OCTAVIE jízdní dojmy od 1.4 - 1.8T a TDi
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Octavia
-
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Tak, a po?et Re: v p?edm?tu dosáhl kritické hodnoty >:D Jinak k tématu: já si myslím, a je to m?j znalostmi nepodložený názor, že minimáln? u nov?jších voz? bude signál pro výpo?et rychlosti (ty impulzy, nebo data z n?jakého jejich ?íta?e) v ?J zpracován a ?J ví (nebo ?ekn?me p?edpokládá), kolik auto jede. Nebude to prosté "p?eposílání" do tachometru. ?J dnes pot?ebuje rychlost k ?ad? výpo?t? od zamknutí dve?í p?i p?ekro?ení ur?ité rychlosti až po systémy jízdní stability atd... -
"-- skrytý --" 03.03.05 15:21
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Prost? zm?níš parametry D/A p?evodníku. N?kde se to d?lá pooto?ením trimu, jinde (ve vysp?lejších systémech) softwarov?.
PS: Signál od sníma?e samoz?ejm? z?stává stále stejný, jde jen o jeho "jiné" zpracování. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: P?es
Mitsi: O akej kalibracii hovoris ? Ako sa daju kalibrovat impulzy, ktore prichadzaju napr. kazdych 10ms ? Niekde v prevodovke sa otaca os, na ktorej je magnet (ako na bicykli) a pri kazdej obratke vysle impulz po drote do RJ. Tam sa ten signal upravi na TTL (cize 0-5V) a posiela do tachometra. Teda z principu ten tachometer dostava impulzy, ktorych frekvencia je priamo zavisla na otacani sa kolies. Ked si kolesa vymenim za rozmer, ktory ma napr. o 3% vecsi obvod, zislo by sa, aby RJ tieto impulzy o 3% zrychlila, ale to je nad jej sily. Asi by si nam mal ozrejmit, ake parametre ma RJ na kalibraciu impulzov, ktore prichadzaju do tachometra ?
Ak by aj niekto prisiel s autom, ktoreho RJ sa da nakalibrovat podla obvodu kolesa, vies si predstavit, kolko vodicov by s tym malo problemy a nastavilo by to uplne zle ? -
matuS 03.03.05 14:13
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
pre kazdeho je slovo pohoda nieco ine.
ja mam 210k auto a 200km/h tam tiez nepovazujem za pohodu (0-200km/h odhadujem na 30sekund). za pohodu povazujem jazdu v 200km/h na motorke, lebo tej to trva necelych 11s z nuly. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
100 konova Oktavka 200km/h v pohode? Asi tolko vytiahne po dlhom prehovarani, ale v pohode to iste nie je. Clio s 98 konmi ide v pohode po tachometrovych 195, Megane 115 koni konci pri ~180. Obe auta sice 200 idu, ale v zivote by som netrvdil, ze to je v pohode. Skuste sa previezt v niecom, co ma 3 litre a 200 koni, potom uvidite co to znamena jazdit v pohode 200km/h.
Ale to je asi OT... -
"-- skrytý --" 03.03.05 12:49
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: P?esnost
To TopGun: Mohu T? ujistit, že v p?ípad? "b?žných" za?ízení, o nichž se tu bavíme (tj. elektronický rychlom?r, v Tvé terminologii "digitální", což ostatn? není nic jiného než elektronický otá?kom?r) je správná kalibrace opravdu výhradn? v?cí odpovídajícího nastavení parametr? prost?ednictvím ?J (tedy samoz?ejm? za situace, kdy je ?ídící signál veden p?es ?J, což je dnes nejb?žn?jší ?ešení - už kv?li nap?. tempomatu atd.), nikoli "výroby" onoho za?ízení pro n?kolik typ? vozu.
Krom? toho i v é?e "klasických rychlom?r?" (bowden pohán?ný od kole?ka v p?evodovce) bylo docela b?žné, že s p?ihlédnutím nap?. k použitým rozm?r?m pneu se použilo jiného p?evodového pom?ru pro náhon onoho bowdenu. Sou?asn? bylo možné do ur?ité míry m?nit i kalibraci samotného ukazatele rychlosti, to však byla spíše záležitost pro d?lníky ve výrob? onoho m??áku. I tak se dalo dosáhnou skute?n? (i na dnešní dobu) p?ekvapivé p?esnosti m??ení - tedy pokud výrobce cht?l. A v tom to práv? v?zí!
A pro? takový p?edpis EHK? Protože policie v?tšiny vysp?lých zemí už n?jaký ten pátek (minimáln? od doby rozší?ení laserových radar?) prost? neuznává žádnou "vatu" a pokutu zaplatíš klidn? i za p?ekro?ení povolené rychlosti 50 nap?. o pouhé 2 km/h! Jelikož však málokterý ?idi? je schopen udržet p?esn? 50, "vata" je na stran? rychlom?ru jeho vozu, a m?la by být nejv?tší práv? o oblasti "spodních" limit?, tj. 30, 50 event. 60, 80 event. 90 ?i 100 km/h. Není však žádný d?vod pro to, aby Ti rychlom?r ukazoval 224 km/h když ve skute?nosti jedeš "pouhých 200", což je stále ješt? "v norm?"... -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: P?esnost tac
Mitsi: Asi si mal zly den, tak to vysvetlim. Digitalne meranie znamena "meranie diskretne sa meniacej veliciny". Ano, je to iba obycajny citac impulzov, generovanych nejakymi magnetmi otacajucimi sa na nejakej osi. Ale dolezita je presnost toho merania, ktora dokaze merat rychlost otacania sa kolies tisickrat presnejsie, nez sa to zvykne zobrazovat.
Druha strana problemu je, ze aj tak si auto nevie zmerat SKUTOCNU rychlost, pretoze ta je velmi zavisla na pouzitom rozmere pneu a napriklad aj na hlbke dezenu a mozno aj na teplote a nahusteni pneumatik (takze skalibrovat to clovek tak lahko nedokaze). Preto sa vecsinou pouzivaju rucickove tachometre, aby vodic nepovazoval zobrazenu hodnotu za 100% presnu (ako by ho to zvadzalo pri digitalne zobrazujucom tachometri).
To, ze budiky ukazuju o 5-20kmh viac pri maximalke pripisujem skor rezerve vzhladom na spomenute vplyvy, nez na umyselne prilepsovanie dojmu z auta..
Preco asi existuju tie predpisy EHK OSN ? Aby ludia chodili o 10kmh menej, nez je predpisana rychlost ?
Ak sa ti zda, ze skodovky vyuzivaju tu rezervu na maxmimum, moze to byt kludne preto, ze koncern vyraba ten isty tachometer pre 10 roznych druhov aut a kalibrovat ich presnejsie by stalo nejake peniaze navyse.. -
"-- skrytý --" 03.03.05 11:09
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
To luf: Ne, stále ?ešíme odchylku v ?ádu desítek km/h v rychlostech kolem 200 km/h, což už význam snad má - abychom se o tom tady pobavili!
PS: To jen aby n?kte?í majitelé Oct.01 stále netvrdili, že jim jejich nap?. 1,6 jezdí v pohod? hódn? p?es 200. Tedy tvrdit to klidn? mohou, jelikož jim to ukazuje tachometr, skute?nost je však zcela jiná... -
« Re: Re: Re: P?esnost tac
našrot má pravdu, ale jde to u koncernových aut zkouknout i jednodušeji, pokud má auto climatronica. Climatronic dokáže zobrazovat "správný" údaj o rychlosti (samozžejm? v rámci tolerancí, gum atd...), ale do p?ístrojovky je tenhle signál zám?rn? zkreslen a tachometr ukazuje víc. U Passata mi to d?lá p?i 140 na tacho 134 zm??ených. M??ení Vagcomem je pohodln?jší a umí toho mnohem víc, ale ne každej ho má... -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: P?esnost tachome
Už Ti rozumím, digitálním m??ením rychlosti si myslel, že tam není lanko od p?evodovky k mechanickému tachu, ale sníma? otá?ek...a po?íta?... Pokud to zpracující elektronika dovoluje, šlo by tam programov? chybu kompenzovat, ovšem neslyšel jsem o tom, že by to bylo uživatelsky dostupné. -
"-- skrytý --" 02.03.05 16:33
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: P?esnost tachome
TopGun: Promi?, ale tohle je úplný nesmysl!
1/ Nejde o žádné "digitální m??ení", ale prostý ?íta? impulz? ze sníma?e v p?evodovce, který se m?že, ale nemusí p?enášet až do "budíku" v digitální/spojité podob?, a to bu? prost?ednictvím ?J, nebo zcela nezávisle mimo ni. Pokud jde signál p?es ?J, nem?lo by být nic snadn?jšího, než zkalibrovat rychlom?r s p?ihlédnutím k rozm?ru použitých pneu.
2/ Z hlediska chyby m??ení je úpln? jedno, zda bude koncovým zobrazovacím prvkem digitální displej ?i analogový p?ístoj, jelikož ta výsledná chyba bude primárn? daná konstrukcí a provedením celého za?ízení, nikoli pouze "koncového budíku". Krom? toho každý digitální tachometr (s displejem) je konstruován tak, že ukazuje "diskrétn?" v p?edem stanovených ?asových intervalech, nikoli p?i každé sebemenší zm?n? rychlosti, nebo? pak by ?idi? nebyl schopen v?bec nic (krom? stovek a desítek km/h) z n?ho ode?íst!
3/ Plusová odchylka je tam proto, že to stanoví p?edpisy EHK OSN, nikoli proto, že by to nešlo "odm??it p?esn?ji".
PS: Celá debata pak byla o tom, že n?kte?í výrobci (Škoda) využívají této velmi m?kké normy (+10% + 4 km/h) v maximální možné mí?e k "vylepšení dojmu" z parametr? svého vozu, zatímco jiným to prost? stavovská ?est nedovolí. A to není o alternativních rozm?rech pneu v techni?áku! -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: P?esnost tachometru
RRSS: To digitalne meranie rychlosti znamena, ze do palubovky uz nevedie bowden, ale drotik, po ktorom idu do dachometra digitalne impulzy. Tie impulzy su dost presne na to, aby si s pouzitim presnej casomiery mohol s vysokou presnostou vypocitat rychlost (s odchylkou tisiciny percenta). No kedze nema zmysel presne urcenie rychlosti (napr. koli roznym rozmerom pneu), pouzivaju sa analogove tachometre, ktore maju este aj tu plusovu odchylku. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: P?esnost tachometru
Super diskuze o ni?em! >:D Ne, vážn?, každého to p?ece zajímá. Jde o pokuty atd.. V?era jsem p?em??il na D1 služební Fabku stopkama. 3 pokusy. Tacho 140km/h odpovídalo reálným 133km/h. P?íští týden to p?em??ím GPS. Chyba je samoz?ejm? závislá na rychlosti a m??ení v ?asopisech to mnohdy p?kn? ukazují. Relativní chyba (v %) má v?tšinou n?jaký pr?b?h. N?kdy s rychlostí roste, jindy klesá, n?kdy má dokonce t?eba n?jaké minimum....
Topgun:Inak uz ma kazde auto digitalne meranie rychlosti kolies...
Netuším, o co by m?lo jít? -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: P?esnost tachometru
Ale ved urcite viete, ako sa robi biznis. Napriklad:
Auto sa predava na 15" diskoch, no za priplatok mozes mat 16". Tam bude rozdiel nejkakych par percent v obvode a uz ti tacho ukazuje nespravne. To by sa museli dokalibrovat vsetky auta tesne pred predajom podla pneumatik.
Dalsi priklad: Clovek si kupi auto, tacho mu ukazuje presne. Po case zmeni rozmer pneumatik sa rozmer, ktory je pre toto auto tiez povoleny (ma ho v technicaku). Potom sa bude sudit za kazdu pokutu s predajcom, lebo pouziva standardnu vybavu a auto nefunguje tak, ako ma.. Preto si vyrobcovia rezervuju pravo na odchylky (nielen pri pneumatikach a tachometroch).
Spis by me opravdu potesilo realne srovnani s nasrotovym Avensisem. Jeho definice, ze v zatacce, kterou projel Avensis hladce 120 mela oktavka v 90 problemy, vzbuzuje u me vic nez usmev. Pokud bych jeste pribral zkreslujici tacho oktavky (ktera dle vasi "japonske" definice jela v 90 de facto jen 70), divim se, ze tu zatacku ridic oktavky radeji neprocouval :)
Zkratka a dobre, chces Nasrote svoje vyplody i obhajit v realu nebo radeji zustanes u teorie?