Motorové oleje
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: No jasne
prof: Myslím, že není tak jednoznačný, jesli je lepší pomalý ohřívání na volnoběh s tím, že se motor opotřebovává delší dobu, nebo rychlejší ohřívání mírnou jízdou, kdy se motor opotřebovává kratší dobu, ale při vyšších otáčkách. Tohle je otázka pro fundované techniky, kteří mají asi prsty v příručkách, které radí vyjet se studeným motorem dřív a neohřívat ho na volnoběh.Jinými slovy pokud použiju tvoje přirovnání k rozcvičení sportovce, tak mi prohřívání na volnoběh připadá, jako rozcvičování se klidnou chůzí asi tak, jako když bloumáš na procházce městem, prohřívání klidnou jízdou jako mírné proběhnutí a protažení a prohřívání divokou jízdou jako sprintování a skákání se ztuhlejma svalama. Nemůžu si pomoct, ale pořád mi nahráváš v tom, že je nejlepší prohřát motor mírnou jízdou. Achilovku si utrhneš, nebo nerv skřípneš jen, když budeš se ztuhlejma svalama a tělem běhat jak maniak namísto klidného prohřátí. -
« Re: Zahřívání motoru
No, fija, je to takový poněkud rozpačitý, to tvý vysvětlení. Já bych patrně funkci počítače vysvětloval podobně. Jenom bych nerad, aby se tvýma radama někteří neřídili až příliš důsledně, jelikož by tím dosáhli možná pravýho opaku, nežli je šetrný zacházení s motorem, což např. d.aemon potvrdil ve svým příspěvku č. 158 konstatováním, že tedy asi bude nejlepší zahřát motor na provozní teplotu za minimální dobu. Moc bych se taky nepouštěl do debat o tlaku oleje při studeným motoru, tam máš opravdu mezery a ber to jako přátelskou radu, abys někde nebyl za Neználka. To říkám při plným vědomí si toho, že mám velký mezery ve všech možnejch oblastech, vědomostí, motorismus nevyjímaje, a jelikož jsem si toho vědom, tak se raději do debat o věcech, které spíš jen tuším, nežli opravdu znám, nepouštím. Ono nám to moc nejde do sebe. Nechcem, aby ten motor běžel dlouho studenej a naopak mu zase nechcem dát plnou zátěž, jelikož to mu taky zrovna asi nebude svědčit (a že se nejrychleji zahřeje právě při tý plný zátěži, na to vemte jed). Takže která volba bude asi lepší? No jasně, že něco mezi tím a to je postup, kterej tady s tronou nabízíme. Nikoho nechci nutit, aby nechal auto na volnoběh klapat 10 minut, ani půl hodiny mu však neuškodí ani v nejmenším. Je totiž nutno si uvědomit, že rychlejší zahřívání nese s sebou ruku v ruce i tedy větší namáhání, jenž opravdu při studeném motoru je to poslední, co je žádoucí. Nakonec vidíme, že to vyjde na stejno. Buďto motor poběží déle se zanedbatelnou zátěží, nebo kratší čas se zátěží zvýšenou. Dovolím si tvrdit, že v prvním případě bude jeho opotřebení nižší, než v případě druhém, a to možná i výrazně, zvláště v případech nekvalitního, nebo oleje s nevhodnou viskozitou, kde hrozí, že si motor někde, nedej bože, "lízne" na sucho. Takové opotřebení nedocílíte chodem na prázdno ani za deset let. Pro netechniky bude asi nejsnazší přirovnat zahřátí motoru takovému rozcvičení sportovce před tréningovou dávkou nebo zápasem. Stejně jako u motoru zde platí, že opatrnosti nikdy není dost a nikdo neví, kde komu nebo čemu zase v něčem pořádně chroupne nebo křupne :-). Takovej přeskočenej rozvodovej řemen u dieselu se dá přirovnat k menisku v koleně či k utržený achilovce :-(. Takový líznutí na sucho je zas typická artróza v pokročilým stádiu a prasklej pístní kroužek zas těžce skřípnutej nerv mezi zádovýma obratlema. -
« Re: Zahřívání motoru
nechci vam moc kecat do odborne diskuse. Presto mi dovolte maly prispevek, vyjadrujici ME OSOBNI zkusenosti a take uvahy.
1. studeny motor neni zaolejovan. Potud se vsichni shodneme.
2. je potreba motor zaolejovat co nejdriv (ventily, pisty, valce ....) - proto nekteri pouzivaji "lehkobezne oleje" - zjednodusene receno, s co nejnizsim cislem pred "W" v oznaceni mot. oleje dle myslim SAE (nebo API ?, Ty se myslim oznacuji pismenama, ne ?) normy. Tudiz, 15W je horsi nez 0W.... proto pouzivam plnou syntetiku. Uvadi se, ze NA VOLNOBEH se zaolejuje motor s plnou syntetikou za cca 10s, s mineralnim olejem treba az za minutu.
3. je potreba si uvedomit, ze CIM NIZSI OTACKY MOTORU, TIM NIZSI TLAK OLEJE v motoru. A nemyslete si, ze kdyz vam nesviti kontrolka mazani, tak ze je tam tlak dostatecny. Napr. se nedoporucuje u nekterych aut jizda z kopce na volnobeh, ale pouze se zarazenou rychlosti, prave z duvodu spravneho mazani motoru pri jizde. Opacny extrem - honit auto pri studenem motoru - taky skodi. Vysledkem je (a nejsou to uplni blbecci a neni to proto, ze by to byli ekologove, kdo to doporucuji), ze se ma se studenym autem co nejdriv vyjet. Zhruba tak za dobu zakladniho zaolejovani motoru. Do zahrati motoru (ne jen chladici kapaliny, to je treba podotknout! Kdo ma teplomer i oleje, da mi zapravdu ....) se ma jet klidne, auto nepodtacet ani nepretacet. Soucasne se zahrivanim motoru se zahriva take zbytek auta - prevodovka, poloosy, brzdy .... a s ohledem na ZIVOTNOST celeho kompletu je to nejlepsi.
ale nikomu z vas to nenutim, klidne cekejte na volnobeh pokazde aspon 10 minut, az se vam ohreje voda .... -
"-- skrytý --" 24.10.01 17:30
« Re: Zahřívání motoru
Mam pocit, ze D.aemon to dobre zduvodnil. Mam 1,9D a tankuju bio. V mrazech je prvnich par sekund nastartovaneho studeneho motoru skutecne hlucny narez. Ale v kazdem pripade je nutne ihned vyjet, aby motor se co nejdrive prohral. Turovat neni treba, diesel se rozjede na volnobeh. Ihned vyjet doporucuji i v "navodu", s tim, ze pry studeny motor se opotrebovava 8x rychleji, nez motor zahraty na provozni teplotu. -
« Re: Zahřívání motoru
d.aemon: Já nemluvím o extrémních autech, takovejch lenivejch aut v - 10 st. by se našlo, myslím, dost. trona: Já tvrdím, že nic, můj názor je asi stejnej s tvým, že je to nejšetrnější způsob uvedení motoru z klidu do chodu. Dělám to úplně stejně a můžu si to dovolit, jelikož nebydlím na panelákovým sídlišti. -
« No jasne
Ale porad mi nikdo nerek,co se stane autu,kdyz nastartuju a necham ho chvili bezet na prazdno,aby se zahralo.At mi nikdo nerika,ze je to min setrny pristup k motoru,nez kdyz mu dam 3-4 minutky klidek a pak teprve v klidu vyrazim.Jakej je asi rozdil v rozjezdu auta s motorem zahratym 20 vterin a 4 minuty? -
« Re: Zahřívání motoru
Jasně. Extrémní auta chcou extrémní zacházení, ale myslel jsem, že se vzájemně chápeme a bavíme se o zimním startování normálního auta tak v těch -10 stupních.
Zásuvka je super, ale na parkovišti nerostou a v garáži to snad ani nemá smysl. I když v samostatné - nevytápěné - asi ano. -
« Re: Zahřívání motoru
Ono tady o ohřívání můžeme diskutovat nekonečně dlouho. Jinej postup je při odjezdu za +5 st. a jinej při - 20. Při extremně nízkejch teplotách se totiž některý auta dost neradi hýbou, takže pokud tomu pořádně nenaložíš, tak se nehneš z místa nepohneš. Pokud tomu musíš naložit, moc tomu zase neprospěješ, pokud tě rovnou neopustí ozubení rozvodovýho řemene. Je to jen otázkou citu pro ten kus železa. Optimální je instalace elektrickýho ohřevu s časovačem a dosah k zásuvce 220 V. To je podle mého názoru nejekologičtější a pro motor nejšetrnější. -
« Zahřívání motoru
Pro to, aby jste nenechávali v zimě běžet studený motor na volnoběh, ale aby jste co nejdříve vyjeli je jednoduchý důvod:Studený blok motoru a všechny jeho součásti nemají takový tvar, jako při provozní teplotě. I těch pár mikrometrů, kterými se liší tvar promrzlé součástky od normální je u motoru znát a motor se jednoznačně při studeném běhu ničí. Běh motoru naprázdno ho za pět minut sice prohřeje, ale na stejnou teplotu se motor zahřeje po minutě klidné jízdy. Ušetříte si tím 80% poškození při každém ranním prohřívání motoru. Jednoznačně ovšem platí, že se studený motor nesmí honit do otáček.Shrnuto a podtrženo, je to čistě o zkrácení doby běhu studeného motoru, protože za studena se motor mnohonásobně víc opotřebovává. Jak prosté. -
« Re: treba na zimu menit olej?
Po nastartování je samozřejmě lepší nechat motor běžet. Berme pro jednoduchost v potaz jen moderní motory, které po nastartování nevyžadují žádné další úkony a již se chovají "kulturně", tedy tak, že běží v mírně zvýšených otáčkách, které po chvíli klesají. Jak zde někdo uvedl, je ideální natočit, nastavit ofuk na okno, topení naplno, vyhřívání zadního (popř, předního) okna zapnout a obejít auto. Doporučuju za tmy rozsvítit obrysovky, alespoň si zkontrolujete, jestli vůbec svítíte vším, čím máte. Led jde lépe dolů, nemáte problémy se zamlženými okny a neusedáte také do úplné lednice. To, že v manuálu je uvedeno, že vozidlo nemá být zahříváno na volnoběh, si vysvětluju tím, že je zde brán v potaz již nový postoj k ochraně životního prostředí a prostředí ve kterém žijeme. Opravdu není v 5 ráno vhodné na sídlišti mezi paneláky nechat klapat studený diesel a ukončit tak příjemný spánek možná i stovce svých spoluobčanů. Samozřejmě je pro vůz lepší, pro ostatní nezůčastněné však nikoliv. Chod studeného motoru je též zdrojem výfukových zplodin, které se z mnoha důvodů zpočátku taktéž přílišnou "čistotou" nemohou pyšnit. Pokud je vůz ohříván pomalou jízdou a tedy všechny pohyblivé části najednou, potom snaha o šetrný přístup k motoru vyjde naprázdno. Vše se sice prohřívá rovnoměrně, ovšem za cenu zvýšeného namáhámí ztuhlého motoru, kterému by pět minut chodu před tím udělalo obrovsky dobře. Zastánci okamžité jízdy argumentují s tím, že je nutno zahřát i pneumatiky, převodová ústrojí, tlumiče pérování a pod. Ano, mají pravdu, nicméně vše lze stejným rozvážným postupem provádět stejně, ovšem již s motorem, ohřátým na pracovní teplotu, kterému taková péče velmi znatelně prospívá. O převody nemusíte mít žádnou obavu, ty jsou počítány na mnohem náročnější zátěž, než jakou takovou zhřívací jízdou prodělají. Tlumičům pérování opravdu taková důkladná terénní vložka těsně po rozjezdu opravdu na životnosti nepřidá. O tom, že by se měly zahřívat brzdy, nebo spojka, jsem v životě nic neslyšel, naopak je možno sledovat trvalou snahu o to, aby se tyto zoučásti zahřívaly co nejméně a chladily co nejvíce. Servořízení také neprospěje, když ho hned po startu vezmete z prava do leva na dorazy, ale ono se samo ozve mírným zamručením pojistného ventilu nebo kvikvutím při prokluzu klínového řemene a zřetelně tak dá najevo, že se mu takové zacházení nelíbí. Pokud se týká výměny oleje jen proto, že se blíží zima, platí všeobecně pravidlo, že je lepší ten již mírně opotřebený olej přes zimu "dojezdit" a vyměnit ho před sezonou, kde je předpoklad, že bude motor více výkonově zatěžován (jízda na dovolenou s plně naloženým vozem, většinou do krajin s teplejším klimatem, popř. ještě do hor) a proto bude vhodné dbát na kvalitu olejové náplně. -
« Re: treba na zimu menit olej?
Chlapi před zimou to měnit nemusíte,jezděte podle intervalů výměn,do -10 nemute extra zahřívat, max 1-2 minuty což si stihnete oškrabat tak led a sníh z auta.Do prvních 5 km nehonit motor přes 3000 - 3500 ot.Ti co mají garáž to tohle neznají. -
"-- skrytý --" 23.10.01 09:42
« Re: treba na zimu menit olej?
To, ze je dobre zatazit studeny motor mi asi nikto nevysvetli :), ale v sirsej suvislosti by dementi zo zapadu mohli zohriat motor na prevadzkovu teplotu a potom vyrazit naplno, co by si odnasala prevodovka a zvysok hnacieho ustr., ktore ostalo studene. -
« Re: treba na zimu menit olej?
zisiel by sa tu nejaky fundovany nazor na to ci nechavat diesela zohriat po studenom starte a pohnut sa az po 2-3 minutach alebo necakat a hned sa pohnut tak ako pise navod na obsluhu aj v mojom aute ;-)
taky AOTUKOMPLEXCZ by to mohol vediet ;-) -
« Re: treba na zimu menit olej?
Já nevím ale z logiky věci.
1. kdyz je motor studenej, tak je olej zatuhlej a když hnedle vyrazím tak at mi nikdo netvrdí, že bude dobře mazat
2. Olej je kapalina a jako taková se podřizuje gravitaci, a tedy stejká směrem dolů :)))))))) tudíž některé ze součastí, které se vzajemně třou nemusí být ideálně mazány hned po startu, a hnát motor hnedle do otáček... :((( No nevím.
-
« Re: treba na zimu menit olej?
okej tak sa tym olejom nemusim fak zaoberat, pretoze tam mam original od VW, takze to snad nieco vydrzi.
inak s tym, ze motor sa nema nechat bezat na volnobeh ked nastartujes zastudena sa pise aj v mojej knizke k autu, nepise sa, ale preco je tomu tak ;-(. teoreticky aj na TDi by som sa mal pohynat okamzite bez cakania, ja to tak aj robim, maximalne si pockam 30-45 sekund a idem prec.
ale aj mna by zaujimalo preco by sa nemalo cakat, moze to niekto vysveltit?
jedine co som si vsimol, sused ma daciu a ten samozrejme startuje s nohou na plyne ;-) a ten necaka ani sekundu ;-) hned ako mu to naskoci tak pali prec plny knedlik ;o))) as aby mu to nezdochlo -
"-- skrytý --" 22.10.01 16:24
« Delsi servis
Auta koncernu VW(hmm,az na Skodu)prechazeji na 30.000 km u benzinu a 50.000 km u dieselu.
Zatim jediny olej,ktery ma tuto specifikaci(503.00+506.00) je CASTROL 0W-30 LIGHTPRESS.Probihaji jednani s vyrobky Shellu a Mobil 1.
Aby takto motor fungoval,musi byt cele auto vybaveno cidly( hladina oleje,tloustka brzdovych desticek,u dieselu inteligentni spinani cerpadla chladici kapaliny - je tam jeste treti okruh).
Dnes nekoupite auto,ktere je od vyrobce naplneno mineralnim olejem,vzdy je tam polosyntetika.Pro nova auta je to dano podminkami zaruky(napr.Japonci),u starsich aut s vyssim probehem se uz na vyber oleje nemusi tolik hledet.
Jinak obecne oblibeny omyl s "ridkym" olejem vyssich jakostnich trid.
SLX CASTROL 0W-30(podobny,jaky se lije ted do novych Passatu apod) jezdil pri testech celkem 300.000 km u benzinove verze motoru i vznetove.
Nasledovalo rozebrani a mereni opotrebovani motoru.Vysledek byl natolik uspokojujici,ze se spustila vyroba aut s vysokym km probehem(nebo 3 roky).
Pokud mate pristup na web ADAC,je to tam mozno nastudovat podrobne. -
« Re: treba na zimu menit olej?
A proc se nema nechat auto zahrat? To nejak nechapu, co je to za chybu.V zime prece nepojedu po minute se zamrzlyma voknama.To si radsi ty 3-4 minuty pockam a on se mi zatim ohreje pekne motor.Nevim,co bych mu moh udelat.Teda krome zvyseny spotreby,samo.