OCTAVIE jízdní dojmy od 1.4 - 1.8T a TDi
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Octavia
-
Diamant 25.07.00 23:43
« Re: Olej
Motorový olej vydrží ďaleko viac, než 15.000 km či 1 rok. Výrobca však berie do úvahy najnepriaznivejšie prevádzkové podmienky. Dôkazom toho je aj premenlivý interval výmeny oleja u nového Mercedesu C. Všetky motory majú elektronické vyhodnocovanie zaťaženia motora, ktoré individuálne vypočíta interval výmeny oleja. U vznetových motorov to môže byť až 40.000 (!) km. Čo na to poviete? Tomu hovorím správny prístup k veci.
Inak, neviem, čo je na tom pravdy, ale zdá sa mi, že polosyntetický olej ukladá nečistoty na spodku motora. Naopak syntetický ich zadržiava v sebe. Preto sa neodporúča prechod z polo- na úplnú syntetiku, aby sa uvolnenými kúskami nečistôt neupchali kanáliky. Takže tie 2 filtre by sa skôr hodili pre synt. Môj názor, použiť polosyntetiku a po štarte sa chvíľu chovať k motoru opatrnejšie. -
« Re: Olej
ad servis
-pokuď dělají servis seriózně, nemělo by jim vadit, když budeš u výměny oleje. Jo, jo, jestli neplatíš olej, tak potom doporučím MOBIL F1.
ad chip
-chipu se vůbec bát nemusíš. Jde o to, že máš utkvělou představu o zásahu "z venku" a to co vypustí fabrika považuješ za etalon. TDI 66kW je nesmrtelný motor a je v podstatě prvorozeným sourozencem všech ostatních modifikací (SDI, TDI 81kW, TDI 85kW, TDI 100kW).
1. chip se dá v podstatě naprogramovat velice variabilně. Limituje nás pouze jakési technicky přijatelné maximum a technicky dané možnosti v ruzných otáčkách. Tzn. technické maximum pro TDI 66kW je cca 128PS a 293Nm (spotřeba +2,5l, při rozjezdu kouřivost jako autobus). Těchto hodnot se však pro výraznou kouřivost a neadekvátní spotřebu v praxi nevyužívá a jako kompromisní hodnota se používá 115-118PS a 255Nm. (spotřeba max. +0,5l, kouřivost +20% - skoro nerozeznatelná). Když se budeme bavit o zeslabené variantě, zde je možností nadmíru. Litimitující je cca hodnota 40PS a 80Nm, ale to jsou hodnoty k nevyužití. Pro snížení spotřeby se používá varianta kdy tlak turba klesne na cca 80% normálu t.j. cca 1,2 baru a vstřik se eliminuje na 50% t.j. max. cca 30mg/zdvih jehly, plus korekce předvstřiku. V této poloze motor chodí na velice chudou směs, je líný, dosahuje cca 65PS a 140 Nm, ale odmění se velice malou spotřebou.
2. tvar křivek průběhu výkonu a kroutícího momentu se výrazně neliší od originálů a právě největší rozdíly nastávají od cca 1800 1/min.
V případě tuningové varianty je od otáček záběru turba cítit mnohem výraznejší síla a v případě ECO varianty motor připomíná staré motory TD.
ECO varianta je vynikající ve městě a pro jízdy s nezatíženým autem a tuning je vynikající při potřebě akcelerace a na dlouhé cesty, kde se již nemusí tolik podřazovat jako při originálním výkonu a díky tomu při takovém stylu jízdy klesne spotřeba.
3. přepínájí chipu je uzpůsobeno pro nekonečné změny při jízdě. Používájí se EPROM s dvojitou kapacitou paměti a obě softw. varianty nese stejný počet EPROM (Octavia TDI 2ks) jako v originálním případě. Přepínání realizuje procesor s dekodérem a tento akt zvládně za cca 10ns. Pro porovnání, vyčítací rychlost použité EPROM paměti je cca 120ns.
4. cena standartního chipu (118PS a 255Nm) je 15.300,- s DPH včetně montáže + přepínací modul 3250,- s DPH + montáž přepínače a kabeláže cca 500,-
5. záruka: chip+zásah 12 měs. v ceně, motor -nový v orig. záruce 12měs. v ceně, ostatní dle posouzení 6měs. za příplatek.
6. zapujčení chipu: v pohodě, to děláme běžně, zákazník ho zaplatí a má možnost si ho testovat. V případě, že není spokojen má možnost ho za manipulační poplatek (zahrnující práci s prechipováním) vrátit. Manipulační poplatek se neúčtuje v případech, že by udávaný výkon po chipu nekorespondoval s realitou a chip by vykazoval chyby (nerovnoměrný chod, opakující se diagnostická chyba, neodůvodněné vynechávání či zhasínaní motoru).
7. zivotnost- je to tak, při slabé variantě životnost určitě vzroste (zejména všech ložisek) a při silné variantě určitě klesne. Nicméně ten motor je tak předimenzováný, že sériový TDI 81kW má udávanou minimální životnost 250tis. km. -
« Re: Olej
Oh, to zni lakave :-)
ad 1. platim palivo, neplatim servisni prohlidky. Takze proc nedoprat motoru plnou syntetiku :-)
ad vymena oleje: to urcite vyzkousim, a kdyz tak pohrozim zmenou servisu (pokud by nechteli vyhovet) :-) uvidim, jak dopadnu.
ad chip: vetsinou jezdim tak do 2500 otacek (pres 3000 otacek se motor "podiva" jen pri vyjezdu Ecce Homo (tedy jednou za tyden) nebo pri potrebe rychleho predjeti. Takze kam asi by bylo posazeno tech 65 PS, jaky by byl tocak a kde ? A jak by to bylo s tou "vykonnejsi polohou" a jak by se to prepinalo ? Slo by to i za jizdy ? A cena ? A garance na motor ? Muj mail: fijafija@post.cz Diky za info.
P.S. ja jsem obecne proti chiptuningu, ale nemam pro to zadne argumenty. Spis je to zalezitost pocitu. Je mozne neco jako "zapujceni chipu na vyzkouseni" ? To je asi tak jedina vec, ktera by mne mohla presvedcit. Jo, predpokladam, ze pri provozu na "nizsi vykon" by zivotnost morotu mela byt prinejhorsim stejna, ne-li vyssi nez u originalu - je to tak ?
-
« Re: Olej
to fija:
1. Syntetikou nic nepokazíš, akorát bilanci v peněžence.
2. Jestli jsem dobře četl, tak auto využíváš především ekonomicky a minerální olej by v pohodě stačil.
Ta syntetika pro 1.9 TDI 66kW je naprosto zbytečný přepych.
3. Ten olejový filtr jsem uváděl proto, že je nejslabším článkem v řetězci a je daleko výhodnější použít minerál + 2 filtry než synetiku s jedním. Pro srovnání: 5l CASTROL TXT SOFTEC + vložka + práce = cca 2600,- , 4,5l slušného minerálu + 2x vložka + práce = cca 1200,-. Výsledkem je ušetřená jedna plná nádrž nafty na každých 15tis. km.
4. do motoru 1.9 TDI se udává 4.5l a je to přesně na polovinu mezi min a max. Problém servisů je ten, že se jim nechce čekat a vypustit co možná nejvíce oleje a zároveň měnit filtr. Obyčejně to dělají tak, že vypustí vanu, moc dlouho nečekají a zašpuntují ji a teprve potom mění vložku filtru. Při tomto způsoby zůstane v motoru zbytečně moc starého oleje a potom nastane tvůj případ, že máš olej nad míru. Slyšel jsem, že mechanici, když mají své dny, konkrétně např. Octavie, kde je vložka filrtu v tělese se nenamáhají ji vyměnit a nechají starou. Takavá výměna oleje je potom na dvě věci. Klidně si dovol požadovat při garančce tvoji přítomnost při výměně oleje.
5. kdo říkal, že motory TDI mají spotřebu 1/l oleje na 1000km? To je nesmysl, ta spotřeba je minimální. Malinko zvýšenou spotřebu mají nové motory v záběhu a řekněme starší motory okolo 150-200 tis. km mají průměrně spotřebu 0,5-0,8 l na 15tis. km.
6. Co bys řekl tvz. přepínacímu chipu?
v první poloze by motor měl cca 65PS (nepatrný vstřik nafty-super spotřeba) a v druhé 118PS (klasický tuning) -
« Re: Olej
to AUTOKOMPLEX: proc mam na jednu náplň oleje použít dvě vložky olej. filtru pri mem zpusobu jizdy ? Zajima mne, jestli tou plnou sysntetikou lze neco pokazit ? OK. Pokud obsah norem je ekvivalentni poradavkum "15W-40", klidne at si kazdy do motoru dava, co jen chce. Ja chci pro nmej jen to nejlepsi, takze zustanu u plne syntetiky a budu ji dal protezovat (a delat tak servisum kseft:-)) BTW: na servisni prohlidky stejne musis do servisu, a tam se te neptaji, jestli filtr vymenit chces - proste udelaji (doufam) presne to, co maji z fabriky predepsano. I kdyz, nekdy jsou iniciativni a naivni. Napr. pri (prozatim jedine) prohlidce po 15tkm mi (ty prasata) prelili olej o cca 5mm nad horni rysku. A to je pry pro motor skodlive. Olejova napln je vcetne olejoveho filtru (dle dokumentace) 4.5l. Takze kdyz jsem na fakture videl nauctovanych 5l Castrolu TXT Softec (1l a 430 Kc), tak jsem pochopitelne pozadoval tech 0.5l na "dolivani". To je zmatlo a nez ho "nasli", trvalo jim to pul hodiny. Asi takhle "sidi" lidi. Pritom zrejme tech 5l celych nalili do motoru (at si s tim poradi). No a protoze ac pri prodeji tvrdili, ze u TDI je normalni spotreba oleje "az 1l/1000 km" a "skoro jiste bude potreba v prubehu prvnich 15tkm olej dolit", neubyl mi (na merce) ani milimetr za celych 15tkm (ted mam najeto 22tkm a porad jsem tech 5 mm nad horni ryskou merky), mam obavu, zda se memo motoru nedeje nejaka nepravost... ? -
« Re: Re:
Dobře uznávám, že jsem porovnával trochu blbě, ale jenom jsem chtěl ukázat OCTAVIanovi princip toho, že ty jeho porovnání jsou na dvě věci. V Octavii 1.8 T jsem nejel, ale na první typy jsem neslyšel chválu, ale je to z druhé ruky, takže nemůžu soudit. Zatím co se týče rychlého auta jsem jel v Nissan Suny 1.8 po tunningu a byla to nádhera (ještě že jsem nemusel platit benzín). Na druhou stranu to tady OCTAVIan hezky zpestřuje, ne ? -
« Re: Olej, Garancka..
1. Olej maže a je nejlepší, když je nový. Neexistuje, něco jako termín, že si olej "sedne".
2. Klidně měň po 15 tis. km. 1/2 roku není žádná doba, jenom kdybys třeba jezdil v zimě krátké vzdálenosti po městě se studeným motorem, zkrať lhůtu na polovinu. Olej se velmi znehodnocuje provozem se studeným motorem a změnami jeho teploty z normální na provozní a zpět. Při těchto režimech se do oleje dostává benzin, nízkoteplotní oxidy, kyseliny a soli všeho možného z výfukových plynů plus vzdušná vlhkost. Ideální variantou pro nejdelší životnost oleje představuje nalití oleje do motoru, který se od výměny do výměny nezastaví a udržuje jakousi konstantní teplotu oleje pod hranicí přepalování.
-
« Re: Re:
Mrazik, sorry. Take se poustis do srovnani, ktere nejsou zrovna adekvatni. To se te muzu zepta, ridil si nekdy 1.8T? Stejnou otazku mi muze polozit majitel slusne nadupaneho mercedesu. Pokud je v teto konferenci clovek, kteremu nedochazi jiste fakta(Octavie), asi bude nejlepsi ho ignorovat a nepoustet se s nim do diskusi na jeho urovni. -
« Olej, Garancka..
Apropo, trochu me zarazila jedna vec. Octavia mi zacala hlasit service oil uz pri 14000. Je to dane tim, ze v servisu spatne vynulovali citac a nebo je to normalni. to: AUTOKOMPLEXCZ, pokud teda pouzivam syntetiku a mam 1.8T, rekneme, ze 15000 najezdim behem pul roku, po kolika mam menit olej? Mam ho menit driv a nebo je lepsi pockat na tech 15000. Protoze me nejake automechanik kdysi rekl, ze i olej si proste musi sednout a ma nejakou hranici kdy maze nejlepe (sorry, jsem laik). -
« Spotreba...
Octavie, ja uz te snad ani nelituji...
Panove, tak jsem byl ted na Slovensku a najezdil jsem si 2000 km. Myslel jsem si, ze ta moje 1.8T me uz ani nedokaze prekvapit, ale jak jsem kulik voci, kdyz jsem zjistil, ze mam prumernou spotrebu 7,8l. Ani jsem tomu nechtel verit, protoze jsem 1/3 cesty jezdil v kopcich(pokud to znate kolem Banske Bystrice, smer Ruzomberok, Martin, Zilina a Makov). Je to celkem mile. -
« Re:
Pánové sorry, ale budu sprostej (já si fakt nemžu pomoc) : * OCTAVIane jak můžeš obstarořní Octavku srovnávat s Audi, BMW nebo Mercedes. Octavie vedle těchto auta vypadá jako trabant. OCTAVIANE přestávám věřit tomu, že jsi člověk. Tohle přeci nemůže naspat ani člověk. Ty nejsi blbej, ale jinej. Škoda Octavia není špatná, ale je dle mého špatně udělaná vevnitř co se týče místa. Že má velkej kufr ? A jak často ho naplníte až po okraj. OCTAVIE jel jsi třeba někdy v Escortu 1.6 ? Zkus to a uvidíš i ten motorový rozdíl. Můj dobrý soused ji má 2 roky starou a ukazoval mi co ten motor dovede. A můžu říct, že to není špatný a taky to jede. Jo a ještě k tomu, že tě ten chlap v TDI nepředjel. On se smál, že ty jedeš na plný plyn a dřeš co to jde, zatímco on byl tak v půlce plynu a měl dostatečnou rezervu. odhadoval bych to na to, že si ještě přečetl noviny. Jinak se nediv, když tě někdy předjede auto mého kamaráda, který má Ford Fiesta 1.8 r.v. 1991, černé barvy, max. rychlost 210 Km/h (200 Km vlastní zkušenost). -
« Re: Olej
1. V motorsportu se jezdí oleje, které nemájí kromě výrobce nic společného s oleji pro komerční využití. A je celkem jedno, jestli na rallye 1000 jezer je -10° nebo -50°, protože Carlos Saintz a spol. se nezabývají studenými starty. Duležitá je kinematická vyskozita, odolnost proti max. telotě a tlak přenesitelný olejovým filmem. Jediný tuning spočívá v patřičném přelepení OIL COOLERu lepící páskou (v tom Finsku).
2. Co se týče OCTAVII a olejů, všechny motory mají doporučení SAE 15W-40, proto bych se pro běžný provoz držel této klasifikace a spíše bych preferoval doporučenou a veledůležitou hodnotu klasifikace API než jenom technický původ oleje (minerální/syntetický).
Vím o tom, že delaeři rádi zdramatizovávají nároky motoru na olej a velice doporučují plnou syntetiku třeba i do modelu 1.6 55kW. Naprosto zbytečně, snad jenom proto, že na syntetice je 2x takový rabat než na minerálu a minerál stojí zhruba polovinu syntetiky. Co je lepší byznys?
Základní rodíl mezi minerálem a syntetikou je v tom, že syntetika má lepší mazací schopnosti za studena a vydrží vyšší provozní teploty. Na druhou stranu minerál lépe utěsní vyběhanější motor a dosáhne vyššího tlaku oleje. V zásadě tvrdím, že rozdíl ceny minerálu oproti syntetice neodpovídá rozdílu vlastností těchto olejů. Ono jde o to, že syntetika je spíše takový hit poslední doby a lukrativní kšeft kompenzující prodlužující se výměnné lhuty oleje. (mimochodem, udělal se motor BMW 2.5l 230PS a s pomalu nejlepším olejem CASTROL RS 10W-60 vydržel chodit na na okruhu hodinu a motor začal zvonit jako blázen při teplotě oleje cca 150°C Vylil se a nalil nový a motor opět šel normálně. Při dotazu u "závodníků" na tento olej místo odpovědi následoval jenom široký úsměv..) Syntetický olej bych doporučil u Octavii do modelu 1.8 TURBO, všech benzinů po výraznějším tuningu a do nejsilnějšího dieselu po chiptuningu. Všem ostatním stačí minerál a v zimě, hlavně pro kratší cesty ve městě takříkajíc za studena polosyntetika. Důležitější je včas vyměnit a v zimě klidně zkrátit interval na 1/2. Pokud někdo ví, že motor hodně zatěžuje, udělá nejlíp, opatří li ho olejovým chladičem, jež stahuje teplotu až o 30° dolů a to je docela hodně. Když se vrátím k dieselům, tyto motory mají radši oleje na minerální bázi, protože pracují na nižších teplotách než benziny a uvolňují do oleje saze plné síry. Syntetické oleje nasakují nečistoty za vyšších teplot než minerály a konkrétně saze lépe pohlcují oleje právě minerální. Z tohoto důvody doporučuji syntetiku pouze pro diesely se zvýšeným výkonem, kde je prioritou tepelné namáhání. Apropos hlavním nepřítelem olejů jsou dvě věci: 1. jejich možné přepálení 2.množství nečistot v oleji (benzin, kovový otěr, oxidy par a vody a nečistoty z výfukových plynů). Kdyby tomu tak nebylo, vydrží olej. náplň bez problémů 100tis. km, tak jak je tomu u moderních tahačů, vybyvených obrovským olejovým chladičem a dvojitou filtrací oleje skutečně obrovskými olej. filtry. TO FIJA: pro Tvůj styl jízdy doporučím používat minerální olej MOGUL FORTE GX 15W-40 a na jednu náplň oleje použít dvě vložky olej. filtru (á max. 240,-Kč). V zimě měň olej po 10 tis. km. a uvidíš co ušetříš a motor vydrží to co na syntetiku. -
« Bez nadpisu
Nejsme Náctiletý ani nějak starý normální student vysoké co miluje auta a jsem rád že i když tenkrát mě to nijak nezajímalo vybral otec Octavii Dnes si myslím že je to jedno z nejlepších aut mezi střední třídou a myslím si že má už VELKý RESPEKT I PŘED TAKOVÝMA A6 BMW MERCEDES .... a to i na dálnicích.