Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Jízda na neutrál
No konečně někdo, už jsem myslel že žiju v jiný realitě :-)
Člověče, jenom ti musím říci, že jsem několikrát zkoušel "N" a pak na "D" a nechtěl bych kecat, ale přeřazení je plynulé bez rázu, nebo řazení. Bych hádal, že si elektornika automatu zjistí jaká je aktuální rychlost a podle toho si zařadí... tedy aspon tak se mi zdá. -
« Re: Jízda na neutrál
Kurňa vy mi dáváte. Sem nikdy nepozoroval, že by "D" brzdilo byt trochu motorem.... a to jsem s automatem najezdil hodně. Hmm, hmm, hmm brouk v hlavě.
No s tím "N" je to tak, že mi přijde že když je motor vypnutej, tak "D" funguje stejně jako "N" tedy by tam to "N" teoretický být nemusel. Jenže ted jsem přišel na to, že když budu v car wash a to v to typu co my zahákne kolo a vede mě přes celou myčku, tak tam "P" mít nemůžu to je jasný a na "D" bych popojel. Jen "N" zůstane v klidu. Tedy za předpokladu, že pojedu myčkouo s nastartovaným autem. S vypnutým motorem by pak stačilo to "D"
No jinak když jsem u toho tažení, tak ten můj aristokrat nemá ani oka na tažení, ani v předu ani v zádu.... prostě tohle auto se nemůže posrat... :-( Takže asi asi dovede představit, jak to dopadlo, když mi dvakrát stavkovalo a musel jsem volat odtahovku. (jednou seklej imobiliser a po druhy starter v háji) -
« Re: Jízda na neutrál
Moment, mě nikdy žádný auto na "D" nepřibržovalo. Ani Chrysler tak ted i Cadillac a to jsem to shodou okolností včera zkoušel. Je nějaký divný. Kurnik a zkoušel jsem to na nejnovější Voyageru a i na 300M a kurnik i na novém Grand Cherokee s Mercedesím 5° automatem. Vy mě tady mystifikujete. Rez a japonci do vašich garáží :)
No v manuálu se žlutý/červeným písmem vždy píše "Do not race engine when you shift to Drive possition" Což sice znamená nevytáčet a neřadit na "D", ale ona to to převodovka přežije. 10x, 20x, 30x, 50x pak začne prokluzovat lamela... tedy čistě teoriticky. Tedy žádný zničení se nekoná, ale tak 15 tis i s prací na výměně lamel. Tedy záleží na kterem autě. Nejdražší lamely jsou na Corvettu a tam stojej těch 15 tis Kč, Jinak je to kolem 4 tis Kč plus tak 10 práce.
S tím "P" to říkáš dobře. Kola se zablokujou. Ale kdybys to udělal ve 120 tak ti "P" začne proskakovat a u nějakých těch 5km + - se kola seknou, protože to už nemá síla na další procvaknutí zubů. Já to neskoušel, zkoušel to Lenin. Taky jsem si ještě nedávno myslel, že se zablokuje hnaná náprava. Nicméně kdo z nás to vyzkouší.... :))))))) -
« Re: Jízda na neutrál
to ace2: Tu P a R na Voyageru jsem zkoušel já.
P cvaká a když jedeš 5kmh, tak to lupne a auto se škubnutím zastaví.
Zpátečka neboli R nedělá při rychlosti 70 kmh, při které jsem to zkoušel, vůbec nic. Jako bys tam měl neutrál, můžeš i vytáčet motor. Jenom někde při 5 kmh Ti to začne zabírat asi stejně jako když vyjíždíš z garáže na zpátečku, nenecháš auto úplně zastavit a vrazíš tam D. I u manuálu přece jde vyprdnout se na brzdu a s ještě popojíždějícím autem působit proti směru jízdy.
Dokonce jsem takový prase, že jsem tam zkoušel dát při plným plynu ve stoje D-čko, teda vlastně L-ko, ale k tomu se vrátím. Trochu to lupne a efekt je naprosto stejný jako když vytočíte manuál s držením spojky a prudce ji pustíte. Jenom mám pocit, že měnič se chytne dříve než "brousící se" obložení spojky v 6 tisících otáček za minutu, takže to škubne dopředu a je to větší zátah na silentbloky. Ale stejně by měly povolit jako první pneumatiky
K tomu režimu "L": Overdriveová převodovka u Voyageru (alespoň náš Dodge Caravan 3.3 V6 Aut. r.v. 1993 to tak má) má posloupnost režimů takto:
P-R-N-D-3-L
P - Parkovačka, není co vysvětlovat
R - Zpátečka, taky jasný
N - Neutrál je tam proto, acíku, aby se auto dalo aspoň nějak táhnout nebo alespoň naložit na odtahový vůz, aby tam šlo N při chcípnutým autě, stačí mít klíček v první poloze (odemknutý volant)
D - Jízda dopředu. Pustíte brzdu, auto se plíží - klasika. Přidám, plynule se rozjede, odřadí až na 4, dupnu, podřadí až o 2 stupně a jde prudce vpřed. Ale při povolení plynu otáčky klesnou a spojka (měnič) jakoby rozepne. Ale pozor! Nikdy ne úplně, vždycky je nějaká vztažnost mezi rychlostí a otáčkami, které při D a povoleném plynu nikdy nespadnou až na volnoběh. Prostě taková 3% provázanost tam je a z hlediska zpětné vazby a aby řidič věděl, co to auto dělá, to považuju za plus.
3 - Auto se chová stejně jako na D, akorát řadí maximálně trojku a provázanost převodovky na kola skrze měnič bych odhadoval na takových 40%, takže auto brzdí motorem a neřadí v kopcích na čtyřku sem a tam když jednou povolíte pedál.
L - Režim L jsem viděl snad jen tady. Je tam 100% provázanost motoru a převodovky, všechny rychlosti se vytáčí do maxima, i když při polovině plynu poloviční rychlostí. Ale řadí to až v 5 tisících otáček a maximálně brzdí motorem. Důležité je taky to, že jakmile se tam při brzdění motorem dostane nižší kvalt, při neustále povoleném plynu už se tam nižší nikdy nedostane! Hlavně pro případ selhání brzd někde v Alpách naprosto vynikající, jakmile se tam kopne jednička, auto už nepojede víc jak padesátkou.
Možná jsem řekl některý věci, který jsou tu všem jasný, ale to byly spíše speciality Voyageru nebo spíše Dodge Caravanu :o) Uff! -
« Re: Jízda na neutrál
To je pravda, tak úplně blbuvzdornej ten automat není. Klidně vás nechá zařadit rychlost pod plynem. Ovšem je taky možný, že kromě vyděšenýho řidiče se autu vůbec nic nestane.
Pokud jde o tu parkovačku - taky bych nikdy nenašel odvahu to zkusit při jízdě, ale podle mých zkušeností, kdy jsem neprozřetelně vrazil P ještě když jsem popojížděl, kola se mi okamžitě zablokovala a já skončil skoro na předním skle, bych tipoval, že to asi záleží na typu. Můj automat prostě zablokuje kola.
A ve finále pokud jde o neutrál - není pravda, že není rozdíl mezi jízdou na D a N bez motoru. D permanentně přibržďuje a mě to dost vadí, když jedu z mírnýho kopce, kde ostatní vyřazují a já musím pořád mírně šlapat na plyn. Takže dost často vyřazuju taky. Jediný, co dělám je, že převodovce při řazení zpět na D mírně pomůžu zvednutím otáček motoru. Aby byl ten přechod co nejhladší. Ale je to jen pro můj pocit z jízdy. Jinak stačí dát D, auto se zhoupne a začne opět mírně přibržďovat motorem. Převodovce se nestane nic. -
"-- skrytý --" 28.05.02 09:10
« Re: Jízda na neutrál
Nedávno jsem asi tři týdny jezdil s půjčeným automatem - SUV, permanentní čtyřkolka. Stál jsem dlouho před křižovatkou na červenou a abych "odlehčil" převodovce (a také mé pravé noze na brzdovém pedálu), přeřadil jsem na "N". Někdo mi zrovna telefonoval a v mezidobí se proud vozidel dal do pohybu. Šlapu na pedál plynu a stále nic! Motor řve ve vysokých otáčkách a auto se ne a ne pohnout. Pak mi došlo, že mám zařazený neutrál. Vzadu už na mne troubili, tak jsem tam vrazil "D", ovšem do vytočeného motoru. A to se zřejmě nemá. Auto se mohutně vzepjalo, dokonce jsem měl pocit, že se přední kola zvedla nad vozovku. Já jsem se děsně lekl, až mi mobil vypadl (doufám, že to na mě nepovíte...). Smůlu by měl ten, kdo by v dané chvíli stál přede mnou. Naštěstí mi díky mé liknavosti už stačili všichni ujet, takže se nic nestalo. Poučení: nikdy nedávej "D" (a asi ani "R" a další kvalty) do vytočeného motoru! Takže s tím používáním "N" při jízdě pozor! -
« Re: Jízda na neutrál
IMHO se neděje vůbec nic a autu i převodovce to bude zcela jedno. I když po postrádá jakýkoliv význam neb když chceš ject na volnoběch z kopce tak jednom pustíš plyn. Včera jsem to dokonce zkoušel, protože mi kamarad tvrdil, že u Crown Victorie je trochu rozdíl v setrvačnosti u "N" a na "D" žádný byť sebemenší rozdíl jsem samozřejmě nezjistil.... :-) Nicméně mě svým sebejistým tvrzením zmátl.
No hele čistě teoreticky. Pojedeš s automatem na výlet do Alp budeš sjíždět prudký kopec o několika KM. Jak budeš brzdit ? Když budeš držet brzdu a přibrzdovat si, tak tě brzdové destičky a kotouče moc nepochválí pokud tedy dole ještě nějakým zázrakem dobrzdíš.... No takže když budeš sjíždět s takového kopce, tak si na automatu zamkneš "3" a hle auto najednou z kopce brzdí motorem :))))
Musíš si ještě uvědomit jednu a to dost zásadní věc. Automat je americká záležitost. Což v praxi znamená, že je to tak vychytaný co do blbuvzdornosti, neuděláš tam nic co by tě mohlo ohrozit. Když pojedeš 180 a dáš tam "3" tak ji to nezařadí a počká si až rychlost klesne na určitou uroven, to samé kdybys tam dal pro jistou "1" tak ti taky počká až klesne rychlost a bude si postupně podřazovat a "1" ta hodí asi až při "40km/h". No a když se ti za jízdy na dálnici nějakým způsobem zadaří hodit "R" tak se taky nic nestane. Jenom auto začne prudce zpomalovat asi stejně jako kdybys tam hodil "1" jen s tím rozdílem že si ti při 5km/h zablokujou kola a auto bude chtít couvat. Tedy nic co by tě ohrozilo. Eventuálně jsem slyšel, že elektronika chcípne motor, asi záleží co je to za auto a převodovku. No a když se ti tam povede dám při 120 "P" tak se ti kola taky nezablokujou a neskončíš někde vedle dálnice v poli. Jen to bude cvakat asi jako když utahuješ něco moment klíčem. Oni tam jsou totiž zuby, které se do převodoky zakousonou aby s ním na "P" nešlo hejbat, ale je tam propočítaná síla, kdy ty zoubky přecvaknou tak aby se něco nezničilo. Takže čistě teoreticky na automatu nic zničit nemůžeš pokud tyhle zvěrstva nebudeš dělat pravidelně. Mimochodem to s tím "R" a "P" zkoušel Lenin na Voyageru, já bych pro to odvahu nenašel... :)
Takže "N" nic nakazíš, jen zbytečně namáháš skříň, tedy namáháš....ono je jí nic neděje, ale musí se přenastavit když dáš jiný program. "N" při běžné jízdě je nesmysl. Popravdě řečeno ani nevím, proč "N" na automatu je. Podle mě je to naprosto zbytečný program. Když stojím tak tam mám "P" a když chci auto nějako popostrčit bez motoru tak tam může být klidně i "D". -
« Jízda na neutrál
Rád bych se někoho zeptal, co se děje v převodovce při jízdě na neutrál (nemyslím tím táhnutí při vypnutém motoru-tam je to jasný). Vadí jí to? Do jaké rychlosti? Ničí se tím? A co se tam děje, když se pak zařadí rychlost (D)? Dík za "fundované" odpovědi. -
« Re: A teď amatérský dotaz ...
Aha, tak to je hustý. Dneska jsem s tím zase jel a kromě řazení P-D, P-R nebo R-D to jede v pohodě. Jak říkám, jen se to zhoupne, zavržou ramena a je to. Volnoběh je nastavenej asi dobře, protože když je zařazený D a brzdím, nebo P, otáčky jsou asi 500 rpm (hrozně nízký). No, tak jako tak jde auto do servisu před technickou, tak to doporučím tátovi, aby to všechno nechal zkontrolovat. Díky .. :-) -
« Re: A teď amatérský dotaz ...
eric: Ještě si preventivně zkontrolujte radiální vůli unašeče kardanu, stav kardanu a axiální, radiální a zubovou vůli hrušky a talířovýho kola zadní rozvodovky. Ono za tu pecku občas může i zvětšená vůle v těchto věcech. Nejvíc by se měla projevit při pohybech voliče R->D,nebo D->R. Příčinou pak mohou být i vyšší volnoběžné otáčky, než jsou předepsané. Samozřejmě ostatními níže popsané kontrolní úkony jsou nezbytné. -
« Re: A teď amatérský dotaz ...
Já bych spíš řekl, že tam má kapaliny spíš hodně. Mě převodovka kopala z D na R nebo samozřejmě z N na R. Tak se zjistilo, že bylo přelitá. Stejně se měnil olej, tak se tam pak dolilo správné množství a je pohoda. Jinak olej v převodovce, se měří samozřejmě s nastartovaným motorem. -
« Re: A teď amatérský dotaz ...
to eric_singer: Nejdřív se podívejte, jestli má převodovka dost kapaliny, podle příznaků to vypadá na nedostatek. Měří se to za plně zahřátého motoru, nejlíp po jízdě, kdy se protáhnou všechny kvalty. Měla by se měnit po 40-50 tkm, barvu by měla mít červenou. Jestliže je dohněda nebo dokonce černá a zavání spáleninou, je to dost blbý. Repasní sada je dobrá jen úplná, vyměnit jenom něco je dost na prd. -
« A teď amatérský dotaz ...
Tatík má BMW 540iA ... pětikvalt ... auto je 9 let starý, najeto má 180 kkm. Asi už převodovka stárne nebo co, ale po zařazení z P na R nebo D to vždycky kopne, resp. zhoupne na tu či onu stranu. Když jsme auto před 3 roky koupili (naj. 134 kkm), tolik to nedělalo, takže je očividné opotřebení věkem a jízdou.
Během jízdy to pak nedělá nic, jen občas když člověk jede plnej plyn a řadí to na 6000 rpm vejš, tak to má delší prodlevu ... a ještě ... když člověk vyřadí na N za jízdy (na dálnici z kopce - ne že bych to dělal běžně, jen jsem to zkoušel) a pak zařadím D, nedělá to nic, ale jednou jsem zapomněl trošku nohu na plynu, takže jsem D dal tak při 1800 otáčkách a to byl pane kopanec :-) ...
No, hlavní dotaz teda je, jestli má tatík poslat převodovku na repas nebo renovaci, když kope při klidovém stavu při řazení P-R nebo P-D nebo R-D .. :-)? :-) Díky ... -
« Re: Asi se odpařuje, či co.....
Přídavný chladič mám, a samozřejmě se snažím ji moc nepřetěžovat. Kopec bohužel nenarovnám, takže pokud nechci sám pomoci tlačením (taky bych se mohl po...), tak to holt musí převodovka nějak zvládnout. Sólo jedu trojkou, s nákladem bohužel dvojkou. Žádný systém "podlaha", ale nějaký výkon po motoru požaduji. Jinak po rovině je to samozřejmě v pohodě, tam to jde lehce. Jinak jsem už zažil, že automat (ne můj) po velmi dlouhém stoupání a při velkém výkonu motoru přestal "brát", a kopec se dojel jedničkou (brutální řidič, co?). Po vychladnutí bylo zase vše OK. Aspoň se to tak tvářilo.