Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: overdriver
to prof & ace2: Je to koukám docela hájemství, ta automatika, zařízení takřka pro blbce :o) Já se na to detailně zeptám Dana Váchy, kterej tam má pravidelně rozšlehnutý po místnosti 2-3 automatický převodovky a dělal jich nespočet. Pak tu zahlásím, co jsem se dozvěděl. U Voye je zcela evidentní, že overdrive je tu chování měniče, které nahrazuje pátý rychlostní stupeň.
Jestliže jedu na OD s velmi lehkou nožkou, maličko přidám plyn a převodovka zaregistruje, že chci zvolna zrychlit, nepodřazuje a pouze okamžitě zvedne otáčky a začne se trochu podílet na dopředném pohybu. Ale každopádně celou dobu je ve skříni zařazená čtyřka. Když dupnu víc, to už je jiná. Motor podřadí na tři a chvilku mu to trvá plus nějaké ty průvodní jevy, jako vytočení motoru víc než je třeba, pak si to sedne do rychlosti a táhne to. -
« Re: overdriver
No já to tak myslel, leda že bych to blbě napsal. Jinak u některých aut, třeba u Camara je program "OD" a "D" tedy s overdriverem, nebo bez. Tedy pro komfort a pro sport. No a my ostatní máme "OD" a pak "3" což je vlastně sportovní režim. Neb měnič se nezablokuje a otáčky stoupají až na omezovač, což se s OD nepovede.
No jinak mi takz připadá, že bud každej popisuje chování převodovky jinak, nebo jsou různě naprogramovaný :-) -
« Re: overdriver
rebukate: No, víš, on to ace malinko otočil. OD-off znamená, že se to blokování měniče vyřadí, tedy že se mu nedovolí se zablokovat. Využívá se toho jako podřazení na nižší stupeň a ví bůh, jestli to u tebe při deceleraci také nepodřadí o kvalt níž. Nechci se hádat, ale někdy mě připadá, že u některých převodovek je OD pouze další rychlost s těžším převodem, prezentovaná jako OD, čili úsporný rychloběh a žádný blokovaný měnič tam není, což by odpovídalo jevu, který popisuješ. Ale bůh ví, jak to tam je. Mohli bysme se domluvit, že všichni, co máme automatický skříně, si je cvičně rozhodíme a přijdeme na to, jak to tam kdo má. :-) -
« Re: overdriver
No on se overdrive stejně zapojuje až ve vyšších rychlostech. Záleží na autě a typu převodovky. Zhruba tak kolem 80km/h při ustálené jízdy. Uvidíš když zaakceluješ na 100km a pojedeš ustálenou rychlostí, tak se za pár vteřin připojí overdrive. Je to cítit když se na to soustředíš. Nicméně při připojení motor už nejde o otáček. Kdž na to šlápneš, tak si podřadí a tedy to pojede bez overdriveru. Při Vypnutém overdriveru jede auto pořád až na omezovač otáček. Třeba mě šla Saratoga 3.0 V6 na "3" tedy bez overdriveru na 190 km/h na na "OD" šla je do 160 a pak jen z kopce. Holt prostě udržovací. No ale zase máš minimální otáčky, minimální hluk a minimální spotřebu... -
« Re:
OD off je vypnutí overdriveru. V řeči evropské se používá i třeba název Lock-Up. Jestli to správně chápu tak je to něco jako druhá spojka v převodovce, která jak bych to vysvětlil napevno spojí převodovku s nápravou a nedochází tak k prokluzu a tím pádem to šetří palivo. -
« "D" a brzdeni
asi maji nekteri nejaky divny aftamat, ale k veci: U vsech automatu co jsem kdy videl pri jizde, vcetne toho meho (Mazda 323 USA, sedan, 4AT), !! Vzdy !! kdyz je zarazeno "D", tak pribrzduje. Pocinaje od 5 m.p.h. az do 100 m.p.h. Vyuzivam toho pri dojizdeni na krizovatku, pri jizde z prudkeho kopce a nebo napriklad kdyz se mi pred cumak sere nekdo se skudkou pri jizde po dalnici, tak pouze popustim plyn a vono to mirne, tak akorat pribrzduje. Z toho kopce, podud je mirny, tak je to nekdy temer neznatelne, ale sotva hodim na "N", hned me to posila dopredu a ma tendenci zrychlovat. Kdyz podradim "O/D off" (nevite nekdo co to presne znamena?) v rychlosti cca 60 m.p.h., tak brzdi dost brutalne. Vidim to jako vyhodu, setri to palivo z kopce (elektronika ma potrebne otacky a zaskrti strikacku, takze tam nic netece) a brzdove desticky. K brzdeni nekdy pouzivam i sekvencne "2", to kdyz projizdim nejakou tu serpentinku. -
« Re: Re:
ja to vcera taky u svyho bawora skousel ,pac tyhle prevodovky jsou pro mne porad novy, po prechodu z fordu, nicmene se chova stejne jako ford.
zkousel jsem to jak v praze na ceste z prazskeho bydliste (kopec z novodvorsky do branika) tak posleze i na ceste na me nove vesnicke bydliste u loun. Kdyz se z kopce kterej je tak akorat rozjedu a sundam nohu z plynu tak auto jede dal a spis ma tendenci zpomalovat ale tak max o 5km na kilometrovym useku. Na tom samym kopci kdyz vyradim na N ko tak se naopak auto zacne rozjizdet rychlejc.
Takze se bawor chova korektne a stejne jako ford. -
« Re: Re:
Ještě k tomu brždění. Na "D" to tedy nebrzdí. Ale na "3" to už brzdí docela znatelně a dá se to použít na Alpský dlouhý kopec když chci udržovat rychlost, řekněme 90 km/hod. Nicméně jsem to nijak dlouhodobě nezkoušel. Na "2" je brzdný učinek velmi velmi výrazný a je dobrý na pomalé sjíždění kopce v rychlosti řekněmě 50-60km/h na a "1" to auto témeř díky brzdnému učinku stojí a popojíždí tak do rychlosti 20-30 km/h a slouží např. k sjíždění prudkého zasněženého kopce, nebo naopak vyjíždění velmi prudkého kopce, kde není potřeba aby si zařadil vyšší rychlost. Pravda "1" se používá spíš u Off-roadu, já jsem si použil asi jen 4x a to snad když jsem stál v koloně z kopce dolů a nechtěl jsem aby se auto rozjelo při puštění brzdy rychle.
Jo Profe s tím tahlem to poznáš tak, že zastavíš hodíš tam "1" a když ti přeřadí tak je špatně zapojený táhlo. Když jsem měl Chryslera tak ten měl P-R-N-D-3-1 dal jsem to do serivu, protože unikal olej přes nějaký tesnění u náprav. A od tý doby mi "1" nefungovala a chovala se jako nebližší možný tedy "3". Nejdřív jsem byl naštvanej, ale pak jsem zjistil, že je to vlastně dobře. Protože řazení bylo na konsoli a "3" se často používala jako sportovní režim a to hlavně při předjíždění. No a několikrát se mi stalo, že jsem v rychlosti a prudkosti zařadil až na "1" :-( což mělo za následek prudke brždení motorem :-( No a od tý doby jsme věděl, že tam dám vždycky "3" což jsem potom kvitoval s povděkem a byl jsem za to nakonec rád. -
« Re: Re:
No tak jsem to kvůli vám zkoušel. Když jsem dospěl k závěru, že to snad na "N" brzdí víc než na "D" :-) tak jsem toho nechal, no to jen tak pro vtip. Nic sem nepozoroval a zkoušel jsem opakovaně měnit volbu N na D a naopak. Bud to vážně necítím nebo se vic neděje. Pravdou je, že při přeřazení je citít zhoupnutí a asi na 1.5 sec dojde k mírném zpomalení, nicméně to se děje jak D na N tak obráceně. Takže jestli mi to na "D" brzdí tak je to neměřitelný. A jel jsem s tím ted před hodinou, tak se mi nesnažte něco vysvětlovat :-) Stejně vím, že je to tady na mě bouda a děláte ze mě akorat zmatence :-) Na mě si však nepřídete :o)
-
« Re: Re:
Nevím, co tu pořád řešíte? Jestliže lopatky čerpadlového kola měniče ženou olej na lopatky turbínovýho kola, a to ještě přes další lopatky, tak při brždění motorem se lopatky hnací stanou hnanými a naopak, ovšem s tím rozdílem, že jsou momentálně nevhodně prohnutý na druhou stranu a tudíž je účinek působení jednoho kola na druhý prostřednictvím média zvanýho ATF velmi mizivý, ale znatelný. To je vše. Nejsem odborník na automaty a tak nevylučuju, že by tam mohl Cady, nebo někdo další mít nějakou variantu s volnoběžkou na posledním kvaltu. Možný to je, proč ne, ale bůh ví, co ten ace cítí, nebo teda spíš necítí :-)? Chtěl jsem ale zmínit jinou věc. Dělal jsem teď pár takových výprav pro svůj majetek a musel jsem na vrchovinu, kde jsem měl možnost přesně studovat, jak se auto chová při deceleraci z dlohýho a prudkýho prďáku. Mám obyč. hydraulickej tříkvalt, kterýmu se patrně (to nevím jistě) o elektronice ještě ani nezdá. Když jedu na D s kopce, tedy se zařazenou 3kou, tak to jakýsi odpor, vlivem výše popsanému ději, klade. Jestli že však zařadím 2ku, odpor znatelně vzroste a dá se již mluvit o jakémsi přibržďování (zdaleka však není takové, aby např. vzbudilo nájezdovku u vleku, aby tomu pomohla). Na tom stále není nic divnýho. U Ch. VANa, pokud jsem v podřazování pokračoval zařazením jedničky, zase brzdný účinek o trochu vzrostl, vlivem zvýšení rozdílu rychlostí lopatkových kol v měniči, ale u Dodge se při ještě dalším pokusu o "podřazení" na jedničku už neděje vůbec nic. Je to prostě úplně stejný a s tou pákou můžu mlít z 1 na 2 jak chci a nic se zcela jistě nemění. Jako by v tomto režimu jídy byl v činnosti nějaký zvláštní okruh přibržďování a bylo zcela lhostejné, jestli se zařazenou 1 nebo 2. Tak to jenom tak pro zpestření. Vysvětluju si to tím, že buď jsou v konstrukci automatů nepatrné rozdíly a nebo že mám blbě sežízený táhlo a tu jedničku tam de facto neřadím, jenom si to myslím. Spíš se přikláním k tý druhý variantě :-))) Ale kdo by to zkoumal, že jo? :-) -
« Re: Re:
no dyt jo, tak to je, je to trosku znatelnejsi nez kdyby tam bylo Nko, je to logicky, N ko je volnobeh, Dcko brzdi ten odpor menice jak tu uz bylo receny. Neni to zadny sileny brzdeni jako motorem nebo tak ale znat to je, a imho to delat musi kazdej klasickej automat osmdesatych a devadesatych let. -
« Re: Re:
Ja jsem jel jen 3ma autama co mely automat a na D brzdily vsechny minimalne - sice vic nez na volnobeh, ale proti normalnimu brzdeni motorem vubec. To je prave na tech automatech co s mi libi - auto rozjedu a pak si to ten motor jen tak solicha a pobrumlava na minimum otacek - ne jak v malolitraznim manualu, kde motor furt vresti jak o zivot :-). -
« Re:
No ono ti brzdí v kopci každé auto i když pojedeš na Neutrál u manuálu nebo u automatu. Zbrzdí se na určitou rychlost díky odporu vzduchu a pak jede podle toho jak je kopec prudkej, kdyz prudkej je tak se samozřejmě rozjíždí. Z kopce mi to brzdí jen když mám zapnutý tempomat, co je zpomalení i cítit ale při vypnutým tempomatu bych řekl, že ani náhodu. No dnes večer pojedu z několika kopců tak se na to soustředím a dám večer, nebo zítra vědět. -
« Re: to ace2
No s tou volnobežkou to asi není zase až tak nereálný. Protože pokud pustím nohu z plynu na "D" tak mám pocit, že chcípnul motor, protože není ani tušit. Ono podle zvuku se to nepozná. Při normálním ježdění není slyšet, jen když dám podlahu tak je slyšet bruk. Takže podle zvuku ne. Ale když prostě pustím plyn při jakékoliv rychlosti tak bych se i hádal, že tam budou volno běžný otáčky. Takhle to nezjístíme. Kolegův SeVille ukazuje otáčky na palubním počítači. Tak to zkusíme, nicméně on má zase zcela jinou převodovku.... no ale za pokus to stojí... -
« to ace2
A co je na tom nelogického že automat brzdí? To bys tam asi musel mít volnoběžku, jako Trabant, aby nebrzdil... Vždyť z podstaty funkce měniče, vždy musí trochu brzdit. Víc nebo míň ale vždy. Zkus si anylyzovat situaci. Jeděš z kopce na D, automat má zařazenou např. 4°, ubereš plyn, rychlost zůstává zařazená, motor klesne z otáček, ale nikdy nepadne do volnoběhu, protože vše od kol až po měnič se točí, a nějakým zbytkovým momentem, daným rozdílem otáček motoru a převodovky, se přes měnič má tendenci roztáčet motor do otáček (asi jako kdyby jsi u manuálu při jízdě z kopce, bez plynu, nechal zařazenou rychlost a lehce stiskl spojku, tak aby jemným klouzáním zvyšovala do určité meze otáčky motoru nad úroveň volnoběžných). Na základě rozdílu toho zbytkového momentu na měniči a kompresního a třecího odporu motoru se buď má snahu motor roztáčet více či méně. Ale pokud necháš zařazené D, nikdy nemůže nastat situace, jako by auto jelo na neutrál v případě manuálu. Ještě nikdy jsem nejel s automatem, který by toto nedělal. -
« Brzdění při "D"
Jdu asi "s křížkem po funusu", ale co se týká brzdění motorem při zařazeném "D", tak moje Sierra brzdí také. A to i při "3" "2" i "1". "R" jsem nezkoušel (nebo si to neuvědomuji), ale určitě zkusím. Převodovku mám v autě druhou (důvod výměny jsem kdysi popisoval), a chová se stejně, jako ta první. Takže asi je to u tohoto typu normální. -
« Re: to jsou mi novinky,
Ač se to nezdá, hodně záludná je právě křižovatka u Národního .. včera jsem vyjížděl z Národní na nábřeží a odbočoval doleva. Stál jsem první na světlech společně s oktávkou, co jela doprava - byli jsme vedle sebe v tom prostoru, co tam je. Zezadu se přihrnula tramvaj, sotva padla zelená, hned kolem mě prohulila se zběsilým zvoněním, pak přibrzdila kvůli odbočujícím v protisměru, takže když zmizela, byla zase červená. Tak jsem kousek couvnul, abych nebránil provozu, když zezadu zase přijela prozměnu jiná tramvaj, která prozměnu zase odbočovala doprava a já jí stál na odbočovacích kolejích. Zvonění, zvonění .. tak já zpátečku, couvám na milimetry od vpravo stojícího auta a když jsem se tam konečně nacpal a tramvaj projela a já si oddechl, padla zelená a všichni na mě začali troubit, protože jsem stál už za semaforem, takže jsem to neviděl. Děkuji všem těch 18ti autům za decentní upozornění. A pak jsem si najel do křižovatky, kolem mě se naskládaly další odbočující auta, do toho nějakej mega-bus v protisměru ... fakt peklo - a to šly světla :-). -
« Re: to jsou mi novinky,
No, mě by strašně zajímalo co by takovej Amík dělal na evropský dálnici. Hodil bych si jak je zvyklej 100km/h na cruise controlu. Asi by se divil, že ho předjíždí každá dodávka a pidi auta, tak by určitě musel znejistět až by ho sem tam předjel Camion. A to už nemluvím, kdyby se někdo kolem něj prohnal přes 200 což je normální :-)
Heart-attack by měl kdyby v takovém autě seděl :-) No a nebo nějaká veselá křižovatka v Praze, třeba na Želva je to zábavné, zvlášt když nefungují semafory. To jsem občas mimo i já :) -
« Re: a zaver
No včera jsem se byl podívat v Toyotě (v rámci programu poznej svého nepřítele) a měl jsem radost, že mě tam nic neupoutalo a to ani jak vysokou cenou tak i jako auto celkově. Exterier je jako manželka. Uspokojí, ale nenadchne Interier je pěkný, ale v autě za 600 tis bych rád už něco "something special" a už bych očekával A/C (Corola Verso). Lexus 300 vypadal zajímavě, ale bych bych šílenec za něj dát 1.999.990 kč. Za to mám X-Type V6 3.0 s plným ceníkem. No na druhou stranu potěšila ta největší Toyota, jak se jmenuje ? No to je jedno. Prostě mě na ní potěšil interier a celkové pojetí vozu, kde je viděl že Evropa není hlavní cíl. Chvilku jsem měl pocit, že koukám do nového Buicku. No nic, nic zajímavého co by mé oko potěšilo. Prostě mě auto musí chytnout u srdce :-) Podlední dobou mě dostávají Jaguary. Si takhle na zahrádce u McDonalada baštím ty své hamburgery, když kde se vzdal, tu se vzdal připlul černý Jaguar XJ8 černá okna, černý lak chromované linky a na B sloupku decetní označení V8 jsou věci, které mě dokáží potěšit. No nevadilo by mi takové auto. At si má 7xx BMW lepší podvozek a plně barevné informační centrum, ale elegance klasického Jaguara s dlouhou přídí a dlouhým zadkem se nic nevyrovná. Mimo Cadillaca přirozeně, ten má stejný styl karoserie, asi pro to ty auta mám rád. No jinak v autosalonu jsem si prohlížel černé XJR (4.0 V8 + kompresor = 360 HP) a to by se mi také páčilo, i když už je to v interieru moc sportovní (jiné sedačky, prošívání tlustou nití v jiné barvě) I když kdybych chtěl tak asi bych měl interier "Classic" tedy je to dokonce standardní možnost konfigurace výbavy. Škoda že končí. Místo něj bude 400HP S-Type, ale ten už nemá tu eleganci pravého Jaga. To spíš X-type je JAG i když je to mládě od XJseries. Mno tak to jsou věci, které mě dokáží dostat. Nějaký spotřební matroš od VW mě nechává chladným :-) Z jízdy musím mít pokaždé radost... -
"-- skrytý --" 29.05.02 09:36
« Re: to jsou mi novinky,
US pojetí rychlosti (z jednoho filmu): * se neuvěřitelně nebezpečnou rychlostí 100 mil/hod - se čtyřválcem!!! Pro Američana je zřejmě nemyslitelnou představa, že by 100 mil/hod mohlo jet i něco jiného než osmiválec! A propos: jednou jsem vezl Američana nezvyklého na Evropu ve svém autě - mohl se posr.. strachy. -
« Re: to ace2
Ace:XM 3.0 v6 jezdí docela fajn, hrozně se mi líbilo, ale jen do doby, co jsem si ho koupil. Výbava komplet vč. kůže, ale nějak mi k srdci nepřirostlo. Je to hrozně komplikovaný auto (milion malých závad) a to jejich slavný pérování zas taková bomba není, a do toho všeho ten automat, co brzdí motorem. Svojí maximu mám mnohem radši, je prostě ve všem lepší a i když je to japonec, mám ho moc rád:-)), ale to je stejně věc vkusu. -
« Všechno
to ace2: Kámoš toho nakecá... a tachometry se odchylují třeba o 9 procent... aha kolik toho napočítá ve 230? :o)
to prof: Já jsem tady opravdu neimprovizoval a nefantazíroval. Jsou to věci, který mám odzkoušený. Vždyť já sám mám na tom autě takovejch 40 tkm najeto, auta si všímám a narozdíl od Tebe i prožívám, kolik má otáček, která je v automatu rychlost a vůbec co se s ním děje :o) kulisa je
P - R - N - D - 3 - L
...to bylo to dlouhý slovo :o)
Vždyť automaty se musí něčím lišit. Hlavně to acíkovo rozčarování nad bržděním u D-čka mi nedochází. To není žádný brždění, pouze tak tříprocentní zbytkový přenos měniče mezi koly a motorem. Jak mi vysvětlíte, že když třeba půl minuty dojíždím bez plynu, otáčky nikdy nespadnou až na volnoběh, ale pohybují se podle rychlosti auta od 1100/min do 1500/min? -
« Re: to ace2
Jo tak to je taky zajímavé.... si ani nedovedu představit, že by mi tohle mohlo auto dělat. Neklesající otačky.... :-) No co auto to jinak naprogramovaný automat.... :-) Mimochodem prý XM V6 jezdí moc pěkně. Kamarád vlastnil V6 3.0 24v Peugeota 605 a říkal, že 260 no problem... prý to byla ještě nějaká top výbava co se dodávala i do ministerstev a vlady ve Francii -
« Re: a zaver
Hele vesměs všichni co píšou sem, si asi Škodovku stejně nekoupějí. To chce do jiného fora. No jo, jenže tam je zase Huf a tím si moc nezadiskutuješ. Protože si inteligence nevýrazné a neumíš argumentovat a tvé příspěvky nemají přilišnou informativní hodnotu, stejně jako od nás od všech :)))))))) No takže Škoda je divná VW má nejlínější automaty na světě (nekecám) a dál jen o automatech. -
« a zaver
Cenove kuriozitky:
Fabia: Treba u modelu Combi 1.9 TDI Elegance za 551.900 (tedy nejdrazsi model Fabia vubec) nemate ani radio, jen dva reproduktory, ani bocni airbagy, ani zadni elektricke stahovani oken.
Octavia: Ve vybave na prani najdeme napr. "set na opravu pneumatik" za 3.200, tedy za cenu zhruba sestnacti oprav pichnutych pneumatik v jakemkoli pneuservisu...
Dealeri Prestoze dealeri maji oficialne zakazano poskytovat jakekoli jine slevy nez "akcni nabidky" od vyrobce, je jejich pristup VELMI individualni. Na jednu mailem zaslanou poptavku po dodavce PETI NOVYCH firemnich autech jsme od 34 prodejcu v Praze a okoli dostali po ctrnactidennim cekani celkem 9 (!) reakci, ktere oscilovaly od zaslani odkazu na web SkodaAuto a prikazu k nasledne navsteve jejich prodejny pouze v dobe od 9.30 do 11.30 az po neskutecne bohatou osobne prednesenou nabidku vcetne slev na auta, vybavu, servis, odkoupeni nasich soucasnych aut a tisice dalsich drobnosti (prihlaseni, postupne SPZ, vyroba a polepeni logy nasi firmy atd...)
. Celemu vyse vyjmenovanemu blazinci se rika MARKETING a to je oblast, kterou v MB asi moc neprozivaji. Jinak by snad ani nemohli nabizet treba Fabii Junior s motory s vykonem nizsim o 16% za cenu nizsi o 4% :-) Jinak by nemohli nabizet uzitkovou Fabii Praktik za cenu VYSSI nez stejne vybavenou Fabii Combi. Jinak by nemohli Pouzivat v Superbu, Octavii i Fabii stejne ovladace spousteni oken a packy pod volantem. Jinak by nemohli v Superbu vynechat cervena pozicni svetla v prednich dverich, kdyz nechybi u Octavie i Fabie....
Zakaznik neni uplny hlupak a za sve penize chce odpovidajici hodnotu. Malokdo treba vi, ze NIZSI hodinove sazby nez Skoda maji servisy nejen znacek Daewoo, Hyundai, Kia a Suzuki, ale u nekterych modelu i Fiat, Peugeot, Citroen a Renault. -
« pokracovani
Bod druhy, jeste pikantnejsi
Cenova politika mezi vozy Skoda navzajem, je to velka sranda, staci si vzit k ruce cenovy kalkulator z webu skodovky:
Vezmeme si Fabii Sedan Elegance s motorem 2.0/85kW za zakladni cenu 501.900 - (to jen teoreticky, netusim, kdo by si to koupil), vybavme ji navic xenony, bocnimi airbagy, tempomatem, stresnim oknem, kozenymi sedadly atd a dostaneme cenu 684.400 (bez navigacniho pristroje, takovy demagog nejsem...)
O tridu vys mame Octavii Elegance s motorem 2.0/85 kW > za zakladni cenu 524.000 vybavme ji xenony, bocnimi airbagy, tempomatem, stresnim oknem a kozenymi sedadly atd. a mame cenu 684.750
(bez > navigacniho pristroje, takovy demagog nejsem...)
.A o tridu vys mame Superb Classic, jak jinak nez s motorem 2.0/85 kW za zakladni cenu 689.900, ktera, ma v zakladni vybave xenony i bocni airbagy
Takze mame:
Fabia - 684.400
Octavia - 684.750
SuperB - 689.900
-
« Bez nadpisu
hele tohle je zajimavy, sice se to automatu vubec netyka ale tohle je jedno z mala foru co tady na auto.cz ctu, pak uz jen o klime a bmw :)
subjekt: prodejni strategie skodovky
Bod prvni - Motorizace Fabie:
u ZADNEHO vyrobce aut nenajdete v ramci jedne modelove rady soucasne TOTEZ auto se zakladni cenou a s DVOJNASOBKEM zakladni ceny. (bez specialnich sportovnich modelu.) Takze Fabii Junior si koupite za 259.000 (ne s litrovym, ale uz s rozumnym motorem 1.4) a stejnou kratkou Fabii si muzete koupit jako TDI Elegance za 521.900 a to v ni nejsou ani bocni airbagy (8.900), el. ovladani oken vzadu (5.000), ani nejjednodussi autoradio (5.300), nemluve o tom, ze dealer vam nauctuje u kazdeho auta navic bez upozorneni 1.900 za "dopravu".
-
« Re: to ace2
Ćhi chi, a já jsem Sandokan :-)))). A to jsem ještě nepsal o XMku, kde když sunáš nohu z plynu tak otáčky neklesají a to auto normálně brzdí motorem, jako by ten zámek měniče fungoval furt, mimo rozjezdu samozřejmě. Myslel jsem si, že je to závada, ale XMkaři mě ujistili, že je to v pořádku. Stejně jsem to brzy prodal, bylo takový.....francouzský :-) -
« Re: to jsou mi novinky,
D brzdí ve vyšší rychlosti (když je zařazen poslední kvalt)u těch převodovek, který mají tzv. zámek měniče. Ten zamkne obě půlky měniče k sobě a tak redukuje ztrátu výkonu a dovolí vyšší max. rychlost. Při hydraulickym přenosu síly se nikdy obě půlky měniče neroztočí stejnou rychlostí. Pozor - platí jen od určité rychlosi - BMW teda asi těch 80 jak píše d.ameon, u mýho auta až asi ve 120. -
« Re: to jsou mi novinky,
Ty jo, máte nějaký divný automaty. Fakt přísáhám mě nikdy žádný auto z kopce na "D" nebrzdilo a nebrzdí. Jinak s tím řazením od jedničky u 4st těžko ty jsou elektornický (tedy alespoň US) a 3st to jsem nezkoušel...
No nedělní závody... Jenom tam LAPD honila po silnicích v L.A a po dálnicích ukradenej vojenskej tank... Obšas udělal z nějakýho auta placku, porazil sem tak nějakej semafor pohodička... No a uplně se mi páčí US pojetí rychlosti... * se nebezpečně vysokou rychlostí 140 km za hod.... :)))))))))))))) By na našich dálnicich nikdo z nich netušil. 200 je normálka a nejlepe takhle jezdí rychla trojka. Což je BMW, MB a Audi hend za sebou... :-) -
« Re: to jsou mi novinky,
Tak moje zkušenosti jsou zase takový:
Auto na D z kopce vždycky přibržďuje, dokonce nad 80km/h, kdy je zamčený převodník (lock-up) tak je motor vytočený a brzdí to normálně jako se zařazenou rychlostí u manuálu. Jakmile klesne rychlost pod 80km/h, převodník se odemkne, otáčky klesnou nad volnoběžné a auto stále, i když méně znatelně, přibržďuje. Takže jet z kopce např. na dálnici 120km/h pro mě znamená buď furt šlapat na plyn a nebo vyřadit na N. Jinak furt brzdím.
A pokud jde o zařazení z N na D za jísdy, tak to tady už kdysi někdo opravdu popisoval, že mu to řadí od 1, ale u mě teda rozhodně ne.
Přavodovku mám americkou (GM), ale v BMW, tak nevím, jaký jsou v tom rozdíly proti vašim. Je už ale napěchovaná elektronikou, takže kdyby si neuměla odněkud olíznout aktuální rychlost bylo by to u ní na pováženou.
PS: Reality TV je bomba, TV Impacto nemá chybu a na nedělní závody si budu muset dát pozor. Ty jsem ještě neviděl. -
« Re: to jsou mi novinky,
Jo jo jo jo jo měl jsem zase jednou pravdu, pravdu pravdu... :-) A vy mě takhle hrozně mystifikujete, že jsem se chtěl znova jezdit s automatem :)
No tak to bych tedy chtěl vidět jakékoliv auto jak si pořád dobržduje z několika kilometrového kopce z Airstreamem za zády :))) každopádně kdyby se to natočilo, tak by to byl dobrý příspěvek do nové TV stanice "Reality TV" která je ted na kabelovce.
PS: Super kanal. Dobrý je každý večer "TV Impacto" název mluví sám za sebe a nebo v neděli večer "High speed pursuits" :))) -
« to jsou mi novinky,
koukám, že ten automat asi maká každýmu úplně jinak :-))). RB sice ze sebe vypotil bomba popis, ale nejsem z něj moc chytrej. Řekl bych, že si někde i trochu zaimprovizoval.:-) Nejlepší bude si vzít manuál a slovník a pak konečně budem vědět, na co tam ty písmena nebo čísla jsou :-). Jinak lenin má pravdu v tom, že pokud za jízdy z N lupneš D, špajska začíná od 1. Ale POZOR! To platí pro automaty MB W115 a W123, o novější se nazajímám. Tyhle typy MB s automatem totiž šly nastartovat roztažením. U MB dbře věděli, že ty jejch diesely měly za nějakej čas přeci jen problémy se startem v zimním období. U amerik to neplatí, těm to je jedno, mě připadá, že ta skříň ví naprosto přesně, kterej kvalt tam má dáta pokud máš uvolněnej plyn, padá tam vždycky ten nejvyšší ve vztahu k dané rychlosti. Já nevyřazuju, seru na to, jsem blbej a moje auto to ví, tak se postará o to, aby napravilo to, co jaksi zanedbám. O brzdy s kopce strach nemám. Ty jsou na to stavěný a to jsou ve státech docela vysoký pohoří, terý musí zvládnout, a to včetně napakovanýho obřího Airstreamu :-). -
« Re: Jízda na neutrál
No konečně někdo, už jsem myslel že žiju v jiný realitě :-)
Člověče, jenom ti musím říci, že jsem několikrát zkoušel "N" a pak na "D" a nechtěl bych kecat, ale přeřazení je plynulé bez rázu, nebo řazení. Bych hádal, že si elektornika automatu zjistí jaká je aktuální rychlost a podle toho si zařadí... tedy aspon tak se mi zdá. -
« Re: Jízda na neutrál
Kurňa vy mi dáváte. Sem nikdy nepozoroval, že by "D" brzdilo byt trochu motorem.... a to jsem s automatem najezdil hodně. Hmm, hmm, hmm brouk v hlavě.
No s tím "N" je to tak, že mi přijde že když je motor vypnutej, tak "D" funguje stejně jako "N" tedy by tam to "N" teoretický být nemusel. Jenže ted jsem přišel na to, že když budu v car wash a to v to typu co my zahákne kolo a vede mě přes celou myčku, tak tam "P" mít nemůžu to je jasný a na "D" bych popojel. Jen "N" zůstane v klidu. Tedy za předpokladu, že pojedu myčkouo s nastartovaným autem. S vypnutým motorem by pak stačilo to "D"
No jinak když jsem u toho tažení, tak ten můj aristokrat nemá ani oka na tažení, ani v předu ani v zádu.... prostě tohle auto se nemůže posrat... :-( Takže asi asi dovede představit, jak to dopadlo, když mi dvakrát stavkovalo a musel jsem volat odtahovku. (jednou seklej imobiliser a po druhy starter v háji) -
« Re: Jízda na neutrál
Moment, mě nikdy žádný auto na "D" nepřibržovalo. Ani Chrysler tak ted i Cadillac a to jsem to shodou okolností včera zkoušel. Je nějaký divný. Kurnik a zkoušel jsem to na nejnovější Voyageru a i na 300M a kurnik i na novém Grand Cherokee s Mercedesím 5° automatem. Vy mě tady mystifikujete. Rez a japonci do vašich garáží :)
No v manuálu se žlutý/červeným písmem vždy píše "Do not race engine when you shift to Drive possition" Což sice znamená nevytáčet a neřadit na "D", ale ona to to převodovka přežije. 10x, 20x, 30x, 50x pak začne prokluzovat lamela... tedy čistě teoriticky. Tedy žádný zničení se nekoná, ale tak 15 tis i s prací na výměně lamel. Tedy záleží na kterem autě. Nejdražší lamely jsou na Corvettu a tam stojej těch 15 tis Kč, Jinak je to kolem 4 tis Kč plus tak 10 práce.
S tím "P" to říkáš dobře. Kola se zablokujou. Ale kdybys to udělal ve 120 tak ti "P" začne proskakovat a u nějakých těch 5km + - se kola seknou, protože to už nemá síla na další procvaknutí zubů. Já to neskoušel, zkoušel to Lenin. Taky jsem si ještě nedávno myslel, že se zablokuje hnaná náprava. Nicméně kdo z nás to vyzkouší.... :))))))) -
« Re: Jízda na neutrál
to ace2: Tu P a R na Voyageru jsem zkoušel já.
P cvaká a když jedeš 5kmh, tak to lupne a auto se škubnutím zastaví.
Zpátečka neboli R nedělá při rychlosti 70 kmh, při které jsem to zkoušel, vůbec nic. Jako bys tam měl neutrál, můžeš i vytáčet motor. Jenom někde při 5 kmh Ti to začne zabírat asi stejně jako když vyjíždíš z garáže na zpátečku, nenecháš auto úplně zastavit a vrazíš tam D. I u manuálu přece jde vyprdnout se na brzdu a s ještě popojíždějícím autem působit proti směru jízdy.
Dokonce jsem takový prase, že jsem tam zkoušel dát při plným plynu ve stoje D-čko, teda vlastně L-ko, ale k tomu se vrátím. Trochu to lupne a efekt je naprosto stejný jako když vytočíte manuál s držením spojky a prudce ji pustíte. Jenom mám pocit, že měnič se chytne dříve než "brousící se" obložení spojky v 6 tisících otáček za minutu, takže to škubne dopředu a je to větší zátah na silentbloky. Ale stejně by měly povolit jako první pneumatiky
K tomu režimu "L": Overdriveová převodovka u Voyageru (alespoň náš Dodge Caravan 3.3 V6 Aut. r.v. 1993 to tak má) má posloupnost režimů takto:
P-R-N-D-3-L
P - Parkovačka, není co vysvětlovat
R - Zpátečka, taky jasný
N - Neutrál je tam proto, acíku, aby se auto dalo aspoň nějak táhnout nebo alespoň naložit na odtahový vůz, aby tam šlo N při chcípnutým autě, stačí mít klíček v první poloze (odemknutý volant)
D - Jízda dopředu. Pustíte brzdu, auto se plíží - klasika. Přidám, plynule se rozjede, odřadí až na 4, dupnu, podřadí až o 2 stupně a jde prudce vpřed. Ale při povolení plynu otáčky klesnou a spojka (měnič) jakoby rozepne. Ale pozor! Nikdy ne úplně, vždycky je nějaká vztažnost mezi rychlostí a otáčkami, které při D a povoleném plynu nikdy nespadnou až na volnoběh. Prostě taková 3% provázanost tam je a z hlediska zpětné vazby a aby řidič věděl, co to auto dělá, to považuju za plus.
3 - Auto se chová stejně jako na D, akorát řadí maximálně trojku a provázanost převodovky na kola skrze měnič bych odhadoval na takových 40%, takže auto brzdí motorem a neřadí v kopcích na čtyřku sem a tam když jednou povolíte pedál.
L - Režim L jsem viděl snad jen tady. Je tam 100% provázanost motoru a převodovky, všechny rychlosti se vytáčí do maxima, i když při polovině plynu poloviční rychlostí. Ale řadí to až v 5 tisících otáček a maximálně brzdí motorem. Důležité je taky to, že jakmile se tam při brzdění motorem dostane nižší kvalt, při neustále povoleném plynu už se tam nižší nikdy nedostane! Hlavně pro případ selhání brzd někde v Alpách naprosto vynikající, jakmile se tam kopne jednička, auto už nepojede víc jak padesátkou.
Možná jsem řekl některý věci, který jsou tu všem jasný, ale to byly spíše speciality Voyageru nebo spíše Dodge Caravanu :o) Uff! -
« Re: Jízda na neutrál
To je pravda, tak úplně blbuvzdornej ten automat není. Klidně vás nechá zařadit rychlost pod plynem. Ovšem je taky možný, že kromě vyděšenýho řidiče se autu vůbec nic nestane.
Pokud jde o tu parkovačku - taky bych nikdy nenašel odvahu to zkusit při jízdě, ale podle mých zkušeností, kdy jsem neprozřetelně vrazil P ještě když jsem popojížděl, kola se mi okamžitě zablokovala a já skončil skoro na předním skle, bych tipoval, že to asi záleží na typu. Můj automat prostě zablokuje kola.
A ve finále pokud jde o neutrál - není pravda, že není rozdíl mezi jízdou na D a N bez motoru. D permanentně přibržďuje a mě to dost vadí, když jedu z mírnýho kopce, kde ostatní vyřazují a já musím pořád mírně šlapat na plyn. Takže dost často vyřazuju taky. Jediný, co dělám je, že převodovce při řazení zpět na D mírně pomůžu zvednutím otáček motoru. Aby byl ten přechod co nejhladší. Ale je to jen pro můj pocit z jízdy. Jinak stačí dát D, auto se zhoupne a začne opět mírně přibržďovat motorem. Převodovce se nestane nic. -
"-- skrytý --" 28.05.02 09:10
« Re: Jízda na neutrál
Nedávno jsem asi tři týdny jezdil s půjčeným automatem - SUV, permanentní čtyřkolka. Stál jsem dlouho před křižovatkou na červenou a abych "odlehčil" převodovce (a také mé pravé noze na brzdovém pedálu), přeřadil jsem na "N". Někdo mi zrovna telefonoval a v mezidobí se proud vozidel dal do pohybu. Šlapu na pedál plynu a stále nic! Motor řve ve vysokých otáčkách a auto se ne a ne pohnout. Pak mi došlo, že mám zařazený neutrál. Vzadu už na mne troubili, tak jsem tam vrazil "D", ovšem do vytočeného motoru. A to se zřejmě nemá. Auto se mohutně vzepjalo, dokonce jsem měl pocit, že se přední kola zvedla nad vozovku. Já jsem se děsně lekl, až mi mobil vypadl (doufám, že to na mě nepovíte...). Smůlu by měl ten, kdo by v dané chvíli stál přede mnou. Naštěstí mi díky mé liknavosti už stačili všichni ujet, takže se nic nestalo. Poučení: nikdy nedávej "D" (a asi ani "R" a další kvalty) do vytočeného motoru! Takže s tím používáním "N" při jízdě pozor! -
« Re: Jízda na neutrál
IMHO se neděje vůbec nic a autu i převodovce to bude zcela jedno. I když po postrádá jakýkoliv význam neb když chceš ject na volnoběch z kopce tak jednom pustíš plyn. Včera jsem to dokonce zkoušel, protože mi kamarad tvrdil, že u Crown Victorie je trochu rozdíl v setrvačnosti u "N" a na "D" žádný byť sebemenší rozdíl jsem samozřejmě nezjistil.... :-) Nicméně mě svým sebejistým tvrzením zmátl.
No hele čistě teoreticky. Pojedeš s automatem na výlet do Alp budeš sjíždět prudký kopec o několika KM. Jak budeš brzdit ? Když budeš držet brzdu a přibrzdovat si, tak tě brzdové destičky a kotouče moc nepochválí pokud tedy dole ještě nějakým zázrakem dobrzdíš.... No takže když budeš sjíždět s takového kopce, tak si na automatu zamkneš "3" a hle auto najednou z kopce brzdí motorem :))))
Musíš si ještě uvědomit jednu a to dost zásadní věc. Automat je americká záležitost. Což v praxi znamená, že je to tak vychytaný co do blbuvzdornosti, neuděláš tam nic co by tě mohlo ohrozit. Když pojedeš 180 a dáš tam "3" tak ji to nezařadí a počká si až rychlost klesne na určitou uroven, to samé kdybys tam dal pro jistou "1" tak ti taky počká až klesne rychlost a bude si postupně podřazovat a "1" ta hodí asi až při "40km/h". No a když se ti za jízdy na dálnici nějakým způsobem zadaří hodit "R" tak se taky nic nestane. Jenom auto začne prudce zpomalovat asi stejně jako kdybys tam hodil "1" jen s tím rozdílem že si ti při 5km/h zablokujou kola a auto bude chtít couvat. Tedy nic co by tě ohrozilo. Eventuálně jsem slyšel, že elektronika chcípne motor, asi záleží co je to za auto a převodovku. No a když se ti tam povede dám při 120 "P" tak se ti kola taky nezablokujou a neskončíš někde vedle dálnice v poli. Jen to bude cvakat asi jako když utahuješ něco moment klíčem. Oni tam jsou totiž zuby, které se do převodoky zakousonou aby s ním na "P" nešlo hejbat, ale je tam propočítaná síla, kdy ty zoubky přecvaknou tak aby se něco nezničilo. Takže čistě teoreticky na automatu nic zničit nemůžeš pokud tyhle zvěrstva nebudeš dělat pravidelně. Mimochodem to s tím "R" a "P" zkoušel Lenin na Voyageru, já bych pro to odvahu nenašel... :)
Takže "N" nic nakazíš, jen zbytečně namáháš skříň, tedy namáháš....ono je jí nic neděje, ale musí se přenastavit když dáš jiný program. "N" při běžné jízdě je nesmysl. Popravdě řečeno ani nevím, proč "N" na automatu je. Podle mě je to naprosto zbytečný program. Když stojím tak tam mám "P" a když chci auto nějako popostrčit bez motoru tak tam může být klidně i "D". -
« Jízda na neutrál
Rád bych se někoho zeptal, co se děje v převodovce při jízdě na neutrál (nemyslím tím táhnutí při vypnutém motoru-tam je to jasný). Vadí jí to? Do jaké rychlosti? Ničí se tím? A co se tam děje, když se pak zařadí rychlost (D)? Dík za "fundované" odpovědi. -
« Re: A teď amatérský dotaz ...
Aha, tak to je hustý. Dneska jsem s tím zase jel a kromě řazení P-D, P-R nebo R-D to jede v pohodě. Jak říkám, jen se to zhoupne, zavržou ramena a je to. Volnoběh je nastavenej asi dobře, protože když je zařazený D a brzdím, nebo P, otáčky jsou asi 500 rpm (hrozně nízký). No, tak jako tak jde auto do servisu před technickou, tak to doporučím tátovi, aby to všechno nechal zkontrolovat. Díky .. :-) -
« Re: A teď amatérský dotaz ...
eric: Ještě si preventivně zkontrolujte radiální vůli unašeče kardanu, stav kardanu a axiální, radiální a zubovou vůli hrušky a talířovýho kola zadní rozvodovky. Ono za tu pecku občas může i zvětšená vůle v těchto věcech. Nejvíc by se měla projevit při pohybech voliče R->D,nebo D->R. Příčinou pak mohou být i vyšší volnoběžné otáčky, než jsou předepsané. Samozřejmě ostatními níže popsané kontrolní úkony jsou nezbytné. -
« Re: A teď amatérský dotaz ...
Já bych spíš řekl, že tam má kapaliny spíš hodně. Mě převodovka kopala z D na R nebo samozřejmě z N na R. Tak se zjistilo, že bylo přelitá. Stejně se měnil olej, tak se tam pak dolilo správné množství a je pohoda. Jinak olej v převodovce, se měří samozřejmě s nastartovaným motorem. -
« Re: A teď amatérský dotaz ...
to eric_singer: Nejdřív se podívejte, jestli má převodovka dost kapaliny, podle příznaků to vypadá na nedostatek. Měří se to za plně zahřátého motoru, nejlíp po jízdě, kdy se protáhnou všechny kvalty. Měla by se měnit po 40-50 tkm, barvu by měla mít červenou. Jestliže je dohněda nebo dokonce černá a zavání spáleninou, je to dost blbý. Repasní sada je dobrá jen úplná, vyměnit jenom něco je dost na prd. -
« A teď amatérský dotaz ...
Tatík má BMW 540iA ... pětikvalt ... auto je 9 let starý, najeto má 180 kkm. Asi už převodovka stárne nebo co, ale po zařazení z P na R nebo D to vždycky kopne, resp. zhoupne na tu či onu stranu. Když jsme auto před 3 roky koupili (naj. 134 kkm), tolik to nedělalo, takže je očividné opotřebení věkem a jízdou.
Během jízdy to pak nedělá nic, jen občas když člověk jede plnej plyn a řadí to na 6000 rpm vejš, tak to má delší prodlevu ... a ještě ... když člověk vyřadí na N za jízdy (na dálnici z kopce - ne že bych to dělal běžně, jen jsem to zkoušel) a pak zařadím D, nedělá to nic, ale jednou jsem zapomněl trošku nohu na plynu, takže jsem D dal tak při 1800 otáčkách a to byl pane kopanec :-) ...
No, hlavní dotaz teda je, jestli má tatík poslat převodovku na repas nebo renovaci, když kope při klidovém stavu při řazení P-R nebo P-D nebo R-D .. :-)? :-) Díky ... -
« Re: Asi se odpařuje, či co.....
Přídavný chladič mám, a samozřejmě se snažím ji moc nepřetěžovat. Kopec bohužel nenarovnám, takže pokud nechci sám pomoci tlačením (taky bych se mohl po...), tak to holt musí převodovka nějak zvládnout. Sólo jedu trojkou, s nákladem bohužel dvojkou. Žádný systém "podlaha", ale nějaký výkon po motoru požaduji. Jinak po rovině je to samozřejmě v pohodě, tam to jde lehce. Jinak jsem už zažil, že automat (ne můj) po velmi dlouhém stoupání a při velkém výkonu motoru přestal "brát", a kopec se dojel jedničkou (brutální řidič, co?). Po vychladnutí bylo zase vše OK. Aspoň se to tak tvářilo. -
« Re: Asi se odpařuje, či co.....
Zvláš když nemá převodovka přidavný chladič oleje. Což americká auta moc nemají, zvláště ne ty denní potřeby/spotřeby olej se moc zahřívá a z toho potom pramení defekt skříně. No ale jestli někdo tahal ve VOY 750 a víc kilo tak chudák nejenom převodovka :-( -
« Re: Asi se odpařuje, či co.....
to Rob2: Pokud není Tvá převodovka Heavy Duty provedení, rozhodně VARUJI před jakýmkoli přetěžováním či jízdou na krev (s plně zatíženým autem dlouho na plnej plyn, obzvlášť do kopce apod.). Většina převodovek na to není stavěná. Znám zánovního Voyagera, který šlapal jak hodinky. Nový majitel ho prodal chlapíkovi, který v něm vozil třičtvrtě tuny a víc koberců. Převodovka skončila po dalších 15 tisících! Já se s Voyem 3.3 V6 aut. taky občas rád projedu rychle, ale to když je prázdnej. -
« Asi se odpařuje, či co.....
Tak už jsem zase doléval půl litru kapaliny do převodovky. Všechno suché, nikde žádná kapka, natož loužička, a přesto zase půl litru (spíš víc) v haj..u. Asi se odpařuje. Kam to může téct? Asi se mi převodovka mstí za současný "záhul". Tahám teď za autem trošičku těžší vozík.....