Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: nová AT
Maxima: Ne OD nevypínej. Ano jistě asi se teoreticky více namáhá převodovka než bez OD, ale to je jako jezdit v autě a nepoužívat jiný rychlostní stupeň než jedna, protože řazením se převodovka ničí.... jezdi na OD. D jen když něco táhneš, či jedeš do nebo z kopce. Jinak nad tím nepřemýšlej.
Olej se mění a ti co říkají, že ne jsou hlupáci. Olej v motoru taky neměníš až se začne motor zadírat že jo... Ke všemu pokud je ATF krásně červené, či jemně hnědé je riziko rovno 0. Ono si vybrat teoreticky zda jezdit s automatem dalších já nevím 50 tis km a chlácholit se tím, že fungovala ještě 50 tis než začala dělat problémy než vyměnit olej a jezdit až do konce životnosti auta. Olej vyměň ATF stojí 150 Kč litr a sada kde je filtr a těsnění stojí kolem litru + -. Jinak teoreticky automat vlastně nepoužívá olej, ale převodovou kapalinu což je ATF. Rozdíl je v tom, že ATF nemaže, ale vytváří vhodný tlak pro funkci automatu což v praxi znamená, že teoreticky může být náplň doživotní, protože se ATF neznehodnucuje. Reálný život však ukazuje, že změny teplot a postupné opotřebovávání mohou v ATF zanechat nečistoty, které mohou být zdrojem potencionálních problémů, zvláště v přepouštěcících kanálkách mozku automatu. Výměnou se člověk sychruje ne že by zadřel převodovku, což vlastně ani nejde, ale zaručuje čistotu převodové kapaliny a tím i vnitřní čistotu automatu.
Je dobré měnit pravidelně a olej v těch automatech které jsou používány často v městském provozu (taxi atp.), nebo které jsou používán k tažení. U těchto automatů dochází k přehřívání převodové kapaliny a její znehodnocování a samozřejmě znehodnocování lamel, které poté uvolňují žmolky a mají tendenci zustávat tam, kde by zustávat neměli.
Takže resume na konec: Ano vyměnit a nebát se vlka nic, neb není důvod. Automat není magická skříňka o které se vedou horlivé diskuse na universitní půdě. Ale zařízení jako každé jiné :) -
« Re: nová AT
Jezdím furt na D, tak praví i návod. Vážně mám ve městě vypínat O/D? Vlastně jsem jinej režim než D použil jen v horách při prudkym výjezdu i sjezdu. Jo a ještě ten režim s vločkou je na sníh fajn. Zato „sport“ mi přijde zbytečnej, když chci, odřadím to plynem a sport se aktivuje sám. Taky by mě zajímalo, jak je to teda s ATF. V dílenský příručce píšou neměnit. V autorizovanym servisu se jim do toho vůbec nechtělo, pak jsem mluvil s chlápkem, na kterýho mi dali číslo v SIMIXu jako že dělá automaty, a ten se taky kroutil, že když už to má najeto 130000 (teď už 150000) na jednu náplň, tak není jasný, co ta výměna s převodovkou udělá. To samý mi říkal člověk, kterej kámošovi repasoval automat u XM. Selskej rozum mi říká vyměnit, ale on to nikdo nechce udělat. Tak nevím a jezdím a uklidňuju se tím že je ATF krásně červená, bez zákalu a nesmrdí:-) -
« Re: nová AT
tak tak, automat není elektrické auto na pouti. Řadí se plynem, když se člověk naučí zacházet s plynem, tak se zesynchronizuje krásně s převodovkou a již člověk ví co má udělat aby řadila tak jak chce, kolik je možné přidat maximálního plynu bez podřazení, kdy naopak podřadit, jak si zařadit vyšší rychlostní stupeň a to vše jen pedálem plynu, no není to ideál :-) tak proč to stále někteří nechápou ... -
« Re: nová AT
prof: Ten kočár je tátovo, jezdí s ním křížem krážem napříč republikou a pochybuju, že by tam chtěl dávat něco jinýho než [D] :o)
Zpřevodovanej je extrémně do rychla, takže dvojku řadí při 70ti, trojku dává ve 140ti, čtyřku nevím, nikdy jsem nehonil auta rychlostma přes dvěstě, to je jediný, na co jsem nikdy nebyl. Imponuje mi zrychlení, zvuk motoru a průjezdy zatáčkama.
I když se sedmou je učiněná pohoda valit to kolem 180 když je trošku prázdnější dálnice, je to fajn cestovní rychlost, ubíhá to a je to v pohodě.
Další věc je, že každej se po čase naučí tou nohou v podstatě mimoděk dávat automatu impulzy, co má dělat, můžu třeba povolit plyn, on přeřadí trojku a potom zase přišlápnout, ale on už nepodřadí a já jedu za míň a s menším hlukem. Nebo pomalu přidávám a on mi podrží dvojku dlouho a až když povolím, tak tam trojku dá. Osobně se mi líbí, jak automat funguje a jestli prodám to svý, tak příští auto asi automat bude, i když jsme zatím všechny doma museli repasovat :o) -
« Re: nová AT
RB: Já jsem to taky porovnával a spotřeba mi stoupla o litr, ale nejsou to údaje z počítače, jen jsem to změřil tankováním, takže + - autobus a když prostě vyjedu víckrát ven, hned to bude jinačí, než když budu poskakovat po městě. Zařídil jsem se podle toho a jednoduše když courám jen po městě, tak tam mám 3 a už mě nemrzí, že mě tam na 3-5 místech spadl rychloběh zcela zbytečně. Jakmile ale jedu ven a je alespoň trochu volno, tak dám D a neřeším nic. Většinou jsou ale ty cesty poslední dobou tak ucpaný, že se i mimo město couráš, jako bys jel vyhlídkovou projížďku centrem, takže ten rychloběh tam je fakt jen pro parádu. Jak jsem uváděl, je to hlavně o trochu šetrným zacházení a neměl by nastat nějakej problém i kdyby tam nic jinýho než D řadit nešlo. Záleží taky na zpřevodování, protože mám pocit, že evropský pekáče jsou víc do tahu, zatímco americký krámy jsou spíš do rychla. Proto např. způsob zacházení, který byl psán především pro USMOTORS a tedy lidi, který jezdí klasickými amerikami, téměř není možné aplikovat u takového Voyageru, který se na 3 točí zbytečně moc. Zajímalo by mě, jestli je rozdíl v odstupňování převodovky mezi Voyagerem vyrobeným v Rakousku pro Evropu a Voyagerem vyrobeným v Americe pro tamější trh. Vím, že kdesi jsem četl, že pro Evropu je tvrdší pérování. V tom celým je asi zakopanej pes. U evropských aut to je prostě jinak. U amerik, který jsou stavěný na jinačí charakter provozu, především mnohem častější dlouhý úseky ustálenou rychlostí, je prostě vhodný trochu nad tím řazením zauvažovat a tý skříni odlevit podle toho pojednání. Proto asi tvůj evropskej kočár dostal takovou žízeň, protože zařazenou 3 pochopil asi jako pobídku k mrštnějšímu pohybu. Ale je prima, když to lze takhle odzkoušet. -
« Re: nová AT
Tak jsem vyzkoušel po profově článku o složitosti používání D-čka pravdivost takového zacházení. Dosud jsem prostě nastartoval, prdnul tam D a jel, zastavil, dal P a vystoupil. Teď jsem udělal test poprvé se zařazeným [D] a podruhé se zařazeným režimem [3] .
Vynuloval jsem tedy cestovní kompjůtr a udělal 2x stejnou trasu po městských okruzích i středem města s plně zahřátým motorem, se stejnými měrami zrychlení a stejnou maximální rychlostí na delších úsecích (80 km/h). Výsledkem je, že spotřeba po městě stoupla ze 13.2 na 15.7 litrů na sto! Budiž mi to tedy slabou útěchou v tom, že skříň déle vydrží. O kolik? Vyzkouším to znovu až bude skříň po repasi zdravá a zkusím ještě ve sportovním režimu (řadí ve vyšších otáčkách, do trojky max.), ale už teď o tom pochybuju :o/
A ještě něco: Pokud by to celé měla být taková věda a nebude to jen o [D] a jedu, mám pocit, že asi ve svým do smrti budu řadit :o) Nebo jsou ty evropský a emerický automaty tak jiný? To si nemyslím. -
« Re: nová AT
bambi: Vše je OK, jen pro doplnění: Já jsem se ruční brzdu fakt naučil dávat raději vždy přesně tak, jak popisuje Mitsi, protože tím zajistíš její funkčnost :-). Máš sice nové auto, ale pokud ji 4 roky nepoužiješ, je velmi pravděpodobné, že po tak dlouhé době některý z jejích mechanizmů zalehne a tudíž nemusí fungovat tak, jak má. Jak píše ace, nejobvyklejší je, že ji sice urveš a zabrzdíš, ale odbrzdit ji bude muset mechanik tvého autoservisu. To chvění jsou jen vibrace motoru, který běží v jiném režimu a tedy i jeho zátěž, kterou představuje zařazení, se projevuje jinak, než při provozní teplotě. -
« Re: nová AT
Jasně to se právě stává. Při "P" se obrazně řečeno do sebe zakousnou "dvě železa" tedy čím prudší kopec (a čím těžší auto) tím na ně působí vyšší síla a opravdu se může stát, že "P" nejde vyřadit, protože je tlak na zámek příliš vysoký. Vesměs stačí vyvinout na volič vyšší sílu, nebo pohoupnout auto. Péčko nakonec vyskočí za nelibě znějícího zvuku nesvědčí o dobrém zacházení z převodovkou. Typicky se ozve docela hlasitá rána :-) Proto jsem psal, že ruční brzda a až po zatažení ruční brzdy zařadit Péčko. Jinak záleží auto od auta. U starých to fakt nešlo vyřadit, tedy spíš hodně špatně, a u alespoň trochu modernějších, to jde trošku ztuha, ale v pohodě, popřípadě to jde uplně normálně, ale o ránu z převodovky není ušetřeno ani to nejmodernější auto :-)
Jinak kdy ruční brzdu dávat a kdy ne, záleží na odhadu řidiče, nikdo ruční brzdu nedal ani nepamatuje a pak když jí potřebuje tak se zasekne :-) což je ale, mimochodem ten častější případ, protože málokdy se parkuje z nějakého svahu. No a ti ostatní na to po pár ranách z útrob auta příjdou vlastní dedukcí... jako já :-) -
"-- skrytý --" 28.11.03 16:55
« Re: nová AT
To ace2: Diky, na 99% vycerpavajici popis! Jen bych doporucil (to zbyvajici 1%) zatahnout za rucni brzdu pred zarazenim "P" vzdy, kdyz zrovna auto nestoji na temer idealni rovine. Mne se totiz stalo, ze jsem na to jednou zapomnel, a pak jsem to "P" nemohl "vyrvat" (auto "stalo na koliku v prevodovce"), tj. preradit na cokoli jineho. -
« Re: nová AT
bambione: ano je většina toho je na www.usmotors.cz hned první článek.
Jinak v rychlosti. Zámek na poloze "P" je definitivní a nemůže se za žádných okolností auto pohybovat. Což je rozdíl o proti manuálu, kde i při zařazený rychlosti může auto odskákat do nejbližšího stromu. Z čehož vyplývá, že "P" se musí řadit jen pokud je auto v naprostém klidu!!!
Ruční brzda se používá, pokud je auto v prudkém kopci. Nejde o to, že by se auto rozjelo, na "P" to se skutečně nerozjede, ale jde o to, že když dáš "P" a pustíš brzdu auto se zhoupne a tím necháš celou váhu auta stát na převodovce, což jak uznáš není z dlouhodobého hlediska žádoucí. Takže parkuješ-li v prudkém kopci, nebo kopci všeobecně, zastavíš, zatáhneš ruční brzdu a až pak zařadíš "P", tím zajistíš, že auto bude stát na brzdě a ne na převodovce.
Program N je program, který je skutečně na nic. Já osobně ho používám, jen když jsem v myčce, která vede auto po pásu a nechci vypnout motor, tim zajístíš se auto nikam samo nepojede a kola se budou volně točit, což je rozdíl od polohy "P". Jinak si odvykni řadit, třeba z dlouhého kopce "N" s tím, že "ušetříš" palivo. Na program "N" má převodovka nižší tlak oleje a při jízdě na "N" dochází k přehřívání olejové náplně převodovky a tím destrukci lamel. taky zapomeň na nějaké "N" když stojíš na přejezdu, jen frkni "P" a máš jistotu že auto nikam samovolně cestovat nebude. A jinak zapoměň, že se řadí "N" na křižovatkách když čekáš na červenou, nikdy to nedělej, pěkně tam nech "D" a způsobně drž brzdu. Převodovka je na to konstruována, naopak není konstruováná na neustále řazení z "N" na "D".
Ty vibrace bych řekl, že jsou v pořádku. V první řadě je motor studený, což je samo o sobě prvek vytvářející vibrace motoru a co je hlavní, na nerychlostních stupních, tedy "P" a "N" jsou odlišné otáčky motoru, než na rychlostních, takže mírné vibrace a nevibrace může způsobit právě rozdílná rychlost chodu motoru. Pokud je to jen jemné je to zcela v pořádku.
Program Snow, převede převodovku do řekněmě "opatrného režimu" rozdíl je v tom, že řadí až od druhého rychlostního stupně, tedy ignoruje jedničku. A to pro zamezení prudkého přenosu síly na kola a tedy tímto činem zvyšuje při rozjezdu trakci, dále řadí vyšší rychlostní stupně co nejdříve ve velmi nizkých otáčkách, tedy snaží se předejít vytáčení motoru a tím opět eventuální ztrátě adheze kol. Pokuď je tvé auto vybaveno elektronickým plynem, je pravděpodobné, že i jinak nastaví citlivost plynového pedálu, tedy bude potřeba více šlapan na plyn - delší chod pedálu. Též pro zajištění lepší citlivosti při řízení na kluzkém povrchu. Jinak pokud jedeš po sněhu, je lepší si tzv. "zamknout" jiný rychlostí program než "D", podle obtížnosti podmínek můžeš zamknout "3", "2", "1" číslo vždy znamená jaký rychlostní stupeň bude řadit jako poslední, tedy při zamknutý "2" pojedeš maximálně na dvojku. Čím nižší rychlostní program tím je též vyšší brzdný účinek motoru, jak jsi zjistil na "D" nebrzdí auto takřka vůbec motorem, ale dáš-li "1" bude brzdný učinek velmi intenzivní, vhodné pro sjíždění prudkých kopců se sněhem.
Jak je vidět o proti všeobecným fámám, že automat je pro blbce, to zase až tak zcela jednoduchý není a je i u automaut potřeba znát určitá pravidla a způsoby. Tedy máš-li jakoukoliv otázku zeptej se, lepší je se ptát než pak nadávat na nespolehlivost automatu. -
« nová AT
Zdravím všechny automatické převodovky. Neboť jsem si koupil nové auto s AT, s kterou mám jen asi měsíční zkušenost před X lety, prosím o pár rad k otázkám, které příručka neřeší.
1) Jak moc věřit západce na převodovce při poloze P - tj. jak moc kdo používáte ruční brzdu?
2) Jak moc používáte polohu N - nikdy, před staženými závorami, anebo i na křižovatce při červené?
3) Když je auto ráno studené, začne se při zařazení D docela chvět a trochu víc vrčet.
Postupně to během deseti, dvaceti sekund zmizí a zůstane jen drobné chvění citelné rukou na volantu při zařazeném D a noze na brzdě. Je to normální? Je fakt, že auto je jinak samo o sobě hodně tiché a jak je nové, tak člověk všechno víc sleduje...
4) Co vlastní přesně dělá tlačítko/program SNOW? Měkčí řazení?
Díky za případné odpovědi... -
« Re: a je to v haji
RB: No tak to ji asi musíte vyhodit. Když už v ní jsou železný špony, tak je to skoro zdravý na úplnou výměnu a nebo ji udělat naprosto od základu, to znamená i rozpíchnout měnič. Takže asi vyměnit za jinou včetně měniče. Nemám představu, co to stojí.