minut, ani půl hodiny mu však neuškodí ani v nejmenším. Je totiž nutno si uvědomit, že rychlejší zahřívání nese s sebou ruku v ruce i tedy větší namáhání, jenž opravdu při studeném motoru je to poslední, co je žádoucí. Nakonec vidíme, že to vyjde na stejno. Buďto motor poběží déle se zanedbatelnou zátěží, nebo kratší čas se zátěží zvýšenou. Dovolím si tvrdit, že v prvním případě bude jeho opotřebení nižší, než v případě druhém, a to možná i výrazně, zvláště v případech nekvalitního, nebo oleje s nevhodnou viskozitou, kde hrozí, že si motor někde, nedej bože, "lízne" na sucho. Takové opotřebení nedocílíte chodem na prázdno ani za deset let. Pro netechniky bude asi nejsnazší přirovnat zahřátí motoru takovému rozcvičení sportovce před tréningovou dávkou nebo zápasem. Stejně jako u motoru zde platí, že opatrnosti nikdy není dost a nikdo neví, kde komu nebo čemu zase v něčem pořádně chroupne nebo křupne :-). Takovej přeskočenej rozvodovej řemen u dieselu se dá přirovnat k menisku v koleně či k utržený achilovce :-(. Takový líznutí na sucho je zas typická artróza v pokročilým stádiu a prasklej pístní kroužek zas těžce skřípnutej nerv mezi zádovýma obratlema. -
« Re: Zahřívání motoru
nechci vam moc kecat do odborne diskuse. Presto mi dovolte maly prispevek, vyjadrujici ME OSOBNI zkusenosti a take uvahy.
1. studeny motor neni zaolejovan. Potud se vsichni shodneme.
2. je potreba motor zaolejovat co nejdriv (ventily, pisty, valce ....) - proto nekteri pouzivaji "lehkobezne oleje" - zjednodusene receno, s co nejnizsim cislem pred "W" v oznaceni mot. oleje dle myslim SAE (nebo API ?, Ty se myslim oznacuji pismenama, ne ?) normy. Tudiz, 15W je horsi nez 0W.... proto pouzivam plnou syntetiku. Uvadi se, ze NA VOLNOBEH se zaolejuje motor s plnou syntetikou za cca 10s, s mineralnim olejem treba az za minutu.
3. je potreba si uvedomit, ze CIM NIZSI OTACKY MOTORU, TIM NIZSI TLAK OLEJE v motoru. A nemyslete si, ze kdyz vam nesviti kontrolka mazani, tak ze je tam tlak dostatecny. Napr. se nedoporucuje u nekterych aut jizda z kopce na volnobeh, ale pouze se zarazenou rychlosti, prave z duvodu spravneho mazani motoru pri jizde. Opacny extrem - honit auto pri studenem motoru - taky skodi. Vysledkem je (a nejsou to uplni blbecci a neni to proto, ze by to byli ekologove, kdo to doporucuji), ze se ma se studenym autem co nejdriv vyjet. Zhruba tak za dobu zakladniho zaolejovani motoru. Do zahrati motoru (ne jen chladici kapaliny, to je treba podotknout! Kdo ma teplomer i oleje, da mi zapravdu ....) se ma jet klidne, auto nepodtacet ani nepretacet. Soucasne se zahrivanim motoru se zahriva take zbytek auta - prevodovka, poloosy, brzdy .... a s ohledem na ZIVOTNOST celeho kompletu je to nejlepsi.
ale nikomu z vas to nenutim, klidne cekejte na volnobeh pokazde aspon 10 minut, az se vam ohreje voda ....