OCTAVIE jízdní dojmy od 1.4 - 1.8T a TDi
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Octavia
-
« Re: Zivotnost motoru...
Vyzáří se do vzduchu hodně tepla, nehledě na to, že v takovém případě se obvykle zapne větrák.
Turbo se slkádá ze tří hlavních částí, asice domeček kompresoru, centrální domeček a domeček turbíny. Skrz všechny vede hřídelka osazená na každé střaně lopatkami. Na straně kompresoru jsou z hliníkum, na straně turbíny jsou z žáruvzdorné oceli nebo titanu nebo keramiky. V centrálním domečku jsou ložiska a tento domeček je dutý a bývá plný oleje. Do červena se rozžhaví domeček turbíny a případně fýfukové potrubí před a kousek za turbem. -
« Re: Zivotnost motoru...
Pořád tomu nerozumím. Co se tedy při běhu na volnoběh vlastně ochladí? Nemluvme o turbu. Hlava, ventily a všechny věci v ní se ochladí do vody? Za minutu nebo dvě se asi moc tepla do vzduchu nevyzáří, když auto stojí. Taky mi vysvětlete, jak může být do červena rozžhavené turbo chlazené olejem. To by snad ten olej musel začít hořet. -
« Re: Zivotnost motoru...
1. CASTROL RS je 10W-60 a je nejlepší spolu s mobilem F1 pro tepelné namáhání.
2. Diesel má oproti benzinu sice kompresní tlak vyšší, ale spalovací nižší.
3. Turbodmychadla pro benzinové motory mají v drtivé většině oproti turbodmychadlům pro naftové motory chlazení vodou.
4. Turbodmychadlo u diesela je podstatně méně tepelně namáhané než u benzinového motoru. Nikdy se u dieselového motoru nepodaří turbo rozžhavit do červena. U benzinu např. 1.8T (kdo má Passata s podélně uloženým motorem, kde je turbo vidět, mě dá zapravdu) není problém při už trochu rychlejší jízdě rozžhavit turbo do červeno-žluté barvy.
5. K tomu nechávání bežet motor na volnoběh: obecně, když při zahřátém motoru zastavím, rozhodím termodynamiku a motor má tendenci se přehřát v oblasti hlavy (obecně teplo stoupa vzhůru a hliník má značnou tepelnou vodivost). Pokud bude počáteční teplota přijatelná, je motor na toto konstrukčně přizpůsoben. Pokud ale např. abnormálně motor zatížím za horkého počasí nebo pokud motor je po nějakém výkonostním tuningu vždy je počáteční teplota při vypnutí vyšší a v tento moment je řekněme lepší nechat motor běžet na volnoběh a tím ho zbavit přebytečného tepla. Předcházíme tím pokroucení hlavy, prasknutí hlavy mezi válci nebo mezi sedly ventilů, ztvrdnutí gufer na ventilech, prasknutí ventilu nebo sedla. U motorů vybavenými turbem jsou 2 kluzná ložiska (velikosti snubního prstýnku pro kojence) mázána tlakovým olejem a zároveň se olejem odvádí podstatná část tepla z turba. Hřídel turbodmychadla je extrémě přesná a vyvážená součást, která v provozu dosahuje otáček v rozmezí 120.000 1/min. až 180.000 1/min. Už při volnoběhu hřídelka "točí" cca 5.000 1/min. Vždy je lepší (hlavně u benzin. motorů) po namáhání turba nechat motor cca 1/2 minuty běžet. Úplně stačí např proces parkování nebo dojezdu k pumpě. Vyvarujeme se tím prasknutí litinového labyrintu v domečku turbíny. A teď pozor, ono pověstné varování k turbomotorům platí pro situaci, když bych se rychle a naplno rozjel na např. na 2° při 3000 1/min bych vypnul motor a zabrzdil. To je ta nejhorší situace. Motor by přestal mazat, rozžhavený olej bez tlaku by jako voda protekl turbodmychadlem a hřídelka turba by dejme tomu z 140.000 1/min na nulu doběhla bez mazání. Takové turbo je po 50 tis. km "vyběhané" a dává cca 70% tlaku s pomalejším náběhem a plive olej do sání. -
« Re: Zivotnost motoru...
DIM - jenže u tvého auta zvýšila automobilka turbem výkon asi o 16%. U mého auta je rozdíl ve verzi s a bez turba skoro 45%. Proto jsem si tam toho Clifforda koupil. To turbo prostě vychladit potřebuje.
L - právě ta dálnice bývá vejvětším průserem.
daviz - U vody se bavíme o teplotě max 120°C. U turba i přes 700°C.
all - zkuste jednoduchý test; až se v noci projedete trošku ostřejší jízdou než obvykle, zastavte auto, otevřete kapotu a koukněte na turbo. Pokud svítí, je potřeba nechat ho volnoběhem vychladit. Pokud nesvítí je vše O.K. Už má jenom několik set stupňů. -
« Re: Zivotnost motoru...
Nějak to nechápu. Když nechám po dojetí motor běžet dvě minuty na volnoběh, tak mi zcela jistě stoupne teplota vody, protože do spuštění větráku před chladičem je nulový průtok vzduchu. Nulový průtok je i okolo ostatních součástí motoru, co tím tedy ochladím? -
« Re: Zivotnost motoru...
Souhlas, vypinat motor az po minute mne pripadne legracne prehany. Myslim, ze to auto je delany na to, aby jelo, a az tam dojede, aby zastavilo (vypl se motor), a aby to cele bez uhony prezilo. Krome toho vetsinou clovek nezastavi z dvoustovky hned na fleku a primo na dalnici. -
« Re: Zivotnost motoru...
Omlouvám se, ľe jsem si dal pauzu, ale k věci.
S tím, ľe TDI je více tepelně namáháno jsem se seknul, kouknul jsem do literatury, má pravdu, ale...
Téľ tam udávají, ľe vzhledem k vyąąímu kompr. poměru diesel vykazuje vyąąí kompresní tlaky, konkétně 2.2-4.0 Mpa oproti cca 1 Mpa.
Sice taky vyąąí teploty při kompresi, ale to je jeątě pořád málo proti teplotám při spalování benzínu.
Taky bych neřek, ľe z hlediska zatíľení a opotřebení je 4000 ot u dieselu(ev. TDI) ekvivalentem 4000 ot. u benzínu, nebo se pletu ? -
« Re: Zivotnost motoru...
jasně že se to nedá říct plošně, ale zejména u turbomotorů se zvedá chipem mj. plnící tlak turba, a pak se písty "maj" . Samozřejmě že závisí na stylu jízdy ,servisních intervalech, intervalech výměny oleje a především na dobrém chlazení a kvalitě oleje. Ale prostě a jasně při dojetí si seberte nejprve všechny věci z auta co potřebujete, vklidu povypínejte všechno co se dá a pak teprve vypněte motor. P.S. na studený starty v zimě se mi osvědčil olej OMW 0W/40, který má jeden z nejvišších API, a je to fakt znát. Přes léto je do nachipovanýho turba vhodný Castrol RS 5W/60. -
« Bez nadpisu
4500 otáček Proboha vždyť teprve v 3500 otáčkách to už má velmi slušný tah A jen .... ale opravdu je .... může říct že to nemá cenu víc jak 4500 Proboha vždyť teprve při 4600 je maximum výkon a tah neklesá naopak zlepšuje až k 5000 na každý stupeň krom 4°. A u 5° až po 5200 víc jsem nejel "188!" -
« teplota dálnice
Ohledně ježdění na dálnici a tankování paliva na odpočivadlech je to nejhorší pro auto "silné" i bez turba Taky se mi stalo že jsem musel natankovat jinak bych nedojel do Zlína a tak za Brnem směr Uh je Mc Donalds a Aral benzinka a Když jedete od Prahy směr asi 60 km skoro pořád kolem 5000 otáček za minutu to je asi 180 tak JE VELICE DŮLEŽITÉ NECHAT A JE TO I V MANUÁLU 2 minuty na volnoběhu 2 minuty bohatě stačí je to tak maximum. ale míň jak 30 sekund ne. Jinak by mohlo dojít vlivem vys. teploty k nějaké poruše v motoru. -
« Re: Zivotnost motoru...
Myslim,ze zivotnost motoru klesa nejvice podle zpusobu jizdy a jeho nadmerneho zatezovani.Neda se obecne rici,ze zivotnost motoru klesa precipovanim o 20 procent.Pokud jezdim s precipovanym motorem stejnym zpusobem jako bez cipu,tak ho nemusim tak vytacet pro udrzeni stejne rychlosti a tehoz zrychleni.Vysledkem je tedy logicky nizsi opotrebeni a nizsi spotreba paliva.Souhlasis? -
« Re: Zivotnost motoru...
Máš pravdu DIMe ,že po přečipování životnost motoru cca o 20% klesne (přibližná hodnota odvislá mj. podle nárůstu výkonu).Nikdo ze seriózních úpravců toto také nikdy nepopírá. Nemáš pravdu v tom, že turbo maže po vypnutí motoru při vyšlápnutí plynu. někteří výrobci dokonce doporučují min. 45s nechat turbo motor při každém dojezdu běžet na volnoběžné otáčky. Čepy turba je to asi jako když celý rozřícený od sluníčka skočíš do vody 4st. Dokonce jsem si na webu prohlížel jeden test, který ukazoval patrný vliv tohoto rychlého vypínání motoru již při 50.000 km.(skusím dohledat....)
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!