Motorové oleje
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: zahrievanie motoru
Oddie já neříkal, že musíš lít do Š120 plnou syntetiku, ale dělají se i pro starší motory lepší oleje jak nějaké M6AD, Super mogul atd. Myslím, že takový Trysk by byl lepší. Do sirky jsem většinou lil jen plnou syntetiku 5W40 v ceně do 230. Za víc jsem jí nikdy nekupoval, spíš míň... Až mi dojdou zásoby, tak přejdu na levnější 10W40 a častější výměny. Přeci už motor má skoro 200 tkm. -
"-- skrytý --" 12.07.02 14:32
« Re: zahrievanie motoru
Kvalitnější přeci neznamená zakázat 20W30, to se na mě nezlob, to je hovadina. A co bys dával třeba do Š120? Full synt? A proč? Protože je to "kvalitnější"??? Pro tyhle a podobný motory přeci bohatě stačí minerál od Mogulu. BTW co leješ do Sierry? -
« Re: zahrievanie motoru
Hezky napsany. Otazkou zustava, jestli ta prehnana laska k motoru nebude mit za nasledek to, ze do prace driv dojdu pesky.
Rekl bych, ze nejdulezitejsi je prvnich par sekund po startu, nez olej chyti tlak a dostane se vsude, kde by mel byt. Mam hydrostely, takze vim, ze doba natlakovani trva tak 3 sekundy u polosyntetiky.
Ale nejvetsi problem je neco jineho. Lidi setri na olejich / aby to nahodou nebylo moc drahy / a lijou tam doslova sracky. Pak nepomuze nic. Pri -10°C mineralni olej s horsi specifikaci prakticky 10-15 sekund vubec nic nedela a motor jede na sucho. Mely by se zakazat prodavat oleje od Mogulu, Slovnaftu, takovy ty sracky 20W30 apod. -
"-- skrytý --" 12.11.01 00:00
« Re: zahrievanie motoru
HonzaP (213): Diky za upresneni. Priznam se, ze tohle jsem nevedel. I proto, ze nemam naftovy motor s elektronickym vstrikovanim (Felda 1,9D).
PS: Ma tady nekdo elektronicky vstrikovani a palubni pocitac? Pri brzdeni motorem by mela byt spotreba 0 litru, podobne jako u zazehovych MPI? -
« zahrievanie motoru
Inteligetně a přitom jednoduše to má udělaný BMW, tak jsou na otáčkoměru diody kam se smí motor vytáčet a podle toho jak zhasínají tak se ví kam se může točit. Vůle plynu je zajímavá věc, ale z bezpečnostního hlediska asi ne moc dobré. Ty diody jsou primitivně jednoduché a maximálně učelné. Nevím jestli to je spojeno s omezovačem otáček, nebo jestli to je čistě informativní záležitost. -
« Re: zahrievanie motoru
luf: Nechci se nijak hádat ani někomu nutit, aby ohříval motor, jako já, nebo jak je to nejlepší, ale napíšu sem pro lufa svůj názor, jak bych to dělal, kdybych bydlel tam, kde on. Po natočení bych vyčkal obvyklých pár minut a pak bych vyrazil na jedničku, na kterou bych bezpodmínečně vyjížděl ten opravdu prudkej kopec, o kterým se zmiňuje. Otáčky by měly být po celou tu dobu rozumné, zpočátku opravdu jen mírně zvýšené. Jakmile začne jít z výdechů vlažný vzduch na okna, dá se dát dvojka. Na tom 1 km dlouhém kopci to už bude na pracovní teplotě. Ještě k těm otáčkám. Ideální by pro režim zahřívání byl jakýsi doraz pedálu plynu, který by během rozjezdu nedovolil řidičovi šlapat víc, než na 1/5 dráhy plynového pedálu. Po ujetí pár desítek metrů by to povolilo už 1/4 té dráhy, kde by to mohlo vydržet i do 50 - 60 st. chladicí kapaliny. S dalším prohřátím by ten doraz pomalu dovoloval stále větší možnost přidání, až by zalezl úplně celej do podlahy. Z toho je vidět, na jaký kvalty by se mělo zpočátku jet, jelikož moc aut, který vám po natočení jedou na něco jinýho, než na jedničku, se sešlápnutým pedálem plynu do 1/5 jeho dráhy, asi moc nebude (znám i takový, kterým by se na tu 1/5 plynu nepodařilo ani udržet motor v chodu). I kdyby vám tu dvojku hned z kraje braly, tak při menším kopečku by tam bylo nutno tu jedničku stejně vracet, jelikož ten doraz by vás dál s plynem prostě nepustil. O tom to celý je. Studenej motor na 1/5 plynu na prázdno sice dokáže vyletět do nevhodně vysokejch otáček hned, ale na pravidle, že studenej motor se tůrováním do otáček na prázdno nezahřívá, se snad shodnem všichni. Na závěr jen abysme měli představu o tom, co je opravdu šetrné. U letadla se před startem, kdy je motor nucen pracovat na téměř, nebo skutečně maximální výkon s plynovou přípustí otevřenou opravdu na doraz, vyčkává zásadně tak dlouho, dokud teplota oleje nedosáhně 50 st. C a to i při použití plný syntetiky! (Komu z nás se cestou do práce na tuto teplotu olej vůbec ohřeje?) V návodu k použtí pro Rotax 912 UL, který se svým charakterem velmi podobá motoru automobilu, se doslova píše: Startování potoru: sytič vytažen, plynová páka (pro nás pedál plynu) v poloze volnoběhu, Zahřívání: Nechat 2 min běžet na 2000 ot., potom zahřívat při 2500 ot dokud teplota oleje nedosáhne 50 st C. Je třeba si uvědomit, že v 2500 je motor jen mírně zatěžován odporem vrtule, což by odpovídalo té naší jízdě po rovině na jedničku. Možná by se někomu mohly tyto otáčky pro zahřívání zdát poměrně vysoké, avšak tento motor je svým uspořádáním boxer OHV, kde nehrozí žádná destrukce ozubeného řemene a jeho volnoběžné otáčky jsou cca 1400 ot/min. Tedy platí zde podobně, jako je vhodné u automobilu, točit po startu max o 1000 otáček víc, než je běžná hodnota otáček volnoběhu. Při max. startovním výkonu pak motor točí 5800, tedy obvyklou hodnotu, jakou známe z většiny OA. -
"-- skrytý --" 09.11.01 12:58
« Re: zahrievanie motoru
bob_: to jsou taková věčná témata: vyjet hned po nastartování x počkat, z kopce vyřazovat x nevyřazovat, je lepší škodovka x jiné auto..., prostě vždycky se najde dost zuřivých obhájců jedné či druhé strany a tak to bude vždycky. Jinak by to byla nuda... -
« Re: zahrievanie motoru
No hlavne ze se shodnem -- pri jizde z kopce se
pri zarazene rychlosti motor ohriva trenim a
stlacovanim vzduchu. Ovsem muze se stat, ze
bude mit vysoke otacky (aby nekdo usetril na
brzdovych destickach, vrazi tam 2) -- spatne.
Nebo lze jet dolu bez rychlosti, ale to se zase opotrebovavaji brzdy a prevodovka bude dele studena.
Takze je to jedno...
Ted mne napadlo, ze vzhledem k tomu, ze ZAHRIVAME motor, tak mozna bude i snih, tak je lepsi radeji jet s tou rychlosti :-)
Nejlepsi je ho zahrat tak, aby motor tocil
maximalne tech 2000-2500 (u nafty mene) a hlavne
aby se pri tom nenamahal -- do prudkeho kopce
(to radeji pockejte v klidu na tech cca 60
stupnu a az pak vyrazte). Urcite ale pred tim pockejte tak tu pul minutku na "alesponnejake" promazani...
Uz toho nechame, jo? -
"-- skrytý --" 09.11.01 08:39
« Re: zahrievanie motoru
to Vlami> pri vsi ucte neni pravda,ze nafta tece do motoru i pri jizde s kopce a noze na brzde.Nafta je opravdu na nule a motor dela cisty pracovni cyklus jen se vzduchem.
Proto taky mimo jine je na spojce temer vsech diesel vozu(s elektronikou) spinac,ktery pri vypnuti spojky okamzite zarazuje normalni volnobeh.Jinak by se diesel na kluzkem povrchu velmi rychle dostal do smyku (nektere vozy to maji i jako ASR,nedovoli prudke sepnuti spojky a skubnuti na diferu).Ten spinac je,uprimne receno,i na brzde,prave z opacneho duvodu.Taky se da diky tomu jen tezko jezdit VW nebo Skodovkama s levou nohou na brzde a pod plynem. :-).(S Bavorem a Citroenem to jde).
Vetsinou se lze o tomto presvedcit i palubnim pocitacem(okamzita spotreba).V opacnem pripade by to hlasilo nesmysly,pokud sviti pri sjezdu 0,00 l. -
"-- skrytý --" 09.11.01 07:38
« Re: zahrievanie motoru
Rob2> tak trochu se mýlíš. Při nuceném volnoběhu (brzdění motorem) se na teplo mění především energie spotřebovaná na stlačení vzduchu ve válcích. Takže i nuceným volnoběhem se motor zahřívá, i když samozřejmě podstatně míň než při normálním běhu. -
"-- skrytý --" 09.11.01 01:07
« Re: zahrievanie motoru
Rob2: Ano, pro "benziny" to asi plati, ale ne pro diesely. Ja to delam v podstate stejne jako DieselPower. A kdyz jedu ze studenym hned z kopce, samozrejme ze jedu na kvalt a pribrzduji. Diesel ma volnobeh 1000 otacek nez se trochu ohreje a nafta mu do valce "tece" stale i na volnobeh na rozdil od benzinoveho vstriku. -
« Re: zahrievanie motoru
luf: Mám to podobné, akorát vzdálenosti jiné, napřed 200m do prudkého kopce a potom 1,5 km z kopečka. Moje taktika s dieselem je: Dvakrát nažhavit, nastartovat, počkat, než se otáčky ustálí u volnoběhu (max. 15 sekund) a potom vyjedu. Dokud se motor nedostane alespoň na 70 stupňu, točím max. do dvou tisíc otáček, potom max. do třech tisíc. Až když už je teplota normální (90 stupňů) déle jak pět minut, jedu přes tři tisíce. Dělám to tak každý den, v létě i v zimě. Zastávám názor, že dieselový motor s elektronicky řízeným vstřikováním je lépe zahřát v nižších otáčkach. Tím, že více sešlapáváte plyn na vyšší stupeň, elektronika vstřikuje více nafty, ale přitom ztuhlý motor nezatěžujete vysokými otáčkami a nenamáháte studené části. -
« Re: zahrievanie motoru
Malá poznámka pro zastánce ohřívání motoru jízdou: Je sice pravda, že se motor dříve ohřeje, také ovšem vykoná více pracovních cyklů (pokud nejedeme na volnoběh), než při ohřívání na místě. Při jízdě z kopce ihned po nastartování bych asi jel bez zařazené rychlosti. Jinak bych asi motor moc neohřál, protože by ve válcích nic nehořelo (nucený volnoběh). V teplo by se měnilo jenom tření v motoru. Pokud se mýlím, tak mě někdo opravte. -
« Re: zahrievanie motoru
A co se ti na jizde dolu nelibi? Autu skodi
zatezovani, kdyz je motor studeny, chod bez oleje,
nebo toceni do otacek, kdyz je olej studeny
a trha se. Co budes mit za problem kdyz pojedes
dolu? Zatezovat motor nebudes, tocit ho nemusis...
Pouze ho na tu pul az minutku nastartuj a jed.
Ty co vyjizdeji do kopce to maj horsi -- maj
ho vytacet? Spatne... Maj ho podtacet? Zase spatne.
Radeji pockat (nebo najit nejaky kompromis). -
« zahrievanie motoru
Vzhľadom na blížiacu sa lyžiarsku sezónu by som rád načal ešte raz túto tému. Už tu bolo napísané ako to robíme na rovine, niekto to tu má z domu rovno do kopca a mňa by zaujímala situácia keď človek sadne do studeného auta a musí ísť kilometre so studeným motorom dole z kopca. Niekto možno takto býva a rieši to denne. Ako by ste to auto zahrievali vy? -
« Re: (super) olej pre Ford Focus 1,6 automat
Myslis,lepsi olej pro zvyseny vykon? Ne snad lepsim olejem vyssi vykon? Focusy snad uz pouzivaji plnou syntetiku standartne,tam uz moc prostoru pro ruzne volby nezbyva,tak jen 0/40,nebo 10/60,to bude vsechno podle mne.Kolik koniku chces navic,jaky budes delat upravy? -
« Re: MOTOROVE OLEJE
Dřív jsem si do svého TDI-čka a Laguny dTi nechával dávat olej v servisu, jaký tam zrovna měli (obvykle to byl CASTROL nebo Elf), teď si ale rád vozím vlastní: Shell HELIX Diesel Ultra (syntetika 5W40). Vozím ho z Francie, v káždém supermarketu značky Carefour ho mají v přepočtu kolem 1150Kč za pět (5!) litrů. Zdá se mi, že auta jedou mnohem tišeji a plynuleji.
Jo a filtry mám rád značky Purflux.