Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Re: Ruzne otacky pri stejnem stupni
To zni zajimave. Myslel jsem ze zamykatelnej menic je u drazsich automatu. To by me jenom potesilo, kdyzby byl i v Mz3. Ta zmena je opravdu prudka, jako pri razeni. Uz jsem si na rekce automatu zvyknul a proto me tohle prekvapuje. Nabyl jsem z toho dojmu, ze se pri tech situacich neco rychle zmeni, pritom porad pri jednom rychl. stupni, takze prerazeni to neni. Nemuzu rict jestli se to stava i na trojku, to fakt nevim. Az budu mit moznost, tak to zkusim. -
« Re: Ruzne otacky pri stejnem stupni
Jeste me napada ze pokud je zmena prudka, muze to byt zamek HDM, jak jiz tady bylo popsano, HDM nema normalne pevnou vazbu - jsou to "dve vrtule" v oleji. Kvuli zvyseni efektivity se pri klidne jizde HDM u modernich prevodovek zamyka. Klasika jen pri jizde na 4 stupen (casto oznaceno jak OD - Over Drive) Ale nektere prevodovky i na 3, cetl jsem ze nejake SLK snad uz od 2 vyse. Jinak jeste znaceni stupnu u automatu - casto v tom je zmatek. Historicky 3 stupnove automaty meli 1 a 2 do pomala a 3 byla 1:1 - coz zjednodusovalo a zlevnovalo konstrukci prevodovky (3 = Drive) no a pak se pridala 4, ktera je zprevodovana typicky do rychla a proto se ji rika Over Drive. Napriklad ale v poslednim Civicu je 1 a 2 do pomala a 3 + 4 do rychla (tusim kolem 0.8 a 0.65. -
« Re: Re: Re: .
Měnič se dá jednoduše popsat jako dvě "vrtule" nebo (turbíny?) umístěné proti sobě ponořené v kapalině. S výjimkou OD nemají pevné spojení a tak ta "vrtule" co je spojená s motorem se může víceméně okamžitě protočit v závislosti na otáčkách motoru, zatímco "protikus" zareaguje až se spožděním. Já ale s ultramoderními AT nemám zkušenosti, moje AT je z roku 90´. -
« Re: .
bethe, sice nevím jaký automat je v MZ 3, ale takhle se běžně chová hydrodynamický měnič, který v AT nahrazuje spojku. V podstatě to znamená, že můžeš mít při stejné rychlosti auta a stejném převodovém stupni různé otáčky motoru, což u manuálu víceméně nejde. Jelikož má "konvéro" (měnič) určitou schopnost násobit točivý moment, tak tahle situace je de facto podobná podřazení. Proto taky dříve automaty mívaly méně "kvaltů", jelikož díry v odstupňování vykryl měnič. Co se týká jízdy po rovině, tak je dobré si najít ty nejmenší možné otáčky (nejmenší sešlápnutí plynu), při nichž auto jede danou rychlostí, protože jakékoliv zvýšení otáček má za následek jen větší spotřebu. To samozřejmě neplatí při akceleraci, ale při ustálené jízdě. Je rozdíl, když při 90 km/h točíš např 2500 RPM, nebo 2800 RPM. -
« .
Hello, omlouvam se, ze vam trham diskusi. Mam dotaz. Mam za sebou asi 2000km s novem automatem v Mz3 1.6. Muzete mi nekdo vysvetlit tohle: Stava se mi, ze jedu na ctyrku do kopce a uz to moc nejede, tak prislapnu plyn a otacky skokem vyleti a auto zabere, jako pri podrazovani, akorat se podrazeni nekona a porad jedu na ctyrku. Je to normalni? Nebo jina vec: Jedu na ctyrku po rovine, malicko uberu plyn a otacky vyrazne poklesnou, ale ja jedu porad stejne rychle. Kdybych plyn drzel seslapnuty, tak bych jel stejne rychle, akorat by byla vetsi spotreba. Muzete mi to nekdo vysvetlit, please. Diky predem. -
« Re:
Variator je zrejme vec stara jako prevodovka sama (myslim tu klasickou, s pendrekem na michani paliva >:D ), skoda jen ze s ni nejsou zatim takove skusenosti. Radeji jdu vzdy do osvedcenych veci...
Ale mozna to podcenuju a je v tom budoucnost, vzdyt nevime jake budou mit v budoucnu parametry motory, vzdyt zazehovy motor do osobaku mel kdysi jen 6 koni, na nadrz do dalsi lekarny do 100 km dojezd, takze mozna nove pohony (vodik, accu elektrina) budou tak efektivni + prevodovka typu variator, ze nadrz (event accu) bude stacit na 5000 km a cele i s motorem to bude vazit 300 kg. Je to muj sen, ale nasi pradedove take snili :D -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
slo spis o to jestli pri jizde do kopce musis pridat plyn (cili zvednes otacky), ale pak zase z kopce musis ubrat plyn, coz muze byt docela nezvyk protoze me automat 4AT da do velkeho kopce nizsi RS a jak jsem na kopci a sjizdim zak zase automaticky vyzsi RS. Je to benzin, takze kroutak vysoko. Ale u TDi je lepsi moc nepodrazovat, to opravdu jenom kdyz nestiha (to je ale extrem kopec a jeste serpentiny, takze by se to stejne neudrzelo na 5, event. 4 RS v zatackach) - elektronika si nadavkuje smes dle potreby. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Jo tvé závěry o maximálním využití výkonu jsou správné, tak by to mělo fungovat a to je jedna ze dvou hlavních výhod CVT.
Co to umí dále nevím, nicméně vzhledem k tomu, že je to variator a tedy to nemusí řadit, nebo odhadovat rychlostní stupně, tak to fakt o tom zda jedeš do kopce asi ignoruje, protože nakonec asi proč. U automatu je to jasný, při jízde do kopce si slabší motorizace pak hážou střídavě rychlostní stupně. Variatoru to musí být zcela jedno. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
To muze byt hodne zajimave s tim dieselem. Pokud si s tim elektronika variatoru (snad jsem to napsal spravne, takhle se to psalo ve 100+1 pred 10 lety) poradi, tak teoreticky by mela byt schopna vyuzit stropu kroutaku v zavislosti na vykonu a to musi byt bomba, protoze zadny normalni ridic to neodhadne presne. Vyhodnocuje to treba i kopec, hmotnost (vetsi N+m) nebo ne? -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re:
K elektromotoru bych to zase až tak úplně nepřirovnával, ale vím co tím myslíš, no prostě si to zkus a pak uvidíš.
No když tomu naložíš ve 120, tak záleží jak hodně tomu naložíš. Když přidáváš plynule tak tam moc rozdílu není a auto se chová více méně normálně. Když tomu ale v těch 120 šlápneš na krk, tak otáčky vystřelí až na maximum a tam zustanou do té doby než popustíš plyn, nebo se rychlost začně dorovnávat těm otáčkám motoru. Nezvyklé na tom celém je to, že to drží otáčky a tedy se to auto divně akusticky projevuje, protože to třeba 15 vteřin má stejný zvuk a ne zvuk postupně vytáčejícího motoru. Nicméně tohle se fakt děje jen při intenzivní akceleraci, při normální pohodové jízdě se to chová jako s automatem, jenom to tedy nikdy nezařadí :) -
« Re: Re: Re: Re: Re:
svym zpusobem mas tedy pocit jako u pohonu elektrickym motorem (nebo trakcni). Proste konstantni otacky a zvysuje se proud ;-)
A pokud seslapnes pri treba 120 na dalnici ze chces predjizdet vic plyn tak se zvysi otacky? Asi kvuli poloze kroutaku by to neslo realizovat na TDi, ze?
Asi si tam zajedu na test jizdu. Urcite i s manzelkou, je hotova do auto novinek. -
« Re: Re: Re: Re:
No vyzkoušet to můžeš asi u prodejců Nissan a vyzkoušet si tu Almeru nebo Tino, jenže prostě ten 2.0 co se k tomu dává, nebude až tak vypovídající, takže bych zaběhl do Revoluční ul. v Praze do autopaláce Vltava (rohovej barák na nábřeží vedle ulici co vede od Vltavy ke Kotvě a Náměsti Republiky) a domluvil si nějakou projíždku. Mají tam předváděčku černé Murano. Sice u toho píšou, že je to 6st automat, ale my víme své :-) To je asi jediný co mě napadá, kde si to vyzkoušet v adekvátním autě.
Co se týče spolehlivosti, ale fakt těžko říci, do provozu se ty CVTéčka všeobecně dostávají až ted poslední dobou, takže první feedbacky o spolehlivosti budou tak za 5 let. Ono principielně je CVT relativně primitivní zařízení, kde se nemá co zničit. Problémem je jen ten řetěz, který musí přenášet veškerý výkon a nikdo ti ted neřekne co ten řetěz bude dělat za 3 - 5 - 7 let. Tam je prostě riziko, že se může roztrhnout a to byl a stále je zásadní problém, proč CVT převodovky nejsou normálně v autech i když ta technologie je známá asi 80 let. Je problém vyvinout tak pevný řetěz aby fungoval bez problému po xxx tis km a let. Proto je samo o sobě zajímavé, že se objevila CVT převodovka ve 250hp autě s pohonem všech kol (byt haldex spojka) -
« Re: Re:
No jízda je s tím poměrně zajímavá :-) protože se to chová úplně jinak :)
Když s tím skáčeš po městě, tak ani nepoznáš, že jedeš s variatorem to nijak nevnímáš. * ovšem nastane když tomu naložíš na rovince. Otáčky se vyšvihnou na úroveň kde má auto největší výkon (záleží na tom jak hodně sešlápneš plyn), když sešlápneš plyn až na zem, tak se ručička zasekne někde u 6.000 ot/min a tam nehybně zustane stát :-) a auto jakoby dohání rychlostí otáčky motoru, až rychlost bude adekvátní, nebo budeš pouštět plyn, tak otáčky padají a pak se jakoby srovná rychlost auta s otáčkama motoru.
Takže prostě je nezvyk v tom, že ručička otáčkoměru necestuje tak jak je člověk zvyklej z manuálu, nebo automatu, ale více méně při akceleraci stojí na jednom místě. Což o to, z technického hlediska je to nejlepší způsob, protože po celou dobu akcelerace má auto prostě nejvyšší možný výkon, z uživatelskýho hlediska je ovšem nemilé to, že ti prostě těch několik vteřin co akceleruješ řve motor na maximální otáčky.
Ke všemu to není mnoho sportovní, protože neslyšíš a neprožíváš ten pocit vytáčení motoru. Na druhou stranu tyhle CVT převodovky mají z valné většiny možnost sekvence, kde jsou elektronicky nastaveny jakési virtuální rychlostní stupně (u Murana 6st), takže tímto se to dá eliminovat. Nicméně když si koupíš Murano úplně v základu tak tu sekvenci nemá. Stejně tak jako Almera a Tino od Nissana. Ty tam mají sice sportovní mód, ale jak jsem to pochopil, tak ten jen nastavuje vyšší hladinu těch maximálních otáček při akceleraci. (ale nemám zkušenost)
No zkrátka se to auto chová úplně jinak, jede samozřejmě lépe než s manuálem nebo automatem, protože CVT z toho auta vždy vyždíme maximum výkonu, dokonce je CVTéčko úspornější než manuál, ale holt to má jinou charakteristiku provozu. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemus
No to není tak zcela pravda. Sice Micra byla tuším úplně první auto na světě s CTV v této použitelné generaci (Jinak CVT snad mělo i nějaký Volvo přes x desítkama let, ale tam to fungovalo na primitivní úrovni) Ale Nissan své CVT převodovky dává i do jiných auta. U nás v EU se s ní můžeš setkat u Elmery či u Tina, což zase nejsou úplně pidi nákupní tašky, ale auta střední třídy. Jinak CVTéčko používá i VW v AUDInách, kde se dává i do A6 (té co je dnes již stará gen) Nicméně tam to má poměrně dost značné omezení, musí to mít jen pohon jedné nápravy, tedy ne Quattro, nesmí to být velký diesel a v benzínu snad maximálně do 3.0 V6.
Problém CVT je totiž v tom, že i při dnešní technologii neumí přenášet vysoký kroutící moment, tedy umí, ale životnost by byla velmi nízká, protože ten řetěz by se roztrh. Což je největší technologické omezení CVT. Jinak princip je znám snad déle než automat, ale vždy to krachlo na nemožnosti použít takovou technologii, která by zajistila životnost toho řetězu. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemusí ni
Předpokládám, že ty coby amerikanista máš představu o velikosti auta posunutou trochu dál než já >:D Chtěl jsem naznačit, že jsem se domníval, že CVT se u Nissanu dává tak max do Micry. Ale je fakt, že jsem vývoj CVT nikdy moc nesledoval, takže se omlouvám za své zkreslené představy. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemusí nic ma
Murano není tank, je to malé auto postavené na podvozku tuším Nissan Altima. Infiniti FX sice použivá identický motor, ale tam už je jen ve spojení s 5st automatem, to už je velikostí někde jinde. Každopáně Murano je povedené auto ve všech směrech, snad jedinou poznámku bych měl k podkladu budíku rychloměru a otáčkoměru, podklad je oranžové barvy (což o to) a působí kvalita podkladu jako kdyby to bylo vystřižené podle šablony z papíru. Což tenhle detail zabijí celý jinak velmi povedený a extremně kvalitní zpracování interiéru. -
« Re: Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
A děkuji za zastání a za pochopení toho co jsem chtěl hlavně světu sdělit :)
Tak můžeme začít jiné téma. Kdo kdy jel s CVT převodovkou alias variatorem ? Zatím mám zkušenost jen jednu a to z Nissanu Murano kde to tedy funguje excelentním způsobem a to i díky motorizaci 3.5 V6 250hp. Podstatný přínos není ani to že to neřadí, čert to vem :-) dnes jsou stejně automat tak komfortní, že je to stejně jedno. Nicméně o proti normálním automatu tady není vůbec žádná prodleva po sešlápnutí plynu. Asi to to znáte pokud máte auto s automatem. Stojíte a chcete se prudce rozject, šlápnete na plyn, ale akcelerace neodpovídá míře stlačeného plynu a pak jakoby "auto dohání otáčky motoru" s CTV šlápnete na plyn a mizíte. Chvilku jsem s tím Muranem skákal než jsem si na to zvykl. -
dcgsd 23.08.04 09:19
« Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
jen pro zajimavost:
[odkaz]
[odkaz]
ale hlavne tohle
[odkaz]
Jinak mam pocit ze u dnesnich manualnich prevodovek (i 20let nazpet) osobnich aut jsou jednotliva prevodova kola neustale ve stejne poloze a jenom nektera prenaseji silu (synchronizovana prevodovka). Potreba mazat prevody je jasna ale mazaci schopnosti naplne prevodovky je podrizena konstrukce prevodu s ohledem na zivotnost. Jeste dodam ze podle meho nazoru jsou realne mazaci schopnosti ATF dextronII srovnatelna s SAE 75W-80 API GL4. Tim vsak nechci rict ze jsou plne zamenitelne. -
« Re: Re: ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
Já bych ale řekl, že to Ace postupně uvedl na pravou míru a vysvětlil jak to myslel ne? ;-) Třeba se jen v prvních příspěvcích jen nepřesně vyjádřil. Alespoň já to chápu tak, že chtěl jen říct, že hlavním důvodem přítomnosti ATF v převodovce není mazání, ale přenos tlaku, což je fakt. Myslím, že to co napsal je nesmysl posuzovat jen z několika prvních příspěvků, ale bude lepší dělat si názor v kontextu všeho co napsal. -
"-- skrytý --" 22.08.04 22:42
« Re: ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
A ještě část jeho příspěvku z 8. 8.: (cit) "ATF v automatu nemá za úkol něco mazat, ale vytvářet tlak což je hlavní funkce a druhotná funkce je odvod teploty."
- To jen pro pořádek dvě čistě namátkové ukázky toho, jaké představy u někoho panují o fungování automatu a vlastnostech, resp. funkci ATF... Ale jak jsem již uvedl, nemá cenu bojovat proti dogmatům. -
"-- skrytý --" 22.08.04 22:37
« ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
To GeorgRolf: Moje odpověď - část příspěvku ace2 z 12. 8.: (cit) "Automat není vlastně nic jiného, než soustava planetového převodu a propouštěcích kanálků, nic o sebe nedře, nic se nenamáhá a teoreticky se nemusí nic mazat, snad jen přepouštěcí ventily a pružinky. Automat funguje jen na principu tlaku hydraultické kapaliny." -
« Re: Re: Re: Re: Re:
No jo kdyz nekteri nectou pozorne...
Jsem psal> ...po sundani filtru ATF jsem nasel cca 20g kovovych pilin...
Dale> ATF ma proto takove vlastnosti jake ma, protoze PRIMARNE slouzi k pohonu hydrodynamickeho menice, bez ceho neni automat automatem (jedine snad odstrediva spojka z babety >:D )
A taky> Z obrazku jde videt ze tam prevody JSOU -
« Re: Re: Re: Re:
Mitsi?????? A není náhodou zmínka o "vrstvě" filmu uvedena v bodu: 3) Mazání? >:D Buď nechceš chápat, nebo to nezvládáš... funkci mazání přece nikdo nezpochybňuje, jen říkáme a to naprosto správně, že to není funkce hlavní a nejdůležitější, ale funkce pomocná. Pokud někde v příspěvcích najdeš zmínku o tom, že ATF k mazání vůbec neslouží, tak mi to sem prosímtě zkopíruj. Ovšem nepředpokládám, že by někdo něco takového psal. Tak už té demagogie prosím nech :'-( Určitě by se našlo 1000 zajímavějších věcí k diskuzi než přihlouplé a pubertální osobní útoky. -
« Re: Re:
Já bych řekl, že všichni tvrdíte totéž, akorát si to nechcete přiznat... :roll:
Řekl bych, že Ace chce prostě zdůraznit to, že ATF má v automatu:
1) funkci přenosu síly, která je nejdůležitější, což de facto znamená, že pokud v automatické převodovce nebude ATF, tak se auto ani nepohne (zatímco pokud z manuálu vypustíte olej tak to neznamená, že by se vozidlo nemohlo rozjet, byť by se asi zas tak daleko nedojelo)
2) funkci chlazení celého ústrojí, která je v pořadí priorit druhá
3) funkci mazání těch několika planetových kol, kde navíc nejde o "mastnost" či "kluzkost" (jež je potřebná spíše v manuálu, kde se součásti vůči sobě více pohybují), ale především o vytvoření vrstvy "filmu", který od sebe mechanicky odděluje dvě zabírající kola.
Tak si proboha roztrhejte občanky >:-[] a pojďme normálně kecat o něčem smysluplném. :? -
« Re:
Jako pánové sice děkuji za vše osobní útoky, jsou velmi podmětné a zajisté kvalitní, nicméně trochu mimo mísu. Já tu pořád (a dokola) tvrdím, že ATFko v automatu je od toho aby vytvářelo tlak, odvádělo teplo a až v poslední řadě něco mazalo. A dále jsem tvrdil, že mazací schopnosti motorového a oleje a ATFka jsou natolik diametrálně odlišné, že se to dá i doma demonstrativně vyzkoušet. A vy tvrdíte to samé, ale ještě k tomu přidáte pár osobních útoků.
Kdybych tady nepopsal základní princip fungování automatu, tak si zde zbytek lidí bude dle vašeho vyjádření myslet, že je automat plný ozubených kol alá manuál pracující na téměř stejném principu. Já jsem to tady popsal a vysvětlil proč je v automatu ATFko a jaké jsou jeho funkce, protože si tu opět spousta lidí myslí že ATFko je v automatu od toho aby něco mazalo což je špatně, protože automat funguje na zcela jiném principu. A že ATFko minoritně v automatu něco maže píšu už od začátku. -
"-- skrytý --" 22.08.04 13:00
« Bez nadpisu
Mitsi: ale no tak, zas až tolik bych to nehrotil. Stačí jen říci, že to, že se v manuálu dvojice kol zasouvají a vysouvají do/ze záběru, nemá s nároky na olej vůbec co společného. Jinými slovy, z hlediska přenosu síly onou dvojicí kol, a z hlediska potřeby mazání těch zabírajících kol, není mezi nimi vůbec žádný rozdíl. Akorát v manuálu musí mít kola vytvořené náběhy, aby do sebe vůbec šla snadno zasouvat a vysouvat, a navíc musí být vytvořena příslušná opičárna na hřídeli, aby to bylo po čem posouvat. Ale z hlediska mazání mezi nimi prostě rozdíl není - mazat se musí oboje. Akorát u manuálu má konstrukteér navrhující dimenzování kol a zubů poněkud více olejů na výběr - kdežto u automatu je vázán mazacími vlastnostmi ATF - a nemůže tam prostě prsknout jiný olej, když mu to zaboha furt nevychází :)))) -
"-- skrytý --" 22.08.04 11:48
« Re: Re: Re:
A já jsem si myslel, že s ace2 lze vést diskusi. Nelze! Jestliže někdo hlásá dogmata a k tomu ještě zcela mylná a velmi snadno vyvratitelná, pak je zbytečné se o něco snažit.
Názorný přiklad: (cit. ace2) "Ad k tomu planetovému převodu, chtěl jsem jasně pro ostatní odlišit jak fungují zubená kola v automatu a jak v manuálu. Aby bylo všem jasný, že v automatu jsou ozubené převody jasně a pevně daný a jejich pozici se nemění narozdíl od manuálu kde je tomu přesně naopak a to vlastně i v nárocích na olej."
- Z toho přece jasně vyplývá, že ozubené převody jsou v automatu vůči sobě v pevné pozici, jinými slovy se netočí, resp. se vůči sobě nepohybují (nemění pozici), tudíž jde stále stejný zub na stále stejný protilehlý zub a z toho jasně vyplývá, že je netřeba mazat, jelikož jsou vůči sobě pouze zaklesnuté. Přepokládám, že právě touto logikou se řídí ace2... -
"-- skrytý --" 21.08.04 22:01
« Re: Re:
Ozubená kola v automatu fungují úplně stejně jako v manuálu. To, že se v manuálu navíc ještě zasouvají a vysouvají ze záběru, je celkem fuk - zapadají do sebe úplně stejně, a zabírají taky úplně stejně - a taky se musí úplně stejným způsobem mazat. V manuálu se liší jen o to, že musí mít vytvořeny určité náběhy, aby do sebe šly zasunovat.
Dobrá, shrňme to tedy asi takto, OK? V automatu je několik ozubených soukolí, které jsou spolu stále v záběru, a to, které se zrovna skutečně točí a zabírá, určuje hydraulika - na rozdíl od manuálu, kde dvojici zrovna zabírajích kol určuje řidič klackem. Nicméně, ať již je to v jednom či druhém, zabírající kola je třeba mazat. V automatu to zajišťuje ATF, neb jsou zde potřeba ještě jeho hydraulické vlastnosti a obyčejný olej tam tedy prsknout nelze, v manuálu je to převodový olej dle výběru konstruktéra - klidně to ovšem může být i to ATF, je dost výrobců, kteří to tak mají. Např. i do mých prastarých Peugeotů můžu to ATF použít místo originální řídké sračky 75W-80W, starší orvané převodovky s tím pak chodí líp.
ATF má mazací schopnosti zhruba srovnatelné jako tyhle řídké speciální sračky. Pochopitelně vyhlíží jinak než legendární PP90, co nešel ani vylít z flašky... i na omak.
Jinak hydraulických olejů je taky tři p..ele tříd a druhů, a některé z nich vypadají spíš jako mazut - a i přesto mají poýadované vlastnosti hydraulické kapaliny. To jen tak na okraj - nelze tvrdit, že mazací schopnost je tam jen tak okrajová. Není. -
« Re:
no a co jsem napsal špatnýho. Pořád je to jenom o jednom. Já jenom tvrdím, že ATFko není v automatu prioritně od toho aby něco mazalo, protože v automatu se zkrátka nemá toho co mazat, maximálně tak držet v kondici. A též jsem říkal, že mazací schopnosti ATFka a motorového oleje jsou tak rozdílné, že nejdou srovnávat a dával jsem jasně demostrovatelný způsob jak si to může každý doma vyzkoušet. Nechápu co nechcete pochopit. Otevřete si někdy automat, prostudujte si k němu dílenskou příručku a pak mi zkuste oponovat. Já jsem vždy psal, že ATFko má svou mazací schopnost pouze jako podružnou a prioritou je tlak a odvod teploty a ne že nemaže vůbec. Si to aspoň čtěte celé co píšu.
Ad k tomu planetovému převodu, chtěl jsem jasně pro ostatní odlišit jak fungují zubená kola v automatu a jak v manuálu. Aby bylo všem jasný, že v automatu jsou ozubené převody jasně a pevně daný a jejich pozici se nemění narozdíl od manuálu kde je tomu přesně naopak a to vlastně i v nárocích na olej. -
"-- skrytý --" 21.08.04 21:26
« Bez nadpisu
Tedy, Ace, co občas dokážeš vyplodit za neuvěřitelné hovadiny, to by jeden zíral, všechna čest! Nechtěl by sis takhle náhodou přečíst aspoň první stránku názvosloví strojních součástí? Sorry, ale takohouhle koncetraci nesmyslných blábolů bych nečekal ani od pekařského učně, natož od někoho, kdo se prezentuje nějakými znalostmi o autech!
Namátkou: planetový převod se skládá z ozubených kol. Ozubené kolo vůbec nemusí být váleček se zuby na obvodu, může být taky talířové, kuželové atd - a pořád je to ozubené kolo!
Za další: dvě zabírající ozubená kola, vyrobená z oceli, nemůžou běhat bez mazání. V žádném případě. Je úplně jedno, jestli se občas zasunou jeko v manuálu, nebo jsou v záběru navždy. Pokud se točí velmi pomalu, stačí na mazání tuk, od určitých rychlostí je třeba nějaký olej. Podle použitého oleje - tedy hlavně jeho únosnosti - se navrhují ty zuby. Zcela bez mazání jsou schopny běhat leda nějaká plastová kolečka přenášející minimální síly.
ATF JE olej. Je celkem buřt, jestli se tom u říká olej nebo kapalina. Je to prostě olej se speciálními vlastnostmi. Mimo to, že musí splňovat ony požadavky přenosu síly tou hydraulikou, taky splňuje určité požadavky na mazání, a únosnost olejového filmu. že se ti to od pohmatu nezdá, tvoje chyba. Vůbec to nemá nic společného s tím, čím to jde umýt. -
« Re: Re: Ozubená kola v automatu...
no někdo to nazívá ozubená kola někdo planetový převod. Název pro ozubená kola bych nechal pro manuální skříň. A docela by mě zajímalo co by jsi chtěl na planetovém převodu mazat, tam není mnoho důvodu něco mazat a pokud ano od toho je ATFko. V automatu do sebe žádné zuby nezapadají tak jako v manuálu. Jak je výrobce k sobe dosadil tak tam budou napořád, jenom se vzájemně k sobě točí. Eventuálně se přestane točit jedno a druhé se začne, rozhodně se od sebe neodpojují a zase do sebe nezapadají, tedy ta nutná kluznost, která je v manuálu, není v automatu potřeba. To ATFko z větší části spíše zajištuje méně hlučný provoz těch soukolí.
Jinak srovnávat olej s ATFkem je dost o ničem. Stačí když si namočíš ruku do oleje a do ATFka. Olej z ruky dostaneš až po důkladném odmaštění přípravkem, ATFko relativně dobře smyješ i normální vodou.
Takže je to tam kde to má být, ATFko je prostě hydraulická kapalina, která má za úkol vytvářet tlak, odvádět teplo a až v třetí řadě něco mazat. Proto se ATFko používá mimo automatů i do prachobyčejného posilovače řízení. -
"-- skrytý --" 20.08.04 19:47
« Re: Ozubená kola v automatu...
Ace2: "Ty stepiny budou z planetoveho prevodu jak se zakulacuji hrany zubu postupem casu."
- Takže připouštíš, že i v automatu jsou "nějaká uzubená soukolí", která do sebe zapadají a která je třeba mazat?
"S kazdou další výmenou tam toho bude méne a méne."
- Tohle pravda být může, ale také nemusí. Těch štěpin může naopak přibývat, jak se bude planetové soukolí stále více opotřebovávat - jakmile se totiž poškodí povrchová speciálně zušlechtěná vrstvička na povrchu zubů, tak už to jde potom poměrně rychle (do kytiček...).
- A co říkáš na to, že právě Mercedes předepisuje do většiny svých manuálních převodovek ATF? Že by v nich nebylo třeba nic mazat, když už je na tom ATF tak bídně se svými mazacími schopnostmi...?
- Zkus si "pohmatem" porovnat nějaký hódně drahý převodový olej v hypoidní kategorii, ještě dražší motorový olej a ATF. Třeba přijdeš na to, že právě z hlediska Tebou popisovaných vlastností jsou si hóóódně podobné. -
« Bez nadpisu
ne ne tam se nemá o sebe skutecne co drit a ani se skutecne tam toho nema mnoho co mazat. Staci kdyz si zkusite jak ATFko maze a zjistite ze s mazacim olejem to nema temez nic spolecnyho, ani nenechává na objektech film po kterem by se melo neco mechanickeho klouzat. Ty stepiny budou z planetoveho prevodu jak se zakulacuji hrany zubu postupem casu. S kazdou další výmenou tam toho bude méne a méne. -
"-- skrytý --" 20.08.04 18:13
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: RE:VYMENA NAPLNE
O materiálu lamel nic nevím, ale kovový bordel na magnetech (doufám, žes' ho odstranil) je z ozubených soukolí jednotlivých kvaltů. Tedy zřejmě z toho, jak se rádoby "nic o sebe netře (a nedře), nic se vzájemně nedotýká, a ATF tak vlastně nemusí vůbec nic mazat, jen přenášet tlak" - jak tvrdí ace2. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: RE:VYMENA NAPLNE
mel jsem strach jak prase pred zabijackou z vymeny filru a kapaliny (psal jsem tu o tom). Tedka vam fakt muzu vsem podekovat za rady, 20 000km a v pohode, furt radi jak vino, zadne ukapy po vymene tesneni (takovy ten ruzne pozohybany korek). navic puvodni filtr jsem si necha, pac byl jak novy, jenom trochu pilin tam bylo - byli tam takove magnety.
ja nejsem kovany na auta, jsem IT, ale asi budu delat automechanika, protoze za tu vymenu chteli v praglu 6500 bez DPH.... -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: RE:VYMENA NAPLNE
Ano obecně se dá říci že se automat skládá ze tří hlavních částí Konvéro (hydro měnič) lamely a pak soustava přepouštěcích kanálků, kterým se říká mozek, nebo termitiště (pro svou podobu).
A když se něco porouchá, tak to jsou v drtivé většině právě ty lamely, které začnou prokluzovat, díky tomu, že je někdo usmaží v oleji. Jinak se tam toho moc posrat nedá. Může se seknout nějaký přepouštěcí ventilek v mozku, může chcípnout olejová pumpa, ale ta je na mechanickým principu. Jinak mě toho moc nenapadá.
Hlavní výhodou je, že automat je koncipován jako blbuvzdorné zařízení a tak se nedá uživatelsky zničit, např. agresivní či necitelnou jízdou. U manuálu zabijete synchrony vyčešete zuby a ohoblujete spojku a ani se o to nemusíte nijak zásadně snažit. Tohle se u automatu nikdy stát nemůže. -
« Lamely
-
« RE:VYMENA NAPLNE
jen Mitsi postrehl, ze mluvim o oleji ,ktery mi tady v USA meni co 3 tisice mil, oni totiz prave pri te vymene vam prekontroluji stav naplne v prevodovce a jak jsem uz psal ,mam cas jeste 30 tmil, jinak nechci nikoho urazit,proti us automatum nic nemam ,ale proti us autum mam, hodne jsem jich zde vystridal pres pujcovny,obcas zde s kamarady zajedeme nekam trochu dal a je lepsi mit novejsi auto a pokud muzu vzdy radeji sahnu po japonci ,i svoje us jsem vymenil za sikmooke a kamaradi zde jsou na tom stejne, nektere us modely jsou samozrejme na tom lepe ,ale zase si priplatis,uz se nebudu rozepisovat,rec je tady prece o automatu -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: vymena naplne
Mitsi: Rozdělaný automat jsem viděl, taktéž mám dílenský manuál na svou převodovku. Ano jistě, je tam velká soustava planetových převodů. Ale žádný o sebe nedře či tam není nic co by bylo závislé na viskozitě, zjednodušeně by se dalo napsat, že se přestane točit jedno soukolí a začně se točit druhé, nic se nedotáčí nic neklouže, rázy pak eliminuje hydrodynamický měnič, lidově řečeno konvéro. Proto jsem říkal, že ATF není ani tak duležitý k mazání, a pokud si ATFko vyzkoušíte třeba na prstech ruky, zjistíte že sice má mazací schopnosti, ale jen velmi omezené a o proti oleji vice méně zanedbatelné.
Jediné co o sebe "dře" jsou samotné lamely, ale jejich prokluz při změně rychlostního stupně je tak zanedbatelný, že i když rozebereš zdravou převodovku po 200.000 km jsou na lamelách čitelné natisknuté údaje.
Hlavní problém totiž bývá v těch lamelách, lamely jsou totiž vyrobeny materiálu blízkému papíru či velmi podobnému materiálu (samozřejmě nemám na mysli kancelářský papír). Ty odcházejí nejčastejí a to právě zduvodů ústavného přehřívání. Tedy hlavní prioritou uživatele je zamezit přehřívání ATF v převodovce a zabránit tak "opékání lamel v oleji" to se dá udělat samozřejmě ATF standardu Dextron II či III (vyšší tepelná stálost) nebo přídavným chladícím okruhem (dodatečný chladič olej ATFka) Vyšší teplota nastává vysokou ustálenou jízdou např. na dálnici, nebo tažení těžkého nákladu, popřípadě extremní jízda v off-road. Tím mají problém starší ameriky, které nejsou koncipovány na vysokou ustálenou rychlost a pak odcházejí převodovky, řeší se to právě dodatečným chladičem. EU auta tento problém nemají, neb se s tím vždy počítalo.
Tedy tak aby automat fungoval je nutné mu zajistit dostatečné chlazení, pak by teoreticky měl fungovat pořád, protože se na něm nemá zkrátka co rozbít. Teoreticky....
Jinak špatný americký automat je asi ten ve starších Voyagerech... tam se jedná o nedostatečné dimenzování maximálního možného zatížení vozu + evropský styl zacházejí (na dálnici kláda a pryč) Jinak osobně neznám nějaký jiný vyhlášený špatný automat. první 2st a 3st je čistá mechanika a 4st jsou také v pohodě s ohlednutím na možné problémy s elektronikou jako všude jinde. Nové 5st a 6st ještě nejsou dlouhodobé zkušenosti z provozu. -
"-- skrytý --" 12.08.04 15:40
« Re: Re: Re: Re: Re: vymena naplne
Ace2: Při vší úctě, kterou k Tobě chovám, jako ke zkušenému uživateli vozu s automatem, zkus se, prosím, někdy podívat alespoň na řez (rozkreslený průhled) automatem nebo ještě lépe na automat po "rozborce", a pak se teprve vyjadřuj k tomu, jestli má ATF v automatu co mazat, nebo nemá. Třeba zjistíš, že je tam stejný (ne-li ještě větší) počet ozubených kol, která se točí a některá z nich jsou vůči sobě v záběru, takže je asi musí něco mazat... -
« Re: Re: Re: Re: Re: vymena naplne
:-) ok, mozna jsem mel napsat, ze diky tomu, ze je delaji pres pul stoleti, tak tim padem je vice pripadu, kdy se jim to proste nepovede. Jako fanda americkych aut jiste nejake modely se spatne navrzenym automatem znas:-)
Kazdopadne je to celkem slozite zarizeni a tim padem nachylnejsi k jakymkoli problemum. Osobne si myslim, ze 99% problemu s AT je vina spatne a nedokonale udrzby, to jedno procento jsou konstrukcni vady. Souhlas?
Kazdopadne vymena co 3000 mil je asi opravdu omyl, videl bych to na 30 000 mil. Kazdopadne co se tyce meho SVX, tam Subaru doporucuje tusim vymenu po 80.000km, za 12 let co to auto bylo uvedeno na trh se vetsina majitelu po vymene prevodovky(drive nebo pozdeji ji vymeni kazdy...) uchyluje k vymene po 12-15000 km spolu s motorovym olejem. Je to zpusobeno prave konstrukcni vadou prevodovky, ktera se rada prehriva. Bezna ATF ma bod varu pomerne nizko, cimz brzo ztraci sve schopnosti. Vetsina majitelu presla na plnou syntetiku a i tak radeji daji 100 USD kazdy rok nez 2000 USD za repas prevodovky. Jak jsem jiz napsal, moje auto je extrem, kazdopadne doporucuji vsem dodrzovat a trvat na servisnich intervalech a zjistit si o danem aute co nejvice. (samozrejme plati pro starsi auta:-) -
« Re: Re: Re: Re: vymena naplne
Jako říkat o amerických automatech, že jsou to šunty je poněkud odvážné tvrzení bez reálných zkušeností. Obecně platí, že americký automat toho vydrží nejvíce a nejdéle. Už i z toho pohledu. že je dělají 68 let, kdežto evropani dělají dobré automaty od 1996 a to stále jen některé automobilky či výrobci automatů. Protože jediný kdo si automaty dělá je snad jen Mercedes, ostatní je nakupují zejména od ZF. Kdežto v USA si dělají převodovky de facto každý sám.
Já prostě říkám a tvrdím, že měnit ATFko po 3.000 mil je naprostá hovadina, které je omylem. Je to nesmysl, pravděpodobně plynoucí z tiskové chyby. Samozřejmě se tím nic nestane, ale taky se tím nijak nepomůže. Nehledě na cenu práce a samotného oleje min 150 Kč litr a je ho tam kolik ? 8 litrů ? Automat není vlastně nic jiného, než soustava planetového převodu a propouštěcích kanálků, nic o sebe nedře, nic se nenamáhá a teoreticky se nemusí nic mazat, snad jen přepouštěcí ventily a pružinky. Automat funguje jen na principu tlaku hydraultické kapaliny. -
« Re: Re: Audi AT
Firma se jmenuje J.P. Transmissions s.r.o., Bohuminska 42, Ostrava -Hrusov.
Kontakt je pan Šponiar, mobil 602 759 362.
Kdyby se ptal odkud je znas, tak od majitele cerveneho Subaru SVX. Zkusenosti s Audi urcite maji:-), ale kdyz jsem to tam videl, cca 15 aut, tak minimalne 14 dni zadne auto nevezmou. Pokud jde jen o vymenu ATF tak se snad domluvite...
Hodne stesti -
« Re: Re:
OK, neco praktickeho. Jelikoz jsem se svym automatem zazil peklo:-), tak jsem studoval vsechny mozne zdroje. Jako nejlepsi ATF na trhu jsem vyhodnotil High-Temp ATF od firmy RedLine ([odkaz] na druhem miste je Mobil1 Synthetic ATF (www.mobil1.com). Ani jeden se do CR nedovazi, Mobil/Exxon na ceskem trhu nabizi alternativu pod nazvem Mobil1 ATF SHC. Vsechny tyto produkty jsou plne synteticke a tudiz pri vymene ve starsi prevodovce mohou zpusobit prusak tesneni. Vsechny jsou charakteristicke svou vysokou tepelnou odolnosti a je to hlavne teplo a prehrivani ATF co prevodovku spolehlive zruinuje. Rovnez doporucuji toto - [odkaz] Pokud chcete svou prevodovku udrzet dlouho v kondici, ridte se temito radami a HLAVNE kontrolujte kvalitu ATF, musi byt ciste ruzova bez zbytku lamel a nesmi smrdet po spalenine. Pro puntickare neni problem pripojit k prevodovce budik sledujici teplotu ATF.
Me zkusenosti se tykaji prevodovky 4EAT, ktera se montovala do spousty japonskych aut (Subaru, Nissan) a pozadavky na ATF jsou kompatibilni s normou DextronII/DextronIII -
"-- skrytý --" 09.08.04 08:59
« Re:
- K tomu motorovému oleji v USA: Oleje jsou tam jinak "formované", tzn. filosofie jejich "konstrukce" je jiná než v Evropě, zj. jsou jiné poměry nejrůznějších aditiv, jejich vlastnosti atd. Kromě toho jsou jiné požadavky motorů na používaná mazadla. I proto mohou být oleje v Americe podstatně lacinější (hlavní důvod je samozřejmě daňový...).
- A ještě k ATF: I hydraulická kapalina do aut. převodovek samozřejmě "musí umět mazat" (mít mazací vlastnosti), jelikož každý automat má v sobě srovnatelné množství soukolí s mech. převodovkou a k tomu ještě mnoho věcí navíc. Ne nadarmo někteří výrobci předepisují i do mech. převodovek ATF, např. Mercedes. Faktor přehřívání/přepalování samozřejmě zcela zásadním způsobem rozhoduje o životnosti náplně, a tedy i délce intervalů výměny! -
« Re: Re: Re: vymena naplne
ACE2 samozrejme zalezi i na typu prevodovky. Podle mych informaci je spousta americkych automatu pekny sunt a vetsina majitelu starsich aut vymenuje ATF v daleko kratsich intervalech a davaji prednost plne syntetickym naplnim. To co tu psal DZEMBO s tim proplachnutim prevodovky oznacuji jako FLUSH. Pouzitim specialniho stroje prevodovku "proplachnou a vyplachnou" a pak teprve naliji novou napln. To tady asi fakt nikdo nedela, pokud nekoho znate, dejte vedet. Jiste, ATF neni olej a jeji funkce jsou takove jak pises, ale je treba si uvedomit, ze je strasne nachylna na teplo, tzn. pokud se prehriva ztraci svoje vlastnosti. Rovnez se do ni uvolnuji malicke kousky lamel, ktere mohou zasvinit filtr popr. zpusobit pokles tlaku, popr. neco jako infarkt prevodovky....spaleni lamel... Osobne ji na svem aute menim kazdy rok, ale jak jsem jiz psal SVX je extrem... -
« Bez nadpisu
mluvil jsem samzrejme o prevodovce, o tom oleji jsem uz napsal jen na zaver,davaji mi tady Castrol GTX3 a mam prijet zase po 3 tisicich coz mi pripada dost malo,nikdo mi zde nevysvetlil,proc mame v evrope jiny metr v dojezdu nez v USA,napln v prevodovce ma cas jeste nejakych 30 tisic mil,vyjelo jim to z pocitace