Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Tdi+automat
Zdravím všechny v této rubrice a chtěl bych se zeptat, jestli máte někdo zkušenosti s provozem auta Tdi (VW, Audi) s automatickou převodovkou. Jsem skalní příznivec automatu a Passat Tdi 81kw který používá žena se mi taky docela zamlouvá, ale neznám nikoho, kdo by to jezdil s automatem. Díky! -
« Re: Chlazeni aut. prevodovky
to prof: Já jsem mněl u Oldsmobila totéž, ale po tom, co jsem dvakrát znova plnil převodovku ( a celou, protože ji čerpadlo důkladně vyčistilo) jsem tam nechal dát kovový trubičky.
To AC: Pokud jsi nenašel na dně plastový hříbek, byl olej měněn. Jedná se totiž o ucpávku ozvoru pro měrku z výroby, která se vyrazí měrkou při prvnín naplnění. -
« Re: Chlazeni aut. prevodovky
Tappaja: Tam žádnej velkej tlak není. Na jednom autě jsem dokonce viděl obyčejný hadice z autogenu "zapáskovaný" vázacím drátem. Když to bude kvalitně a pečlivě přepáskovaný, tak to musí držet a ta hadice musí jít navlíknout poměrně těsně, aby už sama o sobě na tom pěkně seděla. -
« Re: Úvaha
AC: Tvá úvaha je veskrze správná. Je pravda, že olej v automatu mívá obvykle charakter trvalé náplně. Speciálně u Forda to jeho filozofie. Právě z toho důvodu není třeba dělat do spodního víka výpustný šroub a pokud je potřeba kapalinu dolít, dělá se to skutečně olejovou měrkou. Víš o jednodušším a elegantnějším řešení? Teď budu mluvit výhradně o US autech, protože u evropských výrobců očekávám snahu o odlišení se vzájemně za každou cenu. Amíci ale dávno přišli na to, že budou li se jednotlivé firmy od sebe naschvál odlišovat, zkomplikují tím možná život právě majitelům jejich vozů, takže vše bývá podobné, občas dokonce záměnné a na stejném principu. I přes malou nutnost měnit olej v automatu, je v manuálech Chilton, či podobných, výměna oleje skutečně popisovaná. V duchu amícké mentality je postup přesně takový, jak popisuješ, tedy zvedneš auto heverem, dáš pod něj vaničku, povolíš šrouby "oil pan" a necháš olej vytéci, pak vyšroubuješ ostatní a vyleješ zbytek. A tady pozor, píše se zde, že usazeniny i dokonce kovové třísky jsou normálním jevem, je nutno se prý zamyslet až v okamžiku, kdy je jejich množství nadměrné! :-)) Zaděláš filtr, vanu s novým těsněním a měrkou naleješ nový olej. Pak je zde ještě pečlivě popsaná kontrola množství, která je pro správnou funkci skříně životně důležitá. Na tvoje otázky proč to tak je lze tedy odpovědět jedině tak, že to tak prostě je, funguje to, stačí to, a proto asi není důvod na tom něco měnit. Jak jsem zmínil, tak předpokládám, že u evropských výrobcú se lze setkat i s odlišným řešením v duchu rčení: "Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě?" (např. popsané BMW, které má nalévací otvor zespodu a nemá olejovou měrku, patrně pouze snímač hladiny. Co by však měl dělat člověk, kterému začne svítit světýlko hladiny ATF, který má do nejbližšího servisu 500 mil, to opravdu nevím a jeho slovník nebude jistě publikovatelný, zvlášť pokud se mu v kufru povaluje litrovka Dextronu. Jediný, co v ten okamžik může, je vypít ho:)).) Nepovažuju se za přílišného odborníka, ale dovolím si ještě poznámku k tomu odsávání. Odsávání je obvyklý způsob výměny oleje a to i v motoru (kde občas bývá dokonce ještě účinnější, než pouhé vypuštění náplně). Např. motory Mercedes (a divil bych se, kdyby to jeho němečtí konkurenti neměli) mají měrky udělané již tak, že stačí vytahnout kontrolní tyčku a nasadit pouze speciální koncovku od vývěvy. Důvod je jednoduchý: Úspora času. Proč zvedat auto, proč povolovat nějaký šroub (co kdyby to nebyl on, že?), vlastně proč si vůbec špinit ruce při takové činnosti, jakou je výměna oleje v motoru? Vždyť víko čističe oleje je také nahoře, takže plášť firemního mechanika, může zůstat stejně dokonale čistý a vyžehlený. No, a jelikož je motor přeci jen více na ráně, tak ten nalévací otvor je přeci jen pohodlnější, než otvor měrky, byť s větší světlostí otvoru používaná u automatických převodovek. -
« Chlazeni aut. prevodovky
Caute, mam jeden dotaz, z chladice mi vedou kovovy trubicky do prevodovky. Podle me by mely byt cele v kovu, ale ja je tam mam napojovany gumovejma spojkama. To by bylo OK, kdyby ty hadicky byly na hydrauliku. Jsou to ale hadicky benzinovy a stalo se mi, ze jedna praskla a olej tryskal ven. Je tam nejakej velkej tlak? Musim je dat pancerovany? V MITASu (nebo jak se to jmenuje) je krasne spojej, ale spoj je nerozebiratelnej. Staci tam dat motexpasku? Diky za rady.
-
« Úvaha
Pustím se teď do úvahy, která možná povede k tomu, že si vysloužím pár nelichotivých poznámek. Ale přesto: Setkal jsem se z naprosto rozdílnými názory na výměnu převod. kapaliny. Extrémy byly vůbec neměnit (autorizovaný servis!) a měnit dvakrát ročně. Nyní se dostáván k jádru věci. Proč výrobce (Ford), pokud uvažuje o výměnách, neudělal na vaně vypouštěcí otvor? Proč není filtr volně přístupný, jako na motoru? A proč není nalévací hrdlo? Jistě, kapalinu lze nalít i otvorem měrky. Ale proč se při každé výměně kapaliny musí povolit x šroubů a manipulovat s vanou plnou kapaliny, to mi opravdu není jasné. Bylo mi (kýmsi) řečeno, že v US kapalinu nevypouští, ale odsávají právě přes otvor měrky. Nebyl jsem (bohužel) v US, ale zdá se mi to jako naprostá blbost. Proč dělat věci tak složitě, když pro dosažení stejného efektu stačí jeden otvor se závitem, a příslušný „špunt“ - výrobně záležitost naprosto směšná. Aby byli „ze hry“ vyřazeni domácí kutilové? Tak proč není stejně proveden motor? Nemohu se vyhnout dojmu, že kapalina by se neměla měnit, pokud k tomu není opravdu vážný důvod. Pokud se mýlím, a provozní manuály výrobců doporučují něco jiného, tak opravdu nechápu absenci výše zmiňovaných konstrukčních prvků, a za svoji neznalost se omlouvám. Současně si dovolím požádat o logické vysvětlení někoho, kdo věci rozumí. PS: Ve vaně aut. převodovky jsem po cca 120.000 nenašel nic, co by mohlo mít na funkci (nikoliv rostlináře) vliv, tzn. žádné pevné části ani kal. -
« Re: bmw
RB: No, nevím, ale kdybych ve svý skříni našel zakalenej olej, tak bych ho neprodleně vyměnil, u BMW bych samozřejmě nezapoměl na filtr. Fór je v tom, že z celý náplně se tak obmění jen zhruba 1/4-1/3 náplně, takže si tím člověk moc nepomůže, Ovšem znám taky frajery, který ten olej měnili tak dlouho, až byl čirej. Stálo je to kupa peněz, ale dosáhli toho. Kdyby to tady někdo chtěl aplikovat, tak stačí tu náplň vypustit a dát ji do prachoěsný nádob ustát (dobrý jsou na to 2l PET lahve, kde si ty pevný částice posedaj dole do těch prohlubní) Takto ustátý olej (jak dlouho, to záleží na tom, za jak dlouho se ty částečky usadí) je zcela funkční a je možné jej znovu použít. Zvlášť, pokud chci dosáhnout čirosti náplně neustálými výměnami, se tento způsob vyplatí. Samozřejmě je třeba mít zdravý úsudek, jelikož jsou i takové automaty, do kterých sem tam někdo doleje i obyč převoďák a ten už se jaksi usadit nemůže. U BMW mě rozčiluje způsob plnění skříně, to je pěkná pakárna. Napadlo by někoho z vás plnit skříň spodem? :-( Zadek, není tam někde jinej plnicí otvor? -
« Re: bmw
Budu mluvit ze zkusenosti kamarada, ktery se prave takovymi kusy zabyva. Taha v naproste vetsine silne verze 535i a 735i z prelomu osmdesatych a devadesatych let. Jeho osobni 735i ma najeto 295 tis. km a je s puvodnim automatem. Za auto koupene tady by v zivote nerucil, dovazi pouze kusy ze Svycarska s perfektne vedenou servisni knizkou. Tento kraj je prosluly svymi perfektne udrzovanymi auty a spousta lidi prohlasi, ze se neboji jezdit s autem ze Svycar, ktere ma 300 tis. km. Zasadni rada potom zni, ze musi radit ciste, bez "utazeni" mezi kvalty a nemely by se ozyvat rany. Ze skrine by nemel kapat olej, protoze se pracuje s velkymi tlaky a vubec. Hladina oleje se meri za chodu, kdy je motor alespon deset minut nahozeny a prevodovka protazena, nejlepe po projeti. Olej by mel byt jasne cerveny, jakekoli naznaky hnede znaci o spatne peci nebo velmi tezke noze, popr. burnoutech apod. Pokud je olej uz opravdu hnedy a ma spaleny zapach, spousta lidi radi uz ho tam radeji nechat a prevodovku s nim dojet, nez riskovat rozneseni nebezpecnych oddelenych castic novym olejem do mist, kde prevodovku spolehlive zadrou. Jestli jste automat uz nekdy videl, vite, kolik kanalku, pistku a takovych volovin tam je. Funguje to perfektne, dokud se v tom nezacnou hrabat diletanti. Jinak interval vymeny oleje v prevodovce by nemel prekrocit 50 tis. km a to je to, na co je treba dbat uplne nejvice. Jestlize dostanete auto bez zaznamu o poslednich vymenach, vymente olej rovnou pri koupi, usetrite zase na preventivni vymene rozvodoveho remene, protoze BMW ma rozvodovy retez, ktery pri udrzovani kladky pro spravne napnuti auto prezije. Tolik zkusenosti meho znameho, za nic nerucim :o)
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!