OCTAVIE jízdní dojmy od 1.4 - 1.8T a TDi
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Octavia
-
"-- skrytý --" 25.11.03 08:44
« Re: hmm
Musím se zastat našrota: ten jeho popis charakteru Oktávky podle mne sedí! Jen bych dodal jedno slovo do charakteristiky, které on stále ne a ne najít: "tupost". Tohle slovo mne totiž napadlo vždy, když jsem v rámci jedné velké předváděčky vystupoval z každé Oktávky, s níž jsem jel (a k dispozici byly prakticky všechny verze). Opravdu nechápu, jak někdo může nazvat "výkonný cesťák" (podle mého označení), kterým Octavia RS bezesporu je, "sportovním vozem". Jestli to auto opravdu něco postrádá, pak je to právě sportovní šmrnc, a to už vůbec nemluvím o nedostatečnosti brzd, byť nesrovnatelně lepších, než má zbytek produkce Oktávek. V řadě "nedokonalostí" Oktávky spatřuji dědictví podvozkové plošiny Golfa IV, s nímž se asi nedá nic dělat. Na druhé straně v pitominách typu nesmyslné dráhy pedálů (jak už psal našrot), debilní ergonomie (nemám "ČSN postavu", Oktávka mi tudíž zůstává zcela zapovězena...), výčnělek na přístrojovce vedle autorádia, který nesmyslně překáží pravému kolenu řidiče, atd. vidím spíše schválnost mateřského koncernu, než neschopnost českých konstruktérů, technologů a techniků - přece žádný koncernový výrobek nemůže být lepší, než právě a jen ten "německý originál" (ano, Golf je pak logicky skutečně lepší)! A to, že si Oktávku někdo koupí i podruhé, je pro mne vcelku pochopitelné - většina z jejích majitelů totiž nikdy nezažila nic jiného, resp. lepšího (a ani se o to nepokusila) a zbývající kupující jsou zřejmě velcí patrioté (tohle funguje ve všech zemích, který samy produkují vlastní značku vozu/značky vozů). Proč se kvůli tomu vzájemně urážet, že ano? -
Howard 24.11.03 22:08
« Re: hmm
to nasrot: No mam sice trochu novejsi Octavku (MR 2002, 60tkm) a jinou motorizaci (1,8T) i lepsi vybavu, ale zda se mi, ze tak spatne, jak to popisujes, to snad ani nemuze byt.
Spoustu veci bych taky pripsal zanedbane udrzbe, zbytek se snad zlepsil s novejsimi modely, protoze tvoje vyhrady jaksi u sveho auta nepotkavam.
A na zaver - predstav si, ze jsem si "kokotavku" (bych pouzil tveho kokotskeho slovniku) koupil dobrovolne a chystam se ji koupit i priste ;o) -
"-- skrytý --" 24.11.03 20:21
« Re: hmm
JakubJ: ovládání mlhovek je dle předpisů předepsáno tak, že nesmí být umožněno zadním mlhovkám svítit bez toho, aby se svítilo potkávacími světly. Nijak to ale není vázáno předními mlhovkami a naopak - ty ale zase mohou svítit jen tehdy, když se svítí alespoň parkovačkami. Jenže každé auto má na každou pitomost nějakou vyjímku... -
"-- skrytý --" 24.11.03 17:34
« Re: hmm
Tak jsem dneska kokotávku vrátil. Celková průměrná spotřeba na ujetých 860km byla 6,3
l/100km. Z toho bylo cca 360 km po dálnici, zbytek po Praze. Teď pokud to náhdou někomu
nevadí, tak bych sem uvedl takovou osobní, zcela objektivní ;o) "minirecenzi". Takže
koho by to naštvalo, tak ať radši dál nečte ;o)
Předem jen detailnější popis toho, čím jsem jezdil: byla to TDi66kW SLXo se vším možným,
r.v.2000, ale ještě starší model, najeto měla 110tis. km. Pro rejpaly: popisuji tu
konkrétní model, tedy ne všechno se dá brát tak, že to určitě musí mít všechny oktávky
tak dobře nebo tak blbě ;o)
Tak nejdřív budu chválit:
1) má příjemně zpracované plasty, nic tam nevrzalo, až na držák HF Nokia ;o)
2) na pohmat i příjemné potahy na sedačkách
3) fajn jsou prťavá světýlka vzadu u držáků nad okýnkem
4) do kufru se toho vejde o dost víc, než do Éčkového a podstatně většího eMBéčka - to
je vyzkoušené při jedné cestě na dovolenou - ale kufr chválí snad každý, protože to je
asi tak to "hlavní všechno", co se chválit dá ;o)
5) slušně svítí, zvlášť dálková světla
A teď následuje kritika (seřazeno od nastupování po jízdu):
1) omezovače dveří - dřív jsem si myslel, že je mají dobře udělané (až na tu jejich
složitou konstrukci, která by se dala podstatně zjednodušit a tedy i zlevnit), když
umějí "samy slušně zavřít dveře". Teď tak nadšený nejsem, protože kromě toho zavírání ty
dveře taky podobnou silou otvírají, a tedy dá opravdu hodně práce dveře otevřít buď
opatrně nebo jen málo (např. při parkování mezi auty, kdy je třeba obojí, jinak na
sousedícím autě vznikají takové nehezké dolíky ;o) ).
2) sedačky - po výše uvedených 110000km bych je nečekal tak prosezené. Dokonce je na
nich vidět i zvlněný potah.
3) ačkoli svými rozměry téměř přesně odpovídám rozměrům zkušební 95% figuriny (pro
zkoušky vnitřních rozměrů a posazení cestujících dle ČSN 30 0725 ;o) ) a sedím v
předpisovém rozsahu úhlů 95-100°, tak jsem nenašel žádnou polohu, která by mi za
volantem naprosto vyhovovala - zásadní problémem nebyla ani výška sedačky (a způsob
jejího nastavování) ani volant či dosah na řadící páku, ale dráha jednotlivých pedálů:
pokud jsem měl pohodlně pravou nohu na sedačce a mohl s ní dobře ovládat plyn, tak jsem
ale nemohl zcela sešlápnout spojku a naopak, pokud se mi dařilo sešlápnout spojku, tak
jsem měl ve vzduchu nad sedačkou pravou nohu.
4) "nápojenky" - proč mají držák nápojů cestující vzadu, kteří mají celou cestu rukama
houby co dělat a řidič ne?
5) ovládání pedálů - spojka má extrémě dlouhý mrtvý chod (bráno od podlahy) a nedává
zrovna nějak výrazně najevo, že už motor zabírá, přičemž tento úsek je oproti zbytku
relativně krátký. Navíc ještě není možné slušně zařadit dřív, než je spojka zcela
sešlápnutá, takže opravdu je ta její dráha zbytečná. Brzda buď brzdí málo (což se pozná
akorát na zpomalování auta, ale ne na pedálu), nebo víc (což už je trochu poznat na
pedálu a nebo se na ní musí opravdu zatraceně šlapat, aby brzdila hodně, přičemž "odpor"
pedálu zůstává stejný, jako při brždění "víc". Plyn je na tom podobně jako brzda -
velice těžko se reguluje (např. kvůli jízdě na spotřebu), protože v počáteční fázi téměř
vůbec nezabírá vratná pružina a přitom se dějí poměrně velké změny (hlavně v okamžité
spotřebě) i při nepatrném pohybu plynem avšak bez výrazného efektu na rychlost jízdy.
Přičemž po této velmi krátké funkční dráze má plyn jakousi pauzu a pro větší přidání je
třeba plyn sešlápnout v podstatě až na podlahu, kde se opět objevuje krátká regulační
dráha (na téma "přidávám hodně" až "přidávám strašně moc").
6) ovládací páčky pod volantem - uvítal bych je delší (i když mám dost dlouhé prsty) a
pak i ovládání PP není zrovna komfortní (i když jednoduché) - několikrát se mi stalo, že
když jsem chtěl přepnout na jiné počítadlo a vjel přitom třeba do prohlubně (a měl ještě
ruku opřenou o loketní opěrku - i když to není vysloveně nutné), tak jsem si zapnul
stěrače. Tedy buď by to chtělo zapínání stěračů obrátit, nebo umístit ovládání PP
jinam.
7) zrcátka - ovládání zrcátek opět vymýšlel asi skopčák ;o) Proč má lepší výbava horší
ovládání zrcátek - levé s pravým najednou nebo jen pravé... Co když si chci upravit
zrovna jen levé, protože jsem si ho před odjezdem narovnal hůř, než potřebuji po cestě a
nemůžu zastavit, abych se mohl plně věnovat nastavování zrcátek, které opravdu téměř
plné soustředění vyžaduje, zvlášť ještě díky umístění seřizovacího Joysticku?
8) ovládání světel - bez komentáře ;o) Zapomínal jsem je jak vypnout tak zapnout.
Zapínání otáčením levé páčky mi přijde podstatně ergonomičtější, protože jsou "zapnutá
světla cítit na prstu". Zapínání mlhovek je naprosto nepochopitelné - co když chci jen
zadní, protože mi přední v té mlze (zvlášť při jejich umístění) spíš vadí, než
pomůžou...?
9) řazení - moc se s tou šaltpákou šoupe dopředu a má poměrně dost velkou vzdálenost
mezi krajními body (když jsem přesedl do Corolly, tak jsem se zpočátku nejdřív rozjížděl
na 3jku a pak řadil 1-2-5 ;o) ). Celkově mi řazení přišlo takové gumové bez jasného
"oznámení", že je zařazeno (tím nemyslím rachot zubů synchronů ;o) ) - třeba nějaké
jakoby dosednutí šaltpáky do "pevné polohy" atp.
10) celkové místo uvniř - všichni jistě již dávno vědí ;o) I když pro srovnání - řekl
bych, že kdybych si v mé staré Corolle mohl posunout sedačku ještě o cvaknutí dozadu,
což bych potřeboval, avšak sedačka to už neumožňuje, tak by tam bylo místa tak
stejně.
11) jízdní vlastnosti - velmi málo je auto citlivé na natočení volantu, což je ovšem
dáno větším převodem řízení. Pokud se ještě týče komfortu "točení volantem", tak prý to
má posilovač... asi jako že si řidič zaposiluje ;o) No, tak strašné to není, ale mohl
mít větší účinek.
Auto má přímo neskutečné vůle v předním zavěšení, ostatně jako každá kokotávka po najetí
více než 15tis. km. To se neblaze podepisuje na brzdné dráze a samozřejmě bočním vedení,
kdy auto při současném přejezdu uskakuje a trochu plave (zvlášť zadek, což je ale
nešvarem použitého typu zadní nápravy - stejně plave i "nová" Corolla ;o) ). Možná lepší
popis, než "plavání" by bylo "boční pružení" nebo něco podobného. Dále se vůle v předním
zavěšení dost podepisují na "dobržďovacím komfortu" při brždění do zatáčky - auto se
celé zakýve kolem osy, protínající jedno přední a opačné zadní kolo. Ovšem na
dobržďování je to nejvíc cítit, co se děje při brždění v zatáčce a co člověk samozřejmě
moc necítí, protože toho na něj působí víc, je podstatně horší - toto nevhodné pružení
snižuje schopnost vedení auta v zatáčce a současně, jak jsem uvedl již výše, prodlužuje
brzdnou dráhu.
12) hlučnost - motor přehluší snad všechno. Pochopím to ve vyšších otáčkách, ale
zajímavé je, že hluk ve vyšších otáčkách od hluku při volnoběhu moc neliší. Dalším hodně
hlučným zařízením je centrální zamykání - poprvé jsem s sebou leknutím škubnul ;o) Ale
funkčně - proč by měli všichni v okruhu 50m vědět, že jsem právě odemkl či zamkl auto?
Zvlášť, když například projíždíte třeba Žižkovem nebo Nuslemi o půlnoci a nepotkáte
nikoho jiného, než v noci neviditelné spoluobčany...
13) přesnost tachometru - katastrofální detail - dostávám vynadáno za to, že jedu rychle
ještě dřív, než se rozjedu ;o)
Dost jsem se rozepsal, ale myslím, že už je to všechno. Můj závěr je, že ještě více
nechápu, jak si může někdo koupit kokotávku dobrovolně (zvlášť za ty peníze). A už vůbec
nechápu ty, co si jí koupili dvakrát.
P.S. k motoru se vyjadřovat nemůžu - nemám srovnání s podobně silným motorem v jiném
autě. Jen mi na něm vadilo, že pocit zátahu je podstatně větší, než skutečnost. To je
ovšem nešvar (nebo spíš záměr) všech VW motorů. -
« Re: hmm
To je jasný, že maj kopce vliv, když jedeš do kopce, žere to víc, než když jedeš s kopce :o) Akorát že se to v průměru skoro vyrovná, takhle máš průměr 5,6 za obě cesty, když dojedeš do výchozího místa. Kdyby to byla úplná placka, tak by tam bylo podobný číslo. Já jsem jel tůhle někam na příbramsko, tam to bylo za 5,8 a zpátky za 4,2... -
"-- skrytý --" 22.11.03 20:55
« Re: hmm
Tak jsem si dneska zkoušel jednu trasu (Praha - Příbram, od baráku k baráku), co jezdím každou chvíli, jak je to tedy se spotřebou a vlivem kopců atp.: tam byl průměr 6,4 l, zpátky 4,7 l, oba směry jsem jel podobně pomalou pohodlnou jízdou (cca 120-130km/h). -
"-- skrytý --" 21.11.03 14:55
« Re: hmm
tomcat: je lehčí (cca o 300 kg) ;o) Takže samozřejmě že je to tím. A pokud jde o tu spotřebu: jakmile někde je nějaká kolona, tak jedu jinudy, takže se spíš má jízda skládá převážně z jízdy od křižovatky ke křižovatce - v centru tak 25-30km/h - a pak z jízd po okruhu (ale to je tak 20% celkově ujetých km), kde se dá jet nějakou stálou vyšší a míň žravou rychlostí. -
"-- skrytý --" 21.11.03 14:48
« Re: hmm
andree_cz: právě proto, že nevím jak se jezdí s VW, tak se tu ptám jak na to, aby se dalo jezdit za míň. Jinak neříkám že se nedá vytočit nad 4000, ale nemá to smysl, protože to auto už zrychluje míň, než na vyšší rychlostní stupeň. Navíc ještě u téhle 66tky (nevím, jestli je to tak u všech) ten "tah" po překročení cca 3900ot. upadne tak, že mám pocit, jako bych si zavadil o brzdu... A k té odchylce - je to r.v. 2000 a starý model - podle policejního radaru při 207 km/h se jede 182, podle radaru informačního v dejvicích se při cca 61 jede 53... Nová stejná kokotávka má odchylku o dost menší. No a závěrem k té dynamice - nic výkonného jsem od toho neočekával, jen mě zarazilo, že ten "pocit zrychlení" je až tak moc klamavý. A ještě - když se s tím šikovně řadí, tak se dá na rozjezd na cca 80km/h dostat i PDčko 96kW v Alhambře ;o)... -
« Re: to mfilip
jasne, zadna krec. Jen vnimam drobnosti, nad kterymi nekteri mavaji rukou. Jsem na 99% s koupi spokojen, 1 % nespokojenosti je starter, snad staci promazat, je to bezna vec a proeblemek s centralem. 1.8T jezdi velice dobre, spotreba je dobra, apod. Jsou to male veci. -
« Re: hmm
našrot: nechápu jak zjevně inteligentní člověk, jako ty, ze sebe dělá takovýma názorama ze sebe idiota...většina toho, co na octáviích kritizuješ dokazuje jenom to, že s tím neumíš jezdit. Jenom z mého pohledu se tdi 81kw nechá pohodově točit nad 4000rpm a to samé platí i u pdček. Tím myslím, stálý nárůst výkonu, žádné velké vadnutí jak tady popisujete. Zkuste si někoho předjet ve 110 na pětku a pochopíte. Jo a odchylka tacha ve 130 je 8km/h, takže žádné drama.(R15) -
"-- skrytý --" 21.11.03 10:08
« to mfilip
Co se týká Jablotronu: servisní tlačítko může (ale je možno to v setupu jednoduše zakázat) sloužit k odstavení alarmu.
Funkčnost prodlouženého intervalu: myslím že to funguje u všech oktávek, ALE - musí ti fungovat zavírání oken i od zámku v kufru. Pokud ne, je třeba ve dveřích řidiče udělat úpravu - přidat jeden vodič. (viz. manuál k alarmu). Mě to fungovalo tím prvním způsobem.
Čidla ultrazvuku: nevím jestli urvání spustí alarm, ale na 99 procent je neurvou bez toho aniž by se alarm spustil. Když to potom urvou tak je to jasný :o) Jinak Jablotron má omezení na otřesové a ultrazvukové čidlo: alarm se ti z těhle příčin pustí max. 3x., pak už nic. Řekl bych že solidní řešení je PAGER, spustí se alarm, ty dostaneš upozornění a je to.
Můj názor obecně: ten alarm je vhodnej v kombinaci se zámkem řadičky a snad to odradí nějaký dementy typu cikáni apod. zlodějíčkové, před profíkem to asi moc nepomůže, možná jim to trochu stíží.
No a co se týká toho odpojení řídící jednotky CZ: to netuším, asi je to "spojeno" s řídící jednotkou, takže nevím, v tomhle se fakt moc nevyznám, konečně ani v alarmech nijak zvlášť :o)). Pro mě je hlavní přínos ten, že když vylezu z auta, tak všechno jedním tlačítkem zamknu, zavřu okna apod, zvlášť v létě (nemám klima) :o))