OCTAVIE jízdní dojmy od 1.4 - 1.8T a TDi
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Octavia
-
« Re: to Mitsi
což 98,4% uživatelů samo nikdy nesvede. Každopádně si nám poměrně fundovaně vysvětlil, že řemen automobilky používají, protože je to pro ně finančně zajímavější a nikoliv zajímavější z pohledu spolehlivosti. To že jsou v tom prachy víme už o 100 příspěvků dříve. Celá pře jen o tom zda je řemen spolehlivější než řemen a ne zda je to pro výrobce finančně výhodnější. Každopádně teď už je to stejně jasné a zřejmé. -
"-- skrytý --" 04.12.03 16:34
« Re: to Mitsi
To ace2: Ale za ten "řetěz z výroby" musíš tak jako tak zacvakat navíc - ovšem, jedná se o prvopočáteční investici... Když si ale někdo umí vyměnit rozvoďák sám, tak ušetří tu prvopočáteční investici i následné "ojebávání" ze strany servisů při výměnách rozvoďáku. Ti ostatní to holt musejí jednou za 100 tis. km "strpět"! -
« Re: to Mitsi
no konečně to někdo napsal rozumně a fundovaně teď člověk ví jaké jsou výhody a nevýhody super díky Mutsi. Tak to má být. Škoda jen že výhody jsou jen na straně výrobce/servisů. Levnější výroba, levnější technologicé řešení, jednoduší servisovatelnost a nutnost častějších kontrol a výměn. Z pohledu spokojenosti uživatele snad jenom to, že mohu mít radost, že si výrobce a servis něco přivydělá. Což je vskutku fine a každého uživatele to jistě potěší. -
"-- skrytý --" 04.12.03 10:27
« Re: to oddie
Nebyl to překlep: Pod "jít do zatáček" nutno chápat komplikovanou "prokroucenost" náhonu několika kol (navíc nesymetricky situovaných v různých místech) najednou, tj. právě jen jedním řemenem/řetězem. Ty "vývraty" totiž právě nesrovnatelně hmotnějšímu řetězu vadí (a hlavně to vadí ložiskům os těch kol), přičemž řemen je v pohodě zvládá. Když mám od klikovky hnát pouze dvě souměrně umístěné vačky a nic jiného (a ničemu jinému se přitom "nemusím vyhýbat"), pak je to pro řetěz ideální. -
« Re: Ozubený řemen vs. řetěz...
Dočetl jsem to a bylo to fajn počtení. Souhlasím se vším. Dáva to smysl. Jen "jít do zatáček" nechápu. Nemá tam být "do otáček"??? Pořád jsem si lámal hlavu, proč bys s tím nemohl třeba jet slalom ;o)
Jen víc takových dobře napsaných článků k dané problematice! -
"-- skrytý --" 04.12.03 07:22
« Ozubený řemen vs. řetěz...
Pohled konstruktéra: Zde hovoří prakticky vše ve prospěch řemenu - lze jím (jedním kusem) obsáhnout pohon řady dalších ústrojí; je lehký, tj. nezatěžuje mi tolik ložiska hnacích a hnaných os; nemusím brát v potaz životnost ložisek kladek (mají se měnit s řemenem); bezproblémově kompenzuje různé vzdálenosti os věcí (vznikající v důsledku nepřesností ve výrobě), které spojuje; je pružný - nejlépe vyrovnává kmity v pohonu vačkových hřídelů, obzvláště v kritických otáčkách tzv. "druhé harmonické" (u čtyřválců), a tím přizpívá ke zklidnění běhu motoru a jeho nižšímu opotřebení (hlavně tam, kde řidič systematicky "podtáčí"), prakticky se neopotřebovává - ve smyslu "nemění své vlastnosti" (pouze stárne a ztrácí pevnost vnitřní struktury) atd. atd. Nevýhody řetězu: Jeho zcela zásadním problémem jsou setrvačné hmoty - nemohu s ním jít "příliš do zatáček", neboť pak musím předimenzovat ložiska, vodicí kladky, napínáky apod.; nemá rád rychlé změny otáček motoru; stárne - musím počítat s jeho "vytahováním" a tomu připůsobit systém kontinuální úpravy jeho napnutí; málo tlumí rázy vznikající v rozvodovém mechanismu (v případě výrazného rozkmitání ničí sám sebe i ústrojí, která spojuje); musím řešit otázku zvětšení objemu a složitosti olejového hospodářství, způsob mazání řetězu a životnosti i mazání ložisek "kolem něho"... (pozn.: tento výčet samozřejmě není úplný). Pohled technologa: Na ozubená kola pro řemen je dnes nejjednodušší technologií jejich výroby "spékaný kov" a možná už i plast - jsou "hned hotové" prakticky bez dalších výrobných operací a navíc mimořádně lehké a s neomezenou životností; to pro řetěz nepřichází vůbec v úvahu - ozubená kola nutno vyrábět klasickými strojírenskými technologiemi, z nichž hlavně obrábění je hodně náročné; kola jsou těžká (opět ty setrvačné hmoty!) a jejich životnost je dána životností řetězu - při nutnosti jeho výměny je třeba vyměnit i všechna (!) kola; samotný řetěz není technologicky příliš jednoduchý výrobek (hlavně ten víceřadý); vodítka a "zklidňovače běhu" řetězu jsou co do požadavků na kvalitu použitého materiálu mimořádně náročné díly (tady už se snad dokonce dostáváme do oboru "kosmických materiálů"); správná montáž řetězu je pro dělníka na výrobní lince náročnější operací než správná montáž řemene, nemluvě o tom, že event. chybu, která vznikla špatnou montáží řemene, lze dodatečně snáze napravit, než chybu při montáži řetězu. Pohled ekonomiky výroby: Udělat řešení rozvodového mechanismu pomocí řemene je řádově lacinější než řešení pomocí řetězu (důvody viz výše). Pohled poprodejního servisu: Výměna řemene je pro servis "dosti výdělečná" a pomáhá ho živit. Nemluvě o případech, kdy se motor z důvodu nerealizované výměny řemene "potká" - to je pak pro servis teprve "pořádnej vejvar". Pohled marketingu: "Kupte si auto s řetězem!" Je to "bezúdržbové" a servisní prohlídka okolo 100 tis. km vás vyjde na stejné peníze, jako kterákoli jiná. Stejně to není pravda... Co ale pravda je, že třeba v západní Evropě je kilometráž vozu blížící se k hranici nezbytnosti výměny rozvodového řemene důvodem pro jeho prodej - původní majitel obvykle nechce tolik peněz za jeho výměnu vydat a nový majitel neví, že tak nebylo učiněno (a že mělo být učiněno) a klidně jezdí dál až do havárie motoru! Uf, ani nevím, jestli měl někdo trpělivost dočíst to až sem. Podle mne většina argumentů hovoří pro řemen, ale jsou určitě vozy/motory, kde má řetěz své opodstatnění (u 1,2HTP mi ale jaksi uniká...). A ještě něco: Kvalitní rozvodový řemen rozhodně není "kus hadru" - rozřízněte si ho, vypreparujte si kus jeho vnitřní nosné struktury a pak suďte! -
« hovoří Huf
To je zase keců... Dřív jsem z * takové debaty rozdmýchával a dnes abych nad nimi jen kroutil hlavou...
Je tu jakási špatná nálada ;o)
To nemáte prachy na dárky nebo Vás už nebaví vaše stará ku*da a na lepší nemáte? To chce klid. Tommy a daytona se mi líbí. Vždyť vo tom to je. Pokud to funguje, tak tam může být klidně namotaná punčocha. S nadsázkou samozřejmě ;o)