Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: overdriver
RB: Naprosto přesně jsi to v tom druhým odstavci popsal. Chtěl bych jenom připomenout, že základem normálního ježdění s automatem je pomalý, zdůrazňuju POMALÝ !! pohyb pedálem plynu a to jak při přidávání plynu, tak při ubírání plynu. Když s tím pedálem pohybujete, jako ve dvakrát zpomaleným filmu, tak vám ta skříň teprve předvede, co vlastně umí :-). -
« Re: overdriver
test zamykani menice (overdrive) se udela nejlip kdyz pojedete konstatne po rovine se zamklym menicem (tzn cca 80 kmh) nohu lehounce na plynu, proste nejmensi mozny otacky a s nohou stale na plynu lehce tuknete do brzdy, otackomer by mel skocit o par stovek vejs (menic se odemkl) a pak se zase za sekundu vratit (opet se zamkl pac nebyl duvod aby zustal odmklej) auto stale pojede konstatni rychlosti.
Takhle je dano tovarnou testovani u fordackyho A4LD kde u urcity serie roku (nekde kolem 88) to casto blbne. -
« Re: overdriver
to prof & ace2: Je to koukám docela hájemství, ta automatika, zařízení takřka pro blbce :o) Já se na to detailně zeptám Dana Váchy, kterej tam má pravidelně rozšlehnutý po místnosti 2-3 automatický převodovky a dělal jich nespočet. Pak tu zahlásím, co jsem se dozvěděl. U Voye je zcela evidentní, že overdrive je tu chování měniče, které nahrazuje pátý rychlostní stupeň.
Jestliže jedu na OD s velmi lehkou nožkou, maličko přidám plyn a převodovka zaregistruje, že chci zvolna zrychlit, nepodřazuje a pouze okamžitě zvedne otáčky a začne se trochu podílet na dopředném pohybu. Ale každopádně celou dobu je ve skříni zařazená čtyřka. Když dupnu víc, to už je jiná. Motor podřadí na tři a chvilku mu to trvá plus nějaké ty průvodní jevy, jako vytočení motoru víc než je třeba, pak si to sedne do rychlosti a táhne to. -
« Re: overdriver
No já to tak myslel, leda že bych to blbě napsal. Jinak u některých aut, třeba u Camara je program "OD" a "D" tedy s overdriverem, nebo bez. Tedy pro komfort a pro sport. No a my ostatní máme "OD" a pak "3" což je vlastně sportovní režim. Neb měnič se nezablokuje a otáčky stoupají až na omezovač, což se s OD nepovede.
No jinak mi takz připadá, že bud každej popisuje chování převodovky jinak, nebo jsou různě naprogramovaný :-) -
« Re: overdriver
rebukate: No, víš, on to ace malinko otočil. OD-off znamená, že se to blokování měniče vyřadí, tedy že se mu nedovolí se zablokovat. Využívá se toho jako podřazení na nižší stupeň a ví bůh, jestli to u tebe při deceleraci také nepodřadí o kvalt níž. Nechci se hádat, ale někdy mě připadá, že u některých převodovek je OD pouze další rychlost s těžším převodem, prezentovaná jako OD, čili úsporný rychloběh a žádný blokovaný měnič tam není, což by odpovídalo jevu, který popisuješ. Ale bůh ví, jak to tam je. Mohli bysme se domluvit, že všichni, co máme automatický skříně, si je cvičně rozhodíme a přijdeme na to, jak to tam kdo má. :-) -
« Re: overdriver
No on se overdrive stejně zapojuje až ve vyšších rychlostech. Záleží na autě a typu převodovky. Zhruba tak kolem 80km/h při ustálené jízdy. Uvidíš když zaakceluješ na 100km a pojedeš ustálenou rychlostí, tak se za pár vteřin připojí overdrive. Je to cítit když se na to soustředíš. Nicméně při připojení motor už nejde o otáček. Kdž na to šlápneš, tak si podřadí a tedy to pojede bez overdriveru. Při Vypnutém overdriveru jede auto pořád až na omezovač otáček. Třeba mě šla Saratoga 3.0 V6 na "3" tedy bez overdriveru na 190 km/h na na "OD" šla je do 160 a pak jen z kopce. Holt prostě udržovací. No ale zase máš minimální otáčky, minimální hluk a minimální spotřebu... -
« Re:
OD off je vypnutí overdriveru. V řeči evropské se používá i třeba název Lock-Up. Jestli to správně chápu tak je to něco jako druhá spojka v převodovce, která jak bych to vysvětlil napevno spojí převodovku s nápravou a nedochází tak k prokluzu a tím pádem to šetří palivo. -
« "D" a brzdeni
asi maji nekteri nejaky divny aftamat, ale k veci: U vsech automatu co jsem kdy videl pri jizde, vcetne toho meho (Mazda 323 USA, sedan, 4AT), !! Vzdy !! kdyz je zarazeno "D", tak pribrzduje. Pocinaje od 5 m.p.h. az do 100 m.p.h. Vyuzivam toho pri dojizdeni na krizovatku, pri jizde z prudkeho kopce a nebo napriklad kdyz se mi pred cumak sere nekdo se skudkou pri jizde po dalnici, tak pouze popustim plyn a vono to mirne, tak akorat pribrzduje. Z toho kopce, podud je mirny, tak je to nekdy temer neznatelne, ale sotva hodim na "N", hned me to posila dopredu a ma tendenci zrychlovat. Kdyz podradim "O/D off" (nevite nekdo co to presne znamena?) v rychlosti cca 60 m.p.h., tak brzdi dost brutalne. Vidim to jako vyhodu, setri to palivo z kopce (elektronika ma potrebne otacky a zaskrti strikacku, takze tam nic netece) a brzdove desticky. K brzdeni nekdy pouzivam i sekvencne "2", to kdyz projizdim nejakou tu serpentinku. -
« Re: Re:
ja to vcera taky u svyho bawora skousel ,pac tyhle prevodovky jsou pro mne porad novy, po prechodu z fordu, nicmene se chova stejne jako ford.
zkousel jsem to jak v praze na ceste z prazskeho bydliste (kopec z novodvorsky do branika) tak posleze i na ceste na me nove vesnicke bydliste u loun. Kdyz se z kopce kterej je tak akorat rozjedu a sundam nohu z plynu tak auto jede dal a spis ma tendenci zpomalovat ale tak max o 5km na kilometrovym useku. Na tom samym kopci kdyz vyradim na N ko tak se naopak auto zacne rozjizdet rychlejc.
Takze se bawor chova korektne a stejne jako ford. -
« Re: Re:
Ještě k tomu brždění. Na "D" to tedy nebrzdí. Ale na "3" to už brzdí docela znatelně a dá se to použít na Alpský dlouhý kopec když chci udržovat rychlost, řekněme 90 km/hod. Nicméně jsem to nijak dlouhodobě nezkoušel. Na "2" je brzdný učinek velmi velmi výrazný a je dobrý na pomalé sjíždění kopce v rychlosti řekněmě 50-60km/h na a "1" to auto témeř díky brzdnému učinku stojí a popojíždí tak do rychlosti 20-30 km/h a slouží např. k sjíždění prudkého zasněženého kopce, nebo naopak vyjíždění velmi prudkého kopce, kde není potřeba aby si zařadil vyšší rychlost. Pravda "1" se používá spíš u Off-roadu, já jsem si použil asi jen 4x a to snad když jsem stál v koloně z kopce dolů a nechtěl jsem aby se auto rozjelo při puštění brzdy rychle.
Jo Profe s tím tahlem to poznáš tak, že zastavíš hodíš tam "1" a když ti přeřadí tak je špatně zapojený táhlo. Když jsem měl Chryslera tak ten měl P-R-N-D-3-1 dal jsem to do serivu, protože unikal olej přes nějaký tesnění u náprav. A od tý doby mi "1" nefungovala a chovala se jako nebližší možný tedy "3". Nejdřív jsem byl naštvanej, ale pak jsem zjistil, že je to vlastně dobře. Protože řazení bylo na konsoli a "3" se často používala jako sportovní režim a to hlavně při předjíždění. No a několikrát se mi stalo, že jsem v rychlosti a prudkosti zařadil až na "1" :-( což mělo za následek prudke brždení motorem :-( No a od tý doby jsme věděl, že tam dám vždycky "3" což jsem potom kvitoval s povděkem a byl jsem za to nakonec rád. -
« Re: Re:
No tak jsem to kvůli vám zkoušel. Když jsem dospěl k závěru, že to snad na "N" brzdí víc než na "D" :-) tak jsem toho nechal, no to jen tak pro vtip. Nic sem nepozoroval a zkoušel jsem opakovaně měnit volbu N na D a naopak. Bud to vážně necítím nebo se vic neděje. Pravdou je, že při přeřazení je citít zhoupnutí a asi na 1.5 sec dojde k mírném zpomalení, nicméně to se děje jak D na N tak obráceně. Takže jestli mi to na "D" brzdí tak je to neměřitelný. A jel jsem s tím ted před hodinou, tak se mi nesnažte něco vysvětlovat :-) Stejně vím, že je to tady na mě bouda a děláte ze mě akorat zmatence :-) Na mě si však nepřídete :o)
-
« Re: Re:
Nevím, co tu pořád řešíte? Jestliže lopatky čerpadlového kola měniče ženou olej na lopatky turbínovýho kola, a to ještě přes další lopatky, tak při brždění motorem se lopatky hnací stanou hnanými a naopak, ovšem s tím rozdílem, že jsou momentálně nevhodně prohnutý na druhou stranu a tudíž je účinek působení jednoho kola na druhý prostřednictvím média zvanýho ATF velmi mizivý, ale znatelný. To je vše. Nejsem odborník na automaty a tak nevylučuju, že by tam mohl Cady, nebo někdo další mít nějakou variantu s volnoběžkou na posledním kvaltu. Možný to je, proč ne, ale bůh ví, co ten ace cítí, nebo teda spíš necítí :-)? Chtěl jsem ale zmínit jinou věc. Dělal jsem teď pár takových výprav pro svůj majetek a musel jsem na vrchovinu, kde jsem měl možnost přesně studovat, jak se auto chová při deceleraci z dlohýho a prudkýho prďáku. Mám obyč. hydraulickej tříkvalt, kterýmu se patrně (to nevím jistě) o elektronice ještě ani nezdá. Když jedu na D s kopce, tedy se zařazenou 3kou, tak to jakýsi odpor, vlivem výše popsanému ději, klade. Jestli že však zařadím 2ku, odpor znatelně vzroste a dá se již mluvit o jakémsi přibržďování (zdaleka však není takové, aby např. vzbudilo nájezdovku u vleku, aby tomu pomohla). Na tom stále není nic divnýho. U Ch. VANa, pokud jsem v podřazování pokračoval zařazením jedničky, zase brzdný účinek o trochu vzrostl, vlivem zvýšení rozdílu rychlostí lopatkových kol v měniči, ale u Dodge se při ještě dalším pokusu o "podřazení" na jedničku už neděje vůbec nic. Je to prostě úplně stejný a s tou pákou můžu mlít z 1 na 2 jak chci a nic se zcela jistě nemění. Jako by v tomto režimu jídy byl v činnosti nějaký zvláštní okruh přibržďování a bylo zcela lhostejné, jestli se zařazenou 1 nebo 2. Tak to jenom tak pro zpestření. Vysvětluju si to tím, že buď jsou v konstrukci automatů nepatrné rozdíly a nebo že mám blbě sežízený táhlo a tu jedničku tam de facto neřadím, jenom si to myslím. Spíš se přikláním k tý druhý variantě :-))) Ale kdo by to zkoumal, že jo? :-)
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!