Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Velkoobjemový a velkotonážní s automatem
to Keyser: Jeden muj kamos, co byl technik na KN 251 (to je takovy ten velky stroj s velkou lžící vepředu a dvoumetrovyma gumama), mi říkal, že v KNku byl hydrodynamický měnič, protože normální spojka by to neutáhla a samozřejmě něco jako automatická převodovka, ale sekvenční řazení. Mimo jiných je má armáda a byly jediné, které si dostatečne v pohodě poradily s těmi tunami naplaveného bahna při povodních v r. 1997. Nedovedu si představit v tak náročných podmínkách klasickou spojku a míchačku na palivo. A taky automatické prevodovky mají všechny výkonné pracovní stroje, třeba ještěrky nebo vysokozdvižné plošiny, atd. -
« Bez nadpisu
ted mne tak napada, kdyz pozoruju pani Keyserovou pri praci, seslapnout spojku, navolit pulenej stupen nebo rychlou radu, pustit spojku, seslapnout spojku zaradit rychlost, a to vsechno sestnackrat nahoru a dolu, proc se vlastne poradne automaty nechytly u nakladaku ? -
« Re: Výkon
Navíc jsou opravdu u nás pastiči, co se do opravy pustí, aniž by tomu za mák rozumněli. Viz firma Fina. Kupoval jsem lincolna, který stál u nich na dílně. Předchozí majitel vytopil za opravu 35kKč a převodovka znovu zhořela. Já to koupil, reklamoval a po půl roce dle scénáře: tak to máte hotový, přijďte si. Projel jsem se, vrátil - ta almara neřadí - jak to? stačí ubrat plyn a ty kvalty tam spadnou!!!???- Nejde overdrive - overdrive??? co to je vy máte přece tříkvalt - ne tohle je AOD atd., atd. Vracel jsem ho asi šestkrát, nakonec jsem rezignoval a prodal ho bez almary. Ano stát se tohle někomu, kdo nemá s automatem zkušenost tak zanevře, aniž by si uvědomil že chyba je jinde. -
« Re: Výkon
Pokud jsi ji někdy viděl rozebranou opravdu to nic komplikovaného není. A pokud má správnou údržbu, je takořka nezničitelná. Samozřejmě je nuné si uvědomit, že americké automaty ve své domovině řadí desetkát méně často, než zde, proto tu taky více odcházejí. Jde opravdu o to, že si s tím u nás mechanici neví rady, a toho využívají ti, kteří to umí a nechají si to zaplatit. Kompletní repair kit stojí dle typu 7 - 10 kKč a brát si za práci 25 kKč mi přijde troch uhozený. -
« Re: Výkon
A hlavně je podstatně jedodušší a méně poruchová, než manuál. Špatné jméno automatům udělaly ty vraky, natahané počátkem 90. let, které byly hotové už ve chvíli dovozu a samozřejmě mechanici u nás, kteří do tý doby pastili jen škůdky a trabanty ani nevěděli, jak se měří hladina oleje a kam se dolejvá. Pokud nějakej senohryz není schoen vyměnit olej a filtr v automatu, tak to nevidím jako trágu, ale já viděl faktury od pražskýho servisu na výměnu oleje a nejen, že neměnili filtr (to si ani neúčtovali) ten olej byl původní. A bylo ho tam samozřejmě málo. Po výměně oleje, filtru a vysypání půl kila písku a jiného bordelu převodovka řadí jak víno. -
« Re: Výkon
Zásadní problém je že o automatech nejvíc mluví ti, kdo s automatem jeli tak nejvýš jednu cestu 5 km a byli z toho zmatení jak lesní včely, pak sedli zpět do své Škodné a odhrčeli. Pokud nejsi jezdec rallye se spotřebou šesti motorů za sezonu, nebo milovník historie s názorem, že startovací klika, karbidová lampa a manuální převodovka k autu prostě patří a bez toho si nezajezdíš dojdeš k tomu, že automat je to pravé. -
« Re: Výkon
reba.: No vida, tak to není tak marný, ta spotřeba. Takže doufám, že už chápeš, že kvedlačka je přežitek asi jako startovat auto klikou namísto el. spouštěčem. Ještě si pak všimni ve městě, že zatímco ty z křižovatky plynule zrychluješ (a to k podlaze máš na plynovým pedálu ještě pořádnej kus místa), tak všichni kolem tebe vždy povadnou, když musí pracovat, to jest, že tam musí nakvedlat další kvalt, aby jim ty jejich krámy vůbec jely. A taky si dej pozor, když se rozjíždíš v koloně, protože pokud ten před tebou nemá automat, tak když bude kvaltovat dvojku, hrozí ti, že do něj šťouchneš, protože než tam tu dvojku dostane, tak je to věčnost a skoro musíš brzdit, navíc mu při kvedlání nesvítí vzadu nic. S poctivým americkým nárazníkem tě to sice nemusí trápit, ale co bys platil někomu jinýmu tu plastovou atrapu, co má přidělanou vzadu? -
« Výkon
Jak tu někdo kdysi psal, ze nema smysl jezdit s AT, pokud je objem motoru pod 3,0 litru, tak opravdu po prvnich 200 milich s Mazdou 323, 1,6i, 4AT, nevidim výraznějšího rozdílu ve výkonu... Když jsem chtěl předjet, bez problémů si podřadila, reaguje v zlomcích vteřiny. Když mi to nestačilo, dupl jsem na podlahu, motor začal řvát jakoby se změnil v laděnou V6 3,0 litru a po dosažení 5000 ot.min-1 automatika bez cukání, plunule a rychle přeřadila odpovídající větší rychlostní stupeň. Bez starostí... Ale co! tím spadly otáčky na nějakých cca 3200 ale zvýšil se tažný moment, takže jsem byl okamžitě zatlačen do sedadla a vychutnával si další zrychlování, které jsem ukončil při 120 km/hod, protože nejsem žádný rallye jezdec, ale pouhopouhý uživatel, který se snaží dostat z bodu A do bodu B hlavně bezpečně. A pohodlně. A k tomu pohodlí přizpívá i AT...
A ještě jedna věc, o které se dá diskutovat. Někteří zde taky uváděli, že u starých převodovek nejde řadit potupně dle sebe (natvrdo). Mluví tady o nějakých tiptronicích, atd... A taky o špatném rozjíždění v zimě... Doporučuji přečíst si návod k obsluze, než sednu do auta. Já to nedělám, protože mi stačí podívat se, co je u páky napsané... Jedničku zařadím tam, kde jpsáno jedna. Pohým posunutím vpřed zařadím druhý rychlostní stupeň. Trojku posunutím na Drive (D). A čtyřku vypnutím řežimu D/O. Ale já to nedělám, protože se mi o to postará automatika... Takže z P na R, nebo přímo D a jedu, kam se mi zachce... -
« Kolik žere Automat...
Mazda 323, r.v. 1988, Amerika, Automat, klima,... Je to v pohodě, 181,4 Mil (297km) - 22.17 litrů naturalu 95 ==> 7,45 l/100 km!!!, a to jeste za 20,90 Kč/litr!!! To je bomba, na Mazdu s automatem (4AT) 14 let starou to celkem ujde. Navi je v tom asi 40 mil město a 40 mil dynamické testy...MAZDA thinking better...
-
« Re: Dextron
ace: Dextron III by měl bejt údajně lépe odolnej vyšším teplotám. Ani nevím, kde jsem to slyšel. Je samozřejmě dražší a do "našich" aut zhola zbytečnej. Já zas nevím, jakej je rozdíl mezi ATF-D a ATF-F, která je podle specifikace Ford. Ještě jsem neviděl auto, do kterýho by to Fko bylo předepsaný. -
« Tdi+automat
Zdravím všechny v této rubrice a chtěl bych se zeptat, jestli máte někdo zkušenosti s provozem auta Tdi (VW, Audi) s automatickou převodovkou. Jsem skalní příznivec automatu a Passat Tdi 81kw který používá žena se mi taky docela zamlouvá, ale neznám nikoho, kdo by to jezdil s automatem. Díky!
-
« Re: Chlazeni aut. prevodovky
to prof: Já jsem mněl u Oldsmobila totéž, ale po tom, co jsem dvakrát znova plnil převodovku ( a celou, protože ji čerpadlo důkladně vyčistilo) jsem tam nechal dát kovový trubičky.
To AC: Pokud jsi nenašel na dně plastový hříbek, byl olej měněn. Jedná se totiž o ucpávku ozvoru pro měrku z výroby, která se vyrazí měrkou při prvnín naplnění. -
« Re: Chlazeni aut. prevodovky
Tappaja: Tam žádnej velkej tlak není. Na jednom autě jsem dokonce viděl obyčejný hadice z autogenu "zapáskovaný" vázacím drátem. Když to bude kvalitně a pečlivě přepáskovaný, tak to musí držet a ta hadice musí jít navlíknout poměrně těsně, aby už sama o sobě na tom pěkně seděla. -
« Re: Úvaha
AC: Tvá úvaha je veskrze správná. Je pravda, že olej v automatu mívá obvykle charakter trvalé náplně. Speciálně u Forda to jeho filozofie. Právě z toho důvodu není třeba dělat do spodního víka výpustný šroub a pokud je potřeba kapalinu dolít, dělá se to skutečně olejovou měrkou. Víš o jednodušším a elegantnějším řešení? Teď budu mluvit výhradně o US autech, protože u evropských výrobců očekávám snahu o odlišení se vzájemně za každou cenu. Amíci ale dávno přišli na to, že budou li se jednotlivé firmy od sebe naschvál odlišovat, zkomplikují tím možná život právě majitelům jejich vozů, takže vše bývá podobné, občas dokonce záměnné a na stejném principu. I přes malou nutnost měnit olej v automatu, je v manuálech Chilton, či podobných, výměna oleje skutečně popisovaná. V duchu amícké mentality je postup přesně takový, jak popisuješ, tedy zvedneš auto heverem, dáš pod něj vaničku, povolíš šrouby "oil pan" a necháš olej vytéci, pak vyšroubuješ ostatní a vyleješ zbytek. A tady pozor, píše se zde, že usazeniny i dokonce kovové třísky jsou normálním jevem, je nutno se prý zamyslet až v okamžiku, kdy je jejich množství nadměrné! :-)) Zaděláš filtr, vanu s novým těsněním a měrkou naleješ nový olej. Pak je zde ještě pečlivě popsaná kontrola množství, která je pro správnou funkci skříně životně důležitá. Na tvoje otázky proč to tak je lze tedy odpovědět jedině tak, že to tak prostě je, funguje to, stačí to, a proto asi není důvod na tom něco měnit. Jak jsem zmínil, tak předpokládám, že u evropských výrobcú se lze setkat i s odlišným řešením v duchu rčení: "Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě?" (např. popsané BMW, které má nalévací otvor zespodu a nemá olejovou měrku, patrně pouze snímač hladiny. Co by však měl dělat člověk, kterému začne svítit světýlko hladiny ATF, který má do nejbližšího servisu 500 mil, to opravdu nevím a jeho slovník nebude jistě publikovatelný, zvlášť pokud se mu v kufru povaluje litrovka Dextronu. Jediný, co v ten okamžik může, je vypít ho:)).) Nepovažuju se za přílišného odborníka, ale dovolím si ještě poznámku k tomu odsávání. Odsávání je obvyklý způsob výměny oleje a to i v motoru (kde občas bývá dokonce ještě účinnější, než pouhé vypuštění náplně). Např. motory Mercedes (a divil bych se, kdyby to jeho němečtí konkurenti neměli) mají měrky udělané již tak, že stačí vytahnout kontrolní tyčku a nasadit pouze speciální koncovku od vývěvy. Důvod je jednoduchý: Úspora času. Proč zvedat auto, proč povolovat nějaký šroub (co kdyby to nebyl on, že?), vlastně proč si vůbec špinit ruce při takové činnosti, jakou je výměna oleje v motoru? Vždyť víko čističe oleje je také nahoře, takže plášť firemního mechanika, může zůstat stejně dokonale čistý a vyžehlený. No, a jelikož je motor přeci jen více na ráně, tak ten nalévací otvor je přeci jen pohodlnější, než otvor měrky, byť s větší světlostí otvoru používaná u automatických převodovek. -
« Chlazeni aut. prevodovky
Caute, mam jeden dotaz, z chladice mi vedou kovovy trubicky do prevodovky. Podle me by mely byt cele v kovu, ale ja je tam mam napojovany gumovejma spojkama. To by bylo OK, kdyby ty hadicky byly na hydrauliku. Jsou to ale hadicky benzinovy a stalo se mi, ze jedna praskla a olej tryskal ven. Je tam nejakej velkej tlak? Musim je dat pancerovany? V MITASu (nebo jak se to jmenuje) je krasne spojej, ale spoj je nerozebiratelnej. Staci tam dat motexpasku? Diky za rady.
-
« Úvaha
Pustím se teď do úvahy, která možná povede k tomu, že si vysloužím pár nelichotivých poznámek. Ale přesto: Setkal jsem se z naprosto rozdílnými názory na výměnu převod. kapaliny. Extrémy byly vůbec neměnit (autorizovaný servis!) a měnit dvakrát ročně. Nyní se dostáván k jádru věci. Proč výrobce (Ford), pokud uvažuje o výměnách, neudělal na vaně vypouštěcí otvor? Proč není filtr volně přístupný, jako na motoru? A proč není nalévací hrdlo? Jistě, kapalinu lze nalít i otvorem měrky. Ale proč se při každé výměně kapaliny musí povolit x šroubů a manipulovat s vanou plnou kapaliny, to mi opravdu není jasné. Bylo mi (kýmsi) řečeno, že v US kapalinu nevypouští, ale odsávají právě přes otvor měrky. Nebyl jsem (bohužel) v US, ale zdá se mi to jako naprostá blbost. Proč dělat věci tak složitě, když pro dosažení stejného efektu stačí jeden otvor se závitem, a příslušný „špunt“ - výrobně záležitost naprosto směšná. Aby byli „ze hry“ vyřazeni domácí kutilové? Tak proč není stejně proveden motor? Nemohu se vyhnout dojmu, že kapalina by se neměla měnit, pokud k tomu není opravdu vážný důvod. Pokud se mýlím, a provozní manuály výrobců doporučují něco jiného, tak opravdu nechápu absenci výše zmiňovaných konstrukčních prvků, a za svoji neznalost se omlouvám. Současně si dovolím požádat o logické vysvětlení někoho, kdo věci rozumí. PS: Ve vaně aut. převodovky jsem po cca 120.000 nenašel nic, co by mohlo mít na funkci (nikoliv rostlináře) vliv, tzn. žádné pevné části ani kal. -
« Re: bmw
RB: No, nevím, ale kdybych ve svý skříni našel zakalenej olej, tak bych ho neprodleně vyměnil, u BMW bych samozřejmě nezapoměl na filtr. Fór je v tom, že z celý náplně se tak obmění jen zhruba 1/4-1/3 náplně, takže si tím člověk moc nepomůže, Ovšem znám taky frajery, který ten olej měnili tak dlouho, až byl čirej. Stálo je to kupa peněz, ale dosáhli toho. Kdyby to tady někdo chtěl aplikovat, tak stačí tu náplň vypustit a dát ji do prachoěsný nádob ustát (dobrý jsou na to 2l PET lahve, kde si ty pevný částice posedaj dole do těch prohlubní) Takto ustátý olej (jak dlouho, to záleží na tom, za jak dlouho se ty částečky usadí) je zcela funkční a je možné jej znovu použít. Zvlášť, pokud chci dosáhnout čirosti náplně neustálými výměnami, se tento způsob vyplatí. Samozřejmě je třeba mít zdravý úsudek, jelikož jsou i takové automaty, do kterých sem tam někdo doleje i obyč převoďák a ten už se jaksi usadit nemůže. U BMW mě rozčiluje způsob plnění skříně, to je pěkná pakárna. Napadlo by někoho z vás plnit skříň spodem? :-( Zadek, není tam někde jinej plnicí otvor? -
« Re: bmw
Budu mluvit ze zkusenosti kamarada, ktery se prave takovymi kusy zabyva. Taha v naproste vetsine silne verze 535i a 735i z prelomu osmdesatych a devadesatych let. Jeho osobni 735i ma najeto 295 tis. km a je s puvodnim automatem. Za auto koupene tady by v zivote nerucil, dovazi pouze kusy ze Svycarska s perfektne vedenou servisni knizkou. Tento kraj je prosluly svymi perfektne udrzovanymi auty a spousta lidi prohlasi, ze se neboji jezdit s autem ze Svycar, ktere ma 300 tis. km. Zasadni rada potom zni, ze musi radit ciste, bez "utazeni" mezi kvalty a nemely by se ozyvat rany. Ze skrine by nemel kapat olej, protoze se pracuje s velkymi tlaky a vubec. Hladina oleje se meri za chodu, kdy je motor alespon deset minut nahozeny a prevodovka protazena, nejlepe po projeti. Olej by mel byt jasne cerveny, jakekoli naznaky hnede znaci o spatne peci nebo velmi tezke noze, popr. burnoutech apod. Pokud je olej uz opravdu hnedy a ma spaleny zapach, spousta lidi radi uz ho tam radeji nechat a prevodovku s nim dojet, nez riskovat rozneseni nebezpecnych oddelenych castic novym olejem do mist, kde prevodovku spolehlive zadrou. Jestli jste automat uz nekdy videl, vite, kolik kanalku, pistku a takovych volovin tam je. Funguje to perfektne, dokud se v tom nezacnou hrabat diletanti. Jinak interval vymeny oleje v prevodovce by nemel prekrocit 50 tis. km a to je to, na co je treba dbat uplne nejvice. Jestlize dostanete auto bez zaznamu o poslednich vymenach, vymente olej rovnou pri koupi, usetrite zase na preventivni vymene rozvodoveho remene, protoze BMW ma rozvodovy retez, ktery pri udrzovani kladky pro spravne napnuti auto prezije. Tolik zkusenosti meho znameho, za nic nerucim :o) -
« 13'' disky
Zdravím Vás, měl bych nějaké dotazy, sice nepatřící do této diskuze, ale snad mi někdo odpoví. Nedávno jsem koupil starší automobil s elektronovými disky, ale předchozí majitel s nimi jezdil asi i v zimě nebo je neudržoval, zkrátka jsou špinavé, tato černá špína nejde ničím umýt (zkoušel jsem různé saponáty a nic). Mohl by mi někdo poradit, jak vrátit diskům původní vzhled? Existuje na to vůbec nějaký přípravek? Co takhle nějaká brusná pasta a hadr + hodiny práce? Nebo je zkusit nechat opískovat (nevím jestli to se to vůbec dá dělat na hliníku, na plechových discích ano)? Kolik stojí renovace hliníkových kol? A ještě bych měl jeden malý dotaz, zajímalo by mě, zda je možné přepsat automobil na osobu mladší 18-ti let? Předem Vám děkuji za odpověd(i)! -
« Re: Automat a zima
No,ono jde v mym pripadu o to,ze kdyz byl mraz tech -20,tak jsem startoval normalne na P a to mi kladlo takovej mensi odpor.Motor zabublal a chcip,zabublal a chcip.Tak jsem tam vrazil N a motor naskocil hned a s daleko mensim odporem.Prirovnal bych to k manualu s vyslapnutou spojkou a jednickou oproti neutralu.Pokud je u manualu zarazena jednicka a vyslapnu spojku,tak se mu v zime taky moc nechce.S neutralem je to OK. -
« Re: Automat a zima
hmm zajimava otazka, ciste laicky by to uskodit mohlo, ale treba si to prestavuju uplne blbe, jednak mezi P a N vicemene neni rozdil az na to ze pri P jsou "zasekly ty zuby do pouzdra skrine" ale kdyz pred startovanim budes hejbat volicem tak se hejbaj veci i ve skrini, a mam pocit ze je lepsi kdyz se hejbaj v cirkulujici a zahratejsi kapaline. A jestli ti to na N startuje lip tak bych zavadu hledal jinde, ja na zadny skrini co jsem kdy mel jsem nezaregistroloval cokoli lepsiho pri startu z N. -
« Automat a zima
Chci se Vas vsech zeptat na nazor.Uskodim nejak automatu,pokud pri silnych mrazech budu startovat auto se zarazenym N ? Normalne se startuje(spon ja jo) se zarazenym P.Tak co vy na to? Nerad bych si nejak poskodil skrin,ale je zase pravda,ze s tim neutralem to jde pri velkym mrazu nastartovat mnohem lip.Trona -
« Re: CH 300
Ale já jsem plnej elanu pořád :o) To bych nebyl já. Jenom bych zacal s ucelenější organizací, takže ted otukávám lidi co jsou ochotni zadarmo něco dělat. Ono to totiž vždycky dopadlo tak že všichno jo dobrý, ale když Ace2 nic neudělal tak se nic nedelo. Viz Pitkovice to bylo práce :), ale povedlo se -
« Re: CH 300
ace: Vzpomínám, jak jsi byl plnej elánu. Ale bylo to dobře, alespoň jsi se otrkal. Jako klub doporučuju ČKMAA, jehož aktivita není a ani si nedělá ambice být nějak oslnivá, zato v něm najdeš všechno, co k ježdění s veteránskejma papírama potřebuješ a stabilitu, která pražákům zatím chybí a mám takovej pocit, že ji těžko budou hledat. -
« Re: CH 300
all: Mě to stejně netankuje, kde tohle auto je a kdo ho má. Je to stejně troska, kterou se nevyplatí dělat. Jenom se mi líbí tenhle typ pro to, jak je nenápadnej a přitom napráská kde čemu. Vždycky mě fascinovalo, když auto vypadalo jako troska a přitom ukrývalo skutečný hodnoty, který z auta dělají auto. Kabát nejezdí, je to nepraktická a z hlediska řidiče nepodstatná věc a stejně dlouho netknutej nevydrží. Stačí náznak tvaru, linie, prolis, ovšem jestli je to sem tam promáčklý, nelesklý, nebo ohnutý, to je zcela vedlejší, pokud to je uvnitř všechno na svým místě a dokáže to člověka potěšit, když brnkne o pedál. -
« Re: CH 300
to prof - šlo někam do Prahy. U toho auta byla nejhezčí přístrojová konzola, kterou tvořil kužel mezi volantem a palubkou. Ten kužel byl prosklenej a pod sklem byl tachometr, ukazatel teploty a paliva, ukazatel voliče a byl ukončen hodinami ve středu volantu, který tvořil vrchol kužele. Ty ukazatele byly zeleně podsvíceny a tvořeny vlastmě stupnicí po obvodu kuželu, ke které vedla odněkud z útrob ručička. -
« Re: NY
vubec v sedmdesatych letech byly kary nejsilnejsi, kdyz se clovek koune na netu na ruzny tabulky muscle-cars a sprint na ctvrtmile tak tam vicemene ty auta z 70 let (at uz muj favorit Roadrunner nebo jine) obsazujou celkem dost prvni patnacku a moc modernich "rejzi" mezi sebe nepusti. -
« Re: NY
Od Chrysleru jedině model 300 od zlatýho ročníku 1960 jehož výkon dosahoval v obyčejný sérii 400 PS. Považte, že od roku 1957 Až do počátku 70. let neklesl výkon nejsilnějších sériových variant pod 375 PS ! Žádný vstřikování, žádný turbo, kompresor nebo mezichladič. O čipech se tehdy nikomu nic ani nesnilo a v rozdělovači byly jen obyčejný kontakty, kladívko a palec. Směs se vařila ve dvou 4bbl karburátorech, který bylo nutný umístit na podběhy. Žádný ABS, ASR, ETC, nebo AWD. Nic, než tuhej zadek na listech, ve předu lichoběžníky a sametový servo. Stavitelná tuhost podvozku, sportovní podvozek? K smíchu! Kdo by s tím jezdil? Hlavní byla odezva na dotek nohy na plynovým pedálu. Běžný 2 dveřový auto, který si na nic nehrálo. Pravda, nemělo airbagy a palubní počítač ... :-)
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!